Det här med ultrabreda skärmar, hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Det här med ultrabreda skärmar, hur funkar det?

Gick i tankarna at införskaffa 2 nya 27" 1440p skärmar men såg ganska snabbt att utbudet är litet och skärmarna är ganska dyra gentemot vad man får. Nu finns det ju hyfsat mycket 4k skärmar, men jag kan säga direkt att jag har för dålig syn för att uppskatta dem, skulle ändå få zooma in eller behöva skala i Windows så pass mycket att 4k bara vore onödigt för mig.

Då fick jag istället upp ögonen för att kanske köpa en ultrabred eller 21:9 skärm istället för att köpa två skärmar. I dagsläget använder jag ju 2 st 1080 skärmar,den ena 23" och den andra 32 vilket i praktiken innebär att jag använder upplösningen 1080x3840. Skärmen som jag tittat på är LG 34UC98-W, den har upplösningen 3440x1440.

TL;DR
*Alltså skulle en ny 21:9 skärm ge mig lite färre pixlar på bredden, men desto fler på höjden? Så egentligen kommer själva arbetsytan vara ungefär lika mycket som jag redan har idag?

*Och hur funkar det att spela på en 21:9 skärm? Jag antar ifall spelet i fråga inte stödjer 21:9, får man spela i 16:9 istället, vilket då gör att man får black bars? Vilken upplösning blir det då? 1440x2560?

*Hur fungerar det med att spela på lägre upplösningar? Har ett ganska klent grafikkort som knappt klarar 1080. Har hört att 1080 ska funka bra på en 4k skärm tex, då det är en fjärdedel av upplösningen, men hur blir det med en sådan här skärm som egentligen bara är 1440? Då får man väl köra i 1720x720 och det lär väl se ut som skit? Men kanske är inte 1440 så mycket tyngre att driva än 1080?

Permalänk
Medlem

Köp!

Fick hem min Dell 34" 21:9 (U3415W) för några dagar sen och det är sjukt mycket arbetsyta, formatet tog en stund att vänja sig med då jag kommer från en single 23" 16:9 1080p. Men är du van att använda 2 skärmar tor jag du kommer uppskatta att en yta som inte avbryts eller störs av en kant i mitten.

Har inte spelat så mycket än, kört lite Fallout 4, krävdes lite meck då det inte har officiellt stöd för 21:9, men efter att jag fixat det vart det sjukt mycket bättre än på min fjuttiga ex-skärm.

Har läst ganska mycket om 21:9 innan jag köpte och de de flesta recensioner är överens om är att det är ett mycket bra format för spel, speciellt FPS och racing där den utökade FOV'en ger mest.

Permalänk
Medlem

21:9 rekommenderas starkt av mig. Jag har suttit med min Samsung 34" med 3440*1440 i ett halvår ungefär. Riktigt trevligt, framför allt i spel där man klart får en mer inlevelsefull upplevelse med brett synfält utan störande skärmkanter som vid flärskärmslösningar. Gör man mer produktivt så är det ju kalas att få plats med två fulla fönster bredvid varandra, eller tre om man inte behöver så mycket bredd i vardera.

Det är inte alla spel som har stöd för 21:9, men de allra flesta jag stött på har det. Jag har bara märkt av Skyrim som inte har det, men det löser sig enkelt med Flawless Widescreen som ställer om FOV och menyerna automatiskt. Annars blir det som du säger 2560*1440 med black bars på sidorna, vilket det även blir i cut-scenes i de flesta spel då de är för-renderade för 16:9.

Jag har märkt att i spel är det ofta helt ok att köra med 2560*1080 som upplösning. Skalningsbesvären blir inte så påtagliga när det ändå är så hög upplösning, och det är så mycket mer ögongodis som gör mer för upplevelsen som du annars måste stänga av för att få ok flyt. 3440*1440 är trots allt 5M pixlar, jämfört med 2M för 1080p och 8M för 4K

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag testade Dells ultrawide 29",
Innan det så körde jag på 1* 1920x1200 och 1* 1920x1080..

Personligen kommer jag nog aldrig lära mig att uppskatta ultrawide formatet,
Det känns helt enkelt som om skärmen inte är hög nog.

Det slutade med att jag köpte en 27" 1440 skärm här på forumet och kör den tillsammans med en 24" 1080p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Jag testade Dells ultrawide 29",
Innan det så körde jag på 1* 1920x1200 och 1* 1920x1080..

Personligen kommer jag nog aldrig lära mig att uppskatta ultrawide formatet,
Det känns helt enkelt som om skärmen inte är hög nog.

Det slutade med att jag köpte en 27" 1440 skärm här på forumet och kör den tillsammans med en 24" 1080p skärm.

Det beror väl mer på upplösningen och storlek än 21:9 formatet, hade du köpt en ultawide 1440p skärm hade den ju varit lika "hög" som den du köpte istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Jag testade Dells ultrawide 29",
Innan det så körde jag på 1* 1920x1200 och 1* 1920x1080..

Personligen kommer jag nog aldrig lära mig att uppskatta ultrawide formatet,
Det känns helt enkelt som om skärmen inte är hög nog.

Det slutade med att jag köpte en 27" 1440 skärm här på forumet och kör den tillsammans med en 24" 1080p skärm.

Skrivet av kungknas:

Det beror väl mer på upplösningen och storlek än 21:9 formatet, hade du köpt en ultawide 1440p skärm hade den ju varit lika "hög" som den du köpte istället.

Precis, det beror ju mer på den fysiska storleken. En 29" ultrawide är bara lika hög som en vanlig 24". Jag tycker absolut inte jag saknar någon höjd med 1440 på 34", det är samma höjd som på en vanlig 27".

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kan bara skriva under i hyllningarna till 21:9. Galet skönt med ultrabrett utan att köra dubbla skärmar. Gick för nio månader sen från 2*27" varav den ena var 2560x1440 till, en 34" 3440x1440. Aldrig känts naturligare med en skärm. Den perfekta storleken (känns som fysiska höjden är identisk med 27") och upplösningen för mig. Black bars i cut scenes i spelen är som sagt det som kommer med på köpet. Men det är en sån bagatell och faller sig efter ett tag nästan som att det "ska vara så". Racing- och FPS-spel är en riktig fröjd där den ökade FOV märks som allra mest.
Skrivbordsarbete med antingen flera fönster i bredd eller då man öppnar ett riktigt brett excel-dokument är även det heaven on earth.
Det enda jag inte testat är film, men det borde ju även det bli guld med samma höjd-bredd som biosalongerna kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Precis, det beror ju mer på den fysiska storleken. En 29" ultrawide är bara lika hög som en vanlig 24". Jag tycker absolut inte jag saknar någon höjd med 1440 på 34", det är samma höjd som på en vanlig 27".

Gillar man inte Ultrawide 34" är det ju bara att köpa en 40" skärm, då får man ju höjden också.

Intressanta reflektioner kring Ultrawide och det blir nog att införskaffa en. Kanske man köper en koreansk för 5000kr?
https://www.youtube.com/watch?v=QLJcA14lSrU

Permalänk
Medlem

för mig är 1440 för litet..Får ju scrolla som en tok i webläsaren

kör 2160p och behöver ej scrolla så mycket

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte dells 29" UW när den kom. Gick från 24" fullhd och ångrar mig inte alls. Rätt skönt att slippa ha två monitorer.
Det var först när 34"arna kom som man fick lite ångest men visst, det kommer nya saker hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

för mig är 1440 för litet..Får ju scrolla som en tok i webläsaren

kör 2160p och behöver ej scrolla så mycket

Kan hålla med, men en 40" hade varit alldeless för stort för min del. Har en 32" tv idag och det är jobbigt att behöva titta "uppåt" mot skärmen istället för nedåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Kan hålla med, men en 40" hade varit alldeless för stort för min del. Har en 32" tv idag och det är jobbigt att behöva titta "uppåt" mot skärmen istället för nedåt.

Det jag tror personen i fråga menade var kanske att använda en 40" 4K-skärm som man kan "ställa om" till 21:9.
Alltså köra med black bars uppe och nere för att få ut samma bredd på bilden som 21:9 i spel om man så önskar. Det går ju att låta bli att sträcka ut bilden och ställa in 21:9 upplösning ;).

Aja. Jag har själv också gått över till en 34" 21:9-skärm och jag är också väldans nöjd.
Kan säga att det märks att man har ca 5Mpixels på skärmen istället för ca 2 som 16:9 1080p ger. Blir rätt mycket tyngre att driva spelen. Antingen får man vrida ner inställningarna en del eller så kan man vrida ner upplösningen till 2560*1080 (alltså fortfarande bildformatet 21:9). Det har fungerat för min del i nån titel som var lite väl tungrodd för mitt AMD R9 390. Men det går även att spela mer andra bildformat med black bars på sidorna för att få upp frameraten.

Angående stöd för upplösningen så finns det några spel som inte riktigt lirar med det bildformatet. Starcraft 2 och heroes of the storm har jag inte fått rätt på alls så där är det black bars på sidorna som gäller. En del spel får man köra borderless windowed istället för fullscreen för att kunna välja en 21:9upplösning men de flesta spelen fungerar perfekt med färdiga inställningar i menyerna ;). Eller ja, cut scenes får som sagt svarta lister på sidorna vanligtvis men det har inte gjort mig något.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled