MSI GT 70 Dragon Edition stängs av helt plötsligt ibland

Permalänk
Medlem

MSI GT 70 Dragon Edition stängs av helt plötsligt ibland

Tjena!

Datorn är 3 år gammal och som rubriken lyder så har hänt ca 3 gånger att den bara stängs plötsligt av helt och hållet när jag spelar CS:GO. Köpte den begagnad av en kille men den är i väldigt fint skick och fungerar klockrent annars. Har haft den snart tre veckor. Vet inte vad felet kan vara. Power supplyen blir jävligt varm när jag spelar och vet inte om det kan vara så att den blir överhettad, eller att datorn blir det. Brukar köra den inbyggda cooler boostern när jag spelar så att den ska kyla bättre men kan det vara så att power supplyen blir överhettad när man kör på cooler boostern för att den då drar mer ström och därav så bara dör datorn vid överhettning? Aja jag är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erilan91:

Tjena!

Datorn är 3 år gammal och som rubriken lyder så har hänt ca 3 gånger att den bara stängs plötsligt av helt och hållet när jag spelar CS:GO. Köpte den begagnad av en kille men den är i väldigt fint skick och fungerar klockrent annars. Har haft den snart tre veckor. Vet inte vad felet kan vara. Power supplyen blir jävligt varm när jag spelar och vet inte om det kan vara så att den blir överhettad, eller att datorn blir det. Brukar köra den inbyggda cooler boostern när jag spelar så att den ska kyla bättre men kan det vara så att power supplyen blir överhettad när man kör på cooler boostern för att den då drar mer ström och därav så bara dör datorn vid överhettning? Aja jag är tacksam för svar!

om det inte blir bluescreen innan den dör är det med säkerligen överhettning.
jag hade detta problem på min förra dator och då köpte jag en burk med tryckluft och blåste rent fläktarna. testa det.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

@bogmadur: Okej, kanske ska testa tror du en kylplatta skulle hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erilan91:

@bogmadur: Okej, kanske ska testa tror du en kylplatta skulle hjälpa?

om den är dammig så blås bort det bara. dammet isolerar kylaren och kan inte kylas lika bra längre

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk

@Erilan91: Jag hade investerat i en kylplatta ändå.
Köpte en till min GS60 och fick ner temperaturerna under belastning en hel del faktiskt.
Men blås rent hela kylningen först, annars lär inte någon kylplatta hjälpa.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

@svartdroid: Okej, en kylplatta kanske är värt att skaffa då För att blåsa rent, behöver man öppna datorn då eller?

Permalänk
Skrivet av Erilan91:

@svartdroid: Okej, en kylplatta kanske är värt att skaffa då För att blåsa rent, behöver man öppna datorn då eller?

Ibland behövs det, om det är riktigt gammalt damm som verkligen sitter.
Men de få gånger jag har gjort det har jag bara blåst i insug och utblås så att det lossnat och det som inte åkte ut med hjälp att tryckluften skickade datorns egna fläktar ut när jag startade den.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

@svartdroid: Är det tryckluft på burk man ska köpa då eller? Som är avsedd för datorer då såklart. Kan man annars dammsuga med dammsugaren för att få ut damm?

Permalänk
Skrivet av Erilan91:

@svartdroid: Är det tryckluft på burk man ska köpa då eller? Som är avsedd för datorer då såklart. Kan man annars dammsuga med dammsugaren för att få ut damm?

Dammsug ALDRIG i en dator!
Speciellt inte en laptop!
Statisk elektricitet kan döda ditt moderkort (personlig erfarenhet från korkad lillebror).
Blås endast med tryckluft, exempelvis en sådan här

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

@svartdroid: Okej, vad bra att du sa det så jag inte dammsög fläkt och det. Hade mina aningar om att dammsugare inte är att rekommendera. Aa ska köpa en sån där tryckluft på burk. Men visst är det lugnt att dammsuga t.ex tangentbordet och skärmen om det skulle vara dammigt? Bara man inte kommer i närheten av inre delarna.

Permalänk

@Erilan91: Tangentbord ska inte vara några problem att dammsuga.
Skärm är jag inte säker på, hade nog undvikit det och bara dammat av istället.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!