Permalänk
Medlem

Monitorn får signal men ingen bild?

Så, nu är det såhär att när jag kopplar in min Monitor kortet så vet jag att den får signal för att den går ur sin "Power Saving Screen" men bilden är svart. Skärmen är alltså inte av utan den visa bara en svart bild. Kortet märker av att skärmen är ansluten också för den delen. Skärmen är testad och funkar, även kablarna. Vad är det som händer? Vad är fel? Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lawceees:

Så, nu är det såhär att när jag kopplar in min Monitor kortet så vet jag att den får signal för att den går ur sin "Power Saving Screen" men bilden är svart. Skärmen är alltså inte av utan den visa bara en svart bild. Kortet märker av att skärmen är ansluten också för den delen. Skärmen är testad och funkar, även kablarna. Vad är det som händer? Vad är fel? Hur löser jag detta?

Jag har fått liknande problem någon gång när det har varit en inkompatibel upplösning inställd.

Har du använt en annan skärm tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lawceees:

Så, nu är det såhär att när jag kopplar in min Monitor kortet så vet jag att den får signal för att den går ur sin "Power Saving Screen" men bilden är svart. Skärmen är alltså inte av utan den visa bara en svart bild. Kortet märker av att skärmen är ansluten också för den delen. Skärmen är testad och funkar, även kablarna. Vad är det som händer? Vad är fel? Hur löser jag detta?

Har du låtit skärmen vara inkopplad ett tag för att sedan se om den går tillbaka till sitt "Power saving screen" då skärmen alltid brukar märka att den blir inkopplad, men det betyder inte att den kanske får signal.

Bråkade med detta hemma för några veckor sedan och den gjorde som din, men den gick efter en stund tillbaka till "NO SIGNAL DETECTED" så den reagerade alltså bara på att man kopplade in den, men den fick ingen signal från Grafikkortet att visa någon bild.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@keyless: Nej, inte med detta kortet. Har ännu ett problem, även när jag bara en monitor inkopplat så står det att jag har en Non Generic -PnP monitor inkopplad också. Det borde väl inte vara möjligt ens då jag inte har VGA?

Permalänk
Medlem

@Lawceees: Är det i Windows den inte fungerar?

Kan den visa bild i BIOS?

Har du testat olika upplösningar?

Permalänk
Medlem

@keyless: Har testat olika upplösningar ja. Och nej monitorn visar ingenting under BIOS iheller.