Permalänk
Medlem

Köpa ny tv (Samsung UE65JS9005)

Hej, vad tror ni om denna Samsung UE65JS9005?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3043866
http://m3.idg.se/2.1022/1.617531/samsung-utmanar-oled-med-ny-...
http://www.ljudochbild.se/test/tv/samsung-65js9005
http://www.trustedreviews.com/samsung-ue65js9000-review (heter väl 9000 utanför eu?)

Kommer streama mycket videos och filmer från datorn kanske spela några spel om datorn pallar.

Finns de bättre för samma pengar?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Helt klart en bra TV. Jag hade själv köpt denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266846

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Kote: hade den varit 65" så kanske de hade blivit den ist, dock så vill flickvännen ha en 65"

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Helt klart en bra TV. Jag hade själv köpt denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266846

Nu snackar vi, LG

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

@Kote: hade den varit 65" så kanske de hade blivit den ist, dock så vill flickvännen ha en 65"

Ah okej!

Skrivet av Lifooz:

Nu snackar vi, LG

/Lifooz

Det är grejer det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ny TV idag så hade det blivit denna..

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/21...

Men så har jag kört och kör fortfarande high end plasma så LCD skräp duger inte!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Hade jag köpt ny TV idag så hade det blivit denna..

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/21...

Men så har jag kört och kör fortfarande high end plasma så LCD skräp duger inte!

Ändå använder du en LCD monitor.
LCD är inget fel, om man har väldigt tur och får en utan större clouding eller döda pixlar. Om det var skräp skulle der inte vara dominanta panelen och plasman skulle inte vara helt död numera.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Jag har haft en Samsung UE65JS9005 nu snart i 3 månader. Det ända jag kan klaga på är att det finns lite backlight bleed i varje hörn som syns ifall bilden är svart. Hade jag köpt en TV nu skulle jag nog köpa en 1080p OLED TV istället för 4k lcd. Det finns ändå inga 4k filmer eller liknande ännu.

Permalänk
Medlem

@JohanKJIP: Tänkte ha tvn ett par år därför jag lägger 20kkr på en 4k med hdr

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ändå använder du en LCD monitor.
LCD är inget fel, om man har väldigt tur och får en utan större clouding eller döda pixlar. Om det var skräp skulle der inte vara dominanta panelen och plasman skulle inte vara helt död numera.

Ja, jag använder LCD monitor men hade hellre haft en monitor med plasmans egenskaper men nu är det varken praktiskt eller möjligt.

Anledningen till varför man slutade tillverka plasma tv var dels för att EU förbjöd import av energislukande tv apparater (läs plasma) och dels för att många nöjer sig med LCD, samma personer trodde att LED var en helt ny revolutionerande teknik.

Plasma är överlägsen LCD i bildkvalitet alla dagar i veckan men drar bra mycket mer energi och är känsligare för ljus så det ställer högre krav på rummet.

Jag kommer inte byta ut mina high end plasmor förrens dom är helt och totalt döda samt OLED är såpass utvecklat att det blir en värdig ersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Ja, jag använder LCD monitor men hade hellre haft en monitor med plasmans egenskaper men nu är det varken praktiskt eller möjligt.

Anledningen till varför man slutade tillverka plasma tv var dels för att EU förbjöd import av energislukande tv apparater (läs plasma) och dels för att många nöjer sig med LCD, samma personer trodde att LED var en helt ny revolutionerande teknik.

Plasma är överlägsen LCD i bildkvalitet alla dagar i veckan men drar bra mycket mer energi och är känsligare för ljus så det ställer högre krav på rummet.

Jag kommer inte byta ut mina high end plasmor förrens dom är helt och totalt döda samt OLED är såpass utvecklat att det blir en värdig ersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lyckats med att få min LG IPS väldigt nära Plasma.
Men det jag tänkte säga är att elektrolytkondensatorerna kan många gånger vara orsaken till död TV. Så kolla dom varje gång dina apparater går sönder.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

Jag har haft en Samsung UE65JS9005 nu snart i 3 månader. Det ända jag kan klaga på är att det finns lite backlight bleed i varje hörn som syns ifall bilden är svart. Hade jag köpt en TV nu skulle jag nog köpa en 1080p OLED TV istället för 4k lcd. Det finns ändå inga 4k filmer eller liknande ännu.

Finns en hel del 4K innehåll på Netflix. Just saying.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna tvn sen november. Tycker den är svinbra och då har jag alltid köpt highend tv. Slå till medans den är billig. Har stöd för allt du behöver. 4k,hdr. 4k bluray spelare finns att köpa nu för 4000kr om du vill ha native 4k.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Ja, jag använder LCD monitor men hade hellre haft en monitor med plasmans egenskaper men nu är det varken praktiskt eller möjligt.

Anledningen till varför man slutade tillverka plasma tv var dels för att EU förbjöd import av energislukande tv apparater (läs plasma) och dels för att många nöjer sig med LCD, samma personer trodde att LED var en helt ny revolutionerande teknik.

Plasma är överlägsen LCD i bildkvalitet alla dagar i veckan men drar bra mycket mer energi och är känsligare för ljus så det ställer högre krav på rummet.

Jag kommer inte byta ut mina high end plasmor förrens dom är helt och totalt döda samt OLED är såpass utvecklat att det blir en värdig ersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Överlägsen bild är överdrivet. Plasman har bättre svärta och aningen bättre bild. Men skillnaden har blivit minimalt.
Plasman död:
- Dyrt i masstillverkning
- Svårt att gå upp i större storlekar som LCD +60" uppåt.
- Drar mer ström.

Sen är det säkert att ingen vill använda plasma som monitor. Om man inte vill ha inbränning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion:

För att sammanfatta.

Plasma är överlägsen LCD när det gäller bildkvalitet, betrakningsvinkel, bilduppdateringsfrekvens, svärta, kontrast.

LCD är överlägsen när det gäller ljusstyrka, energiförbrukning, vikt.

OLED är eller kommer bli tronarvingen efter plasmans olyckliga död och jag hoppas att priserna sjunker i takt med ett tillverkningen blir billigare så Svensson kan komma ur LCD-träsket.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Robbha: JS9005 är i 9-serien vilket är Samsungs flaggskeppsmodeller från 2015. Med andra ord ungefär så bra tekniken kan bli 2015. Du väljer rätt tillfälle till att köpa den modellen då den är utgående och ligger lägre i pris än vad den kostade när den lanserades för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja den kostade ju runt 70 000 när den lanserades. Jag köpte min i november för 24 000.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Varför lägga x antal tusen extra för att få den böjd? Du tjänar absolut ingenting på det...