Intel arbetar på nya Pentium- och Celeron-processorer med arkitekturen Goldmont

Permalänk
Melding Plague

Intel arbetar på nya Pentium- och Celeron-processorer med arkitekturen Goldmont

Det nalkas en ny arkitektur från Intel under årets andra hälft. Namnet är Goldmont, vilken utgör grunden för en ny våg processorer för surfplattor och prispressade datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se dom släppa en Goldmont-baserad single-board computer som går för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Kan vara en anledning till att Intel vill ha AMDs IP. Deras coherent cache och minne kanske .

Permalänk
Medlem

Jäkla vad namn och varianter ni lyckades trycka in i den här lilla notisen. Inte konstigt att det är rörigt att hålla reda på olika Celeron- och Pentium-modeller. :S

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rent förjävligt att atom-processorer och core-processorer får samma namn. Det är ett helvete att ha koll på billiga laptops när man ske ge råd till vänner och bekanta osv.

Permalänk
Avstängd

aah de där reklamerna ifrån dell ekar i huvudet än idag.

"Dells datorer innehåller intel pentium 4 processor "

Men ja, bra att intel steps up the game på de lägre segmentet, alla har inte råd med

Permalänk
Medlem

De sade väl att de skulle lägga ner celeron för länge sen...?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Kan vara en anledning till att Intel vill ha AMDs IP. Deras coherent cache och minne kanske .

Vad av AMDs teknik skulle Intel vilja ha här?

Sedan generation 9 (Skylake och gissningsvis används samma för Goldmont) finns HW stöd för att automatiskt hålla CPU och iGPU cache-koherent.

iGPU sedan Sandy Bridge kan använda CPU-delens L3-cache del som en cache för "read-op-write" operationer som är rätt vanligt för grafik, men koherens med CPU-delen är fortfarande något som explicit måste hanteras i programmet (även om L3-cachen gör detta mer effektivt).

AMD jobbar med HSA, men där är det fortfarande så att cache-koherens måste hanteras explicit av den som skriver programmet, precis som Intel sedan Sandy Bridge. Men till skillnad från Intel har AMD ännu inte något stöd för att CPU och GPU kan dela cache utan de delar bara RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När Sandy Bridge kom förstod jag direkt att det handlade om Cassandra i grekiska mytologin (Sandy är smeknamn för Cassandra). Och visst fasen så kommer här Apollo Bay.

Kolla upp myten runt Cassandra (Sandy) och Apollo.

Äntligen fick jag det bekräftat. Hos AMD är det esoteriska uppenbart men Intel är lite lurigare och lindar in det mera men det är där likväl.

Off topic:

Apollo är Horus i Osiris cykeln. Apollo är t ex Frihetsgudinnan i NYC (Apollo är till viss del androgyn) och är en symbol för "kroppen" av broderskapet. Alltså "Tusen punkter av ljus".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad av AMDs teknik skulle Intel vilja ha här?

Sedan generation 9 (Skylake och gissningsvis används samma för Goldmont) finns HW stöd för att automatiskt hålla CPU och iGPU cache-koherent.

iGPU sedan Sandy Bridge kan använda CPU-delens L3-cache del som en cache för "read-op-write" operationer som är rätt vanligt för grafik, men koherens med CPU-delen är fortfarande något som explicit måste hanteras i programmet (även om L3-cachen gör detta mer effektivt).

AMD jobbar med HSA, men där är det fortfarande så att cache-koherens måste hanteras explicit av den som skriver programmet, precis som Intel sedan Sandy Bridge. Men till skillnad från Intel har AMD ännu inte något stöd för att CPU och GPU kan dela cache utan de delar bara RAM.

Det snackas mycket om att AMD har saker som hjälper Intel mellan CPU och iGPU. Har aldrig hört talas om att Intel kan utnyttja kraften i OpenCL. Sätt AMDs APU mot Intels SoC i Libreoffice så skall du se mirakel med APUn som du aldrig kan klara med Intels SoC. Att du sen lägger in kod för att få det att funka, gör du med allt. Både Bloomberg och Seeking Alpha talar om att Intel vill ha AMDs GPU IP med start Q1 2017 för då faller licensen med nVidia.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Det snackas mycket om att AMD har saker som hjälper Intel mellan CPU och iGPU. Har aldrig hört talas om att Intel kan utnyttja kraften i OpenCL. Sätt AMDs APU mot Intels SoC i Libreoffice så skall du se mirakel med APUn som du aldrig kan klara med Intels SoC. Att du sen lägger in kod för att få det att funka, gör du med allt. Både Bloomberg och Seeking Alpha talar om att Intel vill ha AMDs GPU IP med start Q1 2017 för då faller licensen med nVidia.

Avtalet Intel nu har med Nvidia handlar vad jag förstår främst om olika tekniker kring funktioner för "traditionell" grafikhantering, AMD lär ju ha ungefär lika mycket IP som Nvidia inom detta område.

Vad det gäller OpenCL så har Intel haft stöd för detta i alla fall sedan iGPUerna i Sandy Bridge och sedan Broadwell har man stöd för OpenCL 2.0. Finns OpenCL SDK både för Windows och Linux som också innehåller verktyg för avlusning och prestandaoptimeringar.

Jämfört man Intels iGPU och AMDs APU är det faktiskt så att Intel relativt sett presterar bättre just i "compute" medan AMDs APU är typiskt starkare i grafik.

Det stöd AMD lagt in i Libreoffice kräver enligt dem själva endast OpenCL 1.2 så det borde även fungera på alla Intel iGPU sedan Sandy Bridge och även på Nvidia (Nvidia har inte brytt sig om att fixa OpenCL 2.0 stöd även fast deras GPU rent tekniskt stödjer det).

Edit: AMD har också stöd för Linux i deras APP SDK som bl.a. innehåller OpenCL

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Det här kan nog vara Intels mest intressanta processorer på ett bra tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Att Intel ens själva orkar hålla rätt på sina marknadsföringsnamn på sina CPU:er. Jag tycker att det börjar bli dags för en total namn-revision där man behåller Core men fasar ut Celeron och Atom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Att Intel ens själva orkar hålla rätt på sina marknadsföringsnamn på sina CPU:er. Jag tycker att det börjar bli dags för en total namn-revision där man behåller Core men fasar ut Celeron och Atom.

Hmm, hur menar du?
Att även atom-klassen ska börja hete Core?

Det tycker jag låter som en otroligt dålig idé.
Jag önskar dock att dom hade helt separat namngivning dom emellan, helt galet att en atom-baserad processor heter samma som en core-baserad. Prestandaskillnaden är enorm.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hmm, hur menar du?
Att även atom-klassen ska börja hete Core?

Det tycker jag låter som en otroligt dålig idé.
Jag önskar dock att dom hade helt separat namngivning dom emellan, helt galet att en atom-baserad processor heter samma som en core-baserad. Prestandaskillnaden är enorm.

Håller med, tycker det skulle vara extra dumt just nu då de har börjat rensa upp bland atom namnen x3, x5, x7.

Skickades från m.sweclockers.com