Permalänk

MK 80 vs Razer Chroma?

En tid senare så fick jag testa Razer Chroma under en period av 12 timmar av konstant användande och blev som förälskad. Älskade feedbacken och känslan av tangentbordet men däremot inte själva designen och även ett ogillande av Razer. Fick höra att Razer Green brytarna var samma som mx blue så gick och testade de på ett mk-80 men det var inte samma sak. Häromdagen fick jag tillfälle att testa de side by side och det är bara något med razer tangentbordet som känns bättre. Tycker att designen på mk-80 är snyggare, tycker om företaget mer och priset är även lägre så det handlar inte om bias.
Vad kan detta bero på och finns det något jag kan göra för att ändra på det som att tex byta själva knapparna?
Uppskattar även att ni som äger mk-80 med mx blue och/eller Razer Chroma skriver era erfarenheter av att äga dessa.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

En tid senare så fick jag testa Razer Chroma under en period av 12 timmar av konstant användande och blev som förälskad. Älskade feedbacken och känslan av tangentbordet men däremot inte själva designen och även ett ogillande av Razer. Fick höra att Razer Green brytarna var samma som mx blue så gick och testade de på ett mk-80 men det var inte samma sak. Häromdagen fick jag tillfälle att testa de side by side och det är bara något med razer tangentbordet som känns bättre. Tycker att designen på mk-80 är snyggare, tycker om företaget mer och priset är även lägre så det handlar inte om bias.
Vad kan detta bero på och finns det något jag kan göra för att ändra på det som att tex byta själva knapparna?
Uppskattar även att ni som äger mk-80 med mx blue och/eller Razer Chroma skriver era erfarenheter av att äga dessa.

Äger inget av dessa t-bord men om du tänker byta ut "keycapsen" (tangenterna), så hittar du inga keycaps sets som passar till dessa t-bord i Sverige.

Som t.ex t-bordet chroma har den berömda non-standard botten raden, fel mått på tangenterna: Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Spacebaren.

Alltså t.ex Ducky setets botten rad på Inet passar inte, detta set har en standard botten rad, rätt mått på tangenterna: Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Spacebaren.

Samma sak gäller WASD keycaps seten på Maxgamin.

För att dessa sets botten rad tangenter ska passa behöver du ett t-bord som har dessa botten rads mått: Ctrl, Win, Alt, FN/Menu = 1x1.25.

Spacebaren = 1x6.25.

Bl.a har dessa t-bord i länken har rätt mått på botten raden:
Ducky, WASD, Das, Deck, Rosewill RK-9000, Max Blackbird TKL.

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.