Permalänk

Corsair Link

Hej.
Har kikat lite på olika fläktkontrollösningar då jag planerar att införskaffa en lite rejälare AIO kylare. Vill inte det ska leva om i onödan men tänker också köra en rejäl klock så behöver också kunna kyla när det gäller. Vill ha mjukvarukontroll över någon hårdvarulösning.

Har kikat på Corsairs AIO, men också en del av det övriga utbudet. Av vad jag har kunnat läsa mig till verkar Link programmet vara direkt skräp, visst går det att ställa in en del grejer men ser ju ut att vara designad av en lätt efterbliven unge.

Jag har i alla tider kört Speedfan och kan konfigurera programmet rätt så att temperaturerna stämmer. Är Corsairs hårdvara kompatibel med Speedfan? Finns någon annan AIO lösning som är kompatibel? Hur bra eller dåligt fungerar Corsair Link?

Alternativet är att använda moderkortets fläktplatser och styra därifrån men då antar jag att pumpen inte går att styra?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Nzxt har en liknade lösning, valde mellan den och corsair och valde corsair då de är bra på annat, men link ångrar jag att jag köpte. Kör commander mini.

Nzxt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3320840

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av tomten_alle:

Hej.
Har kikat lite på olika fläktkontrollösningar då jag planerar att införskaffa en lite rejälare AIO kylare. Vill inte det ska leva om i onödan men tänker också köra en rejäl klock så behöver också kunna kyla när det gäller. Vill ha mjukvarukontroll över någon hårdvarulösning.

Har kikat på Corsairs AIO, men också en del av det övriga utbudet. Av vad jag har kunnat läsa mig till verkar Link programmet vara direkt skräp, visst går det att ställa in en del grejer men ser ju ut att vara designad av en lätt efterbliven unge.

Jag har i alla tider kört Speedfan och kan konfigurera programmet rätt så att temperaturerna stämmer. Är Corsairs hårdvara kompatibel med Speedfan? Finns någon annan AIO lösning som är kompatibel? Hur bra eller dåligt fungerar Corsair Link?

Alternativet är att använda moderkortets fläktplatser och styra därifrån men då antar jag att pumpen inte går att styra?

Hejsan,

Vi släppte version 4 av Corsair Link för några veckor sen som är helt omarbetad och fungerar mycket bättre, jag kör den tillsammans med min H100i GTX till exempel och fungerar väldigt bra att styra både fläktar och pumpen.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av Blofeld:

Nzxt har en liknade lösning, valde mellan den och corsair och valde corsair då de är bra på annat, men link ångrar jag att jag köpte. Kör commander mini.

Nzxt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3320840

Hej blofeld,

Har du något som krånglar med CLink så hör gärna av dig så hjälper jag dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@tomten_alle: Med Aquaero 5 kan du få information från SpeedFan, AIDA64, eller Open Hardware Monitor med WMI support.
Kika på den om det eventuellt är intressant

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Vi släppte version 4 av Corsair Link för några veckor sen som är helt omarbetad och fungerar mycket bättre, jag kör den tillsammans med min H100i GTX till exempel och fungerar väldigt bra att styra både fläktar och pumpen.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej blofeld,

Har du något som krånglar med CLink så hör gärna av dig så hjälper jag dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Yepp, 4.2.1.42 är senaste. Min ville uppdatera såg jag nu (dock inget krångel innan heller), men uppdaterar ändå.

Jag skulle vilja se en 6700K delid före/efter med GTX H100i

Kan göra en sån test om Corsair bjussa på en ny 6700K om de går åt pipan

EDIT: Efter denna upgrade så hittar den även mitt 980 Ti.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av magican:

Yepp, 4.2.1.42 är senaste. Min ville uppdatera såg jag nu (dock inget krångel innan heller), men uppdaterar ändå.

Jag skulle vilja se en 6700K delid före/efter med GTX H100i

Kan göra en sån test om Corsair bjussa på en ny 6700K om de går åt pipan

EDIT: Efter denna upgrade så hittar den även mitt 980 Ti.

Jaså du skulle kunna göra ett sånt test?

Permalänk
Medlem

Jag har Corsair link och skulle inte rekommendera det heller.

Min utrustning är en H100i, en HX1000i och en Commander Mini.

Men de har aldrig fungerat för mig trots att jag testat allt mellan himmel och jord.

Sedan någon tid (Windows 10 installation?) tillbaka hittar inte Link Commandern alls.

Edit: Det är väldigt, väldigt synd då jag verkligen gillar Corsairs prylar och just Link skulle lösa alla mina problem då jag är ytters känslig för ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biturbo:

Jag har Corsair link och skulle inte rekommendera det heller.

Min utrustning är en H100i, en HX1000i och en Commander Mini.

Men de har aldrig fungerat för mig trots att jag testat allt mellan himmel och jord.

Sedan någon tid (Windows 10 installation?) tillbaka hittar inte Link Commandern alls.

Edit: Det är väldigt, väldigt synd då jag verkligen gillar Corsairs prylar och just Link skulle lösa alla mina problem då jag är ytters känslig för ljud.

Och... Efter en total genomgång av maskinen maskinellt så hittar den helt plötsligt allting.

Jag installerade om Link också för 5e gången.

Knepigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Hej.
Har kikat lite på olika fläktkontrollösningar då jag planerar att införskaffa en lite rejälare AIO kylare. Vill inte det ska leva om i onödan men tänker också köra en rejäl klock så behöver också kunna kyla när det gäller. Vill ha mjukvarukontroll över någon hårdvarulösning.

Har kikat på Corsairs AIO, men också en del av det övriga utbudet. Av vad jag har kunnat läsa mig till verkar Link programmet vara direkt skräp, visst går det att ställa in en del grejer men ser ju ut att vara designad av en lätt efterbliven unge.

Jag har i alla tider kört Speedfan och kan konfigurera programmet rätt så att temperaturerna stämmer. Är Corsairs hårdvara kompatibel med Speedfan? Finns någon annan AIO lösning som är kompatibel? Hur bra eller dåligt fungerar Corsair Link?

Alternativet är att använda moderkortets fläktplatser och styra därifrån men då antar jag att pumpen inte går att styra?

Hej.
Ja skall se om ja kan hjälpa dig lite på traven eftersom jag också är en Speedfan freak och ikväll har installerat mitt Corshair 110i GTX. Detta har jag bytt ut från en Noctua nh-d15.
Anledningen till bytet är inte för att tjäna de få grader 110i skall kyla bättre än D15. Nej det handlar om att få 120w värme ur chassiet och dumpa det direkt utanför än inuti som med D15.

Programmet som jag laddade ner är Corsair Ilink 4.2.2.7 som skall vara det senaste de har på sin webbplats. Tyvärr tog det över en timme innan jag lyckades få programmet att ens hitta min pump och kunna styra pump och rad kylare med programmet.
Fick avinstallera, ta bort usb kabel och försöka igen flera flera gånger med lite olika variationer innan jag fick anslutning.
Det första jag märkte var hur mycket mer denna enhet låter än min Speedfan optade D15 i idle läge.

Kommer benämna Corsair I-link med CA, Speedfan med SF från och med nu samt Asus AI-Suit 3 med AI. AI använder ja eftersom det är ett Asus moderkort ja har och det om något borde sitta med de korrekta referensvärdena.

Kunde inte ställa fläktarna på lägre utsignal än 25%. Om det är en fläktbegränsning eller bara programrelaterat vet jag inte men i SF är det valfritt.
Har även märkt att programmet rapporterar konstiga och troligen felaktiga temperatur samt fläkt rpm värden när det inte gäller CPUn, även temperaturgivare och fläktar som inte ens existerar.

Utöver det drar CA också en massa onödiga resurser.
SF drar 0% cpu och 7mb ram.
AI drar 0% cpu och 15mb ram.
CA drar 1-2% cpu och 58mb ram!
CA är också då uppdelat i 2 processer.
Då har det legat i över 1 timme nu.

Det ja skall testa imorgon är att koppla bort styrningen av fläktarna från Corsair enheten och koppla de till en av mitt moderkorts 2st 4pin PWM regleringar för CPUn.
Corsair enheten får sitta kvar i den första då ja antar att pumphastigheten regleras via den.
Sedan kan ja styra allt utom pumpen igen via SF.
Då kan ja kasta allt vad detta programmet heter och aldrig mer prova det.

Ja kommer också att köpa mig ett par nya NF-A14 då dessa 140mm låter som en Pratt & Whitney som piloten i flygplanet precis kommenderat max throttle utslag till.

Överlag måste jag säga att H110i GTX är ett extremt överprisat system.
Fläktarna KASSA, mjukvaran är det samma. De kunde allt gjort lite smartare lösning för usb kabel, tachometer kabeln samt strömkabeln till pumpen också. Det är helt omöjligt att göra snygga kabeldragning med de sladdarna. Blir bättre om man sleavar in dem alla i kabel men fortfarande kommer USB kabeln att bli lite skum.

Mitt tips är därför att tänka igenom detta noggrant. Behöver du en AIO kanske som ja för att flytta på vart värmen skall dumpas eller kanske inte får plats med en luftkylare. Ja då kanske det är bra. Dock kräver även dessa kylare ganska mycket av chassit för att få plats.
Eftersom det egentligen bara är 280mm rad AIOn som har en chans emot Noctua stora tornkylare så är det egentligen bara de som är av intresse.

Permalänk
Medlem

Har en H110i GTX, corsair link fungerar galant

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Har en H110i GTX, corsair link fungerar galant

Meningslöst inlägg. Du tillför ingenting Nästa gång kan du ju i alla fall läsa tråden och försöka svara på frågeställningen. Har du ingenting att säga, öppna inte munnen. Är det något på autistspektrat eller är du bara dum?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Meningslöst inlägg. Du tillför ingenting Nästa gång kan du ju i alla fall läsa tråden och försöka svara på frågeställningen. Har du ingenting att säga, öppna inte munnen. Är det något på autistspektrat eller är du bara dum?

Dags att tagga ner lite kanske. Kanske inte tillförde något men han sa iaf att det funkade bra för honom. bara för att du inte gillade svaret så behöver man inte ha en Diagnos för det. Vet även vad det betyder då både jag och min son har det, men du verkar på tok för dum för att veta det iaf.....

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Dags att tagga ner lite kanske. Kanske inte tillförde något men han sa iaf att det funkade bra för honom. bara för att du inte gillade svaret så behöver man inte ha en Diagnos för det. Vet även vad det betyder då både jag och min son har det, men du verkar på tok för dum för att veta det iaf.....

Du är en observant typ. (Observera min ironi) (Ironi för er autister är när man säger någonting man inte menar) Det är skillnad på att vara dum och att vara efterbliven.

Hur som helst tror jag att jag kommer att fortsätta köra luft då jag inte har klockat speciellt mycket. Inte värt merjobbet för en huvudsakligen estetisk vinst.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Meningslöst inlägg. Du tillför ingenting Nästa gång kan du ju i alla fall läsa tråden och försöka svara på frågeställningen. Har du ingenting att säga, öppna inte munnen. Är det något på autistspektrat eller är du bara dum?

Folk sa att corsair link va dåligt och inte fungerade så bra, jag sa att för mig funkar de klockrent. Någon annan sa att efter uppdateringen fungerade de bra för honom, kanske kan de vara så lätt att den nya versionen löser dom problem som folk är missnöjda med.

Och vad tillförde du egentligen tråden med detta inlägg? Idiot ..

Litet tips till dig, om du vill ha hjälp borde du nog ändra din attityd, tror inte så många är så sugna på att hjälpa dig om du skriver som du gör.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Meningslöst inlägg. Du tillför ingenting Nästa gång kan du ju i alla fall läsa tråden och försöka svara på frågeställningen. Har du ingenting att säga, öppna inte munnen. Är det något på autistspektrat eller är du bara dum?

Tänkte skriva något konstruktivt i denna tråden idag.
Men efter att du skrev detta så bara nej. Verkligen nej.

Du har gjort bort dig och borde verkligen be om ursäkt.
Hur du än försöker berättiga detta så var det där över precis alla gränser.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Corsair Link, Ja, de beror såklar på vilken hårdvara man har. De har i regel funkat dåligt och även nu trots att de är rätt gammalt och flera uppdateringar kommit.
Beror nog delvis på att man slog på stora trumman. Den skulle känna av alla fläktar, cpu, grafikkort och även alla hårddiskar. Finns en del märken och sorter där ute. För mig har de inte funkat tillfredsställande och gör än idag inte. Men vissa användare kan ha tur och allt funkar.
Deras nätagg gillar jag däremot. Nu har man utökat garantin för toppmodellerna från 7 till 10 år. Gäller tydligen nätagg köpta ända från 2012.

Undrar om de gäller överklockade nätagg också. Någon skrev i forumet sälj: Nätagg säljes, aldrig överklockad. Fan jag som överklockar mitt nättagg från 100 till 800. Men har bra kylning. not

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §1 (påhopp och otrevlig attityd)*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...