nytt chassi, hur ofta byter ni?

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle ta och köpa en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60192826/ och stuva in datorn i.
Problemet är att Fractal Define XL är för stort som jag haft alla år nu
Så kollar efter något mindre, ljuddämpat med minst 4 HDD platser.

Dåligt med chassin ärligt talat
Ett Phantek Eclipse P400s, NZXT H440 new edition kanske.
Utseende inte direkt viktigt då hela poängen är att bli av med det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Jag bytte efter 4 år ungefär, FD ARC till ett svart H440 utan fönster. Väldigt nöjd, låg ljudnivå och betydligt snyggare.

Dröjer nog lika länge till innan jag börjar fundera på att byta igen.

Får jag fråga varför?

1 Skruvhålen har blivit slappa
2 ostadiga fötter
3 +15c på datorn
4 dålig luftventilation
5 dålig kabeldragning baktill
6 limmet till ljudisoleringen börjar lukta så fort tempen ökar
7 Plexit repas av minsta lilla sak...går ej att rengöra, inte ens med fuktig trasa
8 Vissa 140mm fläktar passar inte baktill, dessa fastnar i lådans sidodörr..
9 inte alls så ljuddämpande som det bör vara

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett chassi, thats it. Det är väl inne på sitt 16e år nu eller 17e. Ett HX08 från Aopen. Ser ingen anledning att byta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Finns det några nackdelar med chassit enligt dig? Vet att det finns mängder med recensioner, inkl swec's egna men det kan ibland vara bra att få feedback från enstaka ägare.
Att det är relativt gammalt och skulle kosta mig ca 2000:- är inget hinder då det är bland det snyggaste chassina som gjorts

Skälet till att jag letade efter ett nytt var att jag fått slutt på hårddiskplatser. Chassit har bara fem hårddiskvaggor om man inte räknar 5,25"-platserna. Vidare har den bara en SSD-plats, vilket egentligen inte är så konstigt med tanke på att chassit designades innan SSDer slog igenom. Annars har jag verkligen inget att klaga på - chassit är stilrent, snyggt, ljuddämpat, extremt tåligt (och tungt!). Att moderkortet vinklats 90 grader förhåller jag mig dock neutral till. Detta för att det må öka luftgenomsläppligheten och leder till lägre temperaturer, men det gör också att man måste ha en "blow-fan"/referenskylare på grafikkortet. Andra kylartyper får problem i det läget.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Försöker byta så sällan som möjligt. Dock vet jag att med mig att jag byter 1 gång per år.
gillar små ATX chassin. Behöver dock ha möjlighet till både 360radiator 60mm Push&Pull
samt 240 radiator 60mm Push & Pull
så det är svårt att hitta

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag har ett Cooler Master 341, jättesimpelt och billigt chassi. Dämpat med 2mm Silent Coat, blev helt stumt. Gjorde rätt mycket ljudmässigt samt hur det upplevs i byggkvalitet. Haft det i säkert 6-7 år nu.

Letar efter ett nytt nu, stilrent m-atx chassi som rymmer Noctua D15. Förslag uppskattas

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

I princip aldrig...

Permalänk
Medlem

Jag bytte för ungefär 4 år sedan. Till ett Antec P280 ifrån ett Antec P180. För att få några extra hårddiskplatser.

Permalänk
Medlem

Byter chassit vid plattform byte, då ny cpu och moderkort inköpes vid behov.. Gick över ifrån ATX till MITX, har fortfarande kvar min R5 till framtida bygge

Permalänk
Medlem

Att byta chassi bara för att låter ju rätt meningslöst... Har man en gång hittat ett chassi man trivs med så finns det ju egentligen ingen anledning att byta.

Mitt nuvarande är ett Antec P190 som nog har hängt med i ~8år nu.

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre förlorat köplusten på nya chassin när man blivit mer eller mindre glad för sitt nuvarande. Hellre bygga eget efter egna spec eller modda ett nuvarande än att slänga 3000+ på någolunda bra chassi för bra kabeldragningar och radiatorplats.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@agitax:

Byte oftare förr men nu börjar jag bli gammal och utseendet på chassit spelar inte mycket roll längre.
Mitt nuvarande chassi är FD R4, Men har tidigare haft diverse NZXT med massa plock och rutor och grejer som jag idag inte alls ser vitsen med.

Skulle jag köpa ett nytt idag så ser Corsair Carbide Quiet 400Q spännande ut

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tröttnat på H440 nu. Visst fan är det snyggt men jämfört med Enthoo Luxe som jag hade på min gamla dator somm jag sålde så är det prestandamässigt rent skräp. Allt är varmare och ventilationen är sjukt dålig om det nu inte är så att du kör någon fläkt i 2000RPM. Totalt 10 månader tog det mig att tröttna på detta..

Dessutom inte så ljuddämpande som någon nämnde tidigare i tråden.

Någon som vet något chassi som täcker PSUn, har ett fönster, håller käften och någolunda snyggt?

Permalänk
Lego Master

Samtidigt som jag byter MB/CPU generellt sett. Diskar, RAM, GPU osv byter jag mer eller mindre frekvent, men när det är dags för helt ny bräda så blir det chassi med. Nuvarande har hållit låda (höhö) i 3.5 år ungefär, räknar inte med att behöver uppgradera i stor skala förrän om ett par år till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMDDDDD:

Tröttnat på H440 nu. Visst fan är det snyggt men jämfört med Enthoo Luxe som jag hade på min gamla dator somm jag sålde så är det prestandamässigt rent skräp. Allt är varmare och ventilationen är sjukt dålig om det nu inte är så att du kör någon fläkt i 2000RPM. Totalt 10 månader tog det mig att tröttna på detta..

Dessutom inte så ljuddämpande som någon nämnde tidigare i tråden.

Någon som vet något chassi som täcker PSUn, har ett fönster, håller käften och någolunda snyggt?

Nya P400S från Phanteks kanske kan vara något för dig?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3541031
http://www.sweclockers.com/test/21721-phanteks-eclipse-p400

Permalänk
Medlem

Har nog bestämt mig för P400S vit utan fönster, känns som det är så mycket chassi för pengarna och ser imo rätt snyggt ut.

Enda är väl HDD temperaturen. Det ser ut att bli varmt i nedre kammaren utan fläkt och avstängt för dom.
Det ser dessutom rätt tight ut för fläkt framför hdd bracketsen om man sätter dom i övre delen. Men det får plats iaf:
http://benchmarkreviews.com/34598/phanteks-eclipse-p400-case-...

Enthoo Evolv ATX är nog det snyggaste chassit jag sett, och vill ha men ska det stå undangömd så är det kanske lite meningslöt. Och kostar en hel del mer också.

Hardocp testar ljudnivå vet jag men dom har inte så många chassi tester tyvärr.
http://www.hardocp.com/article/2015/07/02/phanteks_enthoo_evo... ex på evolv atx.

Även bra temperatur tester och överskådligt: http://www.hardocp.com/article/2015/07/02/phanteks_enthoo_evo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Inget radiatorstöd för toppen tyvärr

Annars ett väldigt, väldigt fint chassi.

Permalänk
Medlem

Brukar byta när jag byter hela datorn (alla eller de flesta komponenter). Om jag endast byter t.ex. grafikkort så behåller jag chassit. Svårt att säga hur ofta exakt, vart 5-6 år kanske?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

När det är dags för uppgradering så säljer jag datorn och köper en ny. Byter inte chassi där emellan, eller har åtminstone inte ännu haft anledning till det. Sålänge jag läser på och köper ett hyfsat kvalitetsdugligt chassi och eventuellt byter ut någon fläkt så har jag aldrig haft behovet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hade R3 i 3 år. Bytte till R5 förra veckan. Skönt när allt känns fräscht och att det går att stänga sidoplåten nu eftersom alla kablar faktiskt får plats i R5an.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ett Lian-Li har jag haft upp emot två år, andra märken brukar jag dock bli missnöjd med ganska fort.
Bytte nu i veckan till Intel och M-ITX och har ett väldigt litet chassi på ingång.

Har på något sätt fått upp en datorservice i stan här så så fort jag känner för att byta komponenter står det någon på tur som vill uppgradera och då brukar det nästan bli tillräckligt med pengar för att det inte ska svida. win-win

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Är det bara jag som drömmer om Obsidian 900D fortfarande??

Permalänk

Jag skaffade en R3a till mitt första bygge runt -12.
-14 var det dags för ett ordentligt bygge och beställde först ett Enthoo Luxe men gillade det inte IRL så skickade snabbt tillbaka det och valde Air540 istället. Vart dock lite missnöjd med det samt att jag ville gå ner lite i storlek så året därpå -15 så skaffade jag ett Enthoo Evolv som jag dock var nöjd med men då jag tröttnat på vitt samt att jag ville ha en så tyst burk som möjligt så bytte jag nu -17 till ett Mini C som jag är väldigt nöjd med och som troligen få hänga med ett bra tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byter när jag känner för något nytt.
Hade mitt Corsair 600T i 4-5 år tror jag innan jag köpte ett FD R5 istället, som jag är väldigt nöjd med.
Var iofs nöjd med 600T också, men blev lite trött på utseendet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Byter när jag känner eller att det behövs. Har ett define R3 som lyckades välta och knäckte en usb-port och har fått massa bakgrundsljud, så måste byta snart. lutar åt något lite snyggare också, en svart låda är inte så jäkla fint xD

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Uppgraderar den närmare 7 år gamla skrivbordsdatorn, från A10-5700 och RX480, denna vår.
Steg1 - GTX 1060 grafikkort och en andra SSD.
Steg2 - Moderkort och i7 processor (inkl DDR4 minne).
Steg3 - Nytt chassi och extern DVD-läsare.

Tanken är att skaffa ett Fractal Design Node 202, så datorn kan flyttas mellan skrivbordet, TV-bänken och vardagsrummets "hobbybord".
Datorn har haft 4 chassin redan

Behöver DVD-läsare någon gång per år men 2017 så kan jag släppa kravet på en inbyggd i chassit.

Om allt går vägen så kommer "nya" datorn kunna ersätta 2 andra datorer.
Mindre underhåll och omkonfigurerande samt att man kan fortsätta med samma jobb/nöje på annan plats med samma dator.
Den bärbara datorn hemma fungerar inte för det, nu när den börjar bli till åren.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Svårt att säga när jag "byter" då jag har flera olika datorer, vissa chassin återanv'nds och så vidare, men man kan väl säga att min mail dator har, mellan 2000-2010 kanske varit en Lian-Li låda av något slag iaf, sen en Obsidian 650 som jag tyckte blev för stor, så nu en Jonsbo UMX4, men sen har jag haft andra datorer med FD Node 304 och Array tex.

Byter väl när jag känner för det, nått nyare som passar mig bättre kommer, eller, ja när det behövs.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS