Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

"Trots att jag har helförsäkring så gäller det bara bil i trafik."

Alltså är inte bilen försäkrad.
Behöver inte båda parterna godkänna ägarbytet? TS borde bekräftat det som knappades in på telefonen tycker man.

Precis, och undantaget gäller till/från besiktning (och ev verkstad för reperation) inte till/från verkstad vid teknisk koll vid köp.

Och nej, bytet behöver inte godkännas på så sätt, utan det som behövs är att scannat in regbeviset, och säljarens körkort (personnummer/körkortsnummer) och köparens körkort (person/körkortsnummer).

Man tycker dock att det borde integreras med ex BankID.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

När jag ställde av min bil med helförsäkring gick den automatiskt över till något som dem kallade för garageförsäkring. Så oförsäkrad var du nog inte.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

"Trots att jag har helförsäkring så gäller det bara bil i trafik."

Alltså är inte bilen försäkrad.

Beroende på hur försäkringsbolaget agerar kan bilen mycket väl vara försäkrad även om den är avställd.
IF gör t.ex om din helförsäkring till en "avställningsförsäkring" automatiskt. Avställningsförsäkringen "gäller vid stöld, brand, vagnskada som till exempel skadegörelse eller att den blir påkörd". Man får köra bilen närmasta vägen till bilbesiktningen med avställt fordon.

I detta fallet var väl TS å andra sidan varken påväg eller till från verkstad eller besiktning...

Men oavsett så är det ju tanten som är vållande, och hennes försäkring borde täcka in allt hon kör sönder, oavsett om det råkar vara en avställd bil, ett staket, ett barn, en cykel eller en lyktstolpe.

Snavfel..
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

tacksam för alla svar, jag har suttit hela natten och läst villkoren om och om igen, jag tror jag blir utan ersättning :(. ska ta och komplettera anmälan till försäkringsbolaget och hoppas på det bästa annars är det 3-40000 kr som måste hosta upp för att fixa bilen själv, och skicka fakturan till förra ägaren.

Det är ditt ansvar, som ägare, att se till att bilen är påställd.

Skrivet av riccoo:

När jag ställde av min bil med helförsäkring gick den automatiskt över till något som dem kallade för garageförsäkring. Så oförsäkrad var du nog inte.

Det är irrelevant i ärendet. Det handlar, i fråga, om en bil som inte var påställd och då har körförbud.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att lagar och regler talar om att köra bilen fram och tillbaka till (kontroll)besiktning och inget annat. Den besiktning som köparen gjort på Vianor kvalificerar inte som besiktning.

Sedan borde man visst kunna hävda att man har ett muntligt avtal om att bilen ska vara påställd. Man kan ju som köpare kontrollera att bilen är påställd innan köp, men det kan knappast vara rimligt att man ska kontrollera direkt efter ägarbytet att den fortfarande är det om säljaren har intygat att det ska vara så. Visst kan man (säljaren) begå misstag, men då får man också stå för eventuell skada orsakad av det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du vill ställa av fordonet i samband med ägarbytet behöver du göra det innan eller efter att ni registrerar bytet.

Innan: Du som säljare ställer av fordonet via någon av våra tjänster innan ägarbytet. Då återbetalas eventuellt kvarvarande fordonsskatt till dig.

Efter: Du som köpare och ny ägare kan ställa av fordonet på vår webbplats efter ägarbytet med e-legitimation. Saknar du e-legitimation måste du vänta på registreringsbeviset, del 1, som kommer med posten. Tänk på att du måste ha trafikförsäkring för de dagar fordonet är påställt.(länk till avställning)

Det går alltså inte att ställa av fordonet i samband med ägarbytet enligt transportstyrelsen. Han måste ha försökt blåsa dig.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Man kan ju som köpare kontrollera att bilen är påställd innan köp, men det kan knappast vara rimligt att man ska kontrollera direkt efter ägarbytet att den fortfarande är det om säljaren har intygat att det ska vara så. Visst kan man (säljaren) begå misstag, men då får man också stå för eventuell skada orsakad av det.

Ja, vad jag kan förstå av det TS skrivit, så saknas ju helt uppsåt i handlingen. Så att bli av med körkortet skulle jag gissningsvis tro att du klarar dig ifrån.
Ska man gå in på hårklyverier, så kan man ju titta på vilket som gjordes först, ägarbytet eller avställningen. Skedde avställningen efter ägarbytet kan man ju ifrågasätta om den verkligen ska gälla då den inte gjorts av nuvarande ägaren? (Dessutom mot ägarens vilja)

Men den vållandes FSK borde ta hela smällen, tanten erkände ju att hon körde mot rött..? Mig veterligen får man inte köra på folk, även om de bär sig dumt åt!

Permalänk
Avstängd

Försäkringen täcker ju andras skador. Oavsett om det är ett påkört staket, nermejjad brevlåda eller en bil som blivit skadad. Tantens försäkring skall täcka skadorna. Sen att Polisen kanske kan ta dig för att du kört en avställd bil är en helt annan sak anser jag.

Tror inte det står någonstans i försäkringen att den inte gäller för påkörning av avställda bilar som inte får köras i trafik men som körs i trafik ändå...

Min åsikt och tolkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om du väljer, att i samband med ägarbytet ställa av bilen. Så ja, så fort du trycker på knappen så ställs bilen av.

Nja... Det är baserat på dagsbasis.

Du kan ställa på bilen retroaktivt från "00:00" på morgonen, men om du ställer av den så är den påställd till 23:59. Du kan även ställa på bilen i "framtiden", tex om 3 dagar, om du så vill, när den är avställd.

Skrivet av MultiMan:

Det kvittar om säljaren lovat att bilen skulle vara påställd eller inte, ägaren till bilen är den som ansvarar för att fordonet framförs på rätt sätt. För övrigt är det oerhört enkelt numera att kolla så att bilen är påställd, godkänd för trafik och försäkrad, så att förutsätta sådant för att någon annan säger det är att göra sig själv en otjänst.

Okej, många verkar ha fastnat på detta problem. Faktum kvarstår att den andra föraren har kört in i "något", efter att ha kört mot rött. Må det vara en stolpe, avställd bil eller tomten själv, spelar mindre roll. Hennes försäkring ska ta detta, på trafikförsäkringen, som täcker skador på andra fordon, omgivning och övrigt.

Men.
Sen håller jag helt med dig att det är förarens ansvar ang avställd/påställd och försäkrad/oförsäkrad. Så det kan mycket väl vara så att han får böter eller straff för att han kört avställt fordon. Men det ska inte påverka situationen som skett i övrigt, eftersom han inte var vållande.

@anon160366 För det första så har du lärt dig en läxa... lita aldrig på en säljare, "no matter what".
Du får kolla med försäkringsbolag och se vad som sker, även motpartnerns försäkring, men se till att få ner alla vittnen och info, för om hon bestrider det så blir det problem, väldigt snabbt utan dem.

Du får nog räkna med att du kommer få böter och någon påföljd av körningen, om du inte kan visa annat, och det är som sagt, ditt ansvar till 100% att ha koll på det. Men olyckan som skett kunde likväl skett mot denna bil parkerad, avställd, eller en cyklist (som ju inte har försäkring i sig själv). Normalt har försäkringsbolag avställningsförsäkring, men eftersom du kört lär inte den gälla. Oavsett så är du inte vållande, vilket innebär att det är motpartnerns försäkring som ska involveras i ev reparation.

Med tanke på så många som kört avställda fordon, eller kör tom utan körkort och får kanske 5-10kkr i böter (läser om en hel del av dessa i tidningen) så är det löjligt om du skulle få något värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael_thn:

Fast nu har de ju muntligt avtalat om att bilen skulle vara påställd.
Å så vitt jag vet är det bara jordabalken som vid fastighetsaffärer kräver skriftliga kontrakt, i övrigt gäller väl ett muntligt avtal lika gott.

Problemet är ju bara att bevisa det...

faktist det finns avtalat på papper att bilen skulle vara fortsatt i trafik.

och återigen för folk som skriver utan att läsa, bilen kostar en bit över 300k, den är helförsäkrad, enda jävla problemet är att när vi gjorde ägarbyte så har han ställt av bil jäveln av misstag, pengarna tillfaller mig oavsett. från det att ägarbytet var klar och jag körde ut bilen och blev påkörd var det inte ens 10 min i mellan, så spara mig snacket att jag måste kolla att bilen är påställd. det är fan ingen som sitter och kollar att bilen är påställd direkt efter du gjort en affär.

jag har pratat med är försäkringsbolaget. fick till svar att det är en gråzon som de skulle kolla upp. för att jag har helförsäkring på bilen. enligt skaderegleraren har man försäkringar till för att täcka misstag och fel som blir.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SexMachine:

Om du vill ställa av fordonet i samband med ägarbytet behöver du göra det innan eller efter att ni registrerar bytet.

Innan: Du som säljare ställer av fordonet via någon av våra tjänster innan ägarbytet. Då återbetalas eventuellt kvarvarande fordonsskatt till dig.

Efter: Du som köpare och ny ägare kan ställa av fordonet på vår webbplats efter ägarbytet med e-legitimation. Saknar du e-legitimation måste du vänta på registreringsbeviset, del 1, som kommer med posten. Tänk på att du måste ha trafikförsäkring för de dagar fordonet är påställt.(länk till avställning)

Det går alltså inte att ställa av fordonet i samband med ägarbytet enligt transportstyrelsen. Han måste ha försökt blåsa dig.

Nja, jag är rätt säker på att jag fick valet att ställa av i samband med ägarbyte när jag sålde en bil privat i somras. Jag har också gjort ett par motorcykelaffärer det senaste året och där är jag helt säker på att man kan ställa av i samband med ägarbytet, appen frågar om man vill ställa av eller behålla fordonet påställt innan man bekräftar bytet.

Visst kan det skilja mellan fordonstyper men jag tror nog bara att det är lite klumpigt formulerat. För på denna sida finns det nämligen en rubrik vid namn Ställ av ett fordon i samband med ägarbyte, rubrik nummer sju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Nja, jag är rätt säker på att jag fick valet att ställa av i samband med ägarbyte när jag sålde en bil privat i somras. Jag har också gjort ett par motorcykelaffärer det senaste året och där är jag helt säker på att man kan ställa av i samband med ägarbytet, appen frågar om man vill ställa av eller behålla fordonet påställt innan man bekräftar bytet.

Visst kan det skilja mellan fordonstyper men jag tror nog bara att det är lite klumpigt formulerat. För på denna sida finns det nämligen en rubrik vid namn Ställ av ett fordon i samband med ägarbyte, rubrik nummer sju.

Då är det garanterat så som du säger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ballistic:

Nja, jag är rätt säker på att jag fick valet att ställa av i samband med ägarbyte när jag sålde en bil privat i somras. Jag har också gjort ett par motorcykelaffärer det senaste året och där är jag helt säker på att man kan ställa av i samband med ägarbytet, appen frågar om man vill ställa av eller behålla fordonet påställt innan man bekräftar bytet.

Visst kan det skilja mellan fordonstyper men jag tror nog bara att det är lite klumpigt formulerat. För på denna sida finns det nämligen en rubrik vid namn Ställ av ett fordon i samband med ägarbyte, rubrik nummer sju.

Du har rätt, man kan göra val i telefonen, 2 knappar ställa av fordon i samband med ägarbyte, eller fortsatt påställd

Permalänk
Medlem

Är ju fortfarande kärringens fel, så är ju hennes försäkring som ska täcka skadan på din bil, inte din egna. Varför dribblar du med din egen försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Är ju fortfarande kärringens fel, så är ju hennes försäkring som ska täcka skadan på din bil, inte din egna. Varför dribblar du med din egen försäkring?

Också mycket intresserad av detta... är inte hela den här diskussionen meningslös om det gick till som TS beskrev?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Är ju fortfarande kärringens fel, så är ju hennes försäkring som ska täcka skadan på din bil, inte din egna. Varför dribblar du med din egen försäkring?

Fördelen med att ha bilen helförsäkrad är också att ens egna försäkringsbolag kan hjälpa till att driva frågan mot de andra försäkringsbolaget.

De har ofta rätt kontakter, bättre erfarenhet och vet vad som ska/bör göras, vilka papper etc som behöver fixas.

Hade ett fall där jag blev påkörd bakifrån när jag va ute å körde, det var utan tvekan den andres fel (jag stannade för en bilkö, han bakom fipplade på telefonen och fortsatte köra tills de tog stopp i baken på min bil).
När jag pratade med mitt försäkringsbolag på plats, så konstaterade de att jag hade min bil halvförsäkrad, och att de då inte kunde hjälpa mig.. Hade jag haft bilen helförsäkrad (vilket jag numer har) så hade de kunnat hjälpa mig direkt på plats.

Tillägg av egen historia
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megamannens:

Är ju fortfarande kärringens fel, så är ju hennes försäkring som ska täcka skadan på din bil, inte din egna. Varför dribblar du med din egen försäkring?

Det hjälper dock inte när TS körde med skn bil avställd, så försäkringsbolaget kan neka ersättning med hänvisningen att motpartens fordon framfördes avställt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Är ju fortfarande kärringens fel, så är ju hennes försäkring som ska täcka skadan på din bil, inte din egna. Varför dribblar du med din egen försäkring?

Sitter och tänker samma sak.
Hans bolag har inget med det att göra alls.
Har tanten dratt ett rödljus så är det 100% hennes fel och då får hennes bolag täcka upp det.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Polisanmäl kärringen!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Läs vad han skrev... istället för att skryta om 10 år i branchen.

Han hade bilen avställd. Inte oförsäkrad

Exakt. Läs vad han skrev. Avställd = försäkringstekniskt sett oförsäkrad (såvida den inte har en avställningsförsäkring som endast ersätter delkaskomomenten (dvs ej trafik eller vagnskada) = bilen får enligt lag inte vistas ute på vägarna.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Man får inte använda ett avställt fordon. Det finns dock undantag:
Fordonet får köras kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan för besiktning.
Men för att fordonet ska få köras till eller från besiktningen, måste det vara trafikförsäkrat (gäller ej släpfordon) och det får inte finnas obetald fordonsskatt för tidigare period.

Ett fordon som är avställt får alltså inte användas vid något annat tillfälle.
Om fordonet ska flyttas, måste det ställas på i vägtrafikregistret eller transporteras på en släpvagn eller på något motsvarande sätt. Det får inte bogseras.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Lattlast/Sakerhet-pa-vag...
Avställning av fordon:
Om du inte ska använda ditt fordon, din bil, motorcykel, lastbil eller buss, så kan du ställa av det.
Det betyder att du anmäler att du inte kommer att köra bilen en viss tid.
När ditt fordon är avställt betalar du inte fordonsskatt eller trafikförsäkring för ditt fordon.
Du får bara köra ett avställt fordon till och från besiktning. Du ska köra kortast lämpliga väg till och från närmaste besiktning.
Du får inte bogsera ett avställt fordon.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@anon160366: Kan man inte bara ånga avställningen? Be föregående ägare ringa till Trafikverket och kolla upp det.
För övrigt tror jag att avställningen först går igenom vid midnatt, så det borde vara lugnt i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Exakt. Läs vad han skrev. Avställd = försäkringstekniskt sett oförsäkrad (såvida den inte har en avställningsförsäkring som endast ersätter delkaskomomenten (dvs ej trafik eller vagnskada) = bilen får enligt lag inte vistas ute på vägarna.

Läs istället vad jag skrev. Bilen får visst vistas på väg. Eller du vet något Transportstyrelsen inte vet?

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att avvakta ett svar från TS när TS har fått ett svar från sitt försäkringsbolag?
Att bara spekulera och kasta skit på varandra hjälper ju inte så mycket.
Skriv gärna hur det har gått?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@ari86: Kan man inte bara ånga avställningen? Be föregående ägare ringa till Trafikverket och kolla upp det.
För övrigt tror jag att avställningen först går igenom vid midnatt, så det borde vara lugnt i vilket fall som helst.

Ställer man av bilen på nätet så gäller avställningen omedelbart när man har fått bekräftelsen. På skärmen alltså.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

@ari86: Kan man inte bara ånga avställningen? Be föregående ägare ringa till Trafikverket och kolla upp det.
För övrigt tror jag att avställningen först går igenom vid midnatt, så det borde vara lugnt i vilket fall som helst.

du har helt rätt, jag fick det glada beskedet runt 20-tiden att ställer man av bilen så gäller den dygnet ut, för att transportstyrelsen debiterar per påbörjad dygn så att säga, det är först efter 23:59 som bilen inte får användas. Försäkringen täcker och farbror blå behöver jag inte oroa mig för mer. Bara det är en stor lättnad.

tacksam för alla svar, även de lite mer off road, och hetsiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

faktist det finns avtalat på papper att bilen skulle vara fortsatt i trafik.

och återigen för folk som skriver utan att läsa, bilen kostar en bit över 300k, den är helförsäkrad, enda jävla problemet är att när vi gjorde ägarbyte så har han ställt av bil jäveln av misstag, pengarna tillfaller mig oavsett. från det att ägarbytet var klar och jag körde ut bilen och blev påkörd var det inte ens 10 min i mellan, så spara mig snacket att jag måste kolla att bilen är påställd. det är fan ingen som sitter och kollar att bilen är påställd direkt efter du gjort en affär.

jag har pratat med är försäkringsbolaget. fick till svar att det är en gråzon som de skulle kolla upp. för att jag har helförsäkring på bilen. enligt skaderegleraren har man försäkringar till för att täcka misstag och fel som blir.

Det känns inte som att säljaren ska kunna ställa av din bil. Det borde man kunna korrigera retroaktivt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

det var tydligen löst, nevermind.

Lycka till TS och hoppas allt ordnar sig!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det hjälper dock inte när TS körde med skn bil avställd, så försäkringsbolaget kan neka ersättning med hänvisningen att motpartens fordon framfördes avställt.

Om TS har försäkring eller inte har ingen betydelse i sammanhanget om han inte är vållande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net