Hjälp mig välja layout för ett tangentbordsbygge

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja layout för ett tangentbordsbygge

Hej, har efter ett köp här på Swec kärat ner mig i Winkeyless och hans PCB/Acryl-cases.
Men jag har svårt att bestämma mig på vilken layout jag ska satsa på - vill ni ge lite input?

Har idag ett custombyggt 60% som jag tycker är roligt att använda hemma, men saknar flera F-knappar, piltangenter samt deleteknapp från ett TKL dito. Känns rätt bökigt att använda Fn knapp för såna enkla saker. Känner även här hemma att jag saknar min numpad som jag använder i internetbanken, när jag skriver in personnummer och i miniräknaren.

TKL kör jag på jobbet och det är ett måste där där jag kodar flitigt med Home/End/Delete samt piltangenter och funktionsknappar.

Följande layouter finns att tillgå

Standard

TKL

+ Har alla knappar jag använder på jobbet
- Aningen stort
- Saknar numpad

Full Size

+ Har alla knappar jag använder på jobb och hemma
- För stort för jobb pga ergonomi
- Dyrare med keysets pga numpad

Winkeyless Speciale

Mini TKL

+ Har alla knappar som TKL har, men är strax över 2 rader mindre
+ Känns kul att köpa en specialare som inte finns någon annan stans
- Standard keysets fungerar inte utan stl1 specialknappar för altgr/win/Fn nere th
- Ser lite fult ut i verkligheten då alla knapparna sitter rätt trångt, blir skumt med SA profiler

Mini Fullsize

+ Har alla knappar för hem och jobb
+ Går att med omprogrammering och FN lager jobba om numpad till annat kul
- Ser lite trångt ut
- Ej standard knappar, samma som TKL problemet

Har jag missat fler för och nackdelar? Tänkte köra på zealios 78g switchar till denna med RGB leds under och över.

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag sitter själv om kvällarna och suktar över winkeyless-tangentbord med RGB-leds och acrylic case Vilka keycaps kommer du att vilja köra? Det påverkar valet väldigt mycket, tänker jag. Vissa keysets går inte att få i annat än standardlayout.

EDIT: Jag tänker att ett TKL med standard ISO-layout kanske är det enklaste. Dock inte så "speciellt" som många andra alternativ.

Permalänk
Inaktiv

@maximm: TKL med separat numpad? Bästa av två världar? (Iite enklare med keycaps att vara "standard" vill du ha lite mer utmaning kan du ju ta ISO
(Om det bara är räkningar som händer på numpaden borde det ju duga med en trådlös numpadvariant som du plockar undan/ limmar ihop med bankdosan. Eller sätter i lättåtkomlig USB)

Permalänk
Medlem

Jo, full size varianten känns kanske lite overkill, men sen finns där ju fullsize med numpad också.

Så här ser den ut med Pulse (jag har en pulse på G)

Mini TKL känns rätt fullt också

För övrigt tänkte jag köra på Svenska tecken samt ISO; det är lite av tjusningen tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Så här ser den ut med Pulse (jag har en pulse på G)

Har du köpt så att du skapa lite olika layouter, dvs har du tangenter till de olika layouterna?

Permalänk
Medlem

@twk: Just Pulse har jag det för, men tänkte inte köra Pulse på Winkeyless tangentbordet, det ska jag ha på antingen mitt majestouch eller ducky. På winkeyless-brädan vill jag ha något gladare

Base Kit: Yes
Child Kits: Numpad Kit (+$20.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: Novelties Kit (+$16.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: ISO Shift & Enter (+$7.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: Norde Kit (+$19.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: Forums Kit (+$5.99)

Permalänk
Inaktiv

@maximm: Ser ut som du kopierat min order (väntar också, otåligt, på pulse)
OT: Tänkte köra min pulse på novatouch tkl i svart ALU-chassi (tror det blir kanonsnyggt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@twk: Just Pulse har jag det för, men tänkte inte köra Pulse på Winkeyless tangentbordet, det ska jag ha på antingen mitt majestouch eller ducky. På winkeyless-brädan vill jag ha något gladare

Base Kit: Yes
Child Kits: Numpad Kit (+$20.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: Novelties Kit (+$16.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: ISO Shift & Enter (+$7.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: Norde Kit (+$19.99)

Base Kit: No (−$72.99)
Child Kits: Forums Kit (+$5.99)

Okej, om du ändå ska beställa ett custom tangentbord kanske det är kul att köra på någon custom layout, tex det som du kaller mini-tkl.

Permalänk
Medlem

Vilka färger vågar man sig på för caset? Svart/Vitt känns ju alltid säkrast, och sen matcha mha keyset och ljus på undersidan, eller vad tycker ni?

Ska man välja en färg gäller det att matcha keyset och färg redan från början

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alternativ om jag vill bygga ett eget med Zealios switchar? Går det att få det billigare? Ska man köpa ett färdigt och modda? Finns det enklare PCB/Case?

Permalänk
Medlem

Ska man bygga ett som kör ANSI Layout för att få billigare keysets? Eller är det att skjuta sig ifoten om man är van vid ISO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Vilka färger vågar man sig på för caset? Svart/Vitt känns ju alltid säkrast, och sen matcha mha keyset och ljus på undersidan, eller vad tycker ni?

Ska man välja en färg gäller det att matcha keyset och färg redan från början

Jag skulle köra på svart eller silver med acrylic bottom, men det är min personliga preferens

Skrivet av maximm:

Vad finns det för alternativ om jag vill bygga ett eget med Zealios switchar? Går det att få det billigare? Ska man köpa ett färdigt och modda? Finns det enklare PCB/Case?

Jag tycker att RS68 ser intressant ut. @Maevy byggde ett sådant och postade i en annan tråd. Han betalade ca 1300 kr för case, plate och pcb. Det går att bygga med ISO-layout. Se: #16057666

Skrivet av maximm:

Ska man bygga ett som kör ANSI Layout för att få billigare keysets? Eller är det att skjuta sig ifoten om man är van vid ISO?

Svårt att säga. Det verkar som att många entusiaster har gått över till ANSI. För min del håller jag mig till ISO.

Permalänk
Medlem

@twk: Är RS tangentbordet programmeringsbart?

Totalen inkl frakt blir ca 1500kr för Winkeyless för PCB/Plate med alla RGB dioder monterade skickat, så inte så stor skillnad eg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@twk: Är RS tangentbordet programmeringsbart?

Det ska det vara!

Permalänk
Medlem

Störiga är att vissa kits så kostade ISO $9 extra, det är ju ingen fara, men i ett annat kostar det $25.

Det dyra är alltid att få hem nordiska chars, det kostar sällan under $25, och har man sen ett winkeyless så ska man ha specialknappar på det.

https://www.massdrop.com/buy/hana-dsa-custom-keycap-set
Exempel där är TKL ANSI $50
Det är ju najs!

Men sen ska jag ha ISO, $26, och nordiska ÅÄÖ och knappar, $23 till.

Jaha, $50 till då
Sen om du vill ha korrekta knappar på ett winkeyless, $27 till.
Ofan, då är du snart uppe i 3x priset för default...

Var kan jag köpa RS tangentborden idag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Störiga är att vissa kits så kostade ISO $9 extra, det är ju ingen fara, men i ett annat kostar det $25.

Det dyra är alltid att få hem nordiska chars, det kostar sällan under $25, och har man sen ett winkeyless så ska man ha specialknappar på det.

https://www.massdrop.com/buy/hana-dsa-custom-keycap-set
Exempel där är TKL ANSI $50
Det är ju najs!

Men sen ska jag ha ISO, $26, och nordiska ÅÄÖ och knappar, $23 till.

Jaha, $50 till då
Sen om du vill ha korrekta knappar på ett winkeyless, $27 till.
Ofan, då är du snart uppe i 3x priset för default...

Ja, priset går upp oerhört mycket :/

Permalänk
Medlem

@twk: Var kan jag köpa RS tangentborden idag då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Störiga är att vissa kits så kostade ISO $9 extra, det är ju ingen fara, men i ett annat kostar det $25.

Det dyra är alltid att få hem nordiska chars, det kostar sällan under $25, och har man sen ett winkeyless så ska man ha specialknappar på det.

https://www.massdrop.com/buy/hana-dsa-custom-keycap-set
Exempel där är TKL ANSI $50
Det är ju najs!

Men sen ska jag ha ISO, $26, och nordiska ÅÄÖ och knappar, $23 till.

Jaha, $50 till då
Sen om du vill ha korrekta knappar på ett winkeyless, $27 till.
Ofan, då är du snart uppe i 3x priset för default...

Var kan jag köpa RS tangentborden idag då?

Jag tror du får ta och sätta dig ner och tänka på varför det är såhär. Är det en tillfällighet? Eller kanske där finns ett samband!

Till att börja med är ett helt grupp köp från tex Massdropp en piss i missisippi för tillverkaren. De ska ställa om maskiner, ta in rätt material, fixa eventuella formar osv. För en tillverkning de gör i max några dagar (väldigt litet tidsspan för dessa företag).
Det som görs är trots allt en special beställning, så utgångsläget är inte optimalt för billiga prylar.

Sen tillkommer ISO layout, och än mer Nordic ISO, som inte går som standard i dessa grupp köp och då är det rätt självklart lägger på ytterligare kosnader för tillverkaren.

Gruppköps arangören har redan gjort det så bra de kunnat för oss då de delat upp paket och vi kan välja ut det vi behöver.
De kunde lik väl haft ett strort baspaket, vilket antagligen gjort det billigare för den vanliga ANSI användaren, där vi fick köpa allt och sen lagt våra paket utanpå. De skulle nog rent ut av kunna skita i nordic då vi som helhet antagligen är väldigt liten del i förhållande till hela beställningen. Många hade nog kunnat nöja sig med Brittisk layout eller kanske blanka rent ut av hade varit nog för att få de färg scheman som erbjuds idag.

Du har och har hela tiden haft valet att gå över till ANSI och få paketen billigare.

Sen får vi även se det för vad det är, en lyx pryl som vi inte behöver.
Hade du varit 5 år tillbaka i tidan hade tillgängligheten och utbudet varit obefintligt mot idag.

Ibland får man helt enkelt försöka se saker från den ljusa sidan! Du, jag och många andra kan få tangenter / tangentbord som vi kan få att se ut precis som vi vill.

Permalänk
Medlem

@imo: Jag förstår mycket väl varför keycaps är dyra, det jag pratar om är att anpassa ett tangentbordsbygge för att kunna köpa keycaps billigt (standard + ansi), eller att köra på en specialare med ISO, som blir dyrare i capsen.

Har insett att det blir lite tråkigt att köra på ett kompakt chassi hos winkeyless då de är så jäkla snygga, och då ser man det ju knappt!

Ser så nice ut att se de vackra färgerna även ovanifrån. Frågan är om vågar köra på ett färgat lager, känns som man får matcha noggrant med caps för att det ska se bra ut då, eller vad tror ni? Svart känns enkelt, men hade varit lite vågat med ett färgat

Synd att det inte går att byta lager 2 - då det tillsamans med lager 1 fungerar som en plate.

Fler bilder: http://imgur.com/a/zYLbZ

Ett alternativ skulle väl ändå kunna vara att köra två frostade matta lager, eller frostad överst och sen akryl under och låta RGB belysningen under styra färgerna?

Här är hans tillgängliga färger: http://www.hanaacryl.com/product/?s_category=85