Permalänk
Medlem

Förtal?

Hej,

Vad klassas som förtal, när kan man åka dit för det? Ex säg att jag haft kontakt med supporten på ett företag gällande produkt, resultatet är inte bra, jag anser att företaget sköter frågan väldigt dåligt. När jag sedan sätter ett betyg på någon websida för produkten eller företaget så förklarar jag varför. Detta är information som helt klart kan skada företaget precis som ett dåligt betyg på deras tjänst eller produkt kan göra.

Var går gränsen för vad jag kan bli åtalad för?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Kap 5 i brottsbalken beskriver förtal. Det handlar främst om ärekränkning mot privatperson.

Om du har fog för dina påståenden mot ett företag så är det inte brottsligt att vidareförmedla dem. Är osäker på hur det hanteras om det är obefogat, men eftersom ett företag inte är en person så faller det inte under förtal i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

företag kan man inte förtala, endast privatpersoner.

Permalänk

Förtal gäller som några innan sagt inte mot företag. Recensera på! Recensioner och betyg på sidor som t.ex. Prisjakt är bra, så andra konsumenter får veta. Kom dock ihåg att det alltid finns två sidor av en konflikt.

Permalänk
Medlem

Lätt offtopic, men gränsen går -innan- du kallar Zlatan för dopad. Den åker du dit på!

Annars får jag stämma in i kören, recensera på. Man ska dock alltid hålla det så sakligt som möjligt, och inte blanda in känslor. Enbart fakta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Aha, tack! Då behöver man inte fundera på den biten iallafall. Man har ju givet en del sämre betyg vide det här laget och i vissa fall har det varit företagets inställning som gjort en del.

Självklart ska man försöka hålla det så sakligt som möjligt och det finns alltid 2 sidor av ett problem men i vissa fall är det bara dåligt hanterat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om du kallar en anställd som tillverkar produkten för en idiot kan det räknas som förtal däremot.