Permalänk

Kosttillskott fastnar i tullen!?

Beställde följande från USA för lite över två veckor sedan.
http://www.seekinghealth.com/optimal-multivitamin-plus-240-ve...
http://www.seekinghealth.com/homocysteine-formula-homocystex-...
De fraktades till Sverige på rekordtid men det tog stopp i Stockholm-Arlanda och där har de stannat utan uppdatering sen dess. Kontaktade i torsdags FedEx som säger tullen behöver "produktinformation". Skickade in kvitto och skit men inget hände. Idag kontaktade jag säljaren och fick detta svaret:

Thank you for contacting Seeking Health. I would really like to apologize that FedEx is unable to deliver your order. We have already sent them the necessary information needed by the customs but, unfortunately, the order cannot be delivered due to certain restrictions being imposed on your country. And because of this, what we can only do is to issue a refund for the product amount.
Kan tillägas att de inte återbetalade frakten som gick på nästan 300kr...

Någon som har en aning exakt vad som är i dessa tillskott som är så hemska att de inte får tas in i Sverige?!

Inser att detta kanske inte är bästa forumet för denna frågan men kommer inte på något annat än flashback som jag glömt account för och nyregistrerade kan inte posta på tre dagar...

Permalänk

troligen innehåller det någon kemikalie som inte är tillåten att ta in genom tullen i sverige då den anses hälsovådligt eller är drogklassad här men inte i usa.

hittar ingen innehållsspecifikation på det heller så kan inte säga vad den innehåller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirokami:

Beställde följande från USA för lite över två veckor sedan.
http://www.seekinghealth.com/optimal-multivitamin-plus-240-ve...
http://www.seekinghealth.com/homocysteine-formula-homocystex-...
De fraktades till Sverige på rekordtid men det tog stopp i Stockholm-Arlanda och där har de stannat utan uppdatering sen dess. Kontaktade i torsdags FedEx som säger tullen behöver "produktinformation". Skickade in kvitto och skit men inget hände. Idag kontaktade jag säljaren och fick detta svaret:

Thank you for contacting Seeking Health. I would really like to apologize that FedEx is unable to deliver your order. We have already sent them the necessary information needed by the customs but, unfortunately, the order cannot be delivered due to certain restrictions being imposed on your country. And because of this, what we can only do is to issue a refund for the product amount.
Kan tillägas att de inte återbetalade frakten som gick på nästan 300kr...

Någon som har en aning exakt vad som är i dessa tillskott som är så hemska att de inte får tas in i Sverige?!

Inser att detta kanske inte är bästa forumet för denna frågan men kommer inte på något annat än flashback som jag glömt account för och nyregistrerade kan inte posta på tre dagar...

Hittar inte heller någon innehållsförteckning..

Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen innehåller det någon kemikalie som inte är tillåten att ta in genom tullen i sverige då den anses hälsovådligt eller är drogklassad här men inte i usa.

hittar ingen innehållsspecifikation på det heller så kan inte säga vad den innehåller.

Utan innehållsförteckning så ska "inget" komma igenom tullen vad jag vet. Så är det med medicin. Finns det ingen beskrivning om preparatet blir det stoppat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Frågan är väl varför du beställer vitaminer från USA när det finns på tex apotea.se?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen innehåller det någon kemikalie som inte är tillåten att ta in genom tullen i sverige då den anses hälsovådligt eller är drogklassad här men inte i usa.

hittar ingen innehållsspecifikation på det heller så kan inte säga vad den innehåller.

Skrivet av griid:

Hittar inte heller någon innehållsförteckning..

Innehållsförteckningen fans under supplement facts.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen innehåller det någon kemikalie som inte är tillåten att ta in genom tullen i sverige då den anses hälsovådligt eller är drogklassad här men inte i usa.

hittar ingen innehållsspecifikation på det heller så kan inte säga vad den innehåller.

Skrivet av griid:

Hittar inte heller någon innehållsförteckning..

Utan innehållsförteckning så ska "inget" komma igenom tullen vad jag vet. Så är det med medicin. Finns det ingen beskrivning om preparatet blir det stoppat.

De har ju iaf innehållsförteckning på sidan men kanske inte på burkarna?

http://i.imgur.com/4vP6kF2.png
http://i.imgur.com/Z3q04n6.png

Tycker de beskriver innehållet mycket bättre än hur saker brukar vara märkta i usa.
Men kan mycket väl vara nå ämne som inte får tas in.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

det innehåller Trimetylglycin som vad jag hittade ska vara receptbelagt i sverige.

dock även hittat butiker som säljer det men möjligt att det är utländska butiker.

det är en teori iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av fax110:

Du menar det skulle gå igenom om jag beställde exakt samma sak från England istället?

Permalänk
Avstängd

Jag beställde lite torkade maskbitar till mina akvariefiskar ifrån USA, dessa blev stoppade i tullen pga de kändes som tabletter de gick igenom en massa tester osv..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirokami:

Du menar det skulle gå igenom om jag beställde exakt samma sak från England istället?

eftersom att vi är med i EU och England också är det så ska det inte betalas någon tull/skatt på grejerna du beställer så är det väldigt ovanligt att dom kollas / ens åker genom tullen, möjligtvis om det kommer från nån medicin sida att det kollas lite noggrannare men jag tror risken är liten att det stannar i tullen på vägen från ett EU land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det innehåller Trimetylglycin som vad jag hittade ska vara receptbelagt i sverige.

dock även hittat butiker som säljer det men möjligt att det är utländska butiker.

det är en teori iaf.

Trimetylglycin är betain och inte läkemedel klassat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag beställde lite torkade maskbitar till mina akvariefiskar ifrån USA, dessa blev stoppade i tullen pga de kändes som tabletter de gick igenom en massa tester osv..

Smakprov antar jag då?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det innehåller Trimetylglycin som vad jag hittade ska vara receptbelagt i sverige.

dock även hittat butiker som säljer det men möjligt att det är utländska butiker.

det är en teori iaf.

http://www.bulkpowders.se/trimetylglycin-pulver.html
http://www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/matsmaltning/...
https://naturprodukter.se/mage-tarm/matsmaltning/thorne-resea...
http://www.gymvaruhuset.com/sv/artiklar/tmg-500-120-tabletter...

inte en chans att det är receptbelagt i sverige, och har inte hittat något alls när jag googlade om att det skulle vara receptbelagt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Har skickat en förfrågan till läkemedelsverket om de kan identifiera något otillåtet i något av kosttillskotten.

Permalänk
Medlem

För länge sen beställde jag godis som hade lite koffein i sig från USA. Dessa stoppades av tullen då det jag behövde ha intyg från läkemedelsverket för att ta in koffeinhaltiga preparat.
Hittade sen samma godis i en videobutik. Ja och sen kunde man ju naturligtvis köpa "rent" koffein på apoteket. *suckar*

Permalänk
Skrivet av shirokami:

Har skickat en förfrågan till läkemedelsverket om de kan identifiera något otillåtet i något av kosttillskotten.

Acetylcystein är receptbelagt i Sverige enligt FASS. Den är deklarerad som del av 'Proprietary Amino Acid Blend' tillsammans med Betain.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

@HiGrip: Finns många anledningar till att man köper kosttillskott utomlands, i detta fallet visar innehållsförteckningen att där finns många saker med i denna produkten som antingen inte finns eller skull kosta en smärre förmögenhet att köpa varje ingrediens i sverige.

Ibland köper jag kosttillskott och vitaminer från usa som MED frakt är billigare att köpa än här i sverige.

Så varför ska jag stötta sverige när allt är ineffektivt och dyrt här, nä tack.

Kan vara att det är N-acetyl Cystein som är anledningen till att dom stoppat just denna produkten.

Permalänk
Medlem

En av fördelarna med att köpa kosttillskott från Sverige är att dom kontrolleras så att det innehåller det som står på innehållsförteckningen och att det är bra grejer. I USA finns det noll koll på kosttillskott så det kan i princip vara vad som helst.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

@HiGrip: Finns många anledningar till att man köper kosttillskott utomlands, i detta fallet visar innehållsförteckningen att där finns många saker med i denna produkten som antingen inte finns eller skull kosta en smärre förmögenhet att köpa varje ingrediens i sverige.

Ibland köper jag kosttillskott och vitaminer från usa som MED frakt är billigare att köpa än här i sverige.

Så varför ska jag stötta sverige när allt är ineffektivt och dyrt här, nä tack.

Kan vara att det är N-acetyl Cystein som är anledningen till att dom stoppat just denna produkten.

Det är möjligt att det är därför eftersom N-acetylcystein är läkemedelsklassat. Kan isåfall inte säga annat än att tullen silar mygg och sväljer kameler. Finns betydligt viktigare saker att stoppa istället för i princip harmlösa (läkemedelsklassade) kosttillskott, t.ex. knark. Nej, det händer till och med att de medvetet släpper igenom knark. Det är ett rent hån mot skötsamma medborgare.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är möjligt att det är därför eftersom N-acetylcystein är läkemedelsklassat. Kan isåfall inte säga annat än att tullen silar mygg och sväljer kameler. Finns betydligt viktigare saker att stoppa istället för i princip harmlösa (läkemedelsklassade) kosttillskott, t.ex. knark. Nej, det händer till och med att de medvetet släpper igenom knark. Det är ett rent hån mot skötsamma medborgare.

De kanske måste släppa igenom knarket medvetet för att kunna finansiera sina chemtrails och tankeövervakningar?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är möjligt att det är därför eftersom N-acetylcystein är läkemedelsklassat. Kan isåfall inte säga annat än att tullen silar mygg och sväljer kameler. Finns betydligt viktigare saker att stoppa istället för i princip harmlösa (läkemedelsklassade) kosttillskott, t.ex. knark. Nej, det händer till och med att de medvetet släpper igenom knark. Det är ett rent hån mot skötsamma medborgare.

Så man ska bara stoppa det absolut viktigaste? Isf skulle jag säga att tullen inte borde spendera tid på något annat än atombomber. Det är ju jätteviktigt att dom inte kommer in i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

De kanske måste släppa igenom knarket medvetet för att kunna finansiera sina chemtrails och tankeövervakningar?

Ja! Att jag inte tänkte på det.

De behövde ju pengar till Radiotjänsts TV-pejling på 70-talet och till FRAs proxyspioneri till USA. Skumma operationer måste ju finansieras med skumma pengar.

Skrivet av grovlimpa:

Så man ska bara stoppa det absolut viktigaste? Isf skulle jag säga att tullen inte borde spendera tid på något annat än atombomber. Det är ju jätteviktigt att dom inte kommer in i landet.

Jo, men visst. Tullen borde göra beslag hos riksdagen och beslagta alla dokument som har att göra med att NATO skall kunna föra in atombomber utan att ens meddela om det. Det är ju såklart illegal smuggling på hög nivå.

Skämt åsido, tullen skulle behöva fokusera mer på kamelerna än på myggen.

Sammanslagning av två poster
Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Nu har tracking status uppdaterats och det står att mitt paket kommer bli levererat imorgon efter bara 3 veckors försening... Verkar väldigt konstigt detta då säljaren refunda direkt när jag kontaktade dem och undrade varför det tog sån tid.
Fick även svar av läkemedelsverket som inte kunde göra någon bedömning utan bara gav mig några länkar med info och bad mig bedöma själv.

Permalänk

Beställer random piller från utlandet -> blir sjuk -> belastar sjukvården i Sverige
Är bättre med
Beställer random piller från utlandet -> tull -> stopp

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Du kontakta aldrig tullen o fråga varför de höll din leverans? Eller pratar de endast med avsändare av godset?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett företag som är grossister av kosttillskott, och byråkratin som rör hälsokost är ofantlig.
Niacin är troligtvis ett problem då EU har fastställt att högsta värdena till väldigt låga värden om jag inte missminner mig.
Livsmedelsverket stoppar försäljning på fler produkter från denna lista som EU fastställt, det är ganska mycket bråk kring detta då detta egentligen inte är något lagstadgat och flertal företag kan gå om kull på grund av livsmedelsverket stoppar försäljning.

Listan i sig är ganska konstig får jag säga, maxvärdena tar bland annat inte hänsyn till kulturella och geologiska skillnader. T.ex. så maxvärdena för d3-vitamin är samma för länder med mycket sol som för svergie trots att vi absolut behöver tillskott under vinter. Eller för den delen så borde morötter i 6-pack förbjudas då de överstiger maxdosen

Får säga att jag är inte superinsatt då jag jobbar som datortekniker inte med själva produkterna, men snappar ju upp en del såklart.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Du kontakta aldrig tullen o fråga varför de höll din leverans? Eller pratar de endast med avsändare av godset?

Nix inte haft någon kontakt med tullen. Första jag gjorde var att kontakta FedEx och frågade varför det tog sån tid. De sa att tullen behövde "produktinformation". Kontaktade då säljaren som gav mig följande svar:

"Thank you for contacting Seeking Health. I would really like to apologize that FedEx is unable to deliver your order. We have already sent them the necessary information needed by the customs but, unfortunately, the order cannot be delivered due to certain restrictions being imposed on your country. And because of this, what we can only do is to issue a refund for the product amount.

Thank you for your understanding."

Det svaret gav iaf mig intrycket att jag inte kommer få mitt paket utan det är troligen stoppat av tullen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typen_200:

Beställer random piller från utlandet -> blir sjuk -> belastar sjukvården i Sverige
Är bättre med
Beställer random piller från utlandet -> tull -> stopp

Är inte sjukvården till för att hjälpa sjuka?!

Bra att känna sig som en belastning om man skulle bli sjuk eller skadad..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Är inte sjukvården till för att hjälpa sjuka?!

Bra att känna sig som en belastning om man skulle bli sjuk eller skadad..

Det är väl klart att den är till för att hjälpa sjuka, men varje patient blir som en "belastning". Den som är sjuk ska definitivt inte känna sig som en belastning, men faktum är att personen ökar arbetslasten för sjukvården vilket i sin tur leder till att den sjuke "belastar".
Själv tycker jag att det är självklart att tullen ska ta hand om okända preparat på väg in i landet.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck