Vad kan man förvänta sig för lön?

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig för lön?

Tjenare, vad tror ni man kan förvänta sig för lön på detta jobb? https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-uppsala-stad/Jobbet-se/...

Jobbar idag som Servicetekniker i en annan bransch och tjänar mellan 32-35k är dock bara 22 år gammal, tror ni det är omöjligt att dom vill betala ut motsvarande?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tjenare, vad tror ni man kan förvänta sig för lön på detta jobb? https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-uppsala-stad/Jobbet-se/...

Jobbar idag som Servicetekniker i en annan bransch och tjänar mellan 32-35k är dock bara 22 år gammal, tror ni det är omöjligt att dom vill betala ut motsvarande?

Är väl bara att gå på intervjun och förklara dina lönekrav och passar det inte så är det väl bara behålla jobbet du har? Dock tycker jag beskrivningen av jobbet låter som något som snarare ligger i spannet 22-26K.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt bra lön. Mer än nyutexaminerade läkare och civilingenjörer.

Men, sitter du säkert kan du ju vara fräck och fråga om lönen först, säga att du frågar eftersom du inte vill gå ner.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle säga runt 22 000kr på vad som beskrivs ur platsannonsen. Nu finns det dock olika nivår på jobbet och bara för att de i en annons skrev en sak så innebär det inte att de kan anlita någon för en annan syssla.

Att tjäna 32-35kr som junior servicetekniker så gäller det att göra extremt mycket övertid vilket jag antar du gör? Eller så är du ovanligt duktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@93Clocker: Tjenare! Lönen är lite komplicerad, det är en fast del på drygt 23k sedan när vi åker ut till kunder och installerar larm så måste vi rekommendera det vi anser att huset kräver för att vara fullt larmat och det som blir utöver startpaketet får vi provision på. Har jobbat drygt 2 år och legat mellan 33-37k. Är riktigt svårt att hamna under 30k/månad. Så det är provision fast utan säljbiten.

Gammalt svar av SweZi, för er som undrade över hur han kan tjäna som han gör.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tjenare, vad tror ni man kan förvänta sig för lön på detta jobb? https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-uppsala-stad/Jobbet-se/...

Jobbar idag som Servicetekniker i en annan bransch och tjänar mellan 32-35k är dock bara 22 år gammal, tror ni det är omöjligt att dom vill betala ut motsvarande?

Är du kungens högra hand?
Själv tjänar jag 14000:- som snickare och fyller 26 om 2 månader.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är du kungens högra hand?
Själv tjänar jag 14000:- som snickare och fyller 26 om 2 månader.

/Lifooz

Så du går som Lärling?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Är du kungens högra hand?
Själv tjänar jag 14000:- som snickare och fyller 26 om 2 månader.

/Lifooz

Nu handlar det egentligen inte om din ålder utan hur länge du jobbat, inom vad du jobbar och framförallt hur bra du är på att löneförhandla. Det verkar även inkludera en viss form av provision också. En annan sak som bestämmer vilken lön du får är ju efterfrågan. Ju högre efterfrågan ju högre lön kan man förhandla fram. Att servicetekniker tjänar bra är inget nytt.

Skrivet av SwedZi:

Tjenare, vad tror ni man kan förvänta sig för lön på detta jobb? https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-uppsala-stad/Jobbet-se/...

Jobbar idag som Servicetekniker i en annan bransch och tjänar mellan 32-35k är dock bara 22 år gammal, tror ni det är omöjligt att dom vill betala ut motsvarande?

Skulle nog gissa på ungefär det de andra i tråden redan gissat på. Baserad på deskriptionen så någonstans mellan 22-26k per månad. Är det lönen som gör att du vill byta jobb eller är det något annat? Är det bara lönen så skulle jag nog säga att du borde behålla det du redan har. Beror det på andra faktorer så kan det vara värt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Så du går som Lärling?

Det kan stämma, jag har arbetat på nuvarande ställe drygt ett halvår.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det kan stämma, jag har arbetat på nuvarande ställe drygt ett halvår.

/Lifooz

Är du osäker?

FÖr om du går som lärling är det inte jämförbart med en fullärd inom ett annat yrke, oavsett hur gammal du är.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det kan stämma, jag har arbetat på nuvarande ställe drygt ett halvår.

/Lifooz

Har för mig du måste arbeta i runt 2-3 år innan du kan få full lön som snickare. Lite beroende på arbetsgivare vad jag förstått ifrån min kompis. Har tyvärr inte mer inside information om ämnet än så ^^ fast du kanske jobbat på andra ställen tidigare? Om du är en "full snickare"(klar med lärlingstiden) så låter det som att du borde tjäna mer? Men beror nog lite på vem du jobbar hos kanske också

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Alltså , varför skulle en arbetsgivare vilja betala ut 32 000:- när det handlar om att fixa några skrivare med lite felsökning? Det är ingen rocket science direkt. Som nyexaminerad tjänar man inte ens i början den summan.

Permalänk
Medlem

@oobum
@ghollghost

Ok, då är jag fortfarande lärling.
Jag arbetade tidigare som skotarchaufför tills företaget konkade.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Är du kungens högra hand?
Själv tjänar jag 14000:- som snickare och fyller 26 om 2 månader.

/Lifooz

Byt jobb! Antar att det är en heltidstjänst? Personligen skulle jag inte ens gå upp ur sängen för den månadslönen. I princip vad jag får av a-kassan som "arbetssökande".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

@oobum
@ghollghost

Ok, då är jag fortfarande lärling.
Jag arbetade tidigare som skotarchaufför tills företaget konkade.

/Lifooz

Går du med lärlingbok samt en plan för din lärlingstid? Om inte, ta tag i detta omgående, annars kanske du aldrig blir "Klar".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Byt jobb! Antar att det är en heltidstjänst? Personligen skulle jag inte ens gå upp ur sängen för den månadslönen. I princip vad jag får av a-kassan som "arbetssökande".

Ja herregud. Skulle jag mot förmodan bli av med mitt jobb så får jag tillsammans med a-kassan och min inkomstförsäkring ca 30 000 kr efter skatt för att ligga hemma och klia mig på pungen. Dock bara de första 200 dagarna kan tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Byt jobb! Antar att det är en heltidstjänst? Personligen skulle jag inte ens gå upp ur sängen för den månadslönen. I princip vad jag får av a-kassan som "arbetssökande".

Han är lärling. Det är fullkomligt normal lön.

Jag har två brödrar, den äldre gick lärling som snickare och fick då runt 14k netto precis som Lifooz. Nu är han 27 år gammal och har jobbat på samma företag sedan studenten och har en lön på 30+ netto.

Min andra broder har nyligen börjat som lärling som installationstekniker och får 13k netto.

Så det ligger däromkring i lön när du lärling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Ja herregud. Skulle jag mot förmodan bli av med mitt jobb så får jag tillsammans med a-kassan och min inkomstförsäkring ca 30 000 kr efter skatt för att ligga hemma och klia mig på pungen. Dock bara de första 200 dagarna kan tilläggas.

Det är alldeles för enkelt för att få bidrag, både ifrån a-kassan och ev. försäkringskassan. Som arbetande och skattebetalare satt man och svor över dessa individer som inte arbetade och gick på bidrag, tills man en vacker dag var i samma sits och såg hur enkelt det faktiskt är/var. Inte vart men heller direkt motiverad att söka ett arbete, och något dåligt samvete har/hade man knappast heller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Imponerad av att många har så extrem hög lön och trodde inte att det var så brist på personal så att lönerna var så höga. T.ex en extremt duktig snickare förstår jag att den skulle kunna tjäna över 60 000kr, men en normal borde väl ha ha under 25 000kr när man ser på tillgång och efterfrågan.

Skrivet av Barren Wuffet:

Ja herregud. Skulle jag mot förmodan bli av med mitt jobb så får jag tillsammans med a-kassan och min inkomstförsäkring ca 30 000 kr efter skatt för att ligga hemma och klia mig på pungen. Dock bara de första 200 dagarna kan tilläggas.

Men du får bra betalt därefter i vad jag vet oändlighet. Då ersättningen i fas3 som kommer försvinna låg på 60% eller vad det nu var.

Skrivet av Peppar2014:

Det är alldeles för enkelt för att få bidrag, både ifrån a-kassan och ev. försäkringskassan. Som arbetande och skattebetalare satt man och svor över dessa individer som inte arbetade och gick på bidrag, tills man en vacker dag var i samma sits och såg hur enkelt det faktiskt är/var. Inte vart men heller direkt motiverad att söka ett arbete, och något dåligt samvete har/hade man knappast heller.

Håller inte med om att det är för lätt att få bidrag utan för ätt att få mycket pengar i bidrag. Låt alla arbetslösa få minimum lön från dag ett, de får gärna gå med i akassa som enbart finansieras av medlemsavgiften och inte (skatt) i detta fall väl arbetsgivaravgiften?

Jag själv räknar med att snart bli en arbetslös bidragstagare och jag kunde bry mig mindre, undra hur många som tänker likadant inom både it, vård, skola, polis, socialsekreterare? (I mitt fall är jag helt slutkörd, jag ser fram emot att bara sova)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Ja herregud. Skulle jag mot förmodan bli av med mitt jobb så får jag tillsammans med a-kassan och min inkomstförsäkring ca 30 000 kr efter skatt för att ligga hemma och klia mig på pungen. Dock bara de första 200 dagarna kan tilläggas.

Ja dom där försäkringarna kan va bra att ha ibland. Speciellt när man bara kan få typ 18200 SEK innan skatt dom första 100 dagarna. För det är väl 910 SEK som är max 100 första dagarna.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |