Windows-användare uppmanas avinstallera Apple Quicktime

Permalänk
Melding Plague

Windows-användare uppmanas avinstallera Apple Quicktime

Apple upphör stödja Windows-versionen av Quicktime, detta trots att mjukvaran har åtminstone två kända säkerhetshål. Nu uppmanas alla användare att avinstallera programvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det är inga problem, det sköter Windows 10 själv
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423008-win-10-avinstal...

I det här fallet skulle det väl i alla fall vara befogat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ett problem om man använder Corel VideoStudio då QuckTime är ett krav för att kunna jobba med MOV-filer. Ska man behöva köpa en Mac nu då?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Quicktime har jag bara haft installerat något fåtal gånger under stenåldern, för vissa program eller tjänster som envisades med att kräva skiten. Finns det verkligen något som kräver Quicktime i Windows nuförtiden (läs: sedan många år tillbaka)?

Itunes antar jag, men förutom det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Uzanar:

Det är inga problem, det sköter Windows 10 själv
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423008-win-10-avinstal...

I det här fallet skulle det väl i alla fall vara befogat.

Ja om det är kända och allvarliga säkerhetshål samt att Apple bestämmer sig för att sluta stödja mjukvaran och därmed indirekt säger att man inte kommer fixa till dessa säkerhetshål så förstår jag att Microsoft bestämmer sig för att forcera en avinstallation. Sen att programvaran är vidrig rent allmänt är ju en annan fråga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Använder inte Yatse detta när man fjärrstyr över mobil och surfplatta med Kodi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bah inte använt Quicktime på en modern dator sedan slutet av 90-talet och då endast för spel som krävde det. Har riktigt gamla versioner på retro maskiner av samma anledning men dem sitter endast på ett lokalt nätverk hemma och kräver att jag manuellt tilldelar dem åtkosmt till internet så det är ingen fara

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad trend säger kan jag inte ta seriöst även om jag en gång i tiden rekommenderade dem. Har aldrig gillat Quicktime. Min första erfarenheter var 94, mina erfarenheter har inte blivit bättre sedan dess.

Men kan förstå att det ligger en massa film sparat, som inte finns på RAW längre. Jag kan bara beklaga. Inte direkt en höjdare att koda om all till något annat format, ytterligare en förlust från p.g.a. en annan codec. Förutom den tid det tar och timelines som lär bli fel på redan gammalt material.

Nog lättast att ha några burkar i stängd miljö då.

Offt:
@Henrik-W
Finns det ingen äldre version du/man kan använda som anses ok, om man är orolig för säkerhetshålen? Bara en tanke.

Edit:
Meningsbyggnad och förtydligande.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

***bort/mod*** och antagligen kalkylerat drag från Apple. Quicktime används för videoredigeringsprogram som Premiere och After Effects.

Olämpligt språkbruk /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Oj oj oj... Har nog inte haft Quicktime på min dator sedan typ 2001.. Lider med dem som fortsatt ha skiten installerat. Jösses

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Åh fan ... visste inte ens att quicktime fortfarande fanns. Det finns så många alternativa spelare att man behöver inte låsa sig till något särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Ska man behöva köpa en Mac nu då?

Det är väl det som Apple vill...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

då får vi hoppas att adobe premiere och after effects löser mp4 encodning på annat vis då. eftersom det krävs. det är enda anledningen till att jag har quicktime kvar på datorn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att få in quicktime-codec på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Var minst 15 år sen jag hade QT installerat, får skylla på att man inte förstod bättre på den tiden
Åt andra sidan använder jag inget eller undviker att använda nått som kräver QT

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns väl QuickTime Alternative som man kan använda istället?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

Offt:
@Uzanar
Finns det ingen äldre version du kan använda som anses ok, om du nu är orolig för säkerhetshålen? Bara en tanke.

Äldre version? Jag har då aldrig haft intresse av Apple Quicktime och det sade jag inte heller

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oj oj oj... Har nog inte haft Quicktime på min dator sedan typ 2001.. Lider med dem som fortsatt ha skiten installerat. Jösses

2001? verkligen? Har inte sett det sedan Windows 95.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Quicktime? Wow, trodde det var lika dött som netscape.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Mig veterligen behövs det fortfarande för att kunna importera filmer i MOV-format till Picasa. Vet någon nåt annat sätt?

Sen minns jag att QuickTime player var en av få spelare som kunde stega frame-by-frame med piltangenterna vänster/höger, det var en väldigt användbar funktion vid detaljanalys av exporterade animationer från 3D-program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Quicktime och iTunes är två bloatware som borde bannas från jordens yta!
Att Apple inte kan göra vettig usbminneuppkoppling till sina mjukvaror är dock tragisk, då man kunde göra detta på sina systemkameror redan på slutet av 1900 talet.. och ja, jag hade en ipad Air 2 värstingmodell med cell etc och vägrade bloatwaren itTunes.

Permalänk
Medlem

Quicktime idag handlar mest om codec och stöd för filer i .mov-format. Inte den där mediaspelaren som folk minns från 15 år sen.

Permalänk
Medlem

Det fanns ju faktiskt något som var värre än QuickTime, som man tvingades installera in för vissa program eller stöd för vissa videofiler, Realplayer. :'(

Permalänk
Medlem

QuickTime är värdelöst ändå

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Äldre version? Jag har då aldrig haft intresse av Apple Quicktime och det sade jag inte heller

Bra när man skriver gör fel. hehe. Editerar inlägget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Utan QuickTime orsakar Premiere blåskärm på min laptop. Inte aktuellt att avinstallera.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

2001? verkligen? Har inte sett det sedan Windows 95.

Ja, tyvärr.. Jag kännde inte till MPC-HC eller VLC på den tiden.. Så jag hade nog realplayer installerat också. Huvva!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

2001? verkligen? Har inte sett det sedan Windows 95.

Windows 95? verkligen? Jag har inte sett det under min livstid! Vad är det för något? *penismätartävling*

Permalänk
Medlem

Jag trodde alla satt med VLC nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Quicktime har jag bara haft installerat något fåtal gånger under stenåldern, för vissa program eller tjänster som envisades med att kräva skiten. Finns det verkligen något som kräver Quicktime i Windows nuförtiden (läs: sedan många år tillbaka)?

Itunes antar jag, men förutom det?

Jag minns en tid då man fick med Itunes när man installerade QuickTime. Då var jag inte nådigt bitter på Apple och efter att jag lyckats slänga ut skiten vilket var omotiverat komplicerat av någon anledning svor jag att aldrig någonsin ha något att göra med Quicktime.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24