Dags för nya fläktar - vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Dags för nya fläktar - vad rekommenderas?

Är så att en av mina Corsair AF140 fläktar nu har gett upp litegrann (börjat gnissla åt bara fan).

Och då jag redan från början vart lite halvt onöjd med dom av lite div. orsaker så hade jag nog tänkt skaffa ett annat märke/modell denna gång. Men har nästintill ingen aning var jag ska börja.

1. De ska sitta i ett Fractal Design Define R4
2. 140mm storlek igen.
3. Tystare är bättre (men utan att ge upp för mycket prestanda).

Alla tips uppskattas

Permalänk
Medlem

Med Noctua eller Be quite kan du aldrig gå fel

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har Noctua P14 på sidopanelen och kylartornet, och Noctua A14 tror jag de heter (de med vanliga kvadratiska fästen) framtill i R5. Dämpade till någonstans kring 6-700RPM så slipper man höra dem i princip helt, och det håller ändå flödet i såpass schack att det är lugnt för långa tunga sessioner.

Rekommenderas varmt om du kan leva med hur jävla fula de är!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket du vill spendera. Noctua och Bequiets fläktar är likvärdiga och mycket bra men kostar givetvis därefter. Arctic har riktigt billiga och tysta fläktar men flyttar inte mycket luft.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska montera fläktarna horisontellt så kan du helt enkelt hålla ögonen öppna och i princip köpa vilket billigt skräp som helst och köra dom långsamt.
Annars kommer det kosta en smärre förmögenhet om du ska köpa flera Noctua/Bequiet till fullpris.
Men om du har jobb och en stadig inkomst så kan det helt klart vara smart att satsa dom pengarna och få kvalité.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Aerocools DS fläktar är billiga och bra. Fina också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Om du inte ska montera fläktarna horisontellt så kan du helt enkelt hålla ögonen öppna och i princip köpa vilket billigt skräp som helst och köra dom långsamt.
Annars kommer det kosta en smärre förmögenhet om du ska köpa flera Noctua/Bequiet till fullpris.
Men om du har jobb och en stadig inkomst så kan det helt klart vara smart att satsa dom pengarna och få kvalité.

Kommer ha en sittande horisontellt för tillfället. 2 i fram, 1 bak och 1 topp.
Edit: Så dom ska inte suga när den sitter horisontellt. Min Corsair AF140 jag hade sittande så kunde ge av sig lite wobblande ljud ibland.

Kollade på två olika par av Be-Quiet's fläktar (båda priserna från webhallen)
109kr Be-Quiet Pure Wings 2 140mm
239kr Be-Quiet SilentWings 2 140mm
Men vad är det för skillnad på dom egentligen? Är det bara att ena har kullager och den dyrare vätskelager?

Permalänk

Relativt lite som skiljer på Lagertyp, luftflöde, statiskt tryck, vikt, ljudnivå, anslutningsspänning, och lanseringsår mellan dessa två BQ fläktar.

Kan annars rekommendera Noctua NF-A14 PWM 140mm. Kostar lite mer, men gör jobbet utmärkt. Balans mellan kylning och tystnad. Du kan dessutom PWM styra dem med ditt moderkorts UEFI fläktkontrollprogram om du så skulle vilja (förutsatt att du har 4-pins kontakter/chassifläktsuttag på moderkortet). Använder mig själv utav två sådana som front intag i ett R4 chassi. Låter ingenting förutom vid full speed som man oftast ändå inte använder. Förutom när det snabbt skall tryckas ut varm luft ur maskinen efter några timmars spelande.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Kommer ha en sittande horisontellt för tillfället. 2 i fram, 1 bak och 1 topp.
Edit: Så dom ska inte suga när den sitter horisontellt. Min Corsair AF140 jag hade sittande så kunde ge av sig lite wobblande ljud ibland.

Kollade på två olika par av Be-Quiet's fläktar (båda priserna från webhallen)
109kr Be-Quiet Pure Wings 2 140mm
239kr Be-Quiet SilentWings 2 140mm
Men vad är det för skillnad på dom egentligen? Är det bara att ena har kullager och den dyrare vätskelager?

Du har inte funderat på att skippa fläkten i toppen så du får övertryck i chassit?
Även om du har 2 fläktar in och 2 ut så kommer troligen dammfiltret i fronten bromsa flödet mer än eventuella galler vid utblåset. Så slipper du samtidigt ha någon fläkt monterad horisontellt.

Mina Corsair-fläktar lever också sitt eget liv på vissa varvtal och jag är överlag ganska missnöjd med dom även om jag köpte dom billigt.

Den ena Be-Quiet fläkten har dyrare lager, gummipluppar och ett galet kryddat pris, har personligen bara testat den billiga 'Pure Wings 2' och varit rätt nöjd med dom förutom att fläktramen inte är solid.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag har Noctua P14 på sidopanelen och kylartornet, och Noctua A14 tror jag de heter (de med vanliga kvadratiska fästen) framtill i R5. Dämpade till någonstans kring 6-700RPM så slipper man höra dem i princip helt, och det håller ändå flödet i såpass schack att det är lugnt för långa tunga sessioner.

Rekommenderas varmt om du kan leva med hur jävla fula de är!

Fungerar dina A14 bra? För en av dom två recensionerna på Prisjakt lät inte på positiv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308
Jag letar också bra tysta fläktar upp till 1500RPM gärna PWM, men mitt moderkort kan också styra fläktar själv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar dina A14 bra? För en av dom två recensionerna på Prisjakt lät inte på positiv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308
Jag letar också bra tysta fläktar upp till 1500RPM gärna PWM, men mitt moderkort kan också styra fläktar själv

Jag har hundhörsel typ och sover med datorn påslagen i samma rum. Så jag är svinnöjd, neddragna till lägsta på R5's kontroller. 5v-läge tror jag det är.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag har hundhörsel typ och sover med datorn påslagen i samma rum. Så jag är svinnöjd, neddragna till lägsta på R5's kontroller. 5v-läge tror jag det är.

Ah, ungefär som mig också då. Har "för bra" hörsel :/. Sover inte med datorn igång dock om det inte måstes. Men alright. Kanske blir ett köp, vi får se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Någon som använt Noctua NF-P14s redux-1200 PWM 140mm versionen? De verkar ju inte skilja sig så jävla mycket fån NF-A14 och kommer ju ändå inte köra dom på max varv liksom.

Antingen kör jag egen "fläktkurva" som jag kan göra med mitt moderkort (Asus Z97-A) eller sätta det på 12/7/5v switchen som finns på mitt R4. Inte helt säker, men troligen egen fläktkurva igen.

Annars lutar det nog åt någon av de två Be-Quiet fläktarna eller NF-A14 trots att de är så fula.

Men vad är det för skillnad på över/undertryck med fläktarna i ett chassi? Och spelar det ens någon större roll?