Permalänk
Medlem

Köp av Optisk enhet

Jag ska köpa en optisk enhet och jag vill gärna kunna bränna lite dvd skivor till min dotter och kanske spela lite äldre spel som jag har på cdskiva. Vilken skulle vara bra för mig att köpa. Tänkte att jag skulle kunna punga ut med 400-500kr på detta men inte mer. Har en fractal r5 så storleken på den gör nog inget.

Skulle vara glad för svar

Permalänk
99:e percentilen

Du behöver inte ens lägga 200 spänn om du inte ska ha Blu-ray. Take your pick.

Eller fråga någon du känner som har mycket teknikprylar om du kan få en gratis. Jag har säkert fem ODD:er liggande som jag inte använder till något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Tack så mycket. Är inte så bra med datorer, kommer göra detta från min sons dator.

Permalänk
Medlem

I vissa butiker är externa enheter billigare än interna t.om. En extern kan du använda till laptop:en också. Men en intern med större vagga är trevligare.

Om du väljer en extern enhet, kolla först att den går att använda med en USB-kabel och inte behöver två st för strömförsörjning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Om du väljer en extern enhet, kolla först att den går att använda med en USB-kabel och inte behöver två st för strömförsörjning.

Jag har en med 2st USB-sladdar, är det av praktiska skäl du tänker eller något jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag har en med 2st USB-sladdar, är det av praktiska skäl du tänker eller något jag missat?

Nja, det är kanske inte så viktigt för en stationär dator med många USB-portar man vet inte alltid vilka andra datorer man kan tänkas vilja använda den med i framtiden.
Därför tycker jag att det vore en bättre investering att köpa en läsare som bara behöver en USB-sladd.

Det verkar vara en trend att nyare laptops och mini-PC kommer med färre USB-portar. MS Surface och Mac Book har bara en. Alla 8" och 10" Windows-plattor jag sett har bara en. Även när det finns två portar så kanske den ena används för strömförsörjning. En enkel USB-hubb funkar inte - för den har fortfarande bara en port till datorn och behöver lite av strömmen själv.
Jag har också hört om fall där en laptop har två portar: en på vänster sida och en port på höger sida -- men där användarens nyinköpta DVD-läsare har två USB-kablar som är för korta (efter att de grenat sig) för att nå runt till båda portarna samtidigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.