Permalänk
Medlem

Stulen Oneplus one

Blev av med min 1+1 igår och behöver tips på vad jag borde göra för att ha störst chans att få tillbaka den då jag inte har råd med ny telefon den närmsta tiden.

Blev av med den på bussen, fördelen är att batteriet var mer eller mindre urladdat, nackdelen är att då kanske tjuven ser telefonen som värdelös och den hamnar i närmsta soptunna. Ännu en nackdel, eller fördel? beror på hur man ser på det är att jag inte hade lösenkod på telefonen, bra då tjuven kanske använder telefonen, kopplar upp sig till internet och den dyker upp i android device manager. Nackdelen är att det finns/fanns bl.a. bilder som endast var ämnade för mig så att säga..

Som tur är jag ingen som har kontokort med telefonen eller skriver upp lösenord/koder så finns inget sådant tjuven kommer åt, swish/bankid spärrat osv.

Hur som helst tillbaka till ämnet, vad ska jag göra för att ha störst chans att få tillbaka min telefon? Är ungdom så kan inte bara åka ner på stan och köpa en ny bara sådär utan kommer inte ha råd med en förrens efter sommarjobb.

Det jag gjort/gör är:
Kontaktat UL direkt efteråt och busschauförren har sökt igenom bussen halvtimme efter jag märkt att den var borta
Polisanmält med imei nr
prövat ringa till den, därefter spärrat sim
håller koll på android device manager

Finns det något mer man kan göra? Typ om man kan spåra imei nr själv? Gäller väl att telefonen är påslagen och uppkopplad till internet/mobilnätet isåfall.

Väldigt tacksam för alla tips som kan hjälpa att hitta min telefon!

Såg så tråkigt ut med en wall of text så tillägnar denna åt tjuven.

Permalänk

@sander00se:
Du har gjort det du kunnat iom att du kollat efter den på Android Device Manager och polisanmält med IMEI. Du kan ju kolla med din operatör om IMEI-nummret går att spärra så att telefonen blir oanvändbar. Det går dock att ändra IMEI-nummret på ett antal olika sätt som finns väl beskrivna på internet.

Jag vill inte regna på din dag ännu mer, men tyvärr så är tror jag bara det är att starta den i fastboot, installera ny programvara, spoofa eller ändra IMEI på ett av flera sätt, och sen går den nog inte att spåra längre ens om polisen faktiskt skulle hitta den iom att det är bla IMEI som polisen kollar.

Fan att folk inte kan låta andras saker vara ifred, jag lider med dig :/. Jag har en 1+1 med trasig skärm hemma (touch funkar inte alls) som iofs går att styra med mus och USB OTG-adapter eller om man byter skärm på den. Jag kommer aldrig använda den igen eftersom jag har en 1+2 nu. Du kan få den om du vill så har du en telefon iaf, annars kommer den bara ligga där, den är felfri förutom skärmen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jake_armitage:

Fan att folk inte kan låta andras saker vara ifred, jag lider med dig :/. Jag har en 1+1 med trasig skärm hemma (touch funkar inte alls) som iofs går att styra med mus och USB OTG-adapter eller om man byter skärm på den. Jag kommer aldrig använda den igen eftersom jag har en 1+2 nu. Du kan få den om du vill så har du en telefon iaf, annars kommer den bara ligga där, den är felfri förutom skärmen.

Snyggt gjort! Fler av dig tack:)

TS:
Har du otur så är den redan återställd. Det många inte tänker på är att all data för ADM och användaren (Android Device Manager) försvinner..
Gör en polisanmälan, se om du kan spåra den, ange det i anmälan. För att du ska kunna spåra den måste den vara ansluten till internet på nåt sått ja.

Ps. Varför har man alltför privata bilder på en öppen lur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake_armitage:

@sander00se:
Du har gjort det du kunnat iom att du kollat efter den på Android Device Manager och polisanmält med IMEI. Du kan ju kolla med din operatör om IMEI-nummret går att spärra så att telefonen blir oanvändbar. Det går dock att ändra IMEI-nummret på ett antal olika sätt som finns väl beskrivna på internet.

Jag vill inte regna på din dag ännu mer, men tyvärr så är tror jag bara det är att starta den i fastboot, installera ny programvara, spoofa eller ändra IMEI på ett av flera sätt, och sen går den nog inte att spåra längre ens om polisen faktiskt skulle hitta den iom att det är bla IMEI som polisen kollar.

Fan att folk inte kan låta andras saker vara ifred, jag lider med dig :/. Jag har en 1+1 med trasig skärm hemma (touch funkar inte alls) som iofs går att styra med mus och USB OTG-adapter eller om man byter skärm på den. Jag kommer aldrig använda den igen eftersom jag har en 1+2 nu. Du kan få den om du vill så har du en telefon iaf, annars kommer den bara ligga där, den är felfri förutom skärmen.

Misstänkte tyvärr att det inte fanns så mycket mer att göra, okej ja om man kan ändra IMEI vilket såklart går är det nog rätt kört tyvärr.

Hittade tyvärr ingen "You've gained karma" bild men du förtjänar defenetivt en! Verkligen superschysst av dig! Om du är säker på att du inte vill ha den längre så skulle den absolut komma till användning här efter ett skärmbyte.

Skrivet av tcntad:

Snyggt gjort! Fler av dig tack:)

TS:
Har du otur så är den redan återställd. Det många inte tänker på är att all data för ADM och användaren (Android Device Manager) försvinner..
Gör en polisanmälan, se om du kan spåra den, ange det i anmälan. För att du ska kunna spåra den måste den vara ansluten till internet på nåt sått ja.

Ps. Varför har man alltför privata bilder på en öppen lur?

Jo om de är smarta har de återställt den utan att gå online, om dem inte har ändrat IMEI så borde man kunna spåra den men vet inte hur, dock har dem med högsta sannolikhet gjort det. :/

Det är lätt att inse hur dumt det är i efterhand.. Åtminstone lärt mig till nästa gång om man ska tänka positivt. Men enda svaret på varför är att jag var dum och borde tänkt på det som finns/fanns på telefonen och borde haft, och kommer från och med nu alltid ha kod.

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Hittade tyvärr ingen "You've gained karma" bild men du förtjänar defenetivt en! Verkligen superschysst av dig! Om du är säker på att du inte vill ha den längre så skulle den absolut komma till användning här efter ett skärmbyte.

Nej jag kommer aldrig använda den igen. Jag använde den ett litet tag med USB OTG-adapter och mus innan min 1+2 hade kommit, det funkade bra i brist på annat just då och jag kan rekommendera det medans du får tag i en skärm att byta med. Skicka din adress till mig i ett pm så skickar jag den så snart jag har fabriksåterställt den. Jag veckopendlar till jobbet och kommer hem först på onsdag så det blir inte innan det eftersom den ligger hemma. Jag har ju fast inkomst så när mina saker går sönder kan jag bara köpa nytt, svårare när man är ung. Måste göra något schysst så jag får mycket julklappar av tomten i jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake_armitage:

Nej jag kommer aldrig använda den igen. Jag använde den ett litet tag med USB OTG-adapter och mus innan min 1+2 hade kommit, det funkade bra i brist på annat just då och jag kan rekommendera det medans du får tag i en skärm att byta med. Skicka din adress till mig i ett pm så skickar jag den så snart jag har fabriksåterställt den. Jag veckopendlar till jobbet och kommer hem först på onsdag så det blir inte innan det eftersom den ligger hemma. Jag har ju fast inkomst så när mina saker går sönder kan jag bara köpa nytt, svårare när man är ung. Måste göra något schysst så jag får mycket julklappar av tomten i jul.

Stort,stort tack! Tur att det finns personer som dig! Ja det kommer jag definitivt göra i väntan på skärmen, skickar adress i pm. Jag för över pengar för frakten om du inte bor i Uppsala och kan mötas, det är det minsta jag kan göra. Borde absolut vara fullt under granen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

han skriver ju att han håller koll på android device manager

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

@sander00se: Det är nog relativt kört i ditt fall, ta lärdom och börja använd de säkerhetsfunktioner som finns i framtiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sander00se:

Jo om de är smarta har de återställt den utan att gå online, om dem inte har ändrat IMEI så borde man kunna spåra den men vet inte hur, dock har dem med högsta sannolikhet gjort det. :/

Det är lätt att inse hur dumt det är i efterhand.. Åtminstone lärt mig till nästa gång om man ska tänka positivt. Men enda svaret på varför är att jag var dum och borde tänkt på det som finns/fanns på telefonen och borde haft, och kommer från och med nu alltid ha kod.

Du kan inte spåra den via IMEI (Triangulering) Polisen/Operatör kan, endast vid mycket allvarliga händelser.
Roota nästa lur och installera exempelvis Avast Anti-theft som systemapplikation, då försvinner den inte från telefonen vid återställning.
Samt att den kan hanteras via SMS. Alt. Cerberus som kostar en mindre slant men kan lite mer.

Man ska inte behöva ha antistöldappar osv men vafan, finns folk som inte fattar bättre.

Permalänk
Medlem

Min dotter åkte buss från Göteborg upp till Tjörn efter skolan en dag i vintras. När hon kom hem upptäckte hon att mobilen var borta. Dagen efter ringde det på min frus telefon och det var då från bussbolaget som hade hennes telefon i förvar. Vad jag ville säga med detta är, som det med klarhet framgått i tråden här, många människor som lyser upp vår tillvaro med deras godhet.

Och låt oss andra lära något av detta
Och aldrig låta dom mörka krafterna vinna...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Har varit dålig på att svara, men bättre sent än aldrig, right?

Skrivet av Peppar2014:

@sander00se: Det är nog relativt kört i ditt fall, ta lärdom och börja använd de säkerhetsfunktioner som finns i framtiden.

Verkar så, fortfarande inte dykt upp så lär inte få se den telefonen igen.. :/

Skrivet av tcntad:

Du kan inte spåra den via IMEI (Triangulering) Polisen/Operatör kan, endast vid mycket allvarliga händelser.
Roota nästa lur och installera exempelvis Avast Anti-theft som systemapplikation, då försvinner den inte från telefonen vid återställning.
Samt att den kan hanteras via SMS. Alt. Cerberus som kostar en mindre slant men kan lite mer.

Man ska inte behöva ha antistöldappar osv men vafan, finns folk som inte fattar bättre.

Hmm okej, anmält till polisen men inte hört något ifrån dem, verkar inte som dem kommer ta upp det ö.h.t.
Håller fullständigt med att det inte ska behövas, kommer dock alltid ha det nu i framtiden. Tackar för tipsen på appar!

Skrivet av Bläckman:

Min dotter åkte buss från Göteborg upp till Tjörn efter skolan en dag i vintras. När hon kom hem upptäckte hon att mobilen var borta. Dagen efter ringde det på min frus telefon och det var då från bussbolaget som hade hennes telefon i förvar. Vad jag ville säga med detta är, som det med klarhet framgått i tråden här, många människor som lyser upp vår tillvaro med deras godhet.

Och låt oss andra lära något av detta
Och aldrig låta dom mörka krafterna vinna...

Tur det finns ärliga människor!

@jake_armitage
Återigen, stort tack ska du ha! Telefonen kom idag, har nu ställt in lösenkod samt håller på att kolla upp antistöld appar så förhoppningsvis blir jag iallafall inte av med denna.. Funkar perfekt med otg adaptern tills ny skärm kommer hem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sander00se:

Har varit dålig på att svara, men bättre sent än aldrig, right?

Verkar så, fortfarande inte dykt upp så lär inte få se den telefonen igen.. :/

Hmm okej, anmält till polisen men inte hört något ifrån dem, verkar inte som dem kommer ta upp det ö.h.t.
Håller fullständigt med att det inte ska behövas, kommer dock alltid ha det nu i framtiden. Tackar för tipsen på appar!

Tur det finns ärliga människor!

@jake_armitage
Återigen, stort tack ska du ha! Telefonen kom idag, har nu ställt in lösenkod samt håller på att kolla upp antistöld appar så förhoppningsvis blir jag iallafall inte av med denna.. Funkar perfekt med otg adaptern tills ny skärm kommer hem.

Snyggt, finns verkligen bra människor här på SweC:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Snyggt gjort! Fler av dig tack:)

TS:
Har du otur så är den redan återställd. Det många inte tänker på är att all data för ADM och användaren (Android Device Manager) försvinner..
Gör en polisanmälan, se om du kan spåra den, ange det i anmälan. För att du ska kunna spåra den måste den vara ansluten till internet på nåt sått ja.

Ps. Varför har man alltför privata bilder på en öppen lur?

Nästa enhet bör du se till att vara krypterad så slipper du att dina dickpicks hamnar på nätet.

Permalänk
Medlem

Om det fanns känsliga bilder på någon annan i telefon måste du ju självklart informera den personen att de kan vara på vift, trist grej för någon annan att hitta sig själv på porrsidor.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Snyggt, finns verkligen bra människor här på SweC:)

Håller verkligen med!

Skrivet av Baxtex:

Nästa enhet bör du se till att vara krypterad så slipper du att dina dickpicks hamnar på nätet.

Hahahha tack för tipset

Skrivet av Yorg:

Om det fanns känsliga bilder på någon annan i telefon måste du ju självklart informera den personen att de kan vara på vift, trist grej för någon annan att hitta sig själv på porrsidor.

Absolut, det gjordes samma kväll telefonen försvann!

Permalänk
Skrivet av sander00se:

@jake_armitage
Återigen, stort tack ska du ha! Telefonen kom idag, har nu ställt in lösenkod samt håller på att kolla upp antistöld appar så förhoppningsvis blir jag iallafall inte av med denna.. Funkar perfekt med otg adaptern tills ny skärm kommer hem.

Bra att den kom fram ok, lycka till med den och hoppas att skärmbytet blir problemfritt :). Var försiktig med batteriet när du ska byta, det är lite tidkrävande att få loss från klistret.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Baxtex:

Nästa enhet bör du se till att vara krypterad så slipper du att dina dickpicks hamnar på nätet.

Sekretessläget på min lur hjälper för det^^
Tror dock du citerade fel person.

Permalänk
Medlem

En nyfiken fråga finns det inte i Android, så att du kan från nätet. Låsa den, ringa upp den, radera den, lokalisera den?

Jag vet på Windows phone är alla dessa funktioner inbakade i oset och kopplat till e-post kontot. Har hjälpt en del personer, som har tappat bort den (glömt var dom har lagt, därtill på ljudlös), via nätet lokalisera telefonen och välja ringa upp. Man måste vara döv för att inte höra den då.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wyver:

En nyfiken fråga finns det inte i Android, så att du kan från nätet. Låsa den, ringa upp den, radera den, lokalisera den?

Jag vet på Windows phone är alla dessa funktioner inbakade i oset och kopplat till e-post kontot. Har hjälpt en del personer, som har tappat bort den (glömt var dom har lagt, därtill på ljudlös), via nätet lokalisera telefonen och välja ringa upp. Man måste vara döv för att inte höra den då.

Android enhetsadministratör jo.
Återställ telefonen och den funktionen är inte aktiv längre.

Root och installera som systemapplikation = Överlever återställning, kanske inte omflashning/installation av mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake_armitage:

Bra att den kom fram ok, lycka till med den och hoppas att skärmbytet blir problemfritt :). Var försiktig med batteriet när du ska byta, det är lite tidkrävande att få loss från klistret.

Det ska jag tänka på, följer en bild guide och tar det lugnt så ska det nog gå bra.