Permalänk
Medlem

Bra scissor style tangentbord med backlight

Hej, har letat rätt länge nu efter ett bra laptop style platt tangentbord med backlight (behövs egentligen bara en färg, helst vitt)

Men jag har svårt att hitta. Har tillochmed testat några mekaniska tangentbord och försökt mig på att hoppa på den flugan, men bristen på ergonomi är för stor.

Tips på tangentbord som inte ser ut som om megatron hade sex med ett rymdskepp uppskattas.

Mer detaljer:
Använder apple keyboard till macen på jobbet. bra tangentfeel på dem.
Hemma har jag just nu ett icke mekaniskt cherry som liknar Logitech Ultra-X
Har utvärderat både Steelseries mekaniska och Logitech g810 och insett att de inte alls är kompatibla med mina händer.
Har kollat på Steelseries Apex men de har ju sabbat tangentbordet med en konstig mellanslagstangent
En vän har en MS Sidewinder X4, jökligt synd att de inte tillverkas längre.
Kollade på Logitech Illuminated, men behöver ett som klarar W + SHIFT + SPACE och andra typiska spelcombos

Funderar på om ja missar något eller om det inte längre tillverkas vettiga tangentbord för oss som inte älskar känslan av att trycka på en tvättsvamp.

Permalänk
Medlem

Razer Deathstalker kanske? Jag funderar på en Deathstalker men jag kör slut på budgetvarianten först, ett Andersson IDK 2.0. Var också ute efter ett liknande tangentbord som dig. Hittade ett billigt Fujitsu KB910 på Amazon som var ok men handlovsstödet var för dåligt för mig.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Hej, tack för tipsen. Har faktiskt testat Deathstalker Just de där platta knapparna som är som Mac tangentbordet verkar på billigare tangentbord (och tyvärr även razer) ha lite dålig feel på dem.. för att det ska funka måste de typ kännas grymt solida. Annars är ju vanliga laptop style tangenter också vettiga.

Kul att hittade rätt till slut.. jag fortsätter leta. som sagt.. om bara ngt liknande Sidewinder X4 (men kanske mer avskalat) fortfarande såldes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

Hej, har letat rätt länge nu efter ett bra laptop style platt tangentbord med backlight (behövs egentligen bara en färg, helst vitt)

Men jag har svårt att hitta. Har tillochmed testat några mekaniska tangentbord och försökt mig på att hoppa på den flugan, men bristen på ergonomi är för stor.

Tips på tangentbord som inte ser ut som om megatron hade sex med ett rymdskepp uppskattas.

Mer detaljer:
Använder apple keyboard till macen på jobbet. bra tangentfeel på dem.
Hemma har jag just nu ett icke mekaniskt cherry som liknar Logitech Ultra-X
Har utvärderat både Steelseries mekaniska och Logitech g810 och insett att de inte alls är kompatibla med mina händer.
Har kollat på Steelseries Apex men de har ju sabbat tangentbordet med en konstig mellanslagstangent
En vän har en MS Sidewinder X4, jökligt synd att de inte tillverkas längre.
Kollade på Logitech Illuminated, men behöver ett som klarar W + SHIFT + SPACE och andra typiska spelcombos

Funderar på om ja missar något eller om det inte längre tillverkas vettiga tangentbord för oss som inte älskar känslan av att trycka på en tvättsvamp.

Mitt tips är att testa lite olika mekaniska brytare då dom är väldigt olika i känsla, menar mest innan du viftar bort mekaniska som en fluga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det är en bra bräda, men Speedlink Lithos är bakgrundbelyst och kostar inte en förmögenhet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2995489

Har varit nere på några reor runt 200 spänn också.
Troligen inget påkostat direkt, men kan ju vara trevligt ändå

Lite nyfiken på den själv!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@PV52: Hittils har jag Testat Svarta, Röda och Blå samt Romer-G som ska vara som bruna med dämpringar.

Det jag saknar hittils mest är känslan av knapptryckningen från icke-mekaniska.. Jag vill ha en tydlig början på knapptryckningen och kunna vila fingrar på tangenterna utan att riskera tryck. Det har jag hittils inte hittat.

Det andra jag saknar är den låga formfaktorn som icke-mekaniskt tillåter. Det är klart påfrestande för handlederna att böjas bak så mycket som behövs för att ta sig upp på tangentbortdet.. om det ska gå behövs ett ordentligt stort handledsstöd. det verkar va svårt att hitta utan att tangentbordet också ser ut som "något ur en Michael Bay film"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

@PV52: Hittils har jag Testat Svarta, Röda och Blå samt Romer-G som ska vara som bruna med dämpringar.

Det jag saknar hittils mest är känslan av knapptryckningen från icke-mekaniska.. Jag vill ha en tydlig början på knapptryckningen och kunna vila fingrar på tangenterna utan att riskera tryck. Det har jag hittils inte hittat.

Det andra jag saknar är den låga formfaktorn som icke-mekaniskt tillåter. Det är klart påfrestande för handlederna att böjas bak så mycket som behövs för att ta sig upp på tangentbortdet.. om det ska gå behövs ett ordentligt stort handledsstöd. det verkar va svårt att hitta utan att tangentbordet också ser ut som "något ur en Michael Bay film"

När jag läste ditt första inlägg var tanken direkt "skaffa handlovsstöd". Det finns i flera butiker, clashohlsson osv, och där är även en här på forumet som gör dem i trä och säljer för själig peng.
Att hitta en tangentbord med det förmonterat är extremt ovanligt, tror nästan bara jag sett Steelseries 7GV2 (samma som 6Gv2 fast med just handlovs stöd + usb hub om jag minns rätt).
Tittar du i "visa ditt tangentbord" tråden kommer du se att mycket folk kör med handlovsstöd och jag skulle även vilja säga att det behövs till nästan alla typer av tangetbord. Har man vant sig vill man inte vara utan...

Du säger att du vill har med tydlig känsla i tangenterna. Jag tror inte direkt att där någon med taktil feedback direkt vid nedtryck utan de är vi aktivering som man känner något. Men går du på MX clear / MX Green lär du inte trycka några tangenter av misstag samt att du har tacktil feedback vid aktivering.
Kanske även värt att kolla över topre brytare eller rent ut av ett IMB modell m? De kör med annan mekanik och kanske därför passa dig bättre. Tyvärr är jag själv oruttinera på dessa och kan inte ge mycket mer tips.

Permalänk
Avstängd

På jobbet kör jag ett Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 som är upphöjt i framkant och har stora handledsstöd, funkar jättebra men kanske inte snyggt direkt. Inte mekaniskt alls dock utan rubber dome.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det tangentbordet i min Lenovo t420 men det är svårt för att testa men tangentbordet finns nämligen i ett vanligt format med USB med samma tangenter och brytare. Jag själv gillar bruna mx brytare men dessa är ganska goa.
Den gamla versionen av denna.
http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/seweb/LenovoP...

Edit: den här fast i svensk variant. http://www.amazon.com/ThinkPad-USB-Keyboard-with-TrackPoint/d...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

När jag läste ditt första inlägg var tanken direkt "skaffa handlovsstöd". Det finns i flera butiker, clashohlsson osv, och där är även en här på forumet som gör dem i trä och säljer för själig peng.
Att hitta en tangentbord med det förmonterat är extremt ovanligt, tror nästan bara jag sett Steelseries 7GV2 (samma som 6Gv2 fast med just handlovs stöd + usb hub om jag minns rätt).
Tittar du i "visa ditt tangentbord" tråden kommer du se att mycket folk kör med handlovsstöd och jag skulle även vilja säga att det behövs till nästan alla typer av tangetbord. Har man vant sig vill man inte vara utan...

Du säger att du vill har med tydlig känsla i tangenterna. Jag tror inte direkt att där någon med taktil feedback direkt vid nedtryck utan de är vi aktivering som man känner något. Men går du på MX clear / MX Green lär du inte trycka några tangenter av misstag samt att du har tacktil feedback vid aktivering.
Kanske även värt att kolla över topre brytare eller rent ut av ett IMB modell m? De kör med annan mekanik och kanske därför passa dig bättre. Tyvärr är jag själv oruttinera på dessa och kan inte ge mycket mer tips.

Roligt med tipsen, kände att jag borde ha förtydligat, eftersom jag har en vän som är inneboende i det som vanligtvis är gästrum/kontor är datorn i sovrummet. Jag har tur eftersom tjejen inte har något problem med att jag sitter och spelar och sånt efter att hon lagt sig, men jag vill inte ändra på detta genom att ha ett väldigt högljutt tangentbord. Därav gick Blå brytare bort. IBMs coil springs har jag använt back in the day, de är väl ok men har samma ljudproblematik.

Clear och Green har jag inte testat. Kan tänka mig att testa dessa dock eftersom investeringen ofta är rätt stor behöver det vara via ett ställe som har en vettig returpolicy vilket jag inte hittat hittils.

Jag hade g810 tangentbordet. beställde detta med ett vanligt sånt gel-handledsstöd. Problemet med detta var att det inte var tillräckligt djupt. Jag såg att det fanns ngn big foam wrist rest som verkade va rätt djup.. men detta gör ju egentligen mest att man hamnar i samma situation som med ett lägre tangentbord. men men. det som gör mig tveksam med detta är just att "tangentbordslösningen" tar så mkt mer plats eftersom stödet inte sitter fast i tangentbordet så måste tangentbordet va en bra bit in på skrivbordet och mitt skrivbord är inte hur djupt som helst.

@Snajk: Ergo 4000 ser inte ut som ett platt tangentbord, utan som ett som har höga tangenter, så det går nog bort.

@infigo: Kollade in det.. dock har de gjort en miss, de har flyttat upp * tangenten och minskat på backspace.. är rätt skeptisk till icke-standard layouts.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med ett Logitech UltraX Premium hemma och på jobbet.

Det på jobbet känns som någon har hällt coca cola i men det hemma fungerar ypperligt. Har inte hittat något lågprofil som kan mäta sig med känslan hos detta.
Alla knapparna känns stadiga, sviktar inget utåt kanterna. Vilket jag antar du syftar på med bra kvalite.

Razors jävla pissbort känns som att tangenterna hakar i varandra och brottas när man använder.

Undvik.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haddoq:

@Snajk: Ergo 4000 ser inte ut som ett platt tangentbord, utan som ett som har höga tangenter, så det går nog bort.

Nej det är motsatsen till platt, men du ville ju ha platt för att slippa böja handlederna vad jag förstod och det slipper du med detta då det är vinklat åt motsatt håll från andra tangentbord, om man sätter på den medföljande delen alltså. Se bild:

Permalänk
Medlem

@Haddoq:
Så här ser dock layouten ut för den svenska av de tangentbordet:
http://www.keysourcechina.com/Thinkpad-t400s-t410-x220-w510-t...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14