Win 10 avinstallerar folks program. Nästa år tvingas Win10 uppgradering för Win7+8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Att ett meddelande hamnar undangömt i Action Center tror jag inte skulle ses som acceptabelt för exempelvis ett företag när de noterar att Visma har försvunnit.

Ett företag har förhoppningsvis testat ordentligt innan de rullar ut Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om det är så att det avinstalleras pga kompabilitet finns det bara en sida att skylla på här, Microsoft som inte kommer med information vid uppgraderingen och efteråt att xyz är inte kompatibel med xyz uppdatering.

För i detta läget kan man inte förvänta sig att användaren skall göra en research på vilka programvaror är kompatibla med x uppdatering speciellt om man blir också tvingad till att uppdatera.

Överlag ser jag inget fel med att en uppdatering tar bort programvara för att lösa en kommande blåskärm eller liknande men; har man tvingande uppdateringar som uppdateras och då utan information till användaren tar bort xyz från systemet är allt annat än good business practice. Lägga på att de defaultar program inställningar skriker bara Shady.....

Nu är du ute och snurrar. Vid en uppgradering från t ex Windows 7 till Windows 10 får man upp ett fönster som direkt talar om ifall det är problem. Det är alltså Microsoft som i förväg varnar för tänkbara problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ett företag har förhoppningsvis testat ordentligt innan de rullar ut Windows 10.

För man lyckades verkligen i lugn och ro testa Windows 10 medans Windows 7 kördes på resten av datorerna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

För man lyckades verkligen i lugn och ro testa Windows 10 medans Windows 7 kördes på resten av datorerna.

?

Hittade lite mer info här om hur det kan se ut i Action Center:

http://www.thewindowsclub.com/this-app-is-no-longer-available...

Skrivet av Commander:

Att ett meddelande hamnar undangömt i Action Center tror jag inte skulle ses som acceptabelt för exempelvis ett företag när de noterar att Visma har försvunnit.

GWX meddelar också i förväg om ett program/drivrutiner är inkompatibla.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

hmm har iaf inga program borttagna.

ska bli skoj å följa detta

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Nu är du ute och snurrar. Vid en uppgradering från t ex Windows 7 till Windows 10 får man upp ett fönster som direkt talar om ifall det är problem. Det är alltså Microsoft som i förväg varnar för tänkbara problem.

Ser inte ut att vara fallet;

Citat:

There was no indication beforehand that something like this would happen, and what made this rather puzzling was the fact that a newly downloaded copy of Speccy would install and run fine on the upgraded system.

http://www.ghacks.net/2015/11/24/beware-latest-windows-10-upd...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@ackwell: Jag fick dölja KB3035583 för åttonde gången i förrgår på min huvudmaskin hemma. Sinnessjukt.

Efter att ha uppgraderat till Win 10 och därefter installerat Win 7 på nytt har jag helt sluppit det där eländiga tjatandet. Det verkar som de accepterar att man kör Win 7 bara man en gång uppgraderat sin licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att ett meddelande hamnar undangömt i Action Center tror jag inte skulle ses som acceptabelt för exempelvis ett företag när de noterar att Visma har försvunnit.

Enterprise-versioner av Windows uppdateras inte på samma sätt och är helt undantagna ur den här diskussionen. Om ett företag väljer att deploya en in-place upgrade till sina klienter utan att först testa och kontrollera kompatibiliteten med sina business applications så har man mycket större problem internt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Enterprise-versioner av Windows uppdateras inte på samma sätt och är helt undantagna ur den här diskussionen. Om ett företag väljer att deploya en in-place upgrade till sina klienter utan att först testa och kontrollera kompatibiliteten med sina business applications så har man mycket större problem internt.

Om bara alla företag körde enterprise Windows på alla sina datorer.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av den:

Efter att ha uppgraderat till Win 10 och därefter installerat Win 7 på nytt har jag helt sluppit det där eländiga tjatandet. Det verkar som de accepterar att man kör Win 7 bara man en gång uppgraderat sin licens.

Man kan göra så, men det är ju otroligt krångligt. Räcker gott och väl att köra med http://www.majorgeeks.com/files/details/never_10.html
Varför man är emot Windows 10, kan jag inte förstå. I min mening, är det onekligen det trevligaste OS från MS. Är man orolig över övervakning (det vettigaste att vara...), så kan man använda sig utav http://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_sp...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Enterprise-versioner av Windows uppdateras inte på samma sätt och är helt undantagna ur den här diskussionen. Om ett företag väljer att deploya en in-place upgrade till sina klienter utan att först testa och kontrollera kompatibiliteten med sina business applications så har man mycket större problem internt.

Många verkar inte förstå att det finns massor av småföretag med en eller några få anställda som bara köper en färdig dator och kör med.

Skomakare Sune väljer inte att "deploya" en "in-place upgrade" till sina klienter, utan han råkade bara klicka på en av de många reklamrutor som dök upp från Microsoft och nu är hans bokföringsprogram borta eller fungerar inte längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag går efter egna erfarenheter. Du går efter andrahandsuppgifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Många verkar inte förstå att det finns massor av småföretag med en eller några få anställda som bara köper en färdig dator och kör med.

Skomakare Sune väljer inte att "deploya" en "in-place upgrade" till sina klienter, utan han råkade bara klicka på en av de många reklamrutor som dök upp från Microsoft och nu är hans bokföringsprogram borta eller fungerar inte längre.

Märkligt nog ser vi inte ett enda bokföringsprogram i listan i början av den här tråden....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag är den enda människan i världen som sitter på windows 7 utan att ens erbjudandet i statusfältet med "Uppgradera till Windows 10" syns.

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gojtan:

Verkar som att jag är den enda människan i världen som sitter på windows 7 utan att ens erbjudandet i statusfältet med "Uppgradera till Windows 10" syns.

Det kan finnas flera orsaker till det. Om det inte finns någon kompatibel nätverksdrivrutin för Windows 10 för det nätverkskort du använder så kommer du inte att bli erbjuden att uppdatera. Om du inte kör med automatiska uppdateringar eller installerar dem manuellt så kommer du inte heller bli erbjuden det. Du måste dessutom sitta på Service Pack 1 av Windows 7 för att få erbjudandet. Erbjudandet gäller endast om du använder Windows 7 Home, Basic, Pro, Ultimate. Har du Enterprise så får du inget erbjudande.

Du kan testa att köra uppgraderingen manuellt via det här verktyget:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att inkompatibla program tas bort tycker jag är bra. Det är det enda sättet för Microsoft att tvinga programtillverkare att fixa sina felskrivna program.

Hellre att något utdaterat program försvinner som man kan installera en nyare kompatibel version av senare än att datorn blåskärmar stup i kvarten.

Hur förklarar du då att listan innehåller Microsoftprogram, bland annat "Microsoft Office 365 – en-us"?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det kan finnas flera orsaker till det. Om det inte finns någon kompatibel nätverksdrivrutin för Windows 10 för det nätverkskort du använder så kommer du inte att bli erbjuden att uppdatera. Om du inte kör med automatiska uppdateringar eller installerar dem manuellt så kommer du inte heller bli erbjuden det. Du måste dessutom sitta på Service Pack 1 av Windows 7 för att få erbjudandet. Erbjudandet gäller endast om du använder Windows 7 Home, Basic, Pro, Ultimate. Har du Enterprise så får du inget erbjudande.

Du kan testa att köra uppgraderingen manuellt via det här verktyget:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Finns garanterat kompatibel nätverksdrivare, dock stängt av automatiska liveupdates och tankar inte alla onödiga påhitt där.

Använder Ultimate, men ska försöka hoppa över W10 så länge det går! Räcker att ha det på bärbara.

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att inkompatibla program tas bort tycker jag är bra. Det är det enda sättet för Microsoft att tvinga programtillverkare att fixa sina felskrivna program.

Hellre att något utdaterat program försvinner som man kan installera en nyare kompatibel version av senare än att datorn blåskärmar stup i kvarten.

Hellre då att jag stannar kvar på ett Windows som är kompatibelt med den programvara jag vill ha. Man har ju ffs en dator för att köra de program och funktioner man vill ha... inte för att köra ett OS. Så OSet är utbytbart, funktioner/programmen som är syftet med hela datorn, är inte.

Nej, detta är inte okej, alls.
Nu har jag mina tvivel till listan och källan, men "om" den visar sig korrekt så är detta en anledning till att totalt skippa detta OS, rakt här och nu. Att MS varnar att detta program inte är kompatibelt, hade varit helt okej. Men att den tar beslut som användaren ska själv ta, är inte okej, på något sätt, oavsett BSOD ursäkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Hur förklarar du då att listan innehåller Microsoftprogram, bland annat "Microsoft Office 365 – en-us"?

Ställer mig mycket tveksam till att listan är helt korrekt.

Skrivet av Paddanx:

Hellre då att jag stannar kvar på ett Windows som är kompatibelt med den programvara jag vill ha. Man har ju ffs en dator för att köra de program och funktioner man vill ha... inte för att köra ett OS. Så OSet är utbytbart, funktioner/programmen som är syftet med hela datorn, är inte.

Nej, detta är inte okej, alls.
Nu har jag mina tvivel till listan och källan, men "om" den visar sig korrekt så är detta en anledning till att totalt skippa detta OS, rakt här och nu. Att MS varnar att detta program inte är kompatibelt, hade varit helt okej. Men att den tar beslut som användaren ska själv ta, är inte okej, på något sätt, oavsett BSOD ursäkt.

Du kör alltså hellre felskrivna program på ett gammalt OS än korrekt skrivna program på ett nytt OS? Jaja Windows 10 finns nu installerat på 270 miljoner enheter och är den snabbast växande versionen av Windows någonsin, programtillverkarna kommer få böja sig och sluta tillverka kassa program inom en snar framtid.

GWX meddelar som sagt om det finns inkompatibla program i datorn vid en uppdatering till Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kör alltså hellre felskrivna program på ett gammalt OS än korrekt skrivna program på ett nytt OS?

Om det innebär att jag får funktionen jag behöver, nu, ja, utan tvekan. Alternativet är Windows 10, utan att kunna göra det som mjukvaran gjorde, då du nu inte har den. Dvs, enda fungerar, andra inte.

Skrivet av strejf:

Jaja Windows 10 finns nu installerat på 270 miljoner enheter och är den snabbast växande versionen av Windows någonsin, programtillverkarna kommer få böja sig och sluta tillverka kassa program inom en snar framtid.

Du verkar så insnöad på att vi inte ens kunde göra något på en dator, alls, innan Windows 10... Det går alldeles utmärkt även på XP att göra många saker vi gör än idag. Och Windows 7/8 kan både hantera spel och annat även på moderna system.

Sen att programmerarna kan behöva skriva om sin mjukvara är inte fel, men tills dess att det är gjort så är äldre OS med fungerande mjukvara en bättre lösning än Windows 10, utan någon mjukvara, eftersom som sagt, hela poängen med datorn är att kunna köra programmen, inte OSet.

Skrivet av strejf:

GWX meddelar som sagt om det finns inkompatibla program i datorn vid en uppdatering till Windows 10.

Vilket är precis vad jag förväntar sig att den ska göra, samt att hela Windows 10 ska göra, rent allmänt. Detta har jag som sagt inte tyckt vara fel, tvärt om, men att bara ta bort, är inte okej utan användarens godkännande. (Om det nu är så detta har gått till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Många verkar inte förstå att det finns massor av småföretag med en eller några få anställda som bara köper en färdig dator och kör med.

Skomakare Sune väljer inte att "deploya" en "in-place upgrade" till sina klienter, utan han råkade bara klicka på en av de många reklamrutor som dök upp från Microsoft och nu är hans bokföringsprogram borta eller fungerar inte längre.

Den typen av kund är helt irrelevant för Microsoft och knappast något de varken kan eller avser ta hänsyn till när de designar sina lösningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att de mjukvaror som listas är gamla utgåvor och där det i vissa fall finns säkerhetsbrister (flash) så är det vettigt att dessa också tas bort. Mjukvara är färskvara och bör också underhållas och uppdateras.

Själv har jag kört Windows 10 sedan lanseringen och har inte haft något problem med detta. Men så kör jag uppdaterade program med.

Som vanligt finns det inget vettigt alternativ till Windows som matchar mjukvaran som finns till just Windows. Och vad gäller de som listas i första inlägget så är det ju få av dessa som också finns på andra OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, blev lite arg när CPU-Z och CCleaner försvann. Har dock bara hänt en gång, så det är väl förlåtligt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Man kan göra så, men det är ju otroligt krångligt. Räcker gott och väl att köra med http://www.majorgeeks.com/files/details/never_10.html
Varför man är emot Windows 10, kan jag inte förstå. I min mening, är det onekligen det trevligaste OS från MS. Är man orolig över övervakning (det vettigaste att vara...), så kan man använda sig utav http://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_sp...

Fast det funkar inte. Har nog testat Närmare 10 olika program och metoder för att ta bort uppgraderings uppdateringar och dylikt men det kommer tillbaka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det funkar inte. Har nog testat Närmare 10 olika program och metoder för att ta bort uppgraderings uppdateringar och dylikt men det kommer tillbaka ändå.

Det som fungerat bäst för mig är typ detta:
http://serverfault.com/questions/695916/registry-key-gpo-to-d...

Kort och gott, en enkel registernyckel du lägger till, så slipper du störas, och den kommer inte uppgradera (som det är nu iaf). Detta är företagens sätt att stoppa det, genom policy.

Enklaste är att kopiera detta och lägga det i en textfil, som du byter namn till .reg som filändelse, sen kör.
---------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx]
"DisableGwx"=dword:00000001
---------------------

Om du senare vill uppdatera så bara ändra det till 0 i sista raden, sista siffran, registrera den filen igen, starta om så får uppgraderingsmöjlighet.

Notera att detta kommer inte påverka de som har Windows 10, eller "säkra" Windows 10s sätt att bete sig, utan endast stänga av uppdateringsmöjligheten för Win 7/8, tills du ändrar denna nyckel igen.

Permalänk
Medlem

Jag har också varit med om detta. Installerade en "major" update och efter omstart påstod Windows att mitt anti-virus (ESET Nod32) inte var kompatibelt och därmed avinstallerades detta och istället aktiverades Windows Defender. Roliga var att jag testade installera Nod32 igen och det var inga som helst problem.. Så de tvingar helt enkelt på en deras egna skit.

Från den dagen sitter jag nu på Linux och jag kommer ALDRIG gå tillbaka såvida jag inte måste för att spela något specifikt spel.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det funkar inte. Har nog testat Närmare 10 olika program och metoder för att ta bort uppgraderings uppdateringar och dylikt men det kommer tillbaka ändå.

Märkligt. Har aldrig haft problem med det, på ett antal datorer. Programmet är senast uppdaterat igår.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jag har också varit med om detta. Installerade en "major" update och efter omstart påstod Windows att mitt anti-virus (ESET Nod32) inte var kompatibelt och därmed avinstallerades detta och istället aktiverades Windows Defender. Roliga var att jag testade installera Nod32 igen och det var inga som helst problem.. Så de tvingar helt enkelt på en deras egna skit.

Från den dagen sitter jag nu på Linux och jag kommer ALDRIG gå tillbaka såvida jag inte måste för att spela något specifikt spel.

Använde du samma installationsfil när du installerade det på nytt eller laddade du ner en ny från nätet? Det kan skilja väldigt mycket utan att man tänker på det, webbsidor ställer querys på OS så man slipper välja, osv. Annars är det så klart väldigt märkligt om det var exakt samma version som installerades om.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det finns nog bra anledningar till att programmen försvinner, men för mig handlar det mer om faktumet att ingen information getts eller knapphändig information. Jag vill kunna ha vad jag än vill på min dator och själv ta ansvar för hur den fungerar, inte någon annan.

Jag är allergisk mot mjukvaru-intervention när jag vill göra något. Jag vet vad jag gör och gör jag inte det så får jag skylla mig själv!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Malewarebytes är kvar hos mig iallafall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D