Permalänk

Problem med processorkylningen

Tjena, installerade idag en hyper 212 evo fläkt på min processor som är en amd a8 6600k.
Jag satte mig vid datorn och lirade lite spel och gick in och kollade tempen med flera olika program och alla visade mellan 75-80 grader och då var detta absolut inga krävande spel samt att processorn ligger på ca 50 C på idle.
Vad kan vara felet tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskilsson92:

Tjena, installerade idag en hyper 212 evo fläkt på min processor som är en amd a8 6600k.
Jag satte mig vid datorn och lirade lite spel och gick in och kollade tempen med flera olika program och alla visade mellan 75-80 grader och då var detta absolut inga krävande spel samt att processorn ligger på ca 50 C på idle.
Vad kan vara felet tror ni?

Antingen har du applicerat fel mängd kylpasta eller monterat den fel/skruvat dit den löst/snett eller en blandning av allt. Jag antar att fläkten snurrar. Var det en annan kylare tidigare? Gjorde du rent processorn grundligt från den gamla kylpastan? Var CPU'n svalare förut? Har du god ventilation i chassit?

Kan vara många saker som gått snett.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Gör dig en tjänst och googla hyper 212 evo. Kolla på youtube med.
Finns många utmärkta råd och instruktioner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Antingen har du applicerat fel mängd kylpasta eller monterat den fel/skruvat dit den löst/snett eller en blandning av allt. Jag antar att fläkten snurrar. Var det en annan kylare tidigare? Gjorde du rent processorn grundligt från den gamla kylpastan? Var CPU'n svalare förut? Har du god ventilation i chassit?

Kan vara många saker som gått snett.

Lånade processorn och moderkort och testar lite, hade ett fx am3+ 6100 innan och den var mycket svalare med stock cooler. Jag tog bort det mesta av den gamla kylpastan och fläkten snurrar. Jag är inte så säker på om ventilationen i chassit är så bra men den funkade för mitt 6100. Läste lite på andra forum att det inte fanns några riktigt bra program för att mäta temp på olika min apu. Kan det vara så enkelt att programmen har fel? ^^

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Gör det just nu, den ligger på strax över 60 grader idle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eskilsson92:

Lånade processorn och moderkort och testar lite, hade ett fx am3+ 6100 innan och den var mycket svalare med stock cooler. Jag tog bort det mesta av den gamla kylpastan och fläkten snurrar. Jag är inte så säker på om ventilationen i chassit är så bra men den funkade för mitt 6100. Läste lite på andra forum att det inte fanns några riktigt bra program för att mäta temp på olika min apu. Kan det vara så enkelt att programmen har fel? ^^

Du måste ta bort ALL gammal kylpasta.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eskilsson92:

Tjena, installerade idag en hyper 212 evo fläkt på min processor som är en amd a8 6600k.
Jag satte mig vid datorn och lirade lite spel och gick in och kollade tempen med flera olika program och alla visade mellan 75-80 grader och då var detta absolut inga krävande spel samt att processorn ligger på ca 50 C på idle.
Vad kan vara felet tror ni?

Idle är rätt ointressant då det är prestationen vid värmeutveckling som är intressant, men 50c är ändå en fingervisning. Pröva att montera om kylaren. Använd kaffefilter och Kemiskt ren aceton för att få bort *all* gammal kylpasta och montera om kylaren. Ibland kan något sitta något snett eller löst.

Kan inget om AMD processorer så är kanske en dum fråga, men är den överklocksvänlig och har du överklockat något?

Permalänk

Ja, bort med all kylpasta. Rengör noga. Gärna med nån alkoholrengöring. Ytan på processorn ska vara helt ren, inklusive damm eller lugg från rengöringen. Titta riktigt nära och ordentligt på den i starkt ljus. Håll den i kanten på plast skivan, pcb'n, inga feta fingrar på värmeledningsplåten. Lägg den försiktigt på plats i sockeln, försäkra dig om att den är rätt orienterad plus ordentligt på plats.
Lägg en kort sträng, ända ned till ett halvt riskorn i storlek med kylpasta på processorn. Var lika noga när du placerar kylaren, rätt håll, rakt uppifrån och ned, och med lite tryck mot processorn så rör du kylaren fram och tillbaka cirka 2mm åt vardera hållet några gånger. Då trycks kylpastan ut och täcker din processor. Kylpastans mängd har inte så stor betydelse, men jag och många andra föredrar det halva riskornet upp till kanske en 1cm tunn sträng i mitten på processorn. (Inga "kluttar" a lá cirklar, vilka i teorin kan innestänga en luftbubbla, utan pastan i mitten så den fördelas av nedåtrörelsen åt alla håll)

Och videos på youtube finns det tusentals av, se nån som är 5 minuter, det räcker.

Otillräcklig kontakt med kylaren är vad jag gissar på, inget konstigt i det. I princip, om du är ovan med att montera kylare, så kan en video och säg 3 provmonteringar på rad vara allt du behöver för att aldrig mer känna dig osäker. Det är en datorkylare, inte forskning.

Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Idle är rätt ointressant då det är prestationen vid värmeutveckling som är intressant, men 50c är ändå en fingervisning. Pröva att montera om kylaren. Använd kaffefilter och Kemiskt ren aceton för att få bort *all* gammal kylpasta och montera om kylaren. Ibland kan något sitta något snett eller löst.

Kan inget om AMD processorer så är kanske en dum fråga, men är den överklocksvänlig och har du överklockat något?

Nix, har inte överklockat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Ja, bort med all kylpasta. Rengör noga. Gärna med nån alkoholrengöring. Ytan på processorn ska vara helt ren, inklusive damm eller lugg från rengöringen. Titta riktigt nära och ordentligt på den i starkt ljus. Håll den i kanten på plast skivan, pcb'n, inga feta fingrar på värmeledningsplåten. Lägg den försiktigt på plats i sockeln, försäkra dig om att den är rätt orienterad plus ordentligt på plats.
Lägg en kort sträng, ända ned till ett halvt riskorn i storlek med kylpasta på processorn. Var lika noga när du placerar kylaren, rätt håll, rakt uppifrån och ned, och med lite tryck mot processorn så rör du kylaren fram och tillbaka cirka 2mm åt vardera hållet några gånger. Då trycks kylpastan ut och täcker din processor. Kylpastans mängd har inte så stor betydelse, men jag och många andra föredrar det halva riskornet upp till kanske en 1cm tunn sträng i mitten på processorn. (Inga "kluttar" a lá cirklar, vilka i teorin kan innestänga en luftbubbla, utan pastan i mitten så den fördelas av nedåtrörelsen åt alla håll)

Och videos på youtube finns det tusentals av, se nån som är 5 minuter, det räcker.

Otillräcklig kontakt med kylaren är vad jag gissar på, inget konstigt i det. I princip, om du är ovan med att montera kylare, så kan en video och säg 3 provmonteringar på rad vara allt du behöver för att aldrig mer känna dig osäker. Det är en datorkylare, inte forskning.

Lycka till.

Jo, det är antagligen så att jag har gjort en dålig montering så jag får pröva o rengöra och göra om senare idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskilsson92:

Gör det just nu, den ligger på strax över 60 grader idle.

Är du säker på det?

Amd Overdrive visar Thermal margin...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Är du säker på det?

Amd Overdrive visar Thermal margin...

Där har du rätt, 3rd part program visade ca 70 C samtidigt som amd overdrive visade en thermal margin på 70 C så problemet är nu löst!

Permalänk
Skrivet av heatm:

Antingen har du applicerat fel mängd kylpasta eller monterat den fel/skruvat dit den löst/snett eller en blandning av allt. Jag antar att fläkten snurrar. Var det en annan kylare tidigare? Gjorde du rent processorn grundligt från den gamla kylpastan? Var CPU'n svalare förut? Har du god ventilation i chassit?

Kan vara många saker som gått snett.

Skrivet av SCORPIUS:

Gör dig en tjänst och googla hyper 212 evo. Kolla på youtube med.
Finns många utmärkta råd och instruktioner.

Skrivet av FatherOfThree:
Skrivet av Mange43:

Du måste ta bort ALL gammal kylpasta.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Idle är rätt ointressant då det är prestationen vid värmeutveckling som är intressant, men 50c är ändå en fingervisning. Pröva att montera om kylaren. Använd kaffefilter och Kemiskt ren aceton för att få bort *all* gammal kylpasta och montera om kylaren. Ibland kan något sitta något snett eller löst.

Kan inget om AMD processorer så är kanske en dum fråga, men är den överklocksvänlig och har du överklockat något?

Skrivet av Dylanator:

Ja, bort med all kylpasta. Rengör noga. Gärna med nån alkoholrengöring. Ytan på processorn ska vara helt ren, inklusive damm eller lugg från rengöringen. Titta riktigt nära och ordentligt på den i starkt ljus. Håll den i kanten på plast skivan, pcb'n, inga feta fingrar på värmeledningsplåten. Lägg den försiktigt på plats i sockeln, försäkra dig om att den är rätt orienterad plus ordentligt på plats.
Lägg en kort sträng, ända ned till ett halvt riskorn i storlek med kylpasta på processorn. Var lika noga när du placerar kylaren, rätt håll, rakt uppifrån och ned, och med lite tryck mot processorn så rör du kylaren fram och tillbaka cirka 2mm åt vardera hållet några gånger. Då trycks kylpastan ut och täcker din processor. Kylpastans mängd har inte så stor betydelse, men jag och många andra föredrar det halva riskornet upp till kanske en 1cm tunn sträng i mitten på processorn. (Inga "kluttar" a lá cirklar, vilka i teorin kan innestänga en luftbubbla, utan pastan i mitten så den fördelas av nedåtrörelsen åt alla håll)

Och videos på youtube finns det tusentals av, se nån som är 5 minuter, det räcker.

Otillräcklig kontakt med kylaren är vad jag gissar på, inget konstigt i det. I princip, om du är ovan med att montera kylare, så kan en video och säg 3 provmonteringar på rad vara allt du behöver för att aldrig mer känna dig osäker. Det är en datorkylare, inte forskning.

Lycka till.

Jag monterade av hela processorfläkten och rengjorde allt från den gamla kylpastan som för övrigt var för mycket, det hade trycks ut på sidorna av APUn. Nu när allt är fixat med ny kylpasta och allting ser bra ut så jag får ta och tacka allihopa som har hjälp mig!

Permalänk
Medlem

@eskilsson92: Har du bra temp nu?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@eskilsson92: Har du bra temp nu?

Stresstestade den med Prime 95 och har en Thermal margin på 40 C