Oculus leveranser av Rift försenas ytterligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

För en försening på 1-2v ? Som de dessutom ersätter med att skeppa fraktfritt.

Låter mer dumt än vettigt...

Det gäller månader, inte veckor.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@dlq84:

Vive har väl förseningar också, plus att om du beställer nu hamnar du sist i kön... hade kanske / kanske inte varit en annan historia om du bokat Vive från början - i dagsläget verkar det vara lite av ett lotteri vem som får en enhet snart resp. "snart". (Syftar endast tidiga bokningar då så klart.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det gäller månader, inte veckor.

Min order blev framflyttad 10 dagar. Enligt min uppfattning så ligger det inom 1-2 veckor. Och i nyheten står det att vissa kan få den mindre än 4 veckor från utsatt datum. Hur får du det till (flera) månader?

Och ska man tro de personer man länkar till i tråden så är komponentbristen nu löst.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@dpom86: Eh, självklart hamnar man sist i kön om man beställer nu, hur skulle det annars fungera? Förseningarna rörande Vive verkar inte vara i närheten så allvarliga som för Rift, jag har sett en hel del folk på nätet som fått sina Vives, det finns kartor man kan följa (och uppdatera) som visar att det sprids ganska bra. Enligt HTC själva skickade de väldigt många igår och kommer även göra det idag.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

@dpom86: Eh, självklart hamnar man sist i kön om man beställer nu, hur skulle det annars fungera? Förseningarna rörande Vive verkar inte vara i närheten så allvarliga som för Rift, jag har sett en hel del folk på nätet som fått sina Vives, det finns kartor man kan följa (och uppdatera) som visar att det sprids ganska bra. Enligt HTC själva skickade de väldigt många igår och kommer även göra det idag.

Hmm, inte för att vara sådan men det är ju många som fått sina Rifts också, och det går ut batchar hela tiden. Så skillnaden är?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Hmm, inte för att vara sådan men det är ju många som fått sina Rifts också, och det går ut batchar hela tiden. Så skillnaden är?

Den största skillnaden är väl den att Oculus skjutit fram leveransdatumen betänkligt. Att diverse headset fortfarande skickas sporadiskt är väl att räkna med (produktionen har alltså inte stannat av helt), men för de allra flesta verkar förseningen vara allvarlig.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Min order blev framflyttad 10 dagar. Enligt min uppfattning så ligger det inom 1-2 veckor. Och i nyheten står det att vissa kan få den mindre än 4 veckor från utsatt datum. Hur får du det till (flera) månader?

Och ska man tro de personer man länkar till i tråden så är komponentbristen nu löst.

Jaha kul för dig. Eftersom det står två månader i artikeln.

Citat:

Datumen sträcker sig från början av maj till slutet av juni, vilket innebär att vissa köpare får vänta så länge som två månader extra på sitt VR-headset

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Den största skillnaden är väl den att Oculus skjutit fram leveransdatumen betänkligt. Att diverse headset fortfarande skickas sporadiskt är väl att räkna med (produktionen har alltså inte stannat av helt), men för de allra flesta verkar förseningen vara allvarlig.

Vänta nu, betänkligt, folk har olika uppfattning om vad som är lång tid osv. Så vad är betänkligt för dig?

I mitt fall så är leveranstiden ändrad från i slutet av juni till i början av juli, 10 dagar för att vara exakt. För mig personligen så kunde jag inte bry mig mindre och välkomnar istället att det blir fraktfritt om förseningen nu blir av i slutändan.

Tidigare i tråden så länkade du till TheTwistgibber, han skriver såhär:

[–]TheTwistgibberCustomer Support, Oculus VR 32 points 1 day ago*
"We've already said that there was a component shortage. 100% truth. There is no "cover up". We will not comment further, as Palmer has already mentioned. The shortage has been resolved and we're working to get Rifts out as quickly as possible. The new estimates reflect the updated forecasting which took time to build out, hence the April 12th announcement (which ended up being April 11th). Can people be frustrated? Absolutely. We're all frustrated. The amount of misplaced anger floating around isn't good for anyone and won't get Rifts out the door faster."

De jag har sett skrika högt har klagat på att de fått förläng leveranstid med hela 2 veckor (omg!!). Enligt pressmeddelandet så verkar det som att en del har fått sin leveranstid förlängd 4v, men den hoppas de kunna minska. Det står också att de har ökat produktionen och de kommer i början av nästa vecka kunna skeppa i större volym.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade: Vad som är mest intressant är inte vad som är betänkligt för mig, utan hur Oculus kunder reagerar, vilket inte är direkt odelat positivt. Att du inte kunde bry dig mindre om 10 dagars senare leverans är ju jättebra, för dig, men det är en klen tröst för folk som får vänta betydligt längre än så. Det finns flera exempel på Reddit där beställningar skjutits fram flera månader. Tekniksiten Mashable har också reagerat på detta, som flera andra. Det handlar alltså för många inte om dagar, utan om månader.

Detta kommer inte bara från användare, utan även från Oculus själva. till UploadVR sade de att många kommer få sina headset inom en månad efter det ursprungliga estimatet, vilket således innebär att de flesta inte kommer få det (annars hade de naturligtvis sagt det). Hade jag varit kund hade jag känt att det var en betänklig försening.

Även CNN Money har uppmärksammat problemen, och pekar på att utvecklare nu förlorar vad som kan vara vital inkomst under den tiden som kunder inte kan köpa deras produkter.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jaha kul för dig. Eftersom det står två månader i artikeln.

På vilket sätt är det kul?

Men det stämmer, oturligt för dem och hoppas de kan få lite mer kompensation. Men som de säger, problemet är löst och de ökar produktionen och leveranser. Har inte sett någon i deras grupp på FB som fått så pass förlängd leveranstid, så förhoppningsvis gäller det inte så många.

Skrivet av Thursday:

@Fade: Vad som är mest intressant är inte vad som är betänkligt för mig, utan hur Oculus kunder reagerar, vilket inte är direkt odelat positivt. Att du inte kunde bry dig mindre om 10 dagars senare leverans är ju jättebra, för dig, men det är en klen tröst för folk som får vänta betydligt längre än så. Det finns flera exempel på Reddit där beställningar skjutits fram flera månader. Tekniksiten Mashable har också reagerat på detta, som flera andra. Det handlar alltså för många inte om dagar, utan om månader.

Detta kommer inte bara från användare, utan även från Oculus själva. till UploadVR sade de att många kommer få sina headset inom en månad efter det ursprungliga estimatet, vilket således innebär att de flesta inte kommer få det (annars hade de naturligtvis sagt det). Hade jag varit kund hade jag känt att det var en betänklig försening.

Även CNN Money har uppmärksammat problemen, och pekar på att utvecklare nu förlorar vad som kan vara vital inkomst under den tiden som kunder inte kan köpa deras produkter.

Hade varit intressant att se statistik på hur många som fått så pass förlängd leveranstid. Men det slår säkert hårdast på de som låg längst fram i kön.

Den som väntar på något gott ...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

På vilket sätt är det kul?

Men det stämmer, oturligt för dem och hoppas de kan få lite mer kompensation. Men som de säger, problemet är löst och de ökar produktionen och leveranser. Har inte sett någon i deras grupp på FB som fått så pass förlängd leveranstid, så förhoppningsvis gäller det inte så många.

Det är kul för dig som inte behöver vänta så länge, menar jag.
Mitt blev över två månader försenat.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Visste från början att Facebooks finansierande inte var helt utan avsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är kul för dig som inte behöver vänta så länge, menar jag.
Mitt blev över två månader försenat.

Behöver ju faktiskt vänta längre på leverans, även om förseningen inte är lika stor. Har väntat i flera år och lägger mer vikt på produkten än om leveransen är spot on eller ej.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv

Riktigt dålig lansering från bägge företag ärligt talat. Det lär ju bara dröja ännu längre innan de går att köpa från seriösa butiker också. Hoppas det händer innan året är slut iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova handla ny bil. Allt från 16 veckor och framåt kan det ta. En jobbar kompis fick sin bil försenad 20 veckor och det var efter leveranstid 22-32 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jaha kul för dig. Eftersom det står två månader i artikeln.

Har inte sett en enda som får vänta två månader extra i den stora tråden på Reddit. Vad har du för ordertid, när beräknas du få den och vad var din ursprungliga leveransmånad?

Permalänk
Medlem

@Vodka: Står i första inlägget.
April var första beskedet och nu blev det 6/20/2016 - 6/30/2016.

Mitt magiska nummer är 34. Bokningstid vet jag inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Bumpar lite. Jag har leveransdatum 16/5 - 26/5 typ, men har fått leveransbesked nu att den dyker upp redan på måndag, dvs 2/5.

Så de verkar ha tagit i ganska rejält med de uppskattade datumen. Kanske för att undvika att ge besked de inte kan hålla.

Kontentan är i alla fall att vi inte ska stirra oss blinda på det leveransdatum de har gett.