Permalänk
Medlem

Min första projektor, hjälp mig.

Hej!

Vi har tänkt överge tvn helt och bara köra en projektor för de få tillfällena vi faktiskt vill titta på något. Vi har ett ganska ljust vardagsrum med vita väggar och tre fönster, inga mörkläggningsgardiner. Budget 7-8000:- ex moms.

Duken: För att få så bra svärta som möjligt i detta ljusa rum har jag tänkt använda en grå duk med 0,8 gain, närmare bestämt denna:
https://www.dustin.se/product/5010798498/fantasy-169-234x132-...

Projektorn: Jag har förstått att vi behöver en ljusstark projektor för dom här förutsättningarna och jag har då fastnat för denna som verkar prisvärd:
https://www.dustin.se/product/5010804339/hd26-dlp-projektor

Vi har tänkt sätta projektor högt upp i taket bakom soffan.

Jag har aldrig ägt en projektor och är helt grön på området, det jag vet är det jag googlat mig till.

Vilka problem kan jag tänkas stöta på?
Är det här bra alternativ?
Kan denna projektor kompensera för att den inte hamnar precis framför duken i vertikalt led?

Ni får gärna ge förslag på andra kombinationer, berätta vad jag bör tänka på/förbereda osv.

Tack!

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Just den projektorn har inte den bästa bild korrigeringen (trustedreviews säger att den förvränger bilden vid keystone correction) samt att den har en ganska dålig zoom på bara 1,1 (påverkar bildstorleken kontra avståndet).

Mitt förslag (har också projektorn i ett ljust rum med vita väggar) är att skippa duken och lägga mer pengar på projektorn. Jag köpte Benq W2000 och är mer än nöjd , väldigt stor bild på kort avstånd och lätt att ställa in bilden och grymma bil inställningar direkt ur kartong

Permalänk
Medlem

Se till att kunna mörklägga rummet innan du skaffar projektor är mitt tips. Tänk på att svärtan aldrig kommer bli svartare än vad rummet är. Under sommartid är det inte så roligt.

Angående duken så är det bäst att undvika en indragbar om du inte måste ha en. De har en tendens att bli vågiga efter en tid. Det finns dukar med vikter, så kallade tab tension-dukar, men de kostar betydligt mer.

Jag har ingen erfarenhet av projektorn du har valt men den har inte fått så bra mottagande på prisjakt.

Själv har jag en Benq W1070 som jag är väldigt nöjd med och ligger i din prisklass.

Permalänk
Medlem

Har Ni inte möjlighet att sätta mörkläggningsgardiner, eller på annat sätt mörka ner i rummet?

Nackdelen med en "grå" duk är att ljusa toner (vit) inte blir vitt.

Nackdelar med manuella dukar (den du länka till) är att dom har störst tendens att knöggla, bli veckade med tiden eftersom det är personen som hissar upp duken som måste se till att den hissas upp rakt, plus att dom tappar form.
Jag håller inte med @cfwin om att "skippa" duken. Enligt mina erfarenheter är duken också en stor del av vad för upplevelse man får.

EDIT: jag säger inte att du ska köpa en duk för 20.000 kr men titta på denna videon

Däremot håller jag med cfwin om att man bör ha en projektor som har bra zoom och bra keystone. Projektorer som är bra på detta är lättare att placera. Om en projektor inte är bra på detta så är det placeringen av projektorn som avgör om du får en bild som är förvrängd eller som täcker hela duken/ytan som bilden är tänkt att projeceras på

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Benq W1070 är väldigt prisvärd och jag köpte själv en sån efter att ha lusläst internet.
Svärta kommer du aldrig få, men däremot kan den upplevda svärtan bli bättre med bra utrustning.
7-8000kr tror jag tyvärr ej räcker för att få en OK upplevelse. Det flesta vettiga projektorer ligger runt 7-8k och sedan vill man gärna ha en bra duk, och en bra duk kostar runt 2000kr. Jag snålade med en 799krs duk och ångrar mig då den har massa veck. Personligen skulle jag inte köra på en grå duk då färgerna blir dassiga.
Du ska även ha långa kablar och fäste, det är 1000kr också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Benq W1070 är väldigt prisvärd och jag köpte själv en sån efter att ha lusläst internet.
Svärta kommer du aldrig få, men däremot kan den upplevda svärtan bli bättre med bra utrustning.
7-8000kr tror jag tyvärr ej räcker för att få en OK upplevelse. Det flesta vettiga projektorer ligger runt 7-8k och sedan vill man gärna ha en bra duk, och en bra duk kostar runt 2000kr. Jag snålade med en 799krs duk och ångrar mig då den har massa veck. Personligen skulle jag inte köra på en grå duk då färgerna blir dassiga.
Du ska även ha långa kablar och fäste, det är 1000kr också.

Tänk på att den budgeten är exklusive moms. Exempelvis BenQ W1070 kostar 7275:- men ex moms blir det 5450. Då har jag 2500 exklusive moms kvar att handla duk för.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Tänk på att den budgeten är exklusive moms. Exempelvis BenQ W1070 kostar 7275:- men ex moms blir det 5450. Då har jag 2500 exklusive moms kvar att handla duk för.

Aha! Det missade jag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Själv har jag också sneglat på optoma gaming serien, mina krav är 120hz och låg latens vilket gamla gt720, gt750 och gt760 sägs har klarat av. Förhoppningsvis klarar de nya modellerna detta också

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt, räkna på 10.000 inkl moms i budget. Då skulle jag kunna skaffa en BenQ W1070 och ha runt 3000 över till duk, takfäste och kablage. Det borde väl kunna ge en hyffsat bra upplevelse? Sambon pratar om att skaffa sametsgardiner längre fram och med tanke på hur täta dom är borde det ge ganska bra mörkläggning.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@Vaun: det jag inte helt förstår är hur det kan vara inom budget att skaffa saker för 10000 kr och att tycka att http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10290532/ inte är värt det för att göra upplevelsen så bra som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

@Vaun: det jag inte helt förstår är hur det kan vara inom budget att skaffa saker för 10000 kr och att tycka att http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10290532/ inte är värt det för att göra upplevelsen så bra som möjligt?

Du förutsätter att jag har någonting att säga till om vad gäller inredningen hemma

Tydligen ska vi skaffa sammetsgardiner, det kommer göra susen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vaun: Med sammetsgardiner får du bort mycket av det största problemet, ströljus. Då kan du välja en bättre projektor. Benq W1070 är beprövad och lämplig för film och bild.

Projektorer med väldigt hög specad ANSI Lumen och lågt pris är ofta presentationsprodukter med färghjul som offrar färgkvalitet för mer ljusstyrka. Det brukar inte bli särskilt behaglig bild.

Permalänk
Lego Master

Byggde "bio" (ett dedikerat rum med projektor, duk och 5.1-system iaf) hemma när vi köpte huset förr-förra året. Lite tankar som slår mig:

1. Mörklägg. Initialt hade vi fria fönster med någon enstaka gardin som inte gjorde mycket nytta. Efter att sambon själv fick uppleva hur det var att försöka glo på film mitt i sommaren med solen stående rakt in på duken så fick jag äntligen tillstånd att sätta upp mörkläggningsgardiner. 199kr/st på IKEA duger alldeles utmärkt.

2. Prioritera monteringsplatsen. Keystone och liknande är ju såklart bra om du har lite bökigt rum, men om möjligheten finns att faktiskt sätta projektorn rätt i förhållande till duken, så är det nog att föredra. Jag lade ner en del tid på att mäta rummet, duken, projektorfästet och byggde handgripligen om delar av fästet för att få projektorn att hamna på samma höjd som övre kanten av duken (det är så min projektoroptik är tänkt att användas). Det har låtit mig ha millimeterprecision i hur bilden faller på duken, och blir inte beroende av keystone-kvalitet eller i vilka steg den går att justera.

3. Ha en fast duk, eller en som du iallafall inte rullar upp ofta. Jag har en begagnad duk jag skaffade av en polare, som tidigare hade den istället för TV. De rullade upp duken nästan varje dag och det märks nu i form av svaga vågor som typ strålar ut från där handtaget i nederkant på duken sitter. Hade man inte rullat upp duken lika ofta hade detta förmodligen inte uppkommit i lika stor omfattning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hej!

Vi har tänkt överge tvn helt och bara köra en projektor för de få tillfällena vi faktiskt vill titta på något. Vi har ett ganska ljust vardagsrum med vita väggar och tre fönster, inga mörkläggningsgardiner. Budget 7-8000:- ex moms.

Duken: För att få så bra svärta som möjligt i detta ljusa rum har jag tänkt använda en grå duk med 0,8 gain, närmare bestämt denna:
https://www.dustin.se/product/5010798498/fantasy-169-234x132-...

Projektorn: Jag har förstått att vi behöver en ljusstark projektor för dom här förutsättningarna och jag har då fastnat för denna som verkar prisvärd:
https://www.dustin.se/product/5010804339/hd26-dlp-projektor

Vi har tänkt sätta projektor högt upp i taket bakom soffan.

Jag har aldrig ägt en projektor och är helt grön på området, det jag vet är det jag googlat mig till.

Vilka problem kan jag tänkas stöta på?
Är det här bra alternativ?
Kan denna projektor kompensera för att den inte hamnar precis framför duken i vertikalt led?

Ni får gärna ge förslag på andra kombinationer, berätta vad jag bör tänka på/förbereda osv.

Tack!

En sak jag inte sett nämnas i tråden är hur du ska få bild till projektorn. Jag har inte så bra koll på de senast årens utveckligen av projektorer men innan var det iaf så att de INTE hade någon inbygdd mottagare för vanlig tv. Det betyder att du MÅSTE ha en extra dosa för att få någon slags bild. Oavsett om du har egen antenn, kabel-tv osv.
En projektor kan lätt verka mer praktiskt för att den är enklare att dölja men med duk och sen extra utrustning (som idag är inbygd i alla tv) blir det inte så BARA som tanken framställer det.

Saker som tillkommer utöver fäste i taket blir kabelkaneler för ström och bildkabel (hela vägen till vart bildkällan står). Hur gör nu med ljud? Ofta ska detta komma framifrån och ska ni då ha högtalare till detta ska kabelkanaler gå från proj till duk-isch med.
Jag ser inte heller någon budget för ljud i dina 10k, ljudet i en projeket är som en dålig laptop så utgå inte från att den räcker på något vis.
Sen har du ett annat problem som folk som inte är intresserade av teknik har större problem än du tror med och det är flera fjärkontroller. I dett fall 1: proj 2: ljud 3:bildkälla vilket brukar vara minimum...
Har alla dessa aspektera tagits in i beräkningen?

Som föredetta installatör har jag installerat många pjektorer och skulle personligen avråda det till privatpersoner om man inte har ett plannerat "biorum" som tvunget ska ge bild på hela väggen. Men då under förutsättningarna med bra mörkläggning, ljud, spännramsduk osv. Man ska även ha förberett med rör i tak / väggar för att slippa synliga kabelkanaler.

En tv monterad på vägg, samsung brukar ha i vitt om det hjälper, är det som kommer bli snyggast, synast minst och vara enklast. Just saying....

One remote to rule them all.

Permalänk
Medlem

Hur är de vita TUPPLUR, mörklägger de lika bra som de svarta?

I övrigt har jag alltid läst att helst undvika keystone. Lens shift är att föredra. Jag har en w1070 och den har inte mycket lensshift men men precis tillräckligt för att jag skulle få allt perfekt utan att ha projektorn för långt ned och utan att använda keystone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Lego Master
Skrivet av imo:

En sak jag inte sett nämnas i tråden är hur du ska få bild till projektorn. Jag har inte så bra koll på de senast årens utveckligen av projektorer men innan var det iaf så att de INTE hade någon inbygdd mottagare för vanlig tv. Det betyder att du MÅSTE ha en extra dosa för att få någon slags bild. Oavsett om du har egen antenn, kabel-tv osv.
En projektor kan lätt verka mer praktiskt för att den är enklare att dölja men med duk och sen extra utrustning (som idag är inbygd i alla tv) blir det inte så BARA som tanken framställer det.

Saker som tillkommer utöver fäste i taket blir kabelkaneler för ström och bildkabel (hela vägen till vart den nu står). Hur gör nu med ljud? Ofta ska detta komma framifrån och ska ni då ha högtalare till detta ska kabelkanaler gå från proj till duk-isch med.
Jag ser inte heller någon budget för ljud i dina 10k, ljudet i en projeket är som en dålig laptop så utgå inte från att den räcker på något vis.
Sen har du ett annat problem som folk som inte är intresserade av teknik har större problem än du tror med och det är flera fjärkontroller. I dett fall 1: proj 2: ljud 3:bildkälla vilket brukar vara minimum...
Har alla dessa aspektera tagits in i beräkningen?

Som föredetta installatör har jag installerat många pjektorer och skulle personligen avråda det till privatpersoner om man inte har ett plannerat "biorum" som tvunget ska ge bild på hela väggen. Men då under förutsättningarna med bra mörkläggning, ljud, spännramsduk osv. Man ska även ha förberett med rör i tak / väggar för att slippa synliga kabelkanaler.

En tv monterad på vägg, samsung brukar ha i vitt om det hjälper, är det som kommer bli snyggast, synast minst och vara enklast. Just saying....

Sabba nu inte TS' prylbögsdagdrömmar, klart dom ska ha projektor!

Vad gäller TV så går det ju utmärkt att koppla en vanlig digitalbox, precis som vilken enhet som helst. Jag har turen att ha en vägg med fastmonterade garderober på motstående vägg från duken (bakom soffan, alltså) som jag lite lätt har modifierat till ett media-rack, där reciever, PS3, Xbox360 och HTPC har varsitt hyllplan och kablaget är draget bakom hyllorna mot inre väggen.
I övrigt misstänker jag att TS är i samma tankar som jag, dvs helt skippa vanligt TV-tittande och bara köra on demand via olika onlinetjänster samt eget filmbibliotek. Vi slängde ut TV-abonnemanget för 2 år sedan och har inte saknat det sen dess. Takantennen är nedmonterad och de gamla kabelrören för antennkablarna sneglar jag på för att använda till ethernet istället.

Vad gäller ljudet har jag sett till att alla mina enheter kan skicka ut ljud separat från bild, så de flesta skickar optiskt ljud till recievern medan bilden går till en automatisk HDMI-switch som sedan är kopplad till projektorn. Allt som allt går det tre kablar till projektorn i en kabelkanal i taket; ström, HDMI och en komponent för 360n (den klarar att skicka via HDMI, men då inte att splitta ljudet till optiskt, så använder "analog-HD" så att säga). En enkel kabelkanal längs golvlisten döljer högtalarkablarna till de tre främre högtalarna utan problem eller att det sticker ut.

Fjärrkontroll har jag löst med en Logitech Harmony, HTPC-chassit har inbyggd IR-mottagare så alla enheterna lirar perfekt med fjärren. Dessutom har min mobil IR-sändare och en enkel android-app senare kan jag styra hela anläggningen med mobilen. Duken reflekterar IR-signaler helt perfekt så jag behöver inte ens bry mig om att sikta bakom mig för att saker ska reagera.

Det känns som att du är lite "yrkesskadad" med dina krav, en normalsvensson som bara vill få lite biokänsla står ut med en del "less than perfect" lösningar för att få glo på Game of Thrones i 120". Jag hade inte anlitat en installatör för att få gjort det jag har satt ihop, och det duger alldeles utmärkt för mig och min familj. Klart att jag kunde lagt 50'000 (nej, inte egentligen) på att få det gjort professionellt, men det hade förmodligen inte påverkat slutresultatet nämnvärt förutom något snyggare installation. Och den är ändå inte huvudpunkten, rummet är ju helt mörklagt för det mesta ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sabba nu inte TS' prylbögsdagdrömmar, klart dom ska ha projektor!

Vad gäller TV så går det ju utmärkt att koppla en vanlig digitalbox, precis som vilken enhet som helst. Jag har turen att ha en vägg med fastmonterade garderober på motstående vägg från duken (bakom soffan, alltså) som jag lite lätt har modifierat till ett media-rack, där reciever, PS3, Xbox360 och HTPC har varsitt hyllplan och kablaget är draget bakom hyllorna mot inre väggen.
I övrigt misstänker jag att TS är i samma tankar som jag, dvs helt skippa vanligt TV-tittande och bara köra on demand via olika onlinetjänster samt eget filmbibliotek. Vi slängde ut TV-abonnemanget för 2 år sedan och har inte saknat det sen dess. Takantennen är nedmonterad och de gamla kabelrören för antennkablarna sneglar jag på för att använda till ethernet istället.

Vad gäller ljudet har jag sett till att alla mina enheter kan skicka ut ljud separat från bild, så de flesta skickar optiskt ljud till recievern medan bilden går till en automatisk HDMI-switch som sedan är kopplad till projektorn. Allt som allt går det tre kablar till projektorn i en kabelkanal i taket; ström, HDMI och en komponent för 360n (den klarar att skicka via HDMI, men då inte att splitta ljudet till optiskt, så använder "analog-HD" så att säga). En enkel kabelkanal längs golvlisten döljer högtalarkablarna till de tre främre högtalarna utan problem eller att det sticker ut.

Fjärrkontroll har jag löst med en Logitech Harmony, HTPC-chassit har inbyggd IR-mottagare så alla enheterna lirar perfekt med fjärren. Dessutom har min mobil IR-sändare och en enkel android-app senare kan jag styra hela anläggningen med mobilen. Duken reflekterar IR-signaler helt perfekt så jag behöver inte ens bry mig om att sikta bakom mig för att saker ska reagera.

Det känns som att du är lite "yrkesskadad" med dina krav, en normalsvensson som bara vill få lite biokänsla står ut med en del "less than perfect" lösningar för att få glo på Game of Thrones i 120". Jag hade inte anlitat en installatör för att få gjort det jag har satt ihop, och det duger alldeles utmärkt för mig och min familj. Klart att jag kunde lagt 50'000 (nej, inte egentligen) på att få det gjort professionellt, men det hade förmodligen inte påverkat slutresultatet nämnvärt förutom något snyggare installation. Och den är ändå inte huvudpunkten, rummet är ju helt mörklagt för det mesta ändå.

Så klart är man yrkesskaddad men samtidigt har du nämnt massa prylar som inte ingår i de 10k som budgeten var på.
En harmony kontroll går ju bara den på över tusing iaf...

Sen ville jag bara att TS skulle ha tagit med alla aspekter av en installation. Som han skriver tyder det på att projektorn ska installeras istället för tv för rena esteiska själ.
För mig tyder det inte på någon prylbögs sak utan att de försöker skapa ett trevligt hem där man vill att tekniken inte syns. Det jag gjorde var att upplysa dem om alla spekter som tillkommer samt att det inte blir så osynligt som man gärna tror.
Hur ska TS veta det om han inte har erfarenhet?
Tråden är till för att sprida information inte uppmuntra konsumption?

Sen vill man skapa debatt som leder till att man tänker över allt måste där vara någon i andra hörnet. Detta gör att han ifrågasätter och överväger allt. Är pojekter fortfarande valet när han gjort detta fine. Men då har han gjort ett beslut baserat på att han faktiskt har all fakta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shakermaker: Vit tupplur mörklägger lika bra som svart, men svart gardiner minskar (förstås) rumsreflexer vilket bättrar på simultankontrasten jämfört med helt vita väggar och gardiner.

Keystone ska aldrig någonsin användas. Det försämrar bilden och lutningen av projektorn snedställer fokusplanet. Använder man keystone är installationen felaktig eller projektorn fel modell för fel situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

En sak jag inte sett nämnas i tråden är hur du ska få bild till projektorn. Jag har inte så bra koll på de senast årens utveckligen av projektorer men innan var det iaf så att de INTE hade någon inbygdd mottagare för vanlig tv. Det betyder att du MÅSTE ha en extra dosa för att få någon slags bild. Oavsett om du har egen antenn, kabel-tv osv.
En projektor kan lätt verka mer praktiskt för att den är enklare att dölja men med duk och sen extra utrustning (som idag är inbygd i alla tv) blir det inte så BARA som tanken framställer det.

Saker som tillkommer utöver fäste i taket blir kabelkaneler för ström och bildkabel (hela vägen till vart bildkällan står). Hur gör nu med ljud? Ofta ska detta komma framifrån och ska ni då ha högtalare till detta ska kabelkanaler gå från proj till duk-isch med.
Jag ser inte heller någon budget för ljud i dina 10k, ljudet i en projeket är som en dålig laptop så utgå inte från att den räcker på något vis.
Sen har du ett annat problem som folk som inte är intresserade av teknik har större problem än du tror med och det är flera fjärkontroller. I dett fall 1: proj 2: ljud 3:bildkälla vilket brukar vara minimum...
Har alla dessa aspektera tagits in i beräkningen?

Som föredetta installatör har jag installerat många pjektorer och skulle personligen avråda det till privatpersoner om man inte har ett plannerat "biorum" som tvunget ska ge bild på hela väggen. Men då under förutsättningarna med bra mörkläggning, ljud, spännramsduk osv. Man ska även ha förberett med rör i tak / väggar för att slippa synliga kabelkanaler.

En tv monterad på vägg, samsung brukar ha i vitt om det hjälper, är det som kommer bli snyggast, synast minst och vara enklast. Just saying....

One remote to rule them all.

Gällande källan kommer vi bara strömma genom HTPC, vi tittar oerhört lite på tv och när vi gör det så är det netflix. Hela kostnaden till Radiotjänst och Comhem är alltså bara för lite bakgrundsljud som vi lika gärna kan köra radioplay på. Gällande kontrollen så har vi idag en som styr 4 enheter

Men ljudet hade jag faktiskt inte tänkt så ohövligt mycket på så det behöver jag planera för.

Men gällande duken. Hur står sig denna? http://www.projektorshop24.se/sv/projektordukar/stationara-pr...

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vaun: Manuella rulldukar av den sort du länkar till är godtyckliga i sin kvalitet. Det mesta är kinesisk OEM-tillverkning. Ofta är det dock sak samma med de enklare projektorer då deras optik sällan är av högsta kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört glad för alla kommentarer, även dom som är lite negativa, det är trots allt en hyfsat stor investering.

Såhär är det, vi vill inte äga en tv eftersom vi inte tittar på tv, vi strömmer en del ibland och det är allt. Så då är valet en public display eller en projektor. Vi väljer projektor eftersom det är avsevärt mycket roligare med en stor mäktig bild. Det här är dock ett vardagsrum och inte ett biorum så vi vill få det så snyggt och osynligt som vi kan, till exempel en rullduk och inte en ramspänd.

Gällande keystone och visningen. Vi vill ha projektorn så högt upp i taket som det går, men om den behöver sitta vid dukens övre kant är det såklart inget problem, värre är det om den bör sitta mitt i väggen. Men vad jag kan läsa mig till om Benq W1070 verkar inte det vara något problem eftersom bilden kan justeras vertikalt med Lens shift istället för keystone. Har jag fel här?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Vaun: Manuella rulldukar av den sort du länkar till är godtyckliga i sin kvalitet. Det mesta är kinesisk OEM-tillverkning. Ofta är det dock sak samma med de enklare projektorer då deras optik sällan är av högsta kvalitet.

Okej. Har du något förslag på en manuell rullduk för runt 2000:-?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Gällande källan kommer vi bara strömma genom HTPC, vi tittar oerhört lite på tv och när vi gör det så är det netflix. Hela kostnaden till Radiotjänst och Comhem är alltså bara för lite bakgrundsljud som vi lika gärna kan köra radioplay på. Gällande kontrollen så har vi idag en som styr 4 enheter

Men ljudet hade jag faktiskt inte tänkt så ohövligt mycket på så det behöver jag planera för.

Men gällande duken. Hur står sig denna? http://www.projektorshop24.se/sv/projektordukar/stationara-pr...

Då har du löst en del problem genom att redan ha en multi fjär. Alltid en start!

Angående högtalare är enklast att köra några aktiva. Om du sen bara tar ljudet driekt från datorn kan du reglera med hjälp av den vanliga volym regeln. Kör ni dator har ni ändå något form av tangetbord och mus gissar jag?
Alternativt om projektorn kan styra ljudet på ljudutgången kan du plocka ljudet där till högtalarna. Då borde du kunna styra både genom datorn samt att ge volym kommandon till projekorn genom multi fjärn.

Tyvärr har jag dålig kolla på dukar, eller den mesta projektor utrustningen idag om jag ska vara ärlig. Var några år sedan jag jobba med det. Jag hade gått efter recesioner, brukar gå att hitta mer profsiga sidor som gör det på lite av vardera, ofta är där några märke som överlag gör bra produkter. What

Mycket av det jag vill framföra var bara att ha en klar tanke runt allt och hur ni ska få det kopplat ihop utan att få någon av ful lösning med lösa hängande kablar osv. Har du bara en tanke runt hur du ska få ihop det löser du det säkert snyggt!

Lägger du smala kabelkanaler längs hörnor, reglar, eller andra avvikelser på väggar och tak brukar man kunna få dem att bli nästan osynliga för den som inte letar efter. Jag tycker oftast att en smal kabelkanal blir snyggast även om bara en kabel skall dras. Det blir mer en del av väggen / taket än något som sticker ut som gärna en kabel med klammer gör.
Tips: En vass sekatör är en bra vänn när du leker med kabelkanaler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vaun:

Gällande keystone och visningen. Vi vill ha projektorn så högt upp i taket som det går, men om den behöver sitta vid dukens övre kant är det såklart inget problem, värre är det om den bör sitta mitt i väggen. Men vad jag kan läsa mig till om Benq W1070 verkar inte det vara något problem eftersom bilden kan justeras vertikalt med Lens shift istället för keystone. Har jag fel här?

"Lens shift" är en överdrift. Det är en justerbar offset på 110-130% av bildhöjden om jag minns on-top-of-my-head. Det är alltså en justeringsmån på 20% av bildhöjden (90-tum 16:9 är 112 cm, så cirka 22 cm) som gör det möjligt att låta projektorns objektiv vara 10 - 30 procent ovanför dukkanten.

Riktigt lens shift, likt på en del av Epsons projektorer som EMP-TW6600 klarar att flytta hela bilden ±60 procent eller mer av bildhöjden, samt även en del i sidled. Då är det väldigt enkelt att installera och man kan ha projektorn rättvänd på en hylla eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vaun:

Okej. Har du något förslag på en manuell rullduk för runt 2000:-?

Det är hugget som stucket. Går man på kända och egna tillverkare likt Euroscreen, draper, grandview m fl. får man ungefär samma kvalitet gång efter gång men får betala lite mer premiumpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag är oerhört glad för alla kommentarer, även dom som är lite negativa, det är trots allt en hyfsat stor investering.

Såhär är det, vi vill inte äga en tv eftersom vi inte tittar på tv, vi strömmer en del ibland och det är allt. Så då är valet en public display eller en projektor. Vi väljer projektor eftersom det är avsevärt mycket roligare med en stor mäktig bild. Det här är dock ett vardagsrum och inte ett biorum så vi vill få det så snyggt och osynligt som vi kan, till exempel en rullduk och inte en ramspänd.

Gällande keystone och visningen. Vi vill ha projektorn så högt upp i taket som det går, men om den behöver sitta vid dukens övre kant är det såklart inget problem, värre är det om den bör sitta mitt i väggen. Men vad jag kan läsa mig till om Benq W1070 verkar inte det vara något problem eftersom bilden kan justeras vertikalt med Lens shift istället för keystone. Har jag fel här?

Jag tänkte precis likadant när jag skaffade min projektor, en BenQ W1300. Vardagsrummet är i det närmaste min mancave dock då hela min signatur finns där. Jag tyckte nackdelarna med rullduk (speciellt budgetvarianter) var för stora så jag valde en ramspänd och är nöjd, hade inte orkat hissa upp och ner den nästan varje dag, kanske om den varit motordriven..
Jag kör med en surround-reciever och behöver då endast ha hdmi och strömsladd till projektorn, hade jag haft ett vitt väggfäste (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=836718 samma modell, fast mitt är svart och avsågat för att inte sticka ut så mycket) hade det varit väldigt diskret.
På strax under 4 meter tittar jag på 108 tum film

W1070 har som du skriver lens shift i vertikal riktning, vad jag har läst är det dock väldigt små justeringsmöjligheter så var nogrann vid installation.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Apropå dukar och dess kvalité, i tråden har det nämts att rullgardinsdukar som dras ner manuellt kan drabbas av uttöjning och resultera i vågig bild. Hur är det med motoriserad dukar, finns det problem med dessa?

Andra frågan är vilket märke är att föredra? Är ute efter en bred duk runt 3.5 meter gärna motoriserad.
Sist vill jag be om en kommentar och åsikt från dig angående gain om du kan.

Nu när Sweclockers äntligen har dig Thomas som bildexpert, kommer vi kunna se tester och guider angående andra typer av bildskärmar än datorskärmar som t.ex. projektorer, dukar å sånt?

Permalänk
Medlem

Med så snäv budget så hade jag nog satsat på att köpa en beg projektor. Sony har ett ganska schysst utbud köpte själv deras HW65ES för någon månad sedan. I prisklassen du letar hade jag satsat på den lite äldre HW30ES (alt 20). Det finns ju även HW40ES idag (som är ersättaren), om du inte har bråttom kan du leta efter en beg sådan.

Till det här med duk, jag hade en fantasi om att jag skulle köpa typ en Kingpin duk med tabtension för 4-6k. Efter att ha tittat på dem på riktigt så kom jag snabbt fram till att man gärna ska gå upp ett par prisklasser när man handlar duk.

Det finns ju Euroscreen/Draper med react som är en schysst kompromiss när man har ljust rum (tycker jag).

OM det går hade jag satsat på ramspänd det sparar du mycket pengar på. Annars finns det beg även här. (jag letade mycket på blocket efter duk innan jag köpte min och det finns mycket pengar att spara på att köpa beg)

EDIT:
Ljud och bild testar projektorer lite då och då i blandade prisklasser:
Ljud och bild test av projektorer

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SolidReactor:

@Laxpudding:
Apropå dukar och dess kvalité, i tråden har det nämts att rullgardinsdukar som dras ner manuellt kan drabbas av uttöjning och resultera i vågig bild. Hur är det med motoriserad dukar, finns det problem med dessa?

Andra frågan är vilket märke är att föredra? Är ute efter en bred duk runt 3.5 meter gärna motoriserad.
Sist vill jag be om en kommentar och åsikt från dig angående gain om du kan.

Nästan alla manuella dukar är vågiga från början, eller bli allt mer vågiga med tiden. Det ligger i konstruktionens natur. Elektriska dukar är generellt mer "immuna" men det är fortfarande skillnad på produkt och produkt. Med elmotor kan ett tyngre stag användas jämfört med fjädermekanismen i en manuell duk. Detta minska risken för vågor. Men det finns gott om projektorer med klena motorer och lättviktiga stag som är precis lika vågiga.

3,5 meter på rulle blir vågigt, tyvärr. Duken säckar ihop under sin egen tyngd. Och det är dyrt. Transport och installation är tja, ingen barnlek.

Ett material som fungerar med tillräcklig styvhet är Xpert:

http://www.euroscreens.se/home-3/products-2/screen-surfaces-2...

Men det finns gränser. Så bred duk blir ofta en svetsning av två dukar så man får en skarv mitt i bilden. Xpert saknar också möjlighet till svarta kanter och drop. Euroscreens är svenska och du kan höra med dem vad som är möjligt. Men räkna med 25 kkr+ för en sådan duk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan alla manuella dukar är vågiga från början, eller bli allt mer vågiga med tiden. Det ligger i konstruktionens natur. Elektriska dukar är generellt mer "immuna" men det är fortfarande skillnad på produkt och produkt. Med elmotor kan ett tyngre stag användas jämfört med fjädermekanismen i en manuell duk. Detta minska risken för vågor. Men det finns gott om projektorer med klena motorer och lättviktiga stag som är precis lika vågiga.

3,5 meter på rulle blir vågigt, tyvärr. Duken säckar ihop under sin egen tyngd. Och det är dyrt. Transport och installation är tja, ingen barnlek.

Ett material som fungerar med tillräcklig styvhet är Xpert:

http://www.euroscreens.se/home-3/products-2/screen-surfaces-2...

Men det finns gränser. Så bred duk blir ofta en svetsning av två dukar så man får en skarv mitt i bilden. Xpert saknar också möjlighet till svarta kanter och drop. Euroscreens är svenska och du kan höra med dem vad som är möjligt. Men räkna med 25 kkr+ för en sådan duk.

Tillägg där, euroscreen har ju THOR som är jäkligt robust i tab-tension. Men smakar det så kostar det. (där finns ju bland annat med React, Flexwhite och Flexrear. Skippar man tab-tension så finns xpert och arctiq tyget att välja på)

Till personen du hjälper ska du ha 3,5m bred duk så är du uppe på 154 tum om du väljer 16:9 format. På min HW65 är det närmaste man kan placera projektorn 462cm från bildytan om du väljer så stor duk. För min gäller ca 3cm avstånd per tum du har i storlek. När man är såhär nära så är risken stor för sk "hotspot" eller "ljus punkt" i mitten av skärmen. Märks extra tydligt om du väjer ett högkontrastmaterial i din duk.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb