Permalänk

Headset med bra kvalitet?

Hej!

Ska införskaffa ett nytt headset. Kommer att användas till PC, i första hand spel och då främst spelkommunikation(skype, teamspeak etc) men även musik. Då jag har dåliga erfarenheter av tidigare headset letar jag framförallt efter ett med BRA kvalitet. Testar gärna trådlöst om det bara inte krånglar med mjukvara osv. Kvalitet går före pris. I övrigt föredrar jag klart ljud över mycket bas.

Vilka märken och modeller är lämpliga? Har själv funderat på om sennheiser kan vara något?

Mvh jonas

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk

Jag har Logitechs trådlösa G933 Artemis Spectrum, Väldigt bra ljud och väldigt sköna.

Men hade jag fått välja idag så hade jag valt Sennheiser Game Z3R0, Det verkar vara dom skönaste på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivecolors:

Hej!

Ska införskaffa ett nytt headset. Kommer att användas till PC, i första hand spel och då främst spelkommunikation(skype, teamspeak etc) men även musik. Då jag har dåliga erfarenheter av tidigare headset letar jag framförallt efter ett med BRA kvalitet. Testar gärna trådlöst om det bara inte krånglar med mjukvara osv. Kvalitet går före pris. I övrigt föredrar jag klart ljud över mycket bas.

Vilka märken och modeller är lämpliga? Har själv funderat på om sennheiser kan vara något?

Mvh jonas

Skrivet av Makaveli1:

Jag har Logitechs trådlösa G933 Artemis Spectrum, Väldigt bra ljud och väldigt sköna.

Men hade jag fått välja idag så hade jag valt Sennheiser Game Z3R0, Det verkar vara dom skönaste på marknaden just nu.

G4M3 Zero har rätt fett dåligt ljud om man någonsin spelat med ett par hörlurar som är "ok".
Vilket är super synd, för Sennheiser har så många bra hörlurar, så har svårt att förstå hur dom inte kan få ihop ett headset med samma ljud... Och då räknas ändå dom lurarna som dom bättre på marknaden. Men dom står sig verkligen inte mot ett par vanliga stereo hörlurar för 400kr och uppåt.

Sen gillade jag inte bom micken heller, det är bra ljud från den. Men tyvärr är den styv, och det kan vara lite svårt att få den inställd så ens andedräkt inte hörs.
Beror dock på hur ditt huvud är format.

Det tråkiga är att i princip hela headset marknaden har dåligt ljud.
Det är betydligt bättre att köpa ett par bra vanliga hörlurar och lägga till en Modmic eller liknande.
Jätte tråkigt jag vet, men...

Jag provade 5st headset som kosta 1500 - 3000kr, och INGEN av dom hade tillräckligt bra ljud tyckte jag.

Det finns något undantag och ska finnas något headset med bra ljud, men tyvärr så den större delen av headset marknaden har väldigt dåligt ljud.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera dig och kika lite på Astro´s serie Ex A40 (trådad) eller A50 (trådlöst)

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag gillar Sennheisers hörlurar, använde deras "G4ME" headset ett par år sedan. (Bra ljud samt mikrofon)
Använder nu vanliga hörlurar med bordsmikrofon.

Sennheiser har bäst mikrofon om du måste ha ett headset.
Annars ska väl QPAD's headset vara bra.

Finns ju även Audio Technica's headsets, vet inte hur dom är dock.. (kostar +2000kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

G4M3 Zero har rätt fett dåligt ljud om man någonsin spelat med ett par hörlurar som är "ok".
Vilket är super synd, för Sennheiser har så många bra hörlurar, så har svårt att förstå hur dom inte kan få ihop ett headset med samma ljud... Och då räknas ändå dom lurarna som dom bättre på marknaden. Men dom står sig verkligen inte mot ett par vanliga stereo hörlurar för 400kr och uppåt.

Sen gillade jag inte bom micken heller, det är bra ljud från den. Men tyvärr är den styv, och det kan vara lite svårt att få den inställd så ens andedräkt inte hörs.
Beror dock på hur ditt huvud är format.

Det tråkiga är att i princip hela headset marknaden har dåligt ljud.
Det är betydligt bättre att köpa ett par bra vanliga hörlurar och lägga till en Modmic eller liknande.
Jätte tråkigt jag vet, men...

Jag provade 5st headset som kosta 1500 - 3000kr, och INGEN av dom hade tillräckligt bra ljud tyckte jag.

Det finns något undantag och ska finnas något headset med bra ljud, men tyvärr så den större delen av headset marknaden har väldigt dåligt ljud.

Game one/zero är väl HD558 eller HD598 med mikrofon, du tycker verkligen att 400krs lurar är bättre än det?
I den prisklassen är det dock ingen som kan konkurrera imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivecolors:

Hej!

Ska införskaffa ett nytt headset. Kommer att användas till PC, i första hand spel och då främst spelkommunikation(skype, teamspeak etc) men även musik. Då jag har dåliga erfarenheter av tidigare headset letar jag framförallt efter ett med BRA kvalitet. Testar gärna trådlöst om det bara inte krånglar med mjukvara osv. Kvalitet går före pris. I övrigt föredrar jag klart ljud över mycket bas.

Vilka märken och modeller är lämpliga? Har själv funderat på om sennheiser kan vara något?

Mvh jonas

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232954-c...
Studiokvalitet i ljudet

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Game one/zero är väl HD558 eller HD598 med mikrofon, du tycker verkligen att 400krs lurar är bättre än det?
I den prisklassen är det dock ingen som kan konkurrera imo.

Dom låter dock totalt annorlunda.
Jag har ett par 598 själv, och jämförde dom båda, och dom lät inte alls lika.
Har hört att dom ska fungera bättre med en Mixamp, men det jag köpte dom till dvs en PS4 med en ASUS Xonar U3 inkopplad i, så lät dom totalt kasst.
Jätte platt ljud, medans mina 598 lät betydligt klarare och fylligare.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

qpad 1339! Är lite dyra kanske men jäklar vad bra ljud och mic! Rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Dom låter dock totalt annorlunda.
Jag har ett par 598 själv, och jämförde dom båda, och dom lät inte alls lika.
Har hört att dom ska fungera bättre med en Mixamp, men det jag köpte dom till dvs en PS4 med en ASUS Xonar U3 inkopplad i, så lät dom totalt kasst.
Jätte platt ljud, medans mina 598 lät betydligt klarare och fylligare.

Även efter de var inspelade?

Har inte haft tillfälle att prova 598, men hd555 och p360 som var gamla linan lät ju likadant.
Skulle sätta zero/one över hd555 och jämt med hd558.

Men säga att de har fett dåligt ljud är imo i överkant.
Jag reserverar sånt för t.ex allt från Razer, Steelseries och Logitech med flera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även efter de var inspelade?

Har inte haft tillfälle att prova 598, men hd555 och p360 som var gamla linan lät ju likadant.
Skulle sätta zero/one över hd555 och jämt med hd558.

Men säga att de har fett dåligt ljud är imo i överkant.
Jag reserverar sånt för t.ex allt från Razer, Steelseries och Logitech med flera.

Fast jag tycker faktiskt inte det.
Jag var super besviken på dom där. För jag tänkte att ett par sennheiser lurar om något borde ju uppfylla mina "krav". Dvs ett bra ljud med mic.
Jag provade 3 lurar innan dom, och dom lät precis lika illa som dom andra.
Jag vet inte vad det är med dom som gör det, och om det ev bara var på PS4 (vilket skulle vara lite konstigt)
Men ljudet var otroligt platt. Det lät bara dovt, och livlöst.
Man hörde inte liksom inte detaljer alls, lät nästan som typ någon stoppat en strumpa i kåpan, mellan register och diskant var helt platta. Och det var inget direkt tryck i basen heller. Jag var jätte förvånad faktiskt.

Jag har ägt ett par HD555 också, som förvisso hör sämre passform (men inte dålig) Men dom låter lätt bättre än ZERO lurarna.

Som sagt, såg någon review när jag höll på, som sa att dom lät betydligt bättre med en mixamp, men när dom låter så dåligt utan så tyckte jag inte det var värt att köpa en bara för att få dom att låta ok.

Ljud är ju enormt personligt förstås, och det den ene tycker låter super bra, tycker den andra låter kasst.
Men i det här fallet så har jag svårt att se att någon som kan lyssna på ett par ok vanliga stereo lurar och jämföra, skulle få för sig att inte vilja spela hellre med stereo lurarna.

Jag provade ett par Steelseries trådlösa lurar före, till och med dom tyckte jag lät bättre. (även om det inte var jätte bra)
Dom hade dock tok dålig passform.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har för mig att Sennheiser G4ME PC360 iaf är HD 558 med mikrofon.

Permalänk

Rekommenderar Sony MDR-1A. Perfekt till gaming och musik likaså. Kolla in reviews.

Permalänk

Tack för alla bra svar, håller på att läsa lite tester på de olika just nu. Det är tyvärr svårt att se i tester om grejorna håller länge eller inte. Brukar ju visa sig efter något år eller så. Har förstått att man ska passa sig för razer iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även efter de var inspelade?

Har inte haft tillfälle att prova 598, men hd555 och p360 som var gamla linan lät ju likadant.
Skulle sätta zero/one över hd555 och jämt med hd558.

Men säga att de har fett dåligt ljud är imo i överkant.
Jag reserverar sånt för t.ex allt från Razer, Steelseries och Logitech med flera.

Jag har game Zero. Det jag kan säga är att det ger ett ljud som är väldigt klart men inte särskilt fylligt. Basen i jämförelse med mina m50x är inte alls lika märkbar emot diskanten och mellanregistret. Jag använder de dock med ett Xonar DG, bättre förstärkare/dac är nog att föredra om man verkligen vill utnyttja de till fullo. De är dock grymt sköna och sitter som en dröm. Micen är riktigt bra också. Jag köpte mina för 1000kr här på Swec och det är nog det bästa man kan få i den prisklassen. För 1900 eller va de kostar nya är det något svårare att rekomendera blint utan att ha testat.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Jag har game Zero. Det jag kan säga är att det ger ett ljud som är väldigt klart men inte särskilt fylligt. Basen i jämförelse med mina m50x är inte alls lika märkbar emot diskanten och mellanregistret. Jag använder de dock med ett Xonar DG, bättre förstärkare/dac är nog att föredra om man verkligen vill utnyttja de till fullo. De är dock grymt sköna och sitter som en dröm. Micen är riktigt bra också. Jag köpte mina för 1000kr här på Swec och det är nog det bästa man kan få i den prisklassen. För 1900 eller va de kostar nya är det något svårare att rekomendera blint utan att ha testat.

Sennheiser är alltid (finns något undantag, men få) lägre på basen. Något som oftast är positivt imo (blir lite sämre för viss musik dock). Tal hörs bra, man hör steg osv i spel tydligt.
Som mina kompisar som nyligt bytt upp sig brukar säga: "Krävs fan Sennheiser för att höra vart folk är i cs:go". De har tidigare bara använt lurar från t.ex Razer, Creative, Steelseries, Logitech och så vidare.

Men många som är vana vid lurar som förstärker basen tycker att Sennheiser helt saknar bas. Går ju att pilla lite med ljudinställningar om man vill.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack för alla svar!

Det slutade med att jag köpte ett par Corsair Void RGB trots att jag inte tänkt det egentligen.
Efter ett kort LAN är jag ändå nöjd med dem. Ljudet är helt OK med mina mått mätt. Det är skönt att slippa sladden och både räckvidd och batteritid är bra. Det ända som inte är helt bra är att de tenderar att ramla framåt om man lutar huvudet eftersom de sitter rätt löst.

Hoppas nu bara att de ska hålla ett tag framöver.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream