Permalänk
Medlem

Ny tv, 4K? 8kkr

Tjenare, funderat på att bli en soffpotatis och köpa mig en klok tv. Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha för något, bör man satsa på en 4K tv eller ska man bara köra 1080p? Lär väl mest se film och vanlig tv på den, men kan ju bli lite spelande på den med. Har funderat på en tv och en soundbar, har ni några fördelar eller nackdelar på dem?
https://www.komplett.se/product/857495/tv-ljud-bild/tv/tv/son...
https://www.komplett.se/product/853761/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Finns det bättre saker för priset eller tycker ni dom här är bra?

Permalänk
Medlem

Än så länge är det brist på 4K-material att titta på, så en 4K-tv är just nu tämligen onödigt. Men om du ska ha den i flera år och har tänkt titta på 4K-material framöver så är förstås svaret enkelt.

Skulle jag själv köpa ny tv just nu så skulle jag välja en 4K, för jag vill definitivt se på 4K-material när det blir tillgängligt.

Frågan är också hur långt ifrån skärmen du normalt kommer att sitta (och hur stor skärmen är förstås). Om du sitter på ett avstånd där du inte kan urskilja enskilda pixlar på en 1080-skärm av en viss storlek, så är en 4K-skärm av samma storlek meningslös.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Än så länge är det brist på 4K-material att titta på, så en 4K-tv är just nu tämligen onödigt. Men om du ska ha den i flera år och har tänkt titta på 4K-material framöver så är förstås svaret enkelt.

Skulle jag själv köpa ny tv just nu så skulle jag välja en 4K, för jag vill definitivt se på 4K-material när det blir tillgängligt.

Frågan är också hur långt ifrån skärmen du normalt kommer att sitta (och hur stor skärmen är förstås). Om du sitter på ett avstånd där du inte kan urskilja enskilda pixlar på en 1080-skärm av en viss storlek, så är en 4K-skärm av samma storlek meningslös.

Ja, jag är ju lite intresserad av 4k material, men som du säger finns det ju inte mycket ännu. Och jag har väl räknat med att ha tvn ganska länge, den jag har nu är en gammal tjock-tv som säkert e äldre än jag Men något mellan 48-55 typ, kommer nog sitta 3-4 meter ifrån.

Permalänk
Medlem

Du kommer kunna köra 4K via exempelvis Netflix, då TV:n har en Netflix-klient inbyggd. TV:n har stöd för HEVC, så den kan koda av Netflix 4K utan problem. Bilden är riktigt bra i 4K, och du kommer definitivt se skillnad även på det avståndet och med den storleken.

Den inbyggda mediaspelaren pallar också 4K-material, du kan spela in 4K-film med de flesta moderna mobiler idag, och du kan också ladda ner demo-filmer osv i 4K. Enorm skillnad.

Här har du ett lite större alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55put4900-12-u...

Men det är svårt att köpa TV på nätet egentligen, bäst är ju att se den i drift och avgöra i butik, men det kan vara lite bökigt i sig. Ju större desto bättre gäller åtminstone, svårt att köpa en för stor TV, om inte platsen tryter dvs.

Oavsett så är 4K det som gäller om du ska ha en framtidssäker TV.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Med det betraktningsavståndet och den skärmstorleken så bör du ha faktisk nytta av 4K enligt denna graf:

https://d18oqavmcmo3u.cloudfront.net/resolution_chart.html

Film på Ultra HD bluray (https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Ultra_HD_Blu-ray) har nyligen börjat poppa ut, så det går ju framåt.

Lade just märke till att prisjakt faktiskt har en kategori för det också:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2492

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ja, jag är ju lite intresserad av 4k material, men som du säger finns det ju inte mycket ännu. Och jag har väl räknat med att ha tvn ganska länge, den jag har nu är en gammal tjock-tv som säkert e äldre än jag Men något mellan 48-55 typ, kommer nog sitta 3-4 meter ifrån.

Det börjar iallafall dyka upp 4K filmer nu!
Tyvärr är filmerna rätt så dyra men det kommer garanterat sjunka med tiden.

Dessa titlar finns på discshop, så kanske inget större utbud än så länge och många finns bara att förbeställa.
Men det börjar hända saker

Ender's Game - 4K Ultra HD Blu-ray + Blu-ray (Import)
Exodus: Gods and Kings - 4K Ultra HD Blu-ray
Fantastic Four - 4K Ultra HD Blu-ray
Ghostbusters - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-06-06)
Ghostbusters 2 - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-06-06)
Hancock - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-05-23)
Hitman: Agent 47 - 4K Ultra HD Blu-ray
Joy - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-05-09)
Kingsman: The Secret Service - 4K Ultra HD Blu-ray
Last Witch Hunter - 4K Ultra HD + Blu-ray (Import)
LEGO Filmen - 4K Ultra HD Blu-ray
Mad Max - Fury Road - 4K Ultra HD Blu-ray
Maze Runner: The Scorch Trials - 4K Ultra HD Blu-ray
Pan - 4K Ultra HD Blu-ray
Pineapple Express - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-05-23)
Revenant - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-05-30)
Salt - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-05-23)
San Andreas - 4K Ultra HD Blu-ray
Sicario - 4K Ultra HD Blu-ray + Blu-ray (Import)
Smurfs 2 - 4K Ultra HD Blu-ray (2016-05-23)
The Expendables 3 - 4K Ultra HD Blu-ray + Blu-ray (Import)
The Martian - 4K Ultra HD Blu-ray
The Maze Runner - 4K Ultra HD Blu-ray
X-Men: Days of future past - 4K Ultra HD Blu-ray

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Du kommer kunna köra 4K via exempelvis Netflix, då TV:n har en Netflix-klient inbyggd. TV:n har stöd för HEVC, så den kan koda av Netflix 4K utan problem. Bilden är riktigt bra i 4K, och du kommer definitivt se skillnad även på det avståndet och med den storleken.

Den inbyggda mediaspelaren pallar också 4K-material, du kan spela in 4K-film med de flesta moderna mobiler idag, och du kan också ladda ner demo-filmer osv i 4K. Enorm skillnad.

Här har du ett lite större alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55put4900-12-u...

Men det är svårt att köpa TV på nätet egentligen, bäst är ju att se den i drift och avgöra i butik, men det kan vara lite bökigt i sig. Ju större desto bättre gäller åtminstone, svårt att köpa en för stor TV, om inte platsen tryter dvs.

Oavsett så är 4K det som gäller om du ska ha en framtidssäker TV.

Ja, tänkt på det med att det måste va bättre att köpa en 4K. Tror att runt 50 tum är för stort för mitt rum egentligen, men jag får väl möblera lite hade gärna åkt och kollat på massa olika apparater, men har bara elgiganten här så det är lite snålt. Men ska åka och kika hos dom någon dag.

Vad tror ni om soundbaren då? Är det bra ljud i den eller är det skräp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Vad tror ni om soundbaren då? Är det bra ljud i den eller är det skräp?
Skickades från m.sweclockers.com

Ljudet är säkert helt OK, jag har två olika soundbars själv i helt olika prisklasser, och även om den billigare naturligtvis är sämre så levererar den helt OK ljud.

Dock så tycker jag att den saknar för mycket rent funktionsmässigt. Att den har ARC är bra, för då kan du använda TV:ns HDMI-ingångar och ändå få ut ljud via din soundbar, men jag skulle rekommendera en soundbar med 4K-passthrough och gärna fler HDMI-ingångar. Men det beror egentligen helt på vad dina behov är, om den TV du väljer i slutändan har 3 eller fler HDMI-ingångar så kan en sådan soundbar mycket väl fungera alldeles utmärkt.

Det viktigaste vad ljudet anbelangar är att du har en sub, och det har ju den där.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED