Lite frågor ang Samsung galaxy s7

Permalänk

Lite frågor ang Samsung galaxy s7

Hej,

Jag köpte igår en samsung g s7 och tänkte köra krypteringen men jag hittar bara att man kan kryptera sd kortet och inte enheten. Stämmer det att det inte går att kryptera enheten i 7:an?

/Force

Permalänk
Medlem

Tror detta är inbyggt i alla android versioner.

https://support.google.com/nexus/answer/2844831?hl=en

Men sen är dessvärre inte krypteringen särskilt bra...

http://www.iflscience.com/technology/what-if-fbi-tried-crack-...

(EDIT: Förvisso bättre än inget.)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Tror detta är inbyggt i alla android versioner.

https://support.google.com/nexus/answer/2844831?hl=en

Men sen är dessvärre inte krypteringen särskilt bra...

http://www.iflscience.com/technology/what-if-fbi-tried-crack-...

(EDIT: Förvisso bättre än inget.)

Okej i min gamla s4 så fick man manuellt kryptera sd och telefonen. men så är det inte i s7 alltså där krypterar man sd kortet manuellt då ?

Ja bättre än inget.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Galaxy S7/Edge är krypterade out of the box har jag för mig Standard i marshmallow

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av ehallq:

@forcevision: Galaxy S7/Edge är krypterade out of the box har jag för mig Standard i marshmallow

Vad menar du out of the box ?

Permalänk
Medlem

ja att det är förinställt redan.

Permalänk

ok, någon som har s7 och provat fingeravtrycket för att låsa upp telefonen ?

Funkar det bra ?
Hur säkert är det ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

ok, någon som har s7 och provat fingeravtrycket för att låsa upp telefonen ?

Funkar det bra ?
Hur säkert är det ?

fungerar utmärkt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Okej skall prova det då

Men nu undrar jag ärligt skulle inte det vara så himla bra batteritid på s7 ? Min var laddad 100% imorse kl 7 nu är det 29% kvar så jävla dåligt. 43% drar skärmen och android os 41% kan inte stämma ? Hur är det med era ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej skall prova det då

Men nu undrar jag ärligt skulle inte det vara så himla bra batteritid på s7 ? Min var laddad 100% imorse kl 7 nu är det 29% kvar så jävla dåligt. 43% drar skärmen och android os 41% kan inte stämma ? Hur är det med era ?

Jag sitter dock med en S7 EDGE, men min var 100% vid 0530 i morse och jag har nu 79% kvar. har dock på använt spotify i 40min påväg till praktiken sen surfat lite FB, men min håller bra tycker jag, dock har ju EDGE lite större batteri, men din verkar har dragit otroligt mkt batteri.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej skall prova det då

Men nu undrar jag ärligt skulle inte det vara så himla bra batteritid på s7 ? Min var laddad 100% imorse kl 7 nu är det 29% kvar så jävla dåligt. 43% drar skärmen och android os 41% kan inte stämma ? Hur är det med era ?

Utan att veta HUR MYCKET du använt telefonen är det omöjligt att säga om det är bra eller dåligt

Permalänk

Använt den i ca 1 - 1,5 tim

jag använder ingen energispar på den det skall tydligen finnas något för program man kan göra så dom drar mindre ström ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Använt den i ca 1 - 1,5 tim

Då lär det absolut vara något som är fel. jag har använt min mkt mer än så idag. frågan är om det har varit så ett tag att den laddar ur sig så pass fort? isf lär du kanske tala med Samsung om det .

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Använt den i ca 1 - 1,5 tim

jag använder ingen energispar på den det skall tydligen finnas något för program man kan göra så dom drar mindre ström ?

Har du spelat grafikintensivt spel hela den tiden eller lysnat på musik med skärman avstängd. Väldigt stor skillnad på hur mycket det drar

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej skall prova det då

Men nu undrar jag ärligt skulle inte det vara så himla bra batteritid på s7 ? Min var laddad 100% imorse kl 7 nu är det 29% kvar så jävla dåligt. 43% drar skärmen och android os 41% kan inte stämma ? Hur är det med era ?

Har du uppdaterat telefonen till senaste mjukvaran? Min hade dåligt batteri i början som jag löste med att uppdatera telefonen och låta batteriet ta slut helt och hållet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Använt den i ca 1 - 1,5 tim

jag använder ingen energispar på den det skall tydligen finnas något för program man kan göra så dom drar mindre ström ?

Det tar ett par dagar innan allt lugnar ner sig, så tänk inte för mycket på batteritiden i början. Mycket som ska installeras och hålla på i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Har du uppdaterat telefonen till senaste mjukvaran? Min hade dåligt batteri i början som jag löste med att uppdatera telefonen och låta batteriet ta slut helt och hållet.

Man ska aldrig låta ett LiIon batteri ladda ur helt. Det sliter extra på batteriet.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har märkt är att den drar ca 1% i timmen när den inte används och att batteriet laddas ruskigt snabbt. Sen har jag inte hunnit spela på den speciellt mycket men den drar mycket mer då men jag har hittils inte behövs ladda den oftare än varannan dag. I och med att laddningstiden är så kort så känns batteritiden så mycket bättre än min gamla S5:a där batteriet minskade med minst 2% i timme när den bara låg oanvänd.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Nej inga spel under denna tiden, men har installerat appar på den. Ja jag fick att jag skulle uppdatera mjukvaran det första som hände när jag kopplade upp den på nätet. Så det är klart. Sedan har jag installerat appar och krypterat mitt sd kort. Men tycker att 43% skärm och 41% android os är mycket eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej inga spel under denna tiden, men har installerat appar på den. Ja jag fick att jag skulle uppdatera mjukvaran det första som hände när jag kopplade upp den på nätet. Så det är klart. Sedan har jag installerat appar och krypterat mitt sd kort. Men tycker att 43% skärm och 41% android os är mycket eller ?

Både mjukvaruuppdatering och kryptering drar ganska mycket mer batteri än att bara låta mobilen ligga. Min Note 3 har en tendens att bli varm när den gör någon av de sakerna en längre stund. Vet inte om det tar lika mycket som att spela men telefonen jobbar nog hyfsat hårt i båda fallen.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

Både mjukvaruuppdatering och kryptering drar ganska mycket mer batteri än att bara låta mobilen ligga.

ja men verkligen så j*kla mycket ?
Vad går snabbast att ladda batteriet med via sladd eller trådlöst ?

Permalänk

Jag kan inte ringa videosamtal med min samsung, finns det inställningar för detta ? Jag har kollat med min operatör telenor och hos dom skall mitt abonnemang fungera att ringa med. Någon som vet vad problemet kan vara ?

Permalänk

Pratade med samsung ang min fråga ovan, och man måste ställa in telefonen på 3g och det måste även mottagaren ha på annars funkar det inte. Tycker det är så jäkla konstigt att man måste ställa in det att telefonen inte själv ställer in det.

Permalänk
Medlem

Skippa videosamtal och ring via Viber eller Skype istället.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Skippa videosamtal och ring via Viber eller Skype istället.

Ja men då gäller att mottagaren har det också. Men men något sånt får det bli.

Någon som har koll på detta med trådlös laddning, Går det snabbare än med tråd att ladda telefonen ? Tar batteriet mer skada av trådlös laddning eller finns det något annat negativt med trådlös laddning ?

Permalänk
Medlem

Det går långsammare att ladda trådlöst. Det du vinner på det är bekvämligheten att bara ställa telefonen på plattan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Det går långsammare att ladda trådlöst. Det du vinner på det är bekvämligheten att bara ställa telefonen på plattan.

Okej, då gissar jag att trådlöst inte pajar batteriet mer än vanlig laddning om man säger så ?

Permalänk
Medlem

Nej det ska det inte göra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Lit OT kanske men min bindningstid på min gamla tele har gått ut nu och står i valet mellan en S7 och en S7 edge.
Är edgen värd de xtra pengarna eller? visst ser den djävligt ball ut men har man så stor användning av dem? Större batteri är ju iof alltid nice iof.Så vad rekomenderar ni, edge eller standard?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Lit OT kanske men min bindningstid på min gamla tele har gått ut nu och står i valet mellan en S7 och en S7 edge.
Är edgen värd de xtra pengarna eller? visst ser den djävligt ball ut men har man så stor användning av dem? Större batteri är ju iof alltid nice iof.Så vad rekomenderar ni, edge eller standard?

Jag använder EDGE-funktionerna ett par gånger om dagen som mest. Skärmen ser bättre ut på EDGEn tack vare kanterna men det kanske bara är jag som tycker det. Visst har EDGE lite bättre batteritid och är lite större men det är inte mycket som skiljer utöver det.

Nu när jag tänker tillbaka så skulle jag troligtvis ha köpt den vanliga S7an istället. Nu väntar jag istället på Note 6 som förhoppningsvis kommer med USB-C!

Visa signatur