Nvidia Geforce GTX 980 Ti, GTX 980 och GTX 970 får tre Pascal-ersättare

Permalänk
Medlem

De som tycker AMD inte har något på gång. http://laptopmedia.com/highlights/an-early-sample-of-amd-rade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Var väl ingen vidare tillgänglighet på Fury heller och 7970 var väl en papperslansering? De fick dock upp tillgängligheten innan Nvidia kom med en 28nm gpu så att...

Sen tror jag dock att polaris kommer vara bättre än Nvidias nya kort på den här fronten, dels så verkar det som att de har färdiga kort klara före Nvidia och att det verkar som att de inte kommer köra på Gddr5x. Tillgänglighet på gddr5x kommer nog vara rätt avgörande för pris/tillgänglighet på Nvidias kommande kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Fury var inte mycket sämre än andra kort i den klassen direkt, även fast tillgången på HBM begränsade, inte riktigt något man kan binda till AMD så. 7970 fanns direkt från lanseringsdagen i ett flertal varianter. Ingen papperslansering alls. Innan dess har AMD varit mycket bättre än nVidia. Men det är väl som med värme, i 7000-serien var ett enda kort varmare än motsvarande nVidia, resten var svalare, och sedan hade vi 290X, sedan är det genast så att AMD alltid varit varma. Man glömmer bort alla serier innan dess då man av någon anledning inte brydde sig om strömförbrukning eller värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fury var inte mycket sämre än andra kort i den klassen direkt, även fast tillgången på HBM begränsade, inte riktigt något man kan binda till AMD så. 7970 fanns direkt från lanseringsdagen i ett flertal varianter. Ingen papperslansering alls. Innan dess har AMD varit mycket bättre än nVidia. Men det är väl som med värme, i 7000-serien var ett enda kort varmare än motsvarande nVidia, resten var svalare, och sedan hade vi 290X, sedan är det genast så att AMD alltid varit varma. Man glömmer bort alla serier innan dess då man av någon anledning inte brydde sig om strömförbrukning eller värme.

7970 var en renodlad papperslansering och det var stor brist på det från dag ett efter att det till slut fanns tillgängligt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja det kom ett rejält hopp när PS4 och XB1 kom och innan det var det stiltje under åren efter PS3 och XB360. Det blir nog samma visa ett tag framöver tills uppföljarna till dagens konsoler dyker upp.

Men det är klart, vill man köra QHD i 144fps eller 4k i minst 60 så krävs betydligt kraftigare hårdvara än nu.

FYI: Playstation 4.5 ryktas ju att komma i år och Xbox snackar om en ny Xbox med utbytbar hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

7970 var en renodlad papperslansering och det var stor brist på det från dag ett efter att det till slut fanns tillgängligt att köpa.

Försök inte med det där tramset.
7970 fanns från flera tillverkare både med och utan referenskylning direkt från den 8:e hos en rad återförsäljare. Kolla forumet från den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det var alltså bara snicksnack i ditt förra inlägg då? Eftersom du inte försöker backa upp det med något?

Så otroligt onödigt att sprida dynga om AMD eller för den delen Nvidia innan något ens är släppt, testat eller när man kan bedöma tillgänglighet.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.550414/bristen-pa-grafikkort-m...

bara en artikel av många.....

Och som jag skrev hoppas det inte blir så nu med spelar ingen roll om det är Nvidia eller AMD

Sist jag köpte mitt Nvidia 980Ti så hade Nvidia svårt att få ut produkter i takt med att folk beställde..Själv hade jag tur som var först i kön på nästa leverans..Tog väl en vecka sen kom det..

Kanske har blivit bättre nu men som jag skrev det återstår att se..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Försök inte med det där tramset.
7970 fanns från flera tillverkare både med och utan referenskylning direkt från den 8:e hos en rad återförsäljare. Kolla forumet från den tiden.

Vad då trams?..7970 papperslanserades i december 2012 http://www.sweclockers.com/test/14844-amd-radeon-hd-7970/22#c...

korten fanns i butik någon vecka in i januari 2013. Löjligt att beskylla någon för att tramsa när du inte har koll själv.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Vad då trams?..7970 papperslanserades i december 2012 http://www.sweclockers.com/test/14844-amd-radeon-hd-7970/22#c...

korten fanns i butik någon vecka in i januari 2013. Löjligt att beskylla någon för att tramsa när du inte har koll själv.

Det är trams att begära att saker ska finnas att köpa veckor innan de faktiskt släppts till försäljning. De lyfte NDA i December. Men det framgick tydligt att korten släpptes den 8:e. Läs artikeln du länkar till.
Vet du ens vad man menar när man säger att något bara är på pappret? Det betyder att även fast något gäller på pappret så gäller det inte i praktiken. Korten såldes inte i december för att de inte var släppta på pappret. Papperslansering är t.ex. när P4E 3.2GHz släppts till försäljning men inte gick att köpa i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är trams att begära att saker ska finnas att köpa veckor innan de faktiskt släppts till försäljning. De lyfte NDA i December. Men det framgick tydligt att korten släpptes den 8:e. Läs artikeln du länkar till.
Vet du ens vad man menar när man säger att något bara är på pappret? Det betyder att även fast något gäller på pappret så gäller det inte i praktiken. Korten såldes inte i december för att de inte var släppta på pappret. Papperslansering är t.ex. när P4E 3.2GHz släppts till försäljning men inte gick att köpa i praktiken.

Jaså,läste artikeln var just det jag gjorde,gjorde du? Swecs slutsats var papperslansering.
"Nackdelar:

Crossfire-skalningen inte perfekt
Hög ljudnivå vid tung belastning
Papperslansering (säljstart januari 2012) "

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Jaså,läste artikeln var just det jag gjorde,gjorde du? Swecs slutsats var papperslansering.
"Nackdelar:

Crossfire-skalningen inte perfekt
Hög ljudnivå vid tung belastning
Papperslansering (säljstart januari 2012) "

Är du förvånad om Sweclockers beskriver situationen i populistiska ordalag? Om Fragzone använder ordet "lagg" för att beskriva låg framerate betyder det så sedan?

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=paper+launch

Faktum kvarstår. Ingenstans skiljde sig det på pappret från verkligheten. Det där är bara ett tramsigt sätt av fanboys att vrida på sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Försök inte med det där tramset.
7970 fanns från flera tillverkare både med och utan referenskylning direkt från den 8:e hos en rad återförsäljare. Kolla forumet från den tiden.

Jag försöker inte med någonting utan talar om för dig hur det faktiskt var. Om du med trams menar att jag och swec-redaktionen kallade lanseringen av 7970 för papperslansering men du promt vill kalla det för "släpp av NDA långt innan kortet går att köpa" så visst. Vidare var det brist på 7970 under våren 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är du förvånad om Sweclockers beskriver situationen i populistiska ordalag? Om Fragzone använder ordet "lagg" för att beskriva låg framerate betyder det så sedan?

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=paper+launch

Faktum kvarstår. Ingenstans skiljde sig det på pappret från verkligheten. Det där är bara ett tramsigt sätt av fanboys att vrida på sanningen.

Kortet lanserades 22 dec,fanns tillgängligt för kund att köpa runt 8 januari= papperslansering.Att du inte håller med Swec eller att du försöker köra med fanboy kortet förändrar inte det faktumet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Kortet lanserades 22 dec,fanns tillgängligt för kund att köpa runt 8 januari= papperslansering.Att du inte håller med Swec eller att du försöker köra med fanboy kortet förändrar inte det faktumet.

Fruktansvärt alltså, man kunde inte köpa kortet förrän två veckor efter det släppts. Något vi förstås aldrig någonsin sett när det gäller nya datorkomponenter.

Jag håller med @Aleshi, att kalla ovanstående för papperslansering är bara löjligt, vilket det även var från Sweclockers sida. Men det är tyvärr inte första gången de är lite mer negativa gentemot vissa tillverkare (AMD inkluderat).

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Återstår att se helt enkelt.

Och därför borde du vänta med yttranden som ditt också. Båda Nvidia och AMD har sin beskärda del av papperslanseringar. Vanligtvis brukar dock båda vara bra att leverera kort vid lansering även om det finns fall där AMD och fall där Nvidia misslyckats att göra detta medan den andra parten lyckats leverera en fungerande produkt.

Skrivet av tEan:

Kortet lanserades 22 dec,fanns tillgängligt för kund att köpa runt 8 januari= papperslansering.Att du inte håller med Swec eller att du försöker köra med fanboy kortet förändrar inte det faktumet.

Det ändrar fortfarande inte att det inte var en papperslansering. En papperslansering är när produkten är släppt i teorin men i praktiken har kortet inte nått en återförsäljare än. HD7970 gick att få tag i men såldes slut väldigt fort. Det är inte riktigt samma sak oberoende vad Sweclockers redaktion påstår.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Kortet lanserades 22 dec,fanns tillgängligt för kund att köpa runt 8 januari= papperslansering.Att du inte håller med Swec eller att du försöker köra med fanboy kortet förändrar inte det faktumet.

Tror du ska lära dig innebörden av "lansera":

http://www.redaktionen.se/ordlista.php?ord=Lanseringhttps://s...

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/lansera

Och på engelska:

http://www.businessdictionary.com/definition/product-launch.h...

Så länge kortet inte släppts för försäljning så är det inte lanserat. Endast presenterat. Kortet lanserades med andra ord den 8:e. Det faktumet är ganska odiskutabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och därför borde du vänta med yttranden som ditt också. Båda Nvidia och AMD har sin beskärda del av papperslanseringar. Vanligtvis brukar dock båda vara bra att leverera kort vid lansering även om det finns fall där AMD och fall där Nvidia misslyckats att göra detta medan den andra parten lyckats leverera en fungerande produkt.

Det ändrar fortfarande inte att det inte var en papperslansering. En papperslansering är när produkten är släppt i teorin men i praktiken har kortet inte nått en återförsäljare än. HD7970 gick att få tag i men såldes slut väldigt fort. Det är inte riktigt samma sak oberoende vad Sweclockers redaktion påstår.

Men snälla du nu får du väl ändå andas lite....Allmänt känt att när en ny produkt lanseras av både nvidia och AMD så kan det vara brist på produkterna vid lansering i butikernas hyllor..

Har stött på det själv ett fler tag gånger då jag vill ha det nya snabbt men det tar slut i lagret på någon min sen kan det ta upp emot 1 vecka innan nya kommer in.

Du behöver väl inte bli så upprörd av att jag skrev att jag hoppas det kommer finnas mycket av varorna i butikerna den dagen då det lanseras..Och än en gång det återstår att se ifall AMD/Nvidia har full koll på efterfrågan...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Geforce GTX 980 Ti >> GP104-400 = 100% prestanda
Geforce GTX 980 >> GP104-200 = 50 % prestanda
Geforce GTX 970 >> GP104-150 = 37.5 % prestanda

Betyder detta i så fall att ersättaren till 970 även denna gång kommer att bli stypt på minneshantering och/eller prestanda?

(Om jag nu inte tänkt helt galet).

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Men snälla du nu får du väl ändå andas lite....Allmänt känt att när en ny produkt lanseras av både nvidia och AMD så kan det vara brist på produkterna vid lansering i butikernas hyllor..

Har stött på det själv ett fler tag gånger då jag vill ha det nya snabbt men det tar slut i lagret på någon min sen kan det ta upp emot 1 vecka innan nya kommer in.

Du behöver väl inte bli så upprörd av att jag skrev att jag hoppas det kommer finnas mycket av varorna i butikerna den dagen då det lanseras..Och än en gång det återstår att se ifall AMD/Nvidia har full koll på efterfrågan...

Upprörd? Är väl inte upprörd? Hade jag varit upprörd så hade utropstecknen haglat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror du ska lära dig innebörden av "lansera":

http://www.redaktionen.se/ordlista.php?ord=Lanseringhttps://s...

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/lansera

Och på engelska:

http://www.businessdictionary.com/definition/product-launch.h...

Så länge kortet inte släppts för försäljning så är det inte lanserat. Endast presenterat. Kortet lanserades med andra ord den 8:e. Det faktumet är ganska odiskutabelt.

Här beskriver Amd själva sin 7970 "launch",(kolla datumet). På engelska : paper launch eller här .

En "paper launch" inte "product launch"alltså.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fury var inte mycket sämre än andra kort i den klassen direkt, även fast tillgången på HBM begränsade, inte riktigt något man kan binda till AMD så. 7970 fanns direkt från lanseringsdagen i ett flertal varianter. Ingen papperslansering alls. Innan dess har AMD varit mycket bättre än nVidia. Men det är väl som med värme, i 7000-serien var ett enda kort varmare än motsvarande nVidia, resten var svalare, och sedan hade vi 290X, sedan är det genast så att AMD alltid varit varma. Man glömmer bort alla serier innan dess då man av någon anledning inte brydde sig om strömförbrukning eller värme.

Skrivet av BiffenL:

7970 var en renodlad papperslansering och det var stor brist på det från dag ett efter att det till slut fanns tillgängligt att köpa.

Skrivet av Aleshi:

Försök inte med det där tramset.
7970 fanns från flera tillverkare både med och utan referenskylning direkt från den 8:e hos en rad återförsäljare. Kolla forumet från den tiden.

Skrivet av BiffenL:

Jag försöker inte med någonting utan talar om för dig hur det faktiskt var. Om du med trams menar att jag och swec-redaktionen kallade lanseringen av 7970 för papperslansering men du promt vill kalla det för "släpp av NDA långt innan kortet går att köpa" så visst. Vidare var det brist på 7970 under våren 2012.

Tror ni alla har delvis rätt faktiskt, men jag har en förklaring.

Det fanns kort, men inte enorma mängder. Dock fanns det enorma mängder Bitcoin grävare, och 7950/7970 korten var heta som tusan för detta. Så korten flög av hyllan, till överpriser, för dessa personer tjänade tillbaka dessa pengar utan problem, medan vi andra knappt kunde hitta ett vettigt kort att köpa till normalpris.

Permalänk
Avstängd

Enligt nya rykten kommer Nvidia visa upp sina nya kort strax innan Computex 2016 den 31 Maj.

Någon gång i mitten av Maj kommer de visas upp på "The Nvidia Editor’s event" sägs det, om det blir officiellt eller inte framkommer ej i artikeln.

källa: http://wccftech.com/nvidia-launch-pascal-editors-event-may/

Sådär säger min "magkänsla" att det kommer bli...

GP104-150-A1 (GTX 960/970 ersättare) - 249-329 dollar, ca: 2000-3000 kronor.
GP104-200-A1 (GTX 970/970(Ti) ersättare) - 369-489 dollar, ca: 3000-4000 kronor.
GP104-400-A1 (GTX 980 ersättare) - 549-619 dollar, ca: 4000-5000 kronor.
eller/och
GP104-400-A1 (GTX 980Ti ersättare) - 649-739 dollar, ca: 5000-6000 kronor.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Enligt nya rykten kommer Nvidia visa upp sina nya kort strax innan Computex 2016 den 31 Maj.

Någon gång i mitten av Maj kommer de visas upp på "The Nvidia Editor’s event" sägs det, om det blir officiellt eller inte framkommer ej i artikeln.

källa: http://wccftech.com/nvidia-launch-pascal-editors-event-may/

Sådär säger min "magkänsla" att det kommer bli...

GP104-150-A1 (GTX 960/970 ersättare) - 249-329 dollar, ca: 2000-3000 kronor.
GP104-200-A1 (GTX 970/970(Ti) ersättare) - 369-489 dollar, ca: 3000-4000 kronor.
GP104-400-A1 (GTX 980 ersättare) - 549-619 dollar, ca: 4000-5000 kronor.
eller/och
GP104-400-A1 (GTX 980Ti ersättare) - 649-739 dollar, ca: 5000-6000 kronor.

MVH

Vem vet, men din valutaomvandling är nog lite skev Normalt sett brukar slutpriserna bli 1$=10SEK i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vem vet, men din valutaomvandling är nog lite skev Normalt sett brukar slutpriserna bli 1$=10SEK i Sverige.

Mmmm jag vet... "önsketänkande"

Men om nu AMD "Polaris" sätter press på Ngreedia så kanske... hoppas.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Enligt nya rykten kommer Nvidia visa upp sina nya kort strax innan Computex 2016 den 31 Maj.

Någon gång i mitten av Maj kommer de visas upp på "The Nvidia Editor’s event" sägs det, om det blir officiellt eller inte framkommer ej i artikeln.

källa: http://wccftech.com/nvidia-launch-pascal-editors-event-may/

Sådär säger min "magkänsla" att det kommer bli...

GP104-150-A1 (GTX 960/970 ersättare) - 249-329 dollar, ca: 2000-3000 kronor.
GP104-200-A1 (GTX 970/970(Ti) ersättare) - 369-489 dollar, ca: 3000-4000 kronor.
GP104-400-A1 (GTX 980 ersättare) - 549-619 dollar, ca: 4000-5000 kronor.
eller/och
GP104-400-A1 (GTX 980Ti ersättare) - 649-739 dollar, ca: 5000-6000 kronor.

MVH

Hur får du till det att de kort som kommer ersätta 980 och 980Ti kommer ha identiska chip men ändå skilja sig så mycket i pris? Vad skulle skillnad vara på dessa och hur skulle den skillnaden ge så mycket mer prestanda att det skulle vara värt 1000kr mer för det snabbare kortet?

För den delen räcker det knappt ens med 10kr per dollar när det kommer till butikspris längre, vid lansering ligger nästan alltid butikspriser tyvärr ännu högre än MSRP*10 nu för tiden iom hög efterfrågan och sådär tillgång, så de flesta butiker tar ut högre marginaler (kolla tex intel 6700k, eller 970 under en period). Imo så tvivlar jag starkt på att vi kommer se ett kort med GP104 för under 3500kr närmsta tiden. Känns också väldigt konstigt att de skulle skala samma chip hela vägen från mellanklass till ett entusiast kort för över 7000kr, något liknande har iaf aldrig hänt tidigare.

Personligen tror jag (och hoppas) på något såhär:

1070, 349-399dollar, runt 980TI ref prestanda.
1080, 449-499dollar, runt 980Ti OC prestanda.
1080Ti, 549-599, 20% snabbare än 1080.

Och att 970 kommer finnas kvar ett tag i butik för att täcka ett vis pris och prestanda-segment fram tills GP106 lanseras.

Permalänk
Avstängd

@sKRUVARN:

Ja. I Sverige kommer priserna ligga högre. Beroende på AMD's prissättning så kan det påverka Nvidia's priser, man får hoppas.

Minnestyper (GDDR5, GDDR5X och HBM2), minnesmängd (4GB, (6GB), 8GB, (12GB), 16GB) och CUDA kärnor (2560, 2176, 1920) kommer spela in i prissättningen ganska mycket denna gång samt vad AMD har för planer på deras kort och priser.

MVH

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

@sKRUVARN:

Ja. I Sverige kommer priserna ligga högre. Beroende på AMD's prissättning så kan det påverka Nvidia's priser, man får hoppas.

Minnestyper (GDDR5, GDDR5X och HBM2) och minnesmängd (4GB, (6GB), 8GB, (12GB), 16GB) kommer spela in i prissättningen ganska mycket denna gång samt vad AMD har för planer på deras kort och priser.

MVH

Tidigare har nivida satt egna priser oberoende vad amd sätt för pris (mer eller mindre).

Så man betalar mer för mindre, jag var dum nog och köpte 670 när 7970 hade samma pris nästan, men presterar grymt mycket bättre.

Jaja, polare sitter på 7970 och dessa två har ju inget problem med korten. Dessutom fick ju mer prestanda på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

@Broken-arrow:

Power with the price = Nvidia

Power without the price = AMD

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@sKRUVARN:

Ja. I Sverige kommer priserna ligga högre. Beroende på AMD's prissättning så kan det påverka Nvidia's priser, man får hoppas.

Minnestyper (GDDR5, GDDR5X och HBM2), minnesmängd (4GB, (6GB), 8GB, (12GB), 16GB) och CUDA kärnor (2560, 2176, 1920) kommer spela in i prissättningen ganska mycket denna gång samt vad AMD har för planer på deras kort och priser.

MVH

Nu kanske jag missuppfattade dig men du skrev det som att det skulle komma två kort med "GP104-400-A1", två kort med samma chip kommer ha samma mängd cuda-kärnor. Sen kommer alla GP104 ha samma minnesbuss och det lär inte vara HBM2 på dessa, isf skulle det vara HBM2 på alla, annars hade chippen vart tvungna att vara väldigt olika (mer än bara olika mängd cuda-kärnor).

Permalänk
Avstängd

@sKRUVARN:
100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

De med "mellan/högre" (ersättarna till 970/980/980Ti) segment kommer först (2016)... sedan kommer de "lägre" och slutligen de "tyngsta" (2017-2018).

OBS: Vi får se, bara Nvidia vet... allt är bara spekulationer från mig fram till den dagen de visar upp hur det kommer se ut.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@sKRUVARN:
100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

De med "mellan/högre" (ersättarna till 970/980/980Ti) segment kommer först (2016)... sedan kommer de "lägre" och slutligen de "tyngsta" (2017-2018).

OBS: Vi får se, bara Nvidia vet... allt är bara spekulationer från mig fram till den dagen de visar upp hur det kommer se ut.

MVH

Ja det där ser mer troligt och tekniskt korrekt ut.

Skickades från m.sweclockers.com