Permalänk
Medlem

Trött på detta oväsen! (GTX 980Ti SLI)

Tjena! Sitter nu och spelar en hel del i 5760*1080 och det räcker det är något spel som kräver minsta lilla av grafikkorten så blir det väääldigt varmt(nästan 80C) och fläktarna går loss. Ni förstår kanske utsträckningen när mina skype polare kan höra suset från micken som står ovanpå bordet. Jag är helt enkelt tvungen att sitta med headset på men tom då stör det. Spelar en del H1Z1:King of the kill och när man sitter där med 10 motståndare kvar i en liten skogsdunge och försöker lyssna sig till var dem är så hör man BARA detta fläktbrus. Mina polare klagar också..... Jag har för övrigt en Blue snowball mic. Nu till själva problemlösningen. Tänkte att jag skulle försöka mig på att vattenkyla mina kort för att få ner suset och temperaturen. Frågan är hur jag ska gå tillväga och vad jag behöver? Datorn ser ni i sign Tack så hemskt på förhand!

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Jag blev tokig av mitt single 980ti så i skrivande stund installerar jag custom loop i datorn, bara köpa vattenblock pump osv och köra igång

Du behöver 2gpu block 1 cpu block, pump och 2-3 radiatorer slang kopplingar å reservoar såklart

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Göra en egen fläktkurva ?

Permalänk
Medlem

Referenskylare eller eftermarknads? Referenskylare (referenskort) är bättre i SLI-lösningar.

Permalänk
Skrivet av saizz:

Göra en egen fläktkurva ?

Börja med detta, men skulle tro att vattenkylning är åt rätt håll. Men tredje alternativet är väl att ljuddämpa hela chassi eller helt enkelt välja fjärde alternativet...släng skiten, give me

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du behöver vattenblock, radiator/radiatorer, slang, anslutningar, pump, top, reservoar, kylvätska och fläktar.
Går väl på en 5-7kkr.

Annars kan du köpa två aio-kylare för en lite billigare peng.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Swedishg33k95:

du är på rätt spår.

Vattenkylning och dämpat chassi med mera är ju helt klart bäst.
Skrev inte eftersom tidigare nämde.
annars är ju fläktkurvan ett enkelt/billigt försök på något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Jag blev tokig av mitt single 980ti så i skrivande stund installerar jag custom loop i datorn, bara köpa vattenblock pump osv och köra igång

Du behöver 2gpu block 1 cpu block, pump och 2-3 radiatorer slang kopplingar å reservoar såklart

Några specifika? Som bortblåst på detta:/ Skulle du kunna tänka dig att länka?

Skrivet av saizz:

Göra en egen fläktkurva ?
Försökte men alltså problemet är ju att korten blir vama så fläktarna måste ju gå och tyvärr låta som ***.

Skrivet av Superlight:

Referenskylare eller eftermarknads? Referenskylare (referenskort) är bättre i SLI-lösningar.
Jag har EVGAS ACX kylare så ingen referens här tyvärr vilket kanske hade varit bäst...

Skrivet av Swedishg33k95:

Börja med detta, men skulle tro att vattenkylning är åt rätt håll. Men tredje alternativet är väl att ljuddämpa hela chassi eller helt enkelt välja fjärde alternativet...släng skiten, give me
Ljuddämpning hade kanske fungerat men jag tror ändå att vattenkylning är det som ska till för att detta ska bli bra. Var kan man få tag på ett"kit" någonstans som inte kostar överdrivet mycket?

Skrivet av Storage Jar:

Du behöver vattenblock, radiator/radiatorer, slang, anslutningar, pump, top, reservoar, kylvätska och fläktar.
Går väl på en 5-7kkr.

Annars kan du köpa två aio-kylare för en lite billigare peng.
Låter finfint men vad är skillnaden mellan aio-kylare och block mm?

Skrivet av saizz:

@Swedishg33k95:

du är på rätt spår.

Vattenkylning och dämpat chassi med mera är ju helt klart bäst.
Skrev inte eftersom tidigare nämde.
annars är ju fläktkurvan ett enkelt/billigt försök på något liknande.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

@Zadrok: Svårt att säga rakt av. För att kyla dina komponenter, cpu och gpu tänker jag på då, så kommer du behöva en del radiatoryta. Vet inte hur vattenvänligt ditt chassi, kan du ta bort hårddiskburarna i fronten och trycka in en radiator där?

Skulle vilja påstå att du minst vill ha 2x240 radiatorer för att hålla ljudnivån nere. Jag kör på 280, 240, 120 stealth och maxtemp kan bli ganska hög(70c) om fläktarna ska ligga på behaglig ljudnivå.

En bra början är att köpa ett färdigt kit från EK tex. Länkar en kundkorg från Inet nu som exempel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9341707/
(Bara ett exempel som sagt)

Ta en titt i den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylnin... och plugga på lite.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag har referens (dock inte SLI), och den ångar på ordentligt den med, har funderat på att byta också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Referenskylare eller eftermarknads? Referenskylare (referenskort) är bättre i SLI-lösningar.

Inte alltid; jag har ett chassi med vertikal montering av grafikkorten (Silverstone FT05) och moderkort som tillåter en tom kortplats mellan grafikkorten, och med mina 980 Ti med EVGA:s ACX 2.0-kylare så blir det inte högljutt (åtminstone inte lika illa som 980 Ti referens, jag har haft ett sådant också).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

evga har ju ett hybrid kit du kan byta ut emot. gjorde det på mitt titan X och efter byte (även byte av medföljande fläkten till radiatorn mot noctua) så hör man inte fläkten länge samt 40-50c under load.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

EVGA's GTX 980 Ti kort med eftermarknadskylare är tysta och fina, men kylningen är i min mening ganska undermålig. Har själv testat både den vanliga varianten och classified och de blir otroligt varma väldigt lätt och har inget direkt headroom när det gäller kylningen i olika miljöer.

Håller med dem som föreslår att du kikar på vattenkylning. Alternativet är att dra iväg korten nu medan du kan få lite betalt för dem och invänta de nya korten från Nvidia och AMD som av allt att döma kommer bli rejält mkt strömsnålare och då även förmodligen enklare att använda i dual-konfigurationer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Jag blev tokig av mitt single 980ti så i skrivande stund installerar jag custom loop i datorn, bara köpa vattenblock pump osv och köra igång

Du behöver 2gpu block 1 cpu block, pump och 2-3 radiatorer slang kopplingar å reservoar såklart

Vi verkar köra likadana kort och mitt kort håller sig runt 65 grader med en egen fläktkurva, det susar _ytterst_ lite i full load, och ja jag är känslig.

Skillnaden måste då vara lådan, antingen har du ingen vidare ventilation eller så är den kanske för trång för att kunna tillåta det?
Jag har en full-tower burk med 10 chassifläktar, (3st i toppen frånluft, 1st bakkant bakom CPU frånluft, 3st i fronten - tilluft, 2st i botten tilluft, 1st inne i lådan riktad från fronten på burken i ett speciellt NZXT-fäste mot GPU, PWM-styrda, setting silent eller manuellt setting i BIOS, det går knappt höra att när datorn är igång, och allt är svalt och fint, CPU ligger runt 60 grader trots 4.5Ghz, kört så i flera år.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommty:

evga har ju ett hybrid kit du kan byta ut emot. gjorde det på mitt titan X och efter byte (även byte av medföljande fläkten till radiatorn mot noctua) så hör man inte fläkten länge samt 40-50c under load.

Även jag gjorde så med mina 980tis och kör just Noctua-fläktar på 40-50% i load, hör dem knappt numera.
Det gick på drygt 2k och installationen var superenkel.

Edit: Lite bakomliggande information.

Har kämpat ett tag med att få ner den allmänna ljudnivån i hela chassit (S340) och har nu lyckats bra i mitt tycke.
Kör två Noctua på Hybrid-kylarna som in (NF-F12) i fronten, två likadana på en U12S-kylare och utblås i tak och baksidan.
Kör även med motstånd. Fläktarna rullar på mellan 600-800 beroende på spel. Väldigt nöjd med ljudnivån (äntligen!).

Permalänk
Entusiast

Förstå mig rätt... men har man råd med två 980Ti så har man råd att vattenkyla

Vet inte hur många år jag funderat på vattenkylning men skyggat tillbaks pga kostnaden då jag tidigare kände att jag ville gå all in. I år tog jag steget men tog det piano och började med bara cpu. Ett startkit med 360 rad, pump, res, slang, nipplar, vätska och cpu-block kostar i runda slängar 3 flak. Sen har det köpts till mer saker och ännu mer kommer det bli... har man en gång börjat

Förutsatt du köper nya saker så är det dessa priser på ett ungefär: två rads (~2000), två gpu-block (~2000), ett cpu-block (~700), slang (~100), pump/res (~1200), 5 fläktar (~750)... sen på nipplarna kan det variera ofantligt i pris. Räkna på 7,5-8 lakan iaf... men då har du en tyst dator sen (ja förutsatt du slänger ut dina mekaniska diskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Vi verkar köra likadana kort och mitt kort håller sig runt 65 grader med en egen fläktkurva, det susar _ytterst_ lite i full load, och ja jag är känslig.

Skillnaden måste då vara lådan, antingen har du ingen vidare ventilation eller så är den kanske för trång för att kunna tillåta det?
Jag har en full-tower burk med 10 chassifläktar, (3st i toppen frånluft, 1st bakkant bakom CPU frånluft, 3st i fronten - tilluft, 2st i botten tilluft, 1st inne i lådan riktad från fronten på burken i ett speciellt NZXT-fäste mot GPU, PWM-styrda, setting silent eller manuellt setting i BIOS, det går knappt höra att när datorn är igång, och allt är svalt och fint, CPU ligger runt 60 grader trots 4.5Ghz, kört så i flera år.

ja mitt chassi är väldigt litet, och jag vill ha det så. Därför var enda riktitga lösningen att vattenkyla för min del håller det sig runt 65 grader när du spelar? vad spelar du isf?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)