Permalänk
Medlem

Dags att möta 4k?

Idag har jag en pc med 24" full HD 1920x1080. Sitter på 80 cm avstånd från skärmen. Nu suktar jag efter lite mer plats på skrivbordet. Håller på en del med utrymmeskrävande göromål som musik (DAW+mjuksynthar), 3D (Blender), CAD, mjukvaruutveckling mm. Dessutom gillar jag att lägga fönster bredvid varandra. Det ryms en skärm på 32" och inte en cm mer. Ingen möjlighet att köra två mindre skärmar.

Således är det bästa alternativet tror jag en 32" skärm. Funderar främst på antingen en BenQ BL3200PT eller BL3201PT. Den förstnämnda har samma upplösning per tum som min nuvarande, medan den andra har 4k. Båda har fått hyfsade recensioner och budgeten räcker med nöd och näppe till 3201:an.

Min fråga handlar i längden uteslutande om tycke och smak, men jag vill ändå höra resonemanget. Är det vettigt med 4k på en så liten skärm som 32" eller kommer jag sitta och trycka näsan mot rutan? Jag vill kunna läsa text på skärmen utan att anstränga synen eller luta mig framåt. Jag vet att det går att ställa in teckenstorlek, men mycket material är svårskalat. Det blir väl bättre med tiden gissar jag. Köper jag skämen idag vill jag vara nöjd med den om fem år.

Samtidigt är det lite för låg upplösning på min nuvarande skärm. Mätte just att jag ser bra på 1,3 meter men längre ifrån så blir det för smått.

Ja, och sen en teknisk fundering. Kommer mitt ATi Radeon HD 5700 orka med 4k? Har fått blandade svar när jag googlat. Någon skrev att det funkar i 30 Hz, men det verkar vara utanför spec. Jag är beredd att köpa nytt kort, men jag väntar in det som sägs vara på gång till sommaren. Jag nöjer mig med 30 Hz för det jag sysslar med i väntan på detta, men det gäller ju att det åtminstone funkar.

Permalänk
Entusiast

Jag kan tyvärr inte säga säkert hur smått/stort allting skulle se ut på det avståndet med en sådan skärm men det jag i alla fall kan säga är att HD 5750 (Och 5770?) inte klarar av 4K enligt: http://www.amd.com/en-gb/products/graphics/desktop/5000/5750 där max-upplösningen är satt till 2560x1600.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sitter ungefär en meter ifrån skärmen. Har inga problem att se text på min 27" skärm förutom i vissa spel och program. Skalar 150% i Windows utan problem.
Kan tillägga att jag har ganska kass syn och allt blir mindre med glasögon på.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om ditt grafikkort har displayport 1.2 ska du få ut 60hz. Sen om 32" är en bra storlek vet jag inte, dock av det jag hört är det för litet för de flesta. Sedan är det några som påstår att det har vant sig vid den lilla texten.
Men du skulle kunna ställa in din nuvarande skärm till 4k med t.ex CRU bara för att få ett hum om storleken på text och program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CRU verkar vara ett bra tips. Tack! Går det göra en inställning för att få samma pixelstorlek på min 24"-skärm som det vore med 4k på en 32"? Får undersöka ikväll.

Hmh... När jag tänker på det skulle jag ju kunna räkna om storleken själv, sen ta en screenshot och skala ner till rätt storlek. Varför göra det svårare än det är?