Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Jag har och har köpt många grejer av Asus genom tiderna. Moderkort, grafikkort (GTX 670 som var fantastisk), router, trådlösa nätverkskort osv. Asus är inte på något sätt dåliga men bevisligen har de problem med sina Swift-skärmar PG278Q samt PG279Q. Rent överlag betyder inte det att jag kommer dissa deras produkter helt och hållet men de här två kommer jag troligtvis hoppa över. De trampa lite snett de här gångerna helt enkelt. Får se om de kommer hinna ut med en ny skärm innan jag bestämt mig för vad jag vill ha men det tror jag inte själv på.

Det intressanta är hur ett företag agerar när de får problem med en produkt. I princip agerar alla företag likadant. Det är "damage control" som gäller, och skydd av varumärket som går före kunderna som köpt deras defekta produkter. En del har lite ryggrad, och beter sig bättre än andra, dock. Det är dom man vill fortsätta vara kunder hos. I Asus fall så hanterar dom detta på ett dålig sätt.

Permalänk

Köpte hem en skärm av Asus ROG Swift PG279Q och hade väldigt tur knappt ingen bleed alls och jar har 85 i brightness! ingen allvarlig glow/gul. Mäktig skärm och IPS såg fräsh ut!

Permalänk
Medlem

Tusan! Jag var inne på att köpa en sån här skärm, för lite gaming och amatörfotopillande. Sen hittade jag denna videon, som jag tänkte att ni som läser denna tråden kanske vill se. De testar 20 skärmar av den här modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=mje_fmayu0k

Tråkigt många av skärmarna som visade sig vara dåliga..

Får väl stå ut med min EIZO FG2421 ett tag till!

Permalänk
Medlem

Bra man inte köpt skiten! Inväntar något som har bättre kvalité!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag köpte den här skärmen i söndags, är (redan) inne på min andra skärm och kommer att byta ut även den (båda led/lider av blb) Det är en fantastisk skärm i övrigt, tredje gången gillt förhoppningsvis

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Komplett har just nu 16 demo exemplar av denna skärm. Talar sitt tydliga språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Komplett har just nu 16 demo exemplar av denna skärm. Talar sitt tydliga språk.

Jag tyckte det lät mycket så jag kollade upp det, men jag fick det till och med till 19 demoexemplar.

Permalänk
Avstängd

Har nu fått svar av återförsäljaren, som har kontaktat Asus för att se ifall det här kunde gå på garantin. Det var dock inte möjligt eftersom "... viss bleeding får man räkna med", fick alltså ta tillbaka den andra skärmen...

Har kontaktat Asus_Caroline här på forumet (användaren verkar dock vara inaktiv?) och Asus ROG Nordic på Facebook för att se ifall det ändå skulle gå att byta ut även den här skärmen.

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

fifan glad att jag övergav denna skitskärmen och sitte rnu istället med asus 34" 21:9 monsterskärm istället.. knappt nån bleedc eller glow alls! MUMS!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

QC verkar vara sådär ja. Tur för mig att ja fick en bra skärm på första försöket.

Permalänk

Sugen på denna. Nån som vet om den finns demoad på någon butik i Göteborg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaketdasnake:

Sugen på denna. Nån som vet om den finns demoad på någon butik i Göteborg?

Skickades från m.sweclockers.com

Webhallen har tyvärr bara PG278Q men det kanske kan vara något att kolla på iaf.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Låt mig börja med att krypa till korset. Efter många om och men så har jag införskaffat mig en PG279Q, trots mitt förra inlägg i tråden. Om detta beror på skatteåterbäringen eller att min gamla BenQ XL2411T gav upp låter jag er fundera på. Den gamla skärmen började flimra vid uppstart efter att ha varit avstängd ett tag och kunde ta 3-5 minuter innan flimret lagt sig och garantin tog slut förra året.

Har packat upp nya skärmen och gjort en snabb besiktning. Inga döda pixlar vad jag kan se, inget damm/smuts i panelen och BLB? Känns inte som att det är någon alls. Lite IPS Glow (tror jag) i nedre högra hörnet vid knapparna men det försvinner om jag kollar direkt på det. Överlag känns det riktigt bra och om dessa köp är ett lotteri så känns det som jag vann. Anledningen till att det blev ett köp var att en butik i stan hade den på lager så skulle det skita sig så hade inte returen varit för jobbig. Annars sneglade jag på PG278Q då det inte finns några Acer fysiskt i stan så vitt jag vet.

Hur som helst. Ville bara meddela att det finns bra exemplar där ute och lika viktigt som det är att visa missnöje är det att visa uppskattning. Tillverkningsdatum på skärmen är November 2015.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Jag började leta skärm i slutet av förra året och har i princip följt denna tråd sedan dess men har avvaktat pga kvalitetsproblemen som många tydligen har upplevt.
Försökte få mig en titt på ett exemplar i butiker vid några tillfällen under våren för att få en uppfattning om hur den känns i verkligheten men det var lönlöst då 27"-skärmar generellt inte verkar vara något som visas upp. Det närmaste jag kom var Inets butik vid Hötorget i Sthlm som hade en pg278q.

Hur som helst, för lite drygt två veckor sedan chansade jag och beställde en som jag fick två dagar senare. Jag blev ändå lite förvånad över att förpackningen var så pass gedigen som den var men även av själva plasten som skärmfoten och "bakplattan" är gjord av. Den känns stabil och väldigt "oplastig".

Det första jag gjorde när jag packat upp den var att kolla när den var gjord och eventuella pixelfel, ips-glow och blb.
Den är från januari 2016 och efter ganska mkt letande hittade jag en pixel som verkar död nere i högra hörnet. Ips-glow hittade jag inte alls men däremot en del backlight bleed i hörnen. Pixelfelet i det högra hörnet (ungefär 4cm från absoluta hörnet) ser jag bara om jag letar efter det och kollar väldigt nära och det BLB som finns upplever jag inte som störande.

Avslutningsvis kan jag säga att jag är grymt nöjd med skärmen men tycker ändå att Asus borde ha hanterat problemen på den Europeiska marknaden bättre. Jag kan försöka uppdatera med bilder här under helgen om det är av intresse, har dock bara mobilkamera att tillgå.

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm idag på Inet Ringön, https://www.inet.se/fyndhornan. Får nog säga att jag är nöjd med denna skärmen till det priset.

Det är ingen demoprodukt, refurbished eller så, helt ny låda m.m.

Så här ser BLB'n ut i 80 och 26 brightness. Bilden längst ner är i 80.

http://imgur.com/a/dXXRV

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Är kanonnöjd med min Swift skärm, helt felfri från kartong. Handlar nog helt enkelt om att få rätt exemplar. Inhandlade min på Media Markt.

Permalänk
Medlem

Är detta något skämt eller?
Andra skärmen pga BLB. Och nu detta?
Hur fan kan något sånt här ens skeppas? Har de ingen som helst QC?

Permalänk
Medlem

Hej, ny på forumet och har haft en pg279q nu i några dagar och är överlag väldigt nöjd med prestandan, inga döda pixlar nästan noll backlight bleed, endast pyttelite nere i vänstra hörnet som inte stör mig alls. Dock är IPS glowen överallt, värst nere i högra hörnet. En ganska tydlig gulbrun tint som förstör både svärta och färger, och det känns även som det försämrar betraktningsvinkeln, vilket är tråkigt när man betalar extra för en ips som ska va bra på just det. Min skärm är från batchen maj 2016.

Bifogar en bild taget i ett totalt mörkt rum, brightness på 50 och fotat med vanlig iphone 6s kamera. Visst ser inte ögat det såhär illa, men det beskriver ändå hur stor glowet är, 3 gula hörn och ett blått. https://dl.dropboxusercontent.com/u/4319935/IMG_0263.JPG

Har nu brightness runt 26 och contrast 46. De är helt okej när man gör alldagliga grejer som spelar surfar, men just när det en svart bakgrund eller helt vit, så ser man att det vita blir gärna lite åt det gula hållet. Jag känner ändå att jag vill köra med högre brightness för att få lite tryck i färger och kontrast men tråkigt att man blir hämmad av glowet. Sen tycker jag att det är svårt att kalibrera den och hitta helt rätt vitbalans. Är lite osäker på om man ska byta in den eller behålla, alt göra en retur och avvakta och se om det kommer något nytt i höst/vinter som presterar bättre. Någon som vet om QC blivit bättre under dom senaste månaderna, eller är det lika mkt strul som i våras?

Skulle kunna ta fler bilder ikväll med mina nuvarande inställningar, och fota i både mörkt och belyst rum.

tillägg
Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur mycket du stör dig om en månad när du inte kollar lika noga? Spontant ser det dock ut ungefär som på skärmarna som jag returnerade. Blev tokig på att det läckte in gulbruna fläckar över bilden hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inne på någon av ROG-skärmarna. Men efter att ha läst ett par trådar som den här så blir men ju lite tveksam. Hur är kvaliteten på dem just nu? Fortfarande mycket returer?

Dells S2716DG är ett alternativ för min del, dock TN-panel. Jag har inte så bra koll på hur stor skillnad det är egentligen. Hade kanske kunnat nöja mig med en bra TN-panel.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada!

Så jag har väntat i säkert 1 1/2 - 2 år för att se hur utvecklingen av "ROG SWIFT"-monitorerna rört sig. Jag minns att det var mycket problem med Asus ROG Swift PG278Q när den kom ut. Många klagade på bristfällig kvalitetskontroll av Asus, och trots att jag vid lanseringen av PG278Q kände att dess specifikationer lockade till ett inköp, så var det just bristen på god kvalitetskontroll, men även bristen på HDMI-port, som fick mig att avstå från ett köp. Inte särskilt lång tid efter lanseringen av PG278Q så tisslades och tasslades det dock om en kommande monitor i samma stuk, fast med IPS-skärm och HDMI-port. Jag beslöt mig för att vänta med ett inköp av en ny monitor tills vidare.

Så jag har alltså under denna tid skjutit upp inköp av ny monitor, men nu vill jag snart verkligen ha en ny. Om inte annat så enbart för att ha höj- och sänkbar fot, pivotfunktion och flickerfree teknologi. Jag misstänker att mina ögon ansträngs allt för mycket av min nuvarande skärm. Jag sitter just nu på en Samsung Syncmaster P2450, inköpt år 2012, tror jag. Den var medelmåttig redan när den kom ut, men klart godkänd av de flesta recensenter. Trots att den bedömts som en medelmåttig TN-skärn så kan jag säga att jag är helnöjd med den än idag, trots att svärtan kunde vara bättre och avsaknaden av just höj- och sänkbar fot, pivotfunktion och flickerfree teknologi.

Så nu när jag sparat ihop en del pengar och skulle kunna tänka mig att köpa en monitor för ca 8000 kronor så låter PG279Q perfekt. Den har ju i princip allt en gamer kan tänka sig. Det finns bara en sak som verkligen oroar mig, och som precis som med hur det var (och är?) med situationen för PG278Q får mig att tvivla på ett inköp: den uppenbarligen urusla kvalitetskontrollen.

Den är ett panel lotteri. Vissa får perfekta monitorer, andra horribla. Snacka om en situation som formligen skriker "anti-konsument".

Men jag kanske överdriver? Är det så att det hela rör sig om en vokal minoritet på Internet som ondgör sig över Asus kvalitetskontroll av PG279Q? Bör jag vara orolig om jag slänger iväg en beställning på en PG279Q? Jag avskyr trassel och att skicka defekta skärmar fram och tillbaks, hela tiden undrandes om tillverkaren ö.h.t. godkänner min RMA.

Så vad säger ni som är insatta? Är det värt att chansa tycker ni?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

P.S.

Om jag skulle köpa en monitor med i princip samma specifikationer som PG279Q, fast med TN-skärm (PG278Q, lol?), tror ni att jag skulle finna betraktningsvinklarna dåliga p.g.a. storleken på 27"? Just nu sitter jag ju med en förhållandevis gammal 24" TN-skärm, och jag har aldrig någonsin stört mig på betraktningsvinklarna, eller färgåtergivningen heller, för den delen (förutom möjligtvis vad gäller svärtan).

Jag har hört att vissa säga att 27" är för stort för en TN-panel. Storleken gör helt enkelt ytan så stor att du inte undkommer förskjutningar i korrekt återgiven färgton ens när du sitter rakt framför skärmen? Med tanke på att jag inte stör mig på min nuvarande Samsung Syncmaster P2450 så kanske detta inte vore ett problem för mig?

D.S.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en PG279Q idag på Mediamarkt och verkar ha haft väldigt mycket tur. Jag har för mig att man går på det där G-numret på skärmen, där min är G5. Jag har lite backlight bleed uppe till höger, och lite IPS glow i alla hörn, sådär 1 cm in kring hörnen kanske. Det får ändå anses vara OK.

Dock väldigt sjukt att en sådan här superdyr monitor inte har klockren kvalitetskontroll.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag köpte en PG279Q idag på Mediamarkt och verkar ha haft väldigt mycket tur. Jag har för mig att man går på det där G-numret på skärmen, där min är G5. Jag har lite backlight bleed uppe till höger, och lite IPS glow i alla hörn, sådär 1 cm in kring hörnen kanske. Det får ändå anses vara OK.

Dock väldigt sjukt att en sådan här superdyr monitor inte har klockren kvalitetskontroll.

Man får gratulera för ditt gedigna inköp! Hoppas att du förblir nöjd med din nyinköpta godsak.

Ja, det är faktiskt konstigt att det ska vara sådana här problem med kvalitetskontrollen. Jag har förstått att det i princip är omöjligt att garantera en felfri IPS-skärm. Uppenbarligen är tillverkningsprocessen av sådan art att man helt enkelt inte kan få det på något annat sätt. Och det får väl anses ok, i sådana fall. Det är som det är, men jag får faktiskt säga att kvalitetsproblem av den här graden är löjeväckande.

Jag gissar på att bättre kvalitetskontroll från Asus skulle innebära en ännu dyrare prislapp på PG279Q, men jag skulle vara helt ok med det. PG279Q och liknande skärmar är av goda skäl dyra, men i mitt tycke kan ingenting rättfärdiga att kunden köper grisen i säcken.

Om man bortser från allt det tekniska, som kunniga grabbar som t.ex. Laxpudding förstår sig på, så handlar detta i slutändan om att en tillverkare säljer en produkt till en konsument. Att jag som kund ska "finna mig i" att den produkten jag köper eventuellt är defekt till den graden som många exemplar av PG279Q visats vara, ja, det är i mitt tycke ingenting mindre än vansinne. Som en kring det tekniska okunnig person så bryr jag mig helt enkelt inte om alla rättfärdigande argument bakom denna tråkiga verklighet. Vad jag som kund vet är att jag just betalat över 8000 kronor för en premium-produkt, och tanken på att jag löper en stor risk att emotta ett defekt exemplar av produkten ska inte vara något jag ska behöva "ta för givet p.g.a. X oxh Y".

I slutändan så är det kanske inte så viktigt. Det finns viktigare saker i livet än dyra datorprodukter! Är en produkt riskabel att köpa p.g.a. frågetecken kring kvaliteten så behöver man ju helt enkelt inte köpa den. Svårare än så är det inte. Jag får dock ändå säga att jag irriterar mig över hela situationen nu när jag själv ska köpa en ny skärm, och ser att en produkt som på pappret är så perfekt som PG279Q lockar. Jag köper sällan datorskärmar, och när jag väl gör det så räknar jag med att de ska hålla ett längre tag. I mitt tycke är PG279Q den enda produkten på marknaden för tillfället som har vad som krävs för detta önskemål. Jag sparar gärna ihop pengar för att köpa kvalité. Synd att jag i detta fall inte vet att det jag ger mina pengar för verkligen är det jag får.

Permalänk
Medlem

Igår fick jag en utbytesskärm direkt från asus. (Tredje skärmen) Även den så satt ramen inte på ordentligt och hade dessutom små dings på ena kanten.
Suck..

Permalänk
Medlem

Köpte mig en via "fyndhörnan" på Inet 6000:- och ja det finns viss glow uppe i högra hörnet samt lite nere till vänster.
Personligen så stör jag mig inte på det eftersom jag inte tittar på en svart skärm så ofta samt så ser jag det inte i de vardagliga saker jag gör.

Men förstod det som att många IPS skärmar lider av sådant här oavsett märke?

I övrigt så är det ju en underbar skärm.

Permalänk
Medlem

Hej ja,

Såg precis att komplett skall få in några skärmar om 2 dagar och undra lite om det ens är värt ett försök att
få en skärm utan fel på. Eller om man skall ta och vänta på något annat?

Ser att antalet skärmar som skall komma in droppar i antal dag för dag, någon här som har bokat en redan?

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte denna skärm hos komplett.se. Fick en från batch augusti 2016 som hade problem med mörka scener i höger nederkant. Komplett rådde mig att vända mig direkt till Asus med problemet. Fick RMA-förfrågan godkänd och har idag mottagit ersättningsskärmen.
Tyvärr är ersättningsskärmen långt värre än den första skärmen (samma problem, men i tre av fyra hörn). Den är dessutom inte ny utan ett "reparerat" exemplar från batch februari 2016. Reparation är utförd av företaget LetMeRepair som garanterar att "eran produkt har blivit rengjord och testad i alla dess funktioner", vilket uppenbarligen inte stämmer. Har skickat en ny RMA-ansökan och väntar på godkännande.

Är såklart jätteledsen och besviken på Asus och vill varna andra för att köpa denna skärm.

//Aiko

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte mig en pg279q igår och kör display porten kabel som följer med.

Inga problem dock men det kommer alltid ljud på högtalare på skärmen?

Hur inaktivera man detta?

Och undrar om det är normalt att den blinka olika färger när man kör igång skärmen? Alltså inte dator inkopplad eller att dator bara är avstängd?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Det glappar i skärmen eller orginalkabeln. Provade med en sån här Deltaco, då får jag
ingen bild alls.
Är det nån som kör med en sån här kabel eller vet om den ska funka till skärmen?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/94329-de....

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för settings med eran skärm? Gamevisual / Contrast / Color temp osv..