[Tangentbord] Tips på TKL med MX Black switchar?

Permalänk
Medlem

[Tangentbord] Tips på TKL med MX Black switchar?

Hej!

Har i dagsläget ett Ducky Mini (V1) tangentbord med Cherry MX Black switchar som jag är väldigt nöjd med. Tänkte nu ta och köpa mig ett lite större tangentbord då jag saknar att bl.a. ha separata piltangenter.

Har kollar runt lite på olika tangentbord och känner att TKL räcker mer än väl till mig. Dock så finns det inte så många TKL med MX Black switchar ute på marknaden (MX Red verkar ha blivit den nya hypen, men de är lite för lätta för mina starka fingrar). Jag vänder mig därför hit för att se om någon kan rekommendera ett bra, slitstarkt TKL tangentbord med MX Black switchar för ca tusenlappen?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Glömde att nämna att jag har kollat på den och det är ett bra alternativ, men det blir runt 1500 kr totalt med frakt till Sverige!

En liten fundering - MX Red är ju också linjära switchar som MX Black - skillnaden är bara att de använder "lättare" fjädrar. Det finns rätt billiga fjädrar på t.ex. eBay som motsvarar de som finns i MX Black switchar. Går det att byta ut fjädrarna i ett tangentbord med MX switchar utan att behöva löda av dem?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Det är en fråga som någon annan får svara på, då jag aldrig själv har funderat på det.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Glömde att nämna att jag har kollat på den och det är ett bra alternativ, men det blir runt 1500 kr totalt med frakt till Sverige!

En liten fundering - MX Red är ju också linjära switchar som MX Black - skillnaden är bara att de använder "lättare" fjädrar. Det finns rätt billiga fjädrar på t.ex. eBay som motsvarar de som finns i MX Black switchar. Går det att byta ut fjädrarna i ett tangentbord med MX switchar utan att behöva löda av dem?

Tror du får bäst svar av @huttala i det här fallet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Adam West:

Tror du får bäst svar av @huttala i det här fallet

Det kan jag!

Skrivet av Icte:

Glömde att nämna att jag har kollat på den och det är ett bra alternativ, men det blir runt 1500 kr totalt med frakt till Sverige!

En liten fundering - MX Red är ju också linjära switchar som MX Black - skillnaden är bara att de använder "lättare" fjädrar. Det finns rätt billiga fjädrar på t.ex. eBay som motsvarar de som finns i MX Black switchar. Går det att byta ut fjädrarna i ett tangentbord med MX switchar utan att behöva löda av dem?

Det stämmer att det är samma switchar med andra fjädrar. Tyvärr så kan du inte byta ut dom utan att löda loss switcharna. Det är bara (mig veterligen) custom plattor som man kan öppna switcharna på utan att löda loss dom.

Värt att tänka på är att du kan köpa andra tangentbord med ISO layout och sedan bara byta tangenterna om du vill ha dom på svenska. Kan du tänka dig ANSI tangentbord är det hur lätt som helst att hitta något skoj via nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan jag!

Det stämmer att det är samma switchar med andra fjädrar. Tyvärr så kan du inte byta ut dom utan att löda loss switcharna. Det är bara (mig veterligen) custom plattor som man kan öppna switcharna på utan att löda loss dom.

Värt att tänka på är att du kan köpa andra tangentbord med ISO layout och sedan bara byta tangenterna om du vill ha dom på svenska. Kan du tänka dig ANSI tangentbord är det hur lätt som helst att hitta något skoj via nätet.

Tack för svar! Det var ju synd, då får man nog ordna en lödkolv också! Jag är tyvärr en sucker för dat big-ass Enter-tangenten på ISO-tangentborden, så ANSI går bort för min del!

Såg nyss at CM Storm NovaTouch TKL med Topre-tangenter går loss för 1290 kr på Webhallen. Jag har aldrig testat Topre själv men antar att du, som Sweclockers officiella Tangentbordskonnässör, har! Hur pass väl skiljer de Topre-tangenterna på NovaTouch mot MX Black när det kommer till "vikt" (kallas det så?)? Skulle du kunna rekommendera dessa för spel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Det är stor skillnad mellan Topre och MX Black. MX Black är (betydligt) tyngre än Topre och dessutom är Topre en taktil brytare till skillnad från MX Black. Om du är ute efter känslan av MX Black skall du inte köpa Topre. Däremot är Topre-brytare väldigt trevliga att skriva på (jag håller dem oerhört mycket högre än en stock MX Black; jag har dock aldrig provat just Novatouch, men Realforce och HHKB). Hade jag varit i dina kläder hade jag valt Novatouch alla dagar i veckan, men bara för jag tycker så behöver inte det betyda att det är rätt val för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Icte: Det är stor skillnad mellan Topre och MX Black. MX Black är (betydligt) tyngre än Topre och dessutom är Topre en taktil brytare till skillnad från MX Black. Om du är ute efter känslan av MX Black skall du inte köpa Topre. Däremot är Topre-brytare väldigt trevliga att skriva på (jag håller dem oerhört mycket högre än en stock MX Black; jag har dock aldrig provat just Novatouch, men Realforce och HHKB). Hade jag varit i dina kläder hade jag valt Novatouch alla dagar i veckan, men bara för jag tycker så behöver inte det betyda att det är rätt val för dig.

Jag hade velat testa NovaTouch TKL eller något annat Topre tangentbord men ingen av butikerna i närheten (Webhallen, Inet m.fl.) verkar ha dessa framme. Jag gillar MX Black då de är sköna att pressa ner på ett elegant sätt och ger den perfekta vikten för mina fingrar (åtminstone de jag testat i butiker, t.ex. SteelSeries 6GV2 - Mitt Ducky Mini verkar inte vara lika "smooth") så jag kanske bör stanna vid dem ändå då det finns risk att jag inte kommer gilla Topre, speciellt om de är för lätta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Om du inte har några problem att resa 50 mil är du välkommen att testa ;), men det kanske finns någon med ett Topre-tangentbord i Sthlm som kan öppna sitt hem för dig.

För att ge dig någon form av perspektiv: jag tycker som sagt bra om Topre, men jag gillar (väl slitna, gamla, och smorda) MX Black också. Dock endast efter jag har bytt fjädrarna i dem. För mig är standard MX Black alldeles för tunga och jag blir ganska snart trött i fingrarna när jag skriver med dem. Men jag gillar generellt sett lättare brytare, så med stor sannolikhet har jag ganska klena fingrar

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Icte Jag skulle inte köra på Topre om jag föredrog MX Black framför MX Red.
Alla mina polare som sätter sig och spelar med mitt tangentbord (Topre realforce) råkar av misstag trycka W, A, S eller D stup i kvarten och skyller på att mitt tangentbord är trasigt.

Man känner inte att man trycker ner tangenterna på samma sätt med topre som med Cherry MX då man vilar fingrarna mot tangenterna.

Med det sagt så är Topre min favorit switch, så när man vant sig är det nice.

Permalänk
Medlem

@Khers @huttala Tack, jag tror nog att jag kommer stanna med MX Black i så fall. Vilar fingrarna ofta på tangenterna, och med tjejens tangentbord som har MX Red så lyckas jag alltid på något sätt att trycka ned tangenterna när jag gör det >.<. Lite synd att det i dagsläget finns så få TKL med MX Black, men det kanske blir Filco ändå om jag inte hittar något annat billigare alternativ!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Khers @huttala Tack, jag tror nog att jag kommer stanna med MX Black i så fall. Vilar fingrarna ofta på tangenterna, och med tjejens tangentbord som har MX Red så lyckas jag alltid på något sätt att trycka ned tangenterna när jag gör det >.<. Lite synd att det i dagsläget finns så få TKL med MX Black, men det kanske blir Filco ändå om jag inte hittar något annat billigare alternativ!

Ha i åtanke att det är ett tangentbord som säkerligen håller i tio år, då är det en ganska liten summa för att uppnå frid och fröjd, framför datorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ha i åtanke att det är ett tangentbord som säkerligen håller i tio år, då är det en ganska liten summa för att uppnå frid och fröjd, framför datorn.

Jojo, därav mekaniskt tangentbord Nej men alla mina tangentbord håller väldigt länge. Har en gammal Dell med rubberdomes som jag köpte 11-12 år sedan som fortfarande fungerar bra just för att jag tagit väl hand om det! Med mekaniska tangentbord är det lite lättare - går t.ex. en switch sönder så kan jag alltid köpa en ny, löda bort den gamla och löda fast den nya!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII