Bra sätt att hantera långa kablar på ett (helst) snyggt sätt?

Permalänk
Medlem

Bra sätt att hantera långa kablar på ett (helst) snyggt sätt?

Hej, om det är något inom datorbyggande m.m. jag inte är erfaren inom så är det hela biten med kabeldragning, hur man snyggt gömmer kablar etc.

Så jag har nyligen köpt in en USB-hub (den på bilden är halvt trasig nämligen) där jag ska koppla in det mesta med USB och problemet är att mitt skrivbord sitter fast intill väggen i rummet, med ett hål i mitten där kablarna måste dras ner genom. Och USB-huben hamnar ovanpå bordet såklart och då är problemet alla långa kablarna. Hur tar/skulle ni tagit hand om dem? Finns där något effektivt sätt att "vika" ihop dem ett par gånger med något så de blir väldiga korta? Och jag pratar saker som INTE är engångsgrejer som buntband m.m. Det ska vara något jag kan ta av och sätta på om nödvändigt.

Det behöver inte vara just det jag gav som exempel, men jag vill helt enkelt gömma eller förkorta kablarna så det inte blir en ormbunke precis bakom bildskärmen, det blir bara så trassligt och stökigt.

Jag har en backup-plan vilket innebär att jag drar alla i en typ av list (gömma) och lägger USB-huben bakom min högra bildskärm, men det är inte så optimalt om jag vill kunna flytta något helt (t.ex. om jag vill sticka på ett LAN eller bara skulle vilja flytta mitt tangentbord).

Lite konstig fråga det här, jag vet, men jag hoppas någon här på forumet kan dela med sig av deras erfarenheter

Och om ni undrar så ja, jag tog en bild på mitt skrivbord så ni kan se min situation ordentligt (jag vet att det är stökigt ):

Permalänk
Rekordmedlem

Montera en kabelkorg under skrivbordet där du kan stuva undan det som är för långt och du kan ha en "spiral" som håller ihop det som är synligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabels...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På mitt skrivbord på kontoret har jag dragit ned kablarna från externa tillbehör i håle, sedan upp igen, så att de blir som ett "U". Då är det ingen extrakabel på bordet och det överblivna samlas upp i en kabelkor (från ikea tror jag) under.
Bäst är förstås att använda så mycket trådlöst som möjligt så att man slipper sladdarna

Permalänk
Medlem

Spara alla ståltrådsbuntband du får (med kablar tex). Dubbelsidiga kardborrband är bra också.

Linda upp varje kabel för sig. Den välbevarade hemligheten: varannan loop i omvänd riktning enligt: https://www.youtube.com/watch?v=B2SUoAvGxVs

Bunta lindorna och häng upp.

Man kan ha trassel och gömma trasslet också, men jag föredrar att kunna ta loss en kabel när jag vill.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Montera en kabelkorg under skrivbordet där du kan stuva undan det som är för långt och du kan ha en "spiral" som håller ihop det som är synligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabels...

Har sett den gråa spiralgrejen du länkade en gång innan, jag har dock ingen aning om det finns recensioner eller sånt online eftersom det inte står vad den heter. Vill nämligen veta hur pass flexibel den är och om det tar mycket arbete att dra ut kablar ur den. Som jag förstått det ska man typ kunna veckla upp varje "ruta", stoppa i kabeln och sen vika ner dem igen?

Tack för tipset dock, får se om jag kan hitta något mer om den nu under dagen!

Skrivet av Gabrioth:

På mitt skrivbord på kontoret har jag dragit ned kablarna från externa tillbehör i håle, sedan upp igen, så att de blir som ett "U". Då är det ingen extrakabel på bordet och det överblivna samlas upp i en kabelkor (från ikea tror jag) under.
Bäst är förstås att använda så mycket trådlöst som möjligt så att man slipper sladdarna

Jag gjorde så innan men det blir så pass mycket över att de nuddar mina ben/fötter vilket är irriterande, och det är inte praktiskt för t.ex. min mus eftersom jag får dra upp sladden hela tiden (den kasar ju ner sakta om jag inte tejpar fast den men det vill jag inte behöva göra).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cranzle:

Har sett den gråa spiralgrejen du länkade en gång innan, jag har dock ingen aning om det finns recensioner eller sånt online eftersom det inte står vad den heter. Vill nämligen veta hur pass flexibel den är och om det tar mycket arbete att dra ut kablar ur den. Som jag förstått det ska man typ kunna veckla upp varje "ruta", stoppa i kabeln och sen vika ner dem igen?

Tack för tipset dock, får se om jag kan hitta något mer om den nu under dagen!

Jag gjorde så innan men det blir så pass mycket över att de nuddar mina ben/fötter vilket är irriterande, och det är inte praktiskt för t.ex. min mus eftersom jag får dra upp sladden hela tiden (den kasar ju ner sakta om jag inte tejpar fast den men det vill jag inte behöva göra).

Kabelsamlare är billiga och det är bara att klippa av dem och böja dem som du vill om de är för styva, det är en sak som kostar 30 kr så det är väl bara att skaffa en och testa och anpassa den för dina behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabelsamlare är billiga och det är bara att klippa av dem och böja dem som du vill om de är för styva, det är en sak som kostar 30 kr så det är väl bara att skaffa en och testa och anpassa den för dina behov.

Jo jag tänkte köpa en nu i veckan och se hur bra den är. Är väl den bästa lösningen för tillfället antar jag.

Permalänk
Inaktiv

@Cranzle: Dubble skärmar? Skaffa en fot/skärmfäste (alt: sök på "AX Accessories") för dubbla skärmar, fäst upp skärmkablaget på den horisontella armen, dra ner i/bakom lodräta centerpinnen och ut i hålet.

Fäst upp USB Hubben med Kardborretejp på skärmfoten/ bakom skärmen /längst fram under skrivbordsskivan.

Undersida: Kabelkorg från hålet till Lådan
Bunta varje enskild kabel med ngn form av kardborre-Kabelsamlare.

Hubb-alternativ: Fäst hubben under skrivbordet (t.ex. med 3M dualloc tejpen) och dra upp genom skrivbordet med någon form av Keystone-variant eller Keystonehållare.

redaktionellt
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Cranzle: Dubble skärmar? Skaffa en fot/skärmfäste (alt: sök på "AX Accessories") för dubbla skärmar, fäst upp skärmkablaget på den horisontella armen, dra ner i/bakom lodräta centerpinnen och ut i hålet.

Fäst upp USB Hubben med Kardborretejp på skärmfoten/ bakom skärmen /längst fram under skrivbordsskivan.

Undersida: Kabelkorg från hålet till Lådan
Bunta varje enskild kabel med ngn form av kardborre-Kabelsamlare.

Hubb-alternativ: Fäst hubben under skrivbordet (t.ex. med 3M dualloc tejpen) och dra upp genom skrivbordet med någon form av Keystone-variant eller Keystonehållare.

Intressanta koncept det där, jag känner dock inte för att lägga 500+ på skärmfästen m.m. men det är definitivt något jag kan göra i framtiden!

Permalänk
Medlem

Snurpexa fast dom bakom benen på skrivbordet, så gömde jag 5-6 nätverkskablar iaf

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Jag gjorde så innan men det blir så pass mycket över att de nuddar mina ben/fötter vilket är irriterande, och det är inte praktiskt för t.ex. min mus eftersom jag får dra upp sladden hela tiden (den kasar ju ner sakta om jag inte tejpar fast den men det vill jag inte behöva göra).

Jag löste det så att när alla kablar som kommer upp igen valde jag rätt längd på, sen satte jag ihop dem med en sån karborreband man får med till nätagg, då höll alla kablar sin längd utan att trilla ner. Att dom sedan hänger långt på undersidan löser du genom att rulla ihop dem och snurrar med sånna plastklädda ståltrådat som man får lite här och var runt påsar mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

För att få ett så bra resultat som möjligt är det även smart att investera i någon form av kabelkanal som går från golvet upp till bordet och kabelkorgen, som många andra redan rekommenderat.
Du kan hitta kabelkanaler i de flesta fixa butiker som ClasOhlsson, Bejier osv.

Om man är ovan vid att sätta kabelkanaler blir det ofta att man sätter för smala. Om du vet precis vilka kablar du ska ha (och aldrig ändra) så kan man visst köpa precis så man får in det man har idag. Men det som lätt glöms är eventuella "klumpar" som kan finnas på kablar samt om du tex vill kunna få ner en del av överskottet från lite för långa kablar.
För att få en maximalt antal kablar är det viktigt att se till att alla kablar ligger raka och inte korsar varandra.

Ett alternativ till kabelkanal mellan dator och bord är kabelslangar som man drar över en hög med kablar.

Vill du få en snygg och praktiskt lösning på problemet kommer du behöva lägga några hundra-lappar för att få till det. Men det blir både mycket snyggare och lättare att hålla rent när allt är på plats!