Permalänk

Uppgradera delar.

Heya.

Jag har haft samma gamingdator i 6 år utan att byta ut några komponenter annat än hårddiskar. Datorn har dock börjat att slumpmässigt frysa och när jag försökte fixa det blev det värre. Nu går det inte att boota windows äns. Med lite research tror jag att det är moderkortet som är trött. Om jag nu skulle försöka fixa det skulle det bli en annan tråd.. men som jag tänker är att det kanske är dags att uppgradera till bättre komponenter iaf. Jag har ingen brådska med att få en awesome gamingdator...bara att få en fungerande nu, och så kan jag uppgradera andra delar senare. Jag säger detta för att det ryktas om att det kommer nya gpu:s i sommar. Men jag bör nog åtminstone byta ut moderkortet nu och därmed också processor.

Efter att ha kollat in andra trådar här verkar det som att detta är populärt..
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9342092/
(Oj vad folk älskar i5 6600..)

Dels vill jag ha hjälp att veta om det rent teoretiskt går ihop med mina gamla komponenter, och så vill jag veta om det är värt det. Jag tänker mig som sagt att jag kommer att byta ut alla delar så småningom...

Här är min nuvarande dator..
GTX 460 - länk -(Det nya moderkortet verkar inte ha en socket för denna EXAKTA specification)
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 -länk - (Det är DDR3, moderkortet har DDR4.)
ASRock P55 Extreme DDR3 - länk
Fractal design Tesla 650w - länk - (Tänkte inte byta skärm, behöver jag äns fundera på om jag kommer att behöva mer ström då?)
Processorn minns jag inte exakt men det lär vara en intel, 1156 socket quad core, ~2.8 GHz.

Bara för att tråden "Så här får du köpråd" tyckte att jag skulle skriva med det här också...
-Jag spelar väldigt mycket olika spel, FPS, RPG, indie-spel, AAA spel osv men har inge större behov av super bra grafik... vill bara ha något som räcker länge.
-Jag gör inga avancerade bild- eller video-editering och kommer inte att streama.
-Skulle vilja installera win 10 OCH något linux.
-Inte jättesugen på att överklocka tidigt då det finns garanti.... men när garantin börjar ta slut är det ju alltid kul att pröva något nytt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det du egentligen behöver uppgradera nu blir ju moderkort, cpu och minne. Chassi, nätagg, grafikkort och hårddiskar behåller du.

Då är du ju redan nästan hemma med den 6600K och Z170-modertet du tittat på. Det enda som saknas är då minne. Jag rekommenderar då 16Gb DDR4, 2400MHz och CL14 nånting.

Övriga delar kan du byta vid behov, grafikkort kommer som sagt nya i sommar.

För övrigt så spelar skärm ingen roll för övriga delar, bortsett från att fler pixlar och högre fps så klart kräver ett snabbare grafikkort. Nätagget belastas främst av processor och grafikkort
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric: Alltså shit nu känner jag mig sämst . Skärmen går ju direkt in i vägguttaget... Men... om jag köper ny GPU sen...kommer jag behöva köpa ett nytt PSU?

Och moderkortet? det är ett bra moderkort eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wingsofclarity:

@richie.f: Alltså shit nu känner jag mig sämst . Skärmen går ju direkt in i vägguttaget... Men... om jag köper ny GPU sen...kommer jag behöva köpa ett nytt PSU?

Håller du dig till ett ensamt grafikkort kommer effekten att räcka och bli över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wingsofclarity: Nätaggregatet var bra för sitt pris när det kom för 6 år sedan, men det var inte jättepåkostat så jag skulle inte vilja belasta det jättetungt i alltför många år till. För endast ett grafikkort räcker det gott väl dock, det är endast om du funderar på SLI som det börjar knipa.

Moderkortet är väl rätt bra. Det är ju inte särskilt påkostat, men som mellanklassmoderkort är det väl inget att anmärka på.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk