Statisk voltmängd VS. adaptiv voltmängd vid övervoltning av processor?

Permalänk
Medlem

Statisk voltmängd VS. adaptiv voltmängd vid övervoltning av processor?

Ni ser min build i min sig

Just nu kör jag min processor @4.2 GHz, och har bara notchat upp den lite extra över BIOS egna överklockning när jag kör Asus Optimized-profilen i BIOS - vilket klockar processorn till 4.1/4.1/4.0/4.0/4.0/4.0 Ghz för de olika kärnorna.
Vad som är intressant är att BIOS har satt en graf för volten, så att volten sänks när processorn arbetar lättare, men höjs när processorn måste jobba hårdare, till en maxgräns på 1175 mV.

- Har jag rätt när jag tror att detta minimerar slitaget på processorn, framförallt om jag skulle övervolta processorn manuellt, då den högre volten endast används vid tyngre användning och har påtagligt mindre volt vid t ex surf/kontorsarbete osv? Visserligen är de mycket mer säkert att övervolta dagens processorer förutsatt att man har tillräcklig kylning, och folk säger på många håll att man inte ska oroa sej för övervoltning förutsatt att man gjort de undersökningar som behövs och tar hela övervoltningsfasen i ett lugnt och kontrollerat tempo, men att denna graf minimerar slitaget ytterligare och ger en extra försäkring?
- När jag ska köra egna övervoltningen för att klocka lite högre, skulle ni rekommendera att jag sätter en fixad volt inställning som körs hela tiden, eller att jag istället justerar voltgrafen så den når högre när jag höjer clock ratio? Och varför?
- Finns de nån risk med att klockningen blir instabil i t ex att klockningen har en bra voltmängd när den jobbar 100% vid ett stresstest, men att voltmängden inte blir optimal när den jobbar t ex 90% vid ett lägre inställt stresstest, eller 75% vid standard tung användning - och resulterar i bluescreen? Eller kan jag förvänta mej att om volten fungerar vid 100% i stresstest så kommer de lägre volterna att fungera vid lägre användning?

Notera att denna graf inte är linjär, utan verkar ha utformats för att anpassa sej efter behov vid olika användningar/hastigheter.
Jag lägger in en bild på hur grafen ser ut och inställningarna osv - notera att detta må vara taget från AI Suite 3, men den bara visar vad BIOS redan har ställt in.

BILDEN: https://www.dropbox.com/s/sbbhhwu44mejxjg/Voltgraf.jpg?dl=0

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk

First things first: Det hetter spänning, inte volten.

Skrivet av steffeeh:

Har jag rätt när jag tror att detta minimerar slitaget på processorn, framförallt om jag skulle övervolta processorn manuellt, då den högre volten endast används vid tyngre användning och har påtagligt mindre volt vid t ex surf/kontorsarbete osv? Visserligen är de mycket mer säkert att övervolta dagens processorer förutsatt att man har tillräcklig kylning, och folk säger på många håll att man inte ska oroa sej för övervoltning förutsatt att man gjort de undersökningar som behövs och tar hela övervoltningsfasen i ett lugnt och kontrollerat tempo, men att denna graf minimerar slitaget ytterligare och ger en extra försäkring?

Det är inte säkert att processorns livslängd ökar för att spänningen varierar med belastningen. Det kan leda till större och frekventare temperaturförändringar, vilket är ungefär det enda sättet att "slita ut" en processor som finns.
Jag tror att spänningsminskningen vid lägre belastning varken finns där för att öka stabiliteten hos systemet eller livslängden hos processorn. Målet är nog bara att minska mängden effekt som måste kylas bort (med fläktsus som följd) vid lägre belastning.

Skrivet av steffeeh:

När jag ska köra egna övervoltningen för att klocka lite högre, skulle ni rekommendera att jag sätter en fixad volt inställning som körs hela tiden, eller att jag istället justerar voltgrafen så den når högre när jag höjer clock ratio? Och varför?

Det beror ju lite på vad du vill uppnå. För maximal livslängd hade jag nog önskat att processorns temperatur var så jämn som möjligt. (Dock tror jag inte effekten av detta är märkbar. Teknikutvecklingen kommer att göra att processorn byts innan den hinner fallera.) För minimerad ljudnivå, energikostnad och slitage på andra delar hade jag önskat att spänningen var så låg som möjligt så ofta som möjligt. För att göra det lätt att testa att en viss konfiguration är stabil under olika belastningar hade jag önskat att så få saker som möjligt varierade under drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är inte säkert att processorns livslängd ökar för att spänningen varierar med belastningen. Det kan leda till större och frekventare temperaturförändringar, vilket är ungefär det enda sättet att "slita ut" en processor som finns.

Men är inte detta precis vad en processor är byggd för att klara? Min t ex växlar spänning (och säkerligen även delvis temperaturen) 3,3 miljarder gånger på sekund vid standard clock.
Om processorn skulle gå upp i temperatur och låta transistorerna gå från att växla mellan låga volttal till höga volttal, till att växla mellan låga volttal och extra höga volttal nån enstaka gång under dygnet borde väl inte vara så farligt, de vore värre om högsta volttalet skiftade flera gånger per timme?
I mitt fall så använder jag datorn mestadels för kontorsarbete större delen av dagen och kanske kör tyngre saker när jag är klar med jobbet, alternativt kör tunga saker inom jobbtiden då och då - användningen skulle vara låg kanske 70% av tiden, alltså använda lägre spänning mestadels - jämfört med att den skulle använda högre spänning hela tiden.
Och som jag förstått när jag frågade en nära vän som är verksam inom materialbranschen (doktorsgrad) så krävs de betydligt högre skillnader som skiftar betydligt snabbare för att de ska börja slita än i detta fallet, t ex hade de växlat mellan 40 -> 80-100 grader några gånger på en timme hela dygnet hade vi haft ett problem, men att gå över mellan 40 -> 60-70 grader nån enstaka gång på kvällen är inte nåt problem.
Och i slutändan då så får jag fördelen att jag mestadels får lägre spänningen som ger tystare gång och som håller sej på den säkrare spänningsmängden, men ändå kan få ordentligt med kräm när de behövs tack vare att den går upp i volt och kan supporta den höga ratio jag satt... förutsatt att de hela funkar såklart, vilket är varför jag undrar allt detta

Tack för din input och dina tankar hursomhelst

*Sorry för att jag växlar ihop orden volt och spänning, lyssnar för mycket på folk som snackar engelska där dom säger voltage hela tiden

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Skrivet av steffeeh:

Men är inte detta precis vad en processor är byggd för att klara? Min t ex växlar spänning (och säkerligen även delvis temperaturen) 3,3 miljarder gånger på sekund vid standard clock.

Ja. Jag tror inte att processorslitage i någon form är något man behöver oroa sig för. Andra saker än slitage kommer att ligga bakom processorbytet i de allra, allra flesta fall. Att optimera konfigurationen för att minska slitageproblemet innebär säkert att någon annan egenskap (energiförbrukning, ljudnivå, kostnad) drabbas så mycket att nettoeffekten av "optimeringen" blir negativ.