Dark Souls 3 på PC jämförs mot Playstation 4

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Varför vill någon överhuvudtaget jobba på ett företag där man tvingas vara kodapa och får kasta sin yrkesstolthet i sopen? Tragiskt.

Om det finns ekonomiska aspekter så har de räknat fel. Man tjänar inga pengar på att släppa skräp. Om spelet ser ut i princip som på konsol så kan man ju köpa det på konsiol om man vill ha det i så fall, eller?

Sen att cappa vid 60FPS är hål i huvudet. Det finns ingen anledning alls att hålla på med sådanna dumheter. Sörskillt inte idag när fler och fler sitter med skärmar som klarar betydligt högre uppdateringsfrekvenser.

Att AAA-titlar ska ha bra grafik är ju en självklarhet för det de kostar.. Hur bra tror du GTA V hade sålt om det varit i nivå med GTA IV grafikmässigt? en AAA ska ha Wow-faktor som får folk att köpa spelet. Det är ju det som är hela poängen.

Sen ser jag inte att några större spelstudios gått i kånken för att de har "för bra" grafik till sina PC-spel, så jag tror utvecklingen är hållbar så det räcker och blir över.

Dessutom finns det ekonomiska incitament för branchen i stort att se till att hårdvaran får svettas rejält. Om inte grafiken blir bättre och bättre så minskar behovet av att köpa nu hårdvara, vilket skadar hela branchen.

Du verkar tro att spel bara handlar att se bra ut. Tragiskt.

Permalänk

Ps4 är en fantastisk maskin.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xaves:

PC spel säljer betydligt bättre än för några år sedan och trenden pekar åt PC plattformens fördel, och detta märks när utvecklare av tidigare konsolexklusiva titlar kommer krypandes och kommer släppa för PC, varav flertalet även släpper en PC version av tidigare exklusiva titlar.

EA's säljrapport för Q1 2015 visade att endast PS4 sålde bättre än PC (ca 25-30% mot 21% för PC) om vi talar enkilda plattformar. PC sålde således bättre än både Xbox 360, PS3 samt Xbox One.

CDPR förklarade nyligen att en tredjedel av försäljningen av Witcher 3 bestod av PC utgåvan. Gissningsvis hade Witcher 3 sålt ännu bättre till PC om inte utvecklarna hade ljugit för sina fans samt nedgraderat spelet till förmån för konsolerna.

Rocket Leauge sålde bättre än Xbone och PS4 tillsammans.

PC säljer bättre än Xbox One i flertalet moderna AAA titlar, bl.a Alien: Isolation, Dying Light och Tomb Raider för att nämna några.

Värt att nämna är även att PC dominerar försäljningen av digitala kopior med 32 miljarder dollar, mot 4 miljarder hos konsolerna.

Sist men inte minst så får man inte glömma indie-utvecklade spel, där PC plattformen även här dominerar. Och med både UE4, Unity och nu CryEngine gratis och tillgänglig till vem som helst så kommer den trenden bara att öka.

Ubisoft fortsätter att skita ur sig dåliga spel, inte konstigt att de säljer dåligt på PC fronten, men alla snorungar med konsoler vill självklart ha nya assassins creed och Far Cry. Själv rynkar jag på näsan åt dessa spel. COD kan glinen ha för sig själva också, det är ett typiskt konsolspel nu för tiden.

EAs senaste rapport visar att PC hade en fallande omsättning jämfört med motsvarande kvartal året innan. Vidare står PC för totalt 17 % av omsättningen, vilket är i nivå med UbiSoft (så spekulation att UbiSoft har högre konsolförsäljning än andra styrks inte av EAs siffror, tvärt om). EA särredovisar inte PS4/XBO samt PS3/360, man ser bara summerad omsättning för respektive generation. Det var först under 2016 som PC lyckades ta sig förbi PS3/360 i omsättning, nästan 10 år gamla konsoler...

Omsättningen på PS4/XBO var under senaste rapporterade kvartal 3,1 gånger högre än PC (eller rättare sagt PC+"browser" då rena PC-spel inte heller särredovisas).

Rise of the Tomb Raider är rätt nytt på PC så utgår från att Vgchartz statistik ännu är rätt vinglig där, men ändå titta på skillnaden i magnitud: uppskattningen är att det sålt 1,14 miljoner på XBO medan det uppskattas sålt 70 000 på PC. Även om uppskattningen är ett par heltalsfaktorer fel i båda fallen så har det sålt långt mer på XBO.

Förra Tomb Raider uppskattas ha sålt 0,35m exemplar på PC, 0,57m på XBO och 1,34m på PS4. Då är det ett spel från 2013 som mest kastades med till PS4/XBO, på PS3 uppskattas det sålt 2,50m exemplar samt 1,91m på 360.

Var hittar du statistik för Rocket Leauge? Gamespot har haft en artikel om det spelet och det mest noterbara där är uppskattningen att antal sålda kopior för detta är ca 4 miljoner (totalt på PC, XBO och PS4) medan antalet spelare uppskattas till runt 12 miljoner. En stor del av denna skillnad spekuleras komma från att detta spel har varit fritt för de PS4 ägare som har PSN+ vilket då antyder att i antal spelare har denna titel total dominans av PS4-spelare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Du verkar tro att spel bara handlar att se bra ut. Tragiskt.

Och du verkar inte läsa vad jag skriver. Tragiskt.

Huvudfokus bör ligga på proportionalitet. Storyn i ett spel är ju inte beroende av plattform på det sättet, men det är grafiken. På en PC så bör ju grafiken självklart vara mycket bättre eftersom möjligheten finns, anser jag.

Sen är det ju amdra grejer också.. Att låsa FPS vid 60Hz är rent av kränkande mot de som har 144Hz-skärmar.. Och nyligen demosterade ju Nvidia en skärm med 1700Hz. Att sitta och tro att 60Hz duger år 2016? DET är tragiskt om något.

Och om det nu är så att det blir fysikproblem eller vad annars, så är det en dålig port, och de borde inte släppt den.

för mig är det vanlig "servicemindedness" att självklart ge sina kunder den absolut bästa upplevelse en viss plattform kan leverera. Men det är klart. Vi kunder ska väl nöja oss med "good enough", betala, och hålla käften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan tänka mig att man får ett större behov av högre FPS med mus då det är en snabbare återkoppling mellan styrdon och förväntad visuell återkoppling på skärmen.

För mig handlar det mer om att muskänsligheten alltid brukar vara löjligt mycket högre än när man använder handkontroll. Drar man ner känsligheten en bra bit så blir det naturligtvis inte alls samma jobbiga känsliga i 30fps. Men även om det känns mindre jobbigt så fullkomligt avskyr jag allt under 60fps

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Har någon läst FZ:as rescension? Det enda de klagar på är ju tekniska problem och frame drops på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GTA IV tyckte jag var helt OK på PS3, men GTA V var lite mer än förra generations konsoler klarade av då man inte ens är nära några 30 FPS
https://www.youtube.com/watch?v=_fbYyMq4cGU

Vad jag menar att GTA V inte är ett bilspel är att man inte behöver någon större precision och finess i bilkörning där, har spelat igenom nästan hela storyn på PS3 och även om upplevelsen lämnade en hel del att önska vad det gäller FPS så var det ändå fullt spelbart. Köpte även GTA V på PC men orkade aldrig spela speciellt långt, visst blev det 60 FPS och lite bättre grafik men ändå samma spel som på PS3...

Bara testat GTA V några kortare stunder på PS4, där flyter det ju på fullt tillräckligt för en sådan här titel. Till skillnad från PS3 så har PS4 och XBO stabila 30 FPS i denna titel.

CoD har väl sedan ett par släpp sedan alltid sett till att det är stabila 60 FPS även på konsoler (vet inte då jag inte kör CoD själv)? Så det borde ha flutit på fint även på en PS3.

Klart det var ju bättre i GTA IV, men även där blev det obehaligt när man började köra snabbt. Hade också lägre krav då än vad jag har nu. Kan inte säga att jag håller med om det med bilkörningen, utefter dom bilspel jag har spelat så har GTA varit både verkligare och svårare. Köpte bara GTA V till PC, och det var värt väntan. Prövade hos en polare som har PS3 och där var det ospelbart, konstanta fps-drops ner till 20 säkert som gjorde att man fick huvudvärk.

Kollade upp det och i Ghosts så verkar det hålla nästan helt och hållet 60fps, men 360 är bättre på det än PS3, PS3 fick lite mer drops. Kanske hade Black Ops det också, minns bara att det var helt ok flyt på det när jag körde för massa år sedan på X360 samt PS3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

4k-gaming är fantastiskt. Om du inte provat Tomb Raider så råder jag dig att göra det. Det är visserligen snyggt i 1080 också men i 4k häpnar man. Problemet är att det inte blir så mycket spelande för att man stannar och tittar sig runt och bara står och glor så ofta.
Lyckas man få ett bra moddat Skyrim blir det samma sak där. Springer bara runt och tittar och blir nästan förbannad när det kommer fiender och stör.

Värdelöst med fps-spärrar och annat tjafs som låst fov. Kanske krävs för att fungera optimalt i vissa spel men ofta verkar det vara ren jävulskap.

Trevligt att du också gläds åt spelande i 4k. Kommer snart att skaffa 4k dator igen, blir extra roligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

EAs senaste rapport visar att PC hade en fallande omsättning jämfört med motsvarande kvartal året innan. Vidare står PC för totalt 17 % av omsättningen, vilket är i nivå med UbiSoft (så spekulation att UbiSoft har högre konsolförsäljning än andra styrks inte av EAs siffror, tvärt om). EA särredovisar inte PS4/XBO samt PS3/360, man ser bara summerad omsättning för respektive generation. Det var först under 2016 som PC lyckades ta sig förbi PS3/360 i omsättning, nästan 10 år gamla konsoler...

Omsättningen på PS4/XBO var under senaste rapporterade kvartal 3,1 gånger högre än PC (eller rättare sagt PC+"browser" då rena PC-spel inte heller särredovisas).

Rise of the Tomb Raider är rätt nytt på PC så utgår från att Vgchartz statistik ännu är rätt vinglig där, men ändå titta på skillnaden i magnitud: uppskattningen är att det sålt 1,14 miljoner på XBO medan det uppskattas sålt 70 000 på PC. Även om uppskattningen är ett par heltalsfaktorer fel i båda fallen så har det sålt långt mer på XBO.

Förra Tomb Raider uppskattas ha sålt 0,35m exemplar på PC, 0,57m på XBO och 1,34m på PS4. Då är det ett spel från 2013 som mest kastades med till PS4/XBO, på PS3 uppskattas det sålt 2,50m exemplar samt 1,91m på 360.

Var hittar du statistik för Rocket Leauge? Gamespot har haft en artikel om det spelet och det mest noterbara där är uppskattningen att antal sålda kopior för detta är ca 4 miljoner (totalt på PC, XBO och PS4) medan antalet spelare uppskattas till runt 12 miljoner. En stor del av denna skillnad spekuleras komma från att detta spel har varit fritt för de PS4 ägare som har PSN+ vilket då antyder att i antal spelare har denna titel total dominans av PS4-spelare.

Du har ju knappt rätt på en enda siffra din åsna. Enligt EA rapporten Q3 2015 så stod 17% för PC, 17% vardera för Xbo/ps4 om man delar rakt av, men PS4 säljer självklart mer än Xbo så procenten är betydligt lägre än 17% för Xbo. PC sålde även mer än 360 och PS3 tillsammans under både Q2 och Q3 2015. Och det är inte i nivå med Ubisoft, där försäljningen för PC under första halvåret av 2015 stod för 20%, Xbox 360 samt PS3 för 10% vardera och 12% respektive 27% för Xbo och PS4 tillsammans.

"Det var först under 2016 som PC lyckades ta sig förbi PS3/360"

Återigen skitsnack, PC sprang om de redan Q3 2015,

Sedan kan du inte gå efter VGChartz rakt av, eftersom dessa bara räknar retail sales, inte digitala kopior. Tomb Raider (2013) sålde således bättre på PC än på Xbo som jag tidigare skrev.

Rocketleauge: http://www.playstationlifestyle.net/2016/02/24/rocket-league-...

Det såldes mer än 2.8 miljoner kopior till PC, PS4 har sålt runt 1.5. Totalt sålda kopior är strax över 4 miljoner.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xaves:

Du har ju knappt rätt på en enda siffra din åsna. Enligt EA rapporten Q3 2015 så stod 17% för PC, 17% vardera för Xbo/ps4 om man delar rakt av, men PS4 säljer självklart mer än Xbo så procenten är betydligt lägre än 17% för Xbo. PC sålde även mer än 360 och PS3 tillsammans under både Q2 och Q3 2015. Och det är inte i nivå med Ubisoft, där försäljningen för PC under första halvåret av 2015 stod för 20%, Xbox 360 samt PS3 för 10% vardera och 12% respektive 27% för Xbo och PS4 tillsammans, räknar man med att PS4 sålde 70% av dessa 27% så hamnar det under PC, och Xbo hamnar någonsans långt ner på den procentsatsen.

"Det var först under 2016 som PC lyckades ta sig förbi PS3/360"

Återigen skitsnack, PC sprang om de redan Q2 2015,

Sedan kan du inte gå efter VGChartz rakt av, eftersom dessa bara räknar retail sales, inte digitala kopior. Tomb Raider (2013) sålde således bättre på PC än på Xbo som jag tidigare skrev.

Rocketleauge: http://www.playstationlifestyle.net/2016/02/24/rocket-league-...

Det såldes mer än 2.8 miljoner kopior till PC, PS4 har sålt runt 1.5. Totalt sålda kopior är strax över 4 miljoner.

Ur EAs siffror kan du inte säga hur mycket omsättning PS4 resp. XBO genererar då de inte särredovisas. UbiSoft har nämnt att XBO ägare spenderar mer pengar på deras spel än vad PS4 ägare gör, per capita. Är inte orimligt att anta att samma sak även gäller för EA, men det går inte att visa med rapporten ovan.

Huvudpoängen var ändå att peka på att konsolerna generera flera 100-tals procent mer omsättning.

Vad jag läst är att Vgchartz har en modell kring hur de kan uppskatta även digitala kopior, bl.a. m.h.a. information från kvartalsrapporter (omsättningen där innefattar alla spel oavsett kanal). Deras veckosiffror är rena gissningar, siffrorna revideras efterhand men är fortfarande uppskattningen.

Så tittar man Tomb Raider 2013 är det naturligtvis inte exakta siffror, men notera magnituden: uppskattningen för PC är ju en tiopotens från 360+PS3. Men visst kan det vara totalt fel, var hittar du dina siffror då de tydligen är långt mer exakt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

EAs omsättningen Q4 2015 var för 360/PS3 $328M medan det var $211M för PC. Lämnar det som en övning till läsaren att reda ut vilket av de två talen som är större.

Q1 2016: 360/PS3 $293M, PC $253M

Ur EAs siffror kan du inte säga hur mycket omsättning PS4 resp. XBO genererar då de inte särredovisas. UbiSoft har nämnt att XBO ägare spenderar mer pengar på deras spel än vad PS4 ägare gör, per capita. Är inte orimligt att anta att samma sak även gäller för EA, men det går inte att visa med rapporten ovan.

Vad jag läst är att Vgchartz har en modell kring hur de kan uppskatta även digitala kopior, bl.a. m.h.a. information från kvartalsrapporter (omsättningen där innefattar alla spel oavsett kanal). Deras veckosiffror är rena gissningar, siffrorna revideras efterhand men är fortfarande uppskattningen.

Så tittar man Tomb Raider 2013 är det naturligtvis inte exakta siffror, men notera magnituden: uppskattningen för PC är ju en tiopotens från 360+PS3. Men visst kan det vara totalt fel, var hittar du dina siffror då de tydligen är långt mer exakt?

Du blandar ju ihop tidslinjen, finansiella kvartal är inte samma sak som vanliga kvartal, ett finansiellt år (Fiscal year) startar normalt (i USA som är det relevanta i detta fallet) 1 Oktober och slutar den 30 September. Nu vet jag inte hur EA räknar eller vilket Fiscal Year system de använder sig av, men det matchar inte USA, det ser mer ut som något som liknar Kanada eller Storbritannien. Hur som helst så har du tänkt fel, Q2 FY16 samt Q3 FY16 redovisar att PC sålde mer än Xbone och PS3, om du tittar längst upp i redovisningen för respektive rapport ser du att Q2 FY16 börjar 1 Juli och slutar 30 September 2015.

"UbiSoft har nämnt att XBO ägare spenderar mer pengar på deras spel än vad PS4 ägare gör, per capita"

Detta har jag väldigt svårt att tro, eftersom deras redovisning påvisar att PS4 stod för 27% av inkomsterna och Xbone stod för 12%.

Sedan oavsett hur man försöker räkna i EA's redovisningar så är det mest troligt så att PS4 säljer bättre än Xbo även här, eftersom Ubisofts redovisning hintar om det, sen hur stor skillnaden är går ju inte att få fram i rapporten som du säger.

Vgchartz kan uppskatta hur mycket de vill, men faktum är att de inte på ett tillförlitligt sätt kan mäta antalet sålda onlinekopior. Speciellt när det har blivit väldigt populärt att köpa spelnycklar billigt från Greenman, GOG, Kinguin, G2A osv...

"var hittar du dina siffror då de tydligen är långt mer exakt?"

Exakt är det inte, men jag använder en beräkningssats som baserar sig på NPD Groups utlåtande om att upp till 25% av försäljningen av nuvarande-generationens konsoler är digitala. Så jag använder dessa 25% i favör för Xbone och kan därmed ungefärligen beräkna mängden digitala kopior, för att sedan lägga till de till VGChartzs nummer av retail kopior. Precis som Vgchartz uppskattning så kan inte jag heller få exakta siffror, men chansen att Xbone skulle stå för fler än 25% digitala kopior i Tomb Raider 2013 är väldigt osannolik.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)