Acer Predator XB321HK är 32-tumsskärm i 4K UHD med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på denna skärm. Jag vill gärna ha en stor skärm med hög upplösning för arbete, men även hög uppdateringsfrekvens för spel är frestande. Känns som att 100Hz+ på 4k är en bit bort så om man tänker vänta så lär man få vänta ett bra tag.

Hmm dessa beslut.

Permalänk
Medlem

För mig så är detta en ointressant skärm.
Den marknadsförs som gaming skärm, men klarar bara 60hz.
Den saknar pixel doubling så man kan köra 1080p i native. Något som i mitt tycke är ett måste på 4K skärmar i dag, då grafikkorten helt enkelt är för klena (ännu). Varför man envisas med att köra upscaling när pixel doubling är så mycket enklare tyder på slapphet. (let's just run upscaling on everything because then we don't have to care.)

Jag kan mycket väl tänka mig en 4K skärm, men då måste den klara högre refresh och pixel doubling, för just nu ser det ut som att grafikkorten man behöver för att driva den upplösningen dröjer ett tag till, men är här snart (dvs innan man ledsnat på skärmen.) Då är det viktigt att kunna köra 1080p med pixel doubling för att kunna njuta av de mer krävande titlarna (speciellt om man vill ha 120/144 fps).

Permalänk
Medlem

Nae... Hade hellre lagt dem pengarna på antingen en Acer 35" Predator Z35 G-Sync Curved eller ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync

+120Hz ska det va!

Själv har jag en 60Hz monitor.. Testade en 144Hz hos en kompis och blev förälskad vid första ögonkastet!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lordsqueak:

Jag kan mycket väl tänka mig en 4K skärm, men då måste den klara högre refresh och pixel doubling

Är helt med på vad du menar och har även påpekat för grafikkortstillverkarna att deras drivrutiner bör ha en 1:4-skalning så att man kan välja hur det ska skötas när skärmen inte erbjuder rätt alternativ. Vi får väl se om de lyssnar...

Problemet med att i dagsläget driva en 4K-panel i 120/144 Hz för att köra 1:4-pixelmappning av 1920x1080 är att det ut LCD-panelens synpunkt med såväl kontrollen över pixlar/kristaller som kretsuppsättningar och scalers fortfarande är sanslösa 4K/120 Hz med krav på minst dubbla kapaciteten av vad som finns tillgängligt i dagsläget.

Det skulle bli en väldigt dyr och komplex skärm enbart för att driva spel i 1920x1080 och 120/144 Hz. Så varför gå över ån efter vatten när man ändå kan få 1920x1080 pixlar i 144 Hz för 2.500+ kronor? Det finns redan en typ av produkt som löser problemet för en bråkdel av kostnaden.

Permalänk
Medlem

Har lärt mig något nytt i den här tråden. För att något ska få sammankopplas med ordet gaming måste det vara 100hz+ och fps-spel. Allt annat är förbjudet att nämnas i samma mening som ordet gaming.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Satt och läste igenom tråden och blev bara mer och mer irriterad på alla som skriker om 4k i 144 Hz. Finns ju för fan varken grafikkort eller kablar/utgångar som klarar att driva sådan upplösning.

Bildskärmen är för många den komponent som används längst innan den byts ut.
Den skärmen jag har idag tillverkades 2010.. vill gärna att nästa skärm också ska vara 120Hz+.
Det känns lite som att gå baklänges med tekniken att köpa en 60Hz för dom kommande 7åren.
1440p-1600p är väl en förbättring, men frågan om själva punkttätheten ökar speciellt mycket
från 23" 1080p till 27" 1440p exempelvis. Ser hellre mer högupplöst och att interface problemen fixas.

Grafikkort kommer ju snabbare i sommar, sedan är väl frågan vad som krävs för kabelstandard.
Skulle det gå att lösa med dubbla kablar eller liknande ?

Permalänk
Medlem

1440p är bättre när du ha bara ett 970gtx

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alpha77: I vilket annat sammanhang kan man räkna med att det ska fungera sju år framåt i tiden med ännu icke-existerande komponenter? Jag tror till exempel inte att det är många som räknar med att moderkort köpt år 2016 ska fungera med 2023 års senaste och snabbaste processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Alpha77: I vilket annat sammanhang kan man räkna med att det ska fungera sju år framåt i tiden med ännu icke-existerande komponenter? Jag tror till exempel inte att det är många som räknar med att moderkort köpt år 2016 ska fungera med 2023 års senaste och snabbaste processorer.

Tja... Med Intel så är det ju uteslutet från början att Moderkort köpta idag klarar processorer släppta om sju år...
AMD däremot håller på samma sockel väldigt länge... Och håller tillbaka sig själva...

Permalänk

9 999:- på Inet just nu.
Beställd.

Permalänk
Medlem

Jag skrev några rader om den här:
http://spoof.se/blog/2012/01/23/acer-predator-xb321hk-4k-pa-3...

Fortfarande väldigt nöjd...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Bra recension. Att folk stör sig mer på BLB och IPS glow än på knappt märkbar skillnad i svärta sittande i sweetspot tycker jag inte är konstigt alls dock om man kör mycket natt.

Vad är maxvinkeln du betraktar en 40" på från säg 50 cm? Är den vinkeln tillräcklig för att ge sådan skiftning i svärta att det kan jämföras med IPS Glow eller synlig BLB för en VA panel?

Jag sitter på 35" ultrawide som är några " smalare men har väldigt svårt se färgskiftningar/skillnad i svärta från 50 cm avstånd med MVA panel. Nu är den förvisso rejält kurvad vilket håller nere betraktningsvinklarna. Har inte haft större problem med sonys S-PVA paneler heller på större avstånd. Mer problem med black crush än tappad svärta ut mot kanterna.

Hade den här tvn haft en fet och fin curve hade det vart rejäl dregelfaktor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Ifall någon på 50 cm avstånd inte märker de stora förändringar som sker på Z35, särskilt mot kortsidorna skulle jag klassa det som "lyckligt omedveten". För det är direkt synliga skillnader i färgtemperatur, kontrast, gamma och hur nyanser sätts.

Mätbilderna 2 och 3, även med Color Checker-mätningen, på denna sida visar förändringen:
http://www.sweclockers.com/test/21765-acer-predator-z35-valvd...

Detta på ca 50 cm avstånd och vinklat mot kortsidorna som jag beskriver i testet. Z35 har då gått från 2600:1 till 300:1 i kontrastförhållande vilket är en stor förlust, även för en VA-panel.

Ser man inte dessa skillnader, eller tycker att det är "inga problem" så är allting väl. Då har man ganska låga krav på färgåtergivning vilket förstås underlättar när man väljer lämpliga produkter.

Matematiken är ungefär så här:
Bättre VA-paneler tappar ofta runt 80 procent av sitt kontrastförhållande i 30 grader. Förlusten sker i både ljusare svärta och i sämre ljusstyrka. Samtidigt skiftar också tonkurva gamma samt färger så den här förändringen blir total. Skiftningen sker gradvis över hel ytan.

Bättre IPS-paneler likt hos XB321HK tappar kring 30 procent av kontrastförhållandet. Förlusten är nästan enbart en ljusare svärta med minimal inverkan på ljusstyrka, färger och tonkurva. Den förändring som sker händer framför allt i svärtan som blir märkbart annorlunda jämfört med resten av bilden.

Exakta siffror är lite svårt att få till eftersom det varierar med mätutrustningen, i vilka vinklar den mäter ljus och avstånd. De flesta kontaktmätare, Spyder, i1 Display etc är inte bra för detta då de har för breda mätkoner (20° - 50°). Men det är ungefär de här siffrorna jag ser när jag mäter i vinklar med Klein K10A som har en hyfsat snäv kon på 6° och därför kan sättas på avstånd till skärmen. För enkelhetens skull räknar jag på 100 cd/m2 ljusstyrka. Detta är alltså generellt talat VA mot IPS, inte produktspecifikt.

VA-panelen med 3000:1 i kontrastförhållande har i rät vinkel en svärta på 0,033 cd/m2
IPS-panelen med 1000:1 i kontrastförhållande har i rät vinkel en svärta på 0,1 cd/m2

I 30° vinkel har VA-panelen också tappat cirka 40 procent av ljusstyrkan och mäter då 60 cd/m2. Med 80 procent förlust av kontrastförhållandet har vi 3000x0,2 = 600:1 av 60 cd/m2 och alltså en svärta på: 0,1 cd/m2

I 30° vinkel har IPS-panelen tappat kanske 5 procent av ljusstyrkan och mäter då 95 cd/m2. Med 30 procents förlust av kontrastförhållandet har vi 1000x0,7 = 700:1 av 95 cd/m2 och alltså en svärta på ca 0,14 cd/m2

Svärtan i vinkel på VA-panelen går från 0,033 cd/m2 till 0,1 cd/m2, en trefaldig försämring. Det skiftar också tydligt mot blått och hela bilden är förändrat. Hel tonkurvan skiftar mot en ljusare bild.

Svärtan i vinkel är endast anings sämre på IPS, vi går från 0,1 till 0,14 cd, en försämring med nästan 40 procent. Inte mycket men eftersom detta är det enda som förändras är det tydligt att just svärtan påverkas.

Själva "Glow-effekten" är i objektiv och fysikalisk mening mycket, mycket värre på VA-panelen, 3ggr ljusare svärta mot 1,4 ggr ljusare svärta hos IPS-panelen. Men upplevelsen skiljer sig eftersom VA-panelen var mörkare till att börja med. Svärtan är fortfarande djupare i absoluta termer. Hela bilden är dessutom förändrad och även ljussvagare och man tänker sällan på att just svärtan blev så mycket sämre, oftast mörkblå, när hela bilden gradvis blir annorlunda i vinkel.

IPS-panelen som blir 40 procent ljusare i svärtan i 30 graders vinkel blir just endast ljusare i svärtan. Detta sticker ut jämfört med resten av bilden som endast är minimalt påverkad. Upplevelsen av "glow" blir tydligare därför att allting annat i bilden är i princip oförändrat.

Permalänk
Medlem

ah jo det är väl den ljusare svärtan jag reagerar på då. För jag får lika djup svärta vid sidan om som i centrum med mina VA paneler. Black crush har jag lättare stå ut med än att jag ska tappa svärta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

ah jo det är väl den ljusare svärtan jag reagerar på då. För jag får lika djup svärta vid sidan om som i centrum med mina VA paneler.

Det är fysikaliskt omöjligt om du inte har skärmen på väldigt långt avstånd. Däremot har du tack vare ett högt kontrastförhållande mycket mer marginal innan ögon märker av den förändringen i svärtan. Våra ögon är i absoluta termer kapabla till ungefär 800:1 i simultankontrastförhållande i dagsljus. Allt som faller under den gränsen ter sig som lika svart fast det i själva verket är nyanser av grått.

Det är där styrkan finns i VA-paneler, det höga kontrastförhållandet. Trots att de ger mycket mer "glow" har de större marginaler att ta av innan ögat upptäcker hur pass ljus svärtan blivit. IPS- och TN-paneler startar ungefär på den nivå våra ögon verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är fysikaliskt omöjligt om du inte har skärmen på väldigt långt avstånd. Däremot har du tack vare ett högt kontrastförhållande mycket mer marginal innan ögon märker av den förändringen i svärtan. Våra ögon är i absoluta termer kapabla till ungefär 800:1 i simultankontrastförhållande i dagsljus. Allt som faller under den gränsen ter sig som lika svart fast det i själva verket är nyanser av grått.

Det är där styrkan finns i VA-paneler, det höga kontrastförhållandet. Trots att de ger mycket mer "glow" har de större marginaler att ta av innan ögat upptäcker hur pass ljus svärtan blivit. IPS- och TN-paneler startar ungefär på den nivå våra ögon verkar.

Vart går gränsen när man mörklägger? Använder aldrig mina monitorer i dagsljus därav ev blb, glow blir mer kännbart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Vart går gränsen när man mörklägger? Använder aldrig mina monitorer i dagsljus därav ev blb, glow blir mer kännbart.

Kickar mörkerseendet och man ger rodopsinet tid att bygga upp får man bättre mörkerseende och kanske når 1200:1 – 1500:1 i kotrastförhållande. Men eftersom vi "ser" och bygger upp bilder med hjärnan där ögon och pupiller ger en dynamik kan det beroende på situation krävas mycket kontrastförhållanden innan vi inte längre ser skillnad på grått och grått. Men det beror också på ljusnivån i övrigt. I helt svarta rum med mycket få ljuskällor kan det handla om 10:000:1.

Permalänk
Medlem

Tack du är ett levande lexikon

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag är imponerad av den här skärmen. Riktigt bra (och inte bara för att jag köpt den. Den ÄR riktigt bra).

Angånde "...nyans 254 är borta, det vill säga att 254 och 255 båda är samma maximala ton av vitt."

För mig är inte 254 borta. Utgår ifrån att den vita bakgrunden ska vara 255 och jag kan precis ana 254 som det ska vara.
Jag har inte rört några inställningar eller kalibrerat. Använder bara sRGB ON.
Inga nivåer ändrade på grafikkorten eller nån annanstans och jag har den medföljande DP-kabeln kopplad.
Ibland kan det vara bra att inte "pilla" för mycket med fininställningarna...

Edit/
När jag kollade runt lite i inställningarna nu såg jag ingen för Sharpness.
Om jag inte missade den så är det här den första skärmen jag ägt utan den inställningen.
Inte för att jag vill ändra nåt då det samtidigt är den första skärm jag ägt som jag inte vill sänka Sharpness på.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Bildskärmen är för många den komponent som används längst innan den byts ut.
Den skärmen jag har idag tillverkades 2010.. vill gärna att nästa skärm också ska vara 120Hz+.
Det känns lite som att gå baklänges med tekniken att köpa en 60Hz för dom kommande 7åren.
1440p-1600p är väl en förbättring, men frågan om själva punkttätheten ökar speciellt mycket
från 23" 1080p till 27" 1440p exempelvis. Ser hellre mer högupplöst och att interface problemen fixas.

Grafikkort kommer ju snabbare i sommar, sedan är väl frågan vad som krävs för kabelstandard.
Skulle det gå att lösa med dubbla kablar eller liknande ?

Ljudkort är nog den komponent som används längst.
Jag bytte mitt första när IDE försvann från moderkorten och mitt andra nyligen när det dog.
På den tiden har jag nog hunnit med 15 olika skärmar från 14" VGA tjockisar till 40" UHD.

Permalänk
Medlem

För mig har ljudkorten rykt ganska så fort. Först nu när jag kör externa dacar de får sitta kvar.

Sista gången jag körde vidare med inbyggda var nforce soundstorm och då köpte jag det kortet just för ljudchippet

För min del är det nog skärmarna som fått va kvar längst förutom datorchassina.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@Agamemnon_71: Tack för info!

Det kan finnas små skillnader mellan exemplaren och hur de nivåjusteras i fabrik vilket ger detta. Vad som ger helt vitt eller nästan helt vitt är i slutändan en precis justering av de millivolt som reglerar hur mycket kristallerna vrider sig. På en del skärmar kan det därför skilja sig över ytan var gränsen går.

Samt förstås att det kan finnas skillnader mellan grafikkort. Därför använder jag då och då en signalgenerator för att verifiera hur det står sig och för att dubbelkolla att inte något blivit fel med datorn i fråga. Testexemplaret klippte precis nyans #254 även med HDMI från generatorn. En annan skärm i ett kommande test använder samma grafikkort och där klipper skärmen inte på samma sätt.

Du behöver inte köra sRGB-läget. Det finns ingen anledning till det eftersom det ger samma färger som fabriksinställningen men låser reglage som är nödvändiga att röra, till exempel Brightness. I detta fall, om jag minns rätt nu, är det som händer när du ändrar på något i sRGB-läget att det automatiskt blir det nya User-läget. sRGB: ON är alltså en meningslös funktion.

Sharpness behövs inte på en skärm med digital anslutning och pixelmappning. Det kan eventuellt få utrymme och användning när man skalar i panelen och hur mycket kantförstärkning man vill ha. Men i detta fall när allt skalas via grafikkortet borde det reglaget sitta i Nvidia-drivrutinen istället.

Permalänk

Jag har faktiskt inte rört några inställningar på denna skärm. Det har aldrig hänt förr.
Det brukar alltid vara lite överstyrd kontrast eller för mycket brightness i fabriksinställningarna.
När jag provar skärmen på lagom verkar också allt vara bra som det är.
Det som oroar mig lite är att den "blippar till" på höger sida ibland. Det går väldigt fort, som om den missar en uppdatering.
Har kopplat ur G-sync för att se om det händer då med...

Permalänk

"Blippandet" har inte hänt på flera timmar nu efter att jag kopplade ur G-sync.
Är det nåt som brukar hända skärmar med G-sync?

Permalänk
Medlem

Näh har inte märkt något sådant. newbie fråga men vsync ska väl va av när man kör g-sync?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@oqvist: Osäker själv... haha, skulle vilja veta också. Har hört att på nyare g-sync så ska v-sync va på.

Men på dom gamla med g-sync 1 så ska de va av. Eller om de bara va drivrutin och man ska ha det på nu... Eller om det inte spelar roll.... Vet inte ^^

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

@oqvist: Osäker själv... haha, skulle vilja veta också. Har hört att på nyare g-sync så ska v-sync va på.

Men på dom gamla med g-sync 1 så ska de va av. Eller om de bara va drivrutin och man ska ha det på nu... Eller om det inte spelar roll.... Vet inte ^^

hehe nu blev det mycket klarare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan man få g-sync upp till en högre hz om man kör spel i lägre upplösning än 4K med denna skärm?

Jag vill främst ha 4K i windowsmiljö men kör hellre lägre upplösning och högre fps i spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

V-sync av eller på ska vara sak samma. G-Sync tar över. Sedan har det varierat mellan produkter, mjukvara (dvs spelen) och drivrutiner genom tiderna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spuj:

Kan man få g-sync upp till en högre hz om man kör spel i lägre upplösning än 4K med denna skärm?

Jag vill främst ha 4K i windowsmiljö men kör hellre lägre upplösning och högre fps i spel.

G-Sync ger adaptiv synkronisering så att du får fördelarna och slipper nackdelarna med v-sync av eller på. Dvs du slipper tearing och du slipper ryckigheten när frekvensen varierar. Det ger (normalt) inte högre eller lägre bildfrekvens utan kraven är som innan. Men det faktum att du inte alls får samma ryckighet eller tearing av att pendla mellan säg 40-60 fps på 4K-skärm gör att du kan prioritera grafikkvalitet på annat sätt än med traditionell skärm.