EU kan straffa Google med miljardböter

Permalänk
Melding Plague

EU kan straffa Google med miljardböter

Google har under det senaste årets utretts av EU-kommissionen för brott mot konkurrenslagstiftningen och nu kan en dom vara nära. Om sökjätten fälls väntar böter på uppemot 60 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Don't be evil -> Be evil sometimes?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Måste säga... detta var en rätt dåligt skriven artikel. Jag kunde svurit på att jag läste samma sak i alla 3 styckena, om och om igen. Detta trots att källan är flera sidor lång.
Där står även info i källan om vad det gäller, med Googles skumma kontrakt och mer info om bakgrunden till det hela. Något som lätt kunnat fylla ut artikeln med mindre repetition.

Det är intressant info dock, för Google trycker verkligen på för sig och sig själv, så bra att EU granska och ev bötfäller dem om det behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad snårigt.
Hade det varit samma problem från EU om Google bara tagit med playstore (appmarknaden)? Finns ju andra leverantörer av den typen av app också.
Det är väl delvis den gemensamma apparknaden som håller ihop android som plattform.

Och sedan hänger väl hela businessmodellen för google ihop med de apparna som kommer till luren? OSet är gratis men de tjänar pengar på att samla in uppgifter genom apparna som medföljer. Är det så att den typen av businessmodell bara får användas småskaligt kanske?

Edit:
Näe, det här resonemanget från EU känns inte riktigt bra. Eller rätt dumt till och med.
Samma problematik som när microsoft åkte dit på samma grej för internet explorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast

På ett sätt kan man ju dock tycka att Google har rätt att skicka med sina egna appar till det operativsystem som de själva utvecklar och att alla andra tillverkare gärna får skapa sina egna OS istället.

Men men, vi får se hur det går.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Det här känns som ett skämt. Det är Googles OS och eftersom det är deras produkt så borde de få installera appar på mobiler som kör DERAS operativsystem så länge andra appar kan användas vilket är möjligt.

Skärpning EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Don't be evil -> Be evil sometimes?

Snarare försök vara ond så ofta det går om ingen märker det. Hycklare är vad Google är.

Edit: Inte för att EU är bättre. De behöver pengar nu så jag förväntar mig en fällande dom.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ni lyckas för bra och är för framgångsrika, ni får inte göra vad ni vill med era produkter, bam böter...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet då dom flesta tillverkare installerar sina egna och googles varianter. Sen är ju faktiskt android googles skapelse :\ som dessutom är känd för att vara den öppna plattfolrmen där du kan byta ut alla appar mot vad du känner för.
Känns inte i mina ögon i alla fall som att det är någon dålig konkurans på appfronten i android.
Men det är enligt mig och från mitt håll att se på saken ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Sen ska man ju försöka få bort all skit som är förinstallerat, har två Asus plattor för barnen med 8GB lagring, och hälften är reserverat för OS (!!!) samt det är ett par dussin skitprogram förinstallerade som man inte kan få bort utan att roota dom som säkert tar upp iaf 1GB.

Permalänk
Medlem

Kan tyckas elakt och oberättigat av EU. Men veta om, ska man, att detta är för oss konsumenter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Google är bäst, så är det bara. Vill man ha kunder har man Google-appar på sina telefoner. Skulle jag tillverka Android-telefoner skulle jag välja att ha Google-appar installerade från början.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av EU. Synd bara att man inte är lika intresserad av att sätta dit alla brottsliga skattesmitare. Det är en betydligt större kostnad för EU och dess medlemsländer vilket om inte annat Panama-skandalen tydligt visat.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som det är några större problem att de levererar med sina egna appar så länge de inte blockerar andra tillverkares känner jag. Känns lite som microsoft windows N-versionen (utan mediaspelare för EU)

Enligt wiki så såldes 1500 datorer med N-versionen förinstallerad (OEM) och inga i butik.
Så enligt konsumenter var det tydligen inte ett problem att windows levererades med mediaspelare.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fan vad snårigt.
Hade det varit samma problem från EU om Google bara tagit med playstore (appmarknaden)? Finns ju andra leverantörer av den typen av app också.
Det är väl delvis den gemensamma apparknaden som håller ihop android som plattform.

Och sedan hänger väl hela businessmodellen för google ihop med de apparna som kommer till luren? OSet är gratis men de tjänar pengar på att samla in uppgifter genom apparna som medföljer. Är det så att den typen av businessmodell bara får användas småskaligt kanske?

Edit:
Näe, det här resonemanget från EU känns inte riktigt bra. Eller rätt dumt till och med.
Samma problematik som när microsoft åkte dit på samma grej för internet explorer.

Skrivet av Uzanar:

På ett sätt kan man ju dock tycka att Google har rätt att skicka med sina egna appar till det operativsystem som de själva utvecklar och att alla andra tillverkare gärna får skapa sina egna OS istället.

Men men, vi får se hur det går.

Skrivet av fluppblubb:

Det här känns som ett skämt. Det är Googles OS och eftersom det är deras produkt så borde de få installera appar på mobiler som kör DERAS operativsystem så länge andra appar kan användas vilket är möjligt.

Skärpning EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Ni inser alltså att Microsoft fick på smällen för detta med Internet Explorer redan. Det som är problemet är att tillverkarna tvingas att lägga in dessa appstore, denna "tillbehörsmjukvara" för att få lov att använda detta "gratis utan krav" OS.

Mao, Google försöker gå runt IE problemet genom att inte inkludera det i OSet, men sen genom avtal med telefontillverkarna, i hemlighet, tvinga in det ändå. Detta kan omöjligt vara rättvist eller bra.

IE fick efter domstolsbeslutet möjligheten att direkt vid installation av OSet, bytas ut mot något annat, typ Chrome, Fireforx, Opera osv.
Samma sak skulle vara rättvist för Googles Appstore också. Dvs Android ska komma med en öppen marknad av appstores, och vill du inte ha googles, ska du slippa det och kunna lägga in andra alternativ. Vill du ha den ska du kunna lätt installera den och köra den.

Titta på vad som hände med IEs popularitet när detta skedde vs nu, och då var Google en av de som tryckte på för att MS skulle tvingas till detta. Nu är de själva orsaken till det, och nu plötsligt är det okej?!

Media spelaren i WIndows var väl också en sådan sak som ställde till det vill jag minnas.

Permalänk
Avstängd

Vad är detta för "jämförelsesajter" egentligen?

Förövrigt så är det ju lustigt att Google är i blåsvädret bara för att Android har 60% av marknaden, iOS har säkert drygt 35% av marknaden men tror ni på allvar att de öht tillåter tredjeparts appstores? Apple skulle nog nuke'a hela världen innan dom tillåter en tredjeparts appstore på iOS. Konstigt nog fokuserar man på Google som i praktiken tillåter tredjeparts appstores? (bara att tillåta okända källor och ladda ner APK'n, barnsligt enkelt)

Permalänk
Medlem

Låter mer som EU är ute efter pengar än rättvisa här, kanske behöver fulla på kassorna. ***bort/moderator***

Inlägg redigerat (risk för urspårning) /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Ni inser alltså att Microsoft fick på smällen för detta med Internet Explorer redan. Det som är problemet är att tillverkarna tvingas att lägga in dessa appstore, denna "tillbehörsmjukvara" för att få lov att använda detta "gratis utan krav" OS.

Mao, Google försöker gå runt IE problemet genom att inte inkludera det i OSet, men sen genom avtal med telefontillverkarna, i hemlighet, tvinga in det ändå. Detta kan omöjligt vara rättvist eller bra.

IE fick efter domstolsbeslutet möjligheten att direkt vid installation av OSet, bytas ut mot något annat, typ Chrome, Fireforx, Opera osv.
Samma sak skulle vara rättvist för Googles Appstore också. Dvs Android ska komma med en öppen marknad av appstores, och vill du inte ha googles, ska du slippa det och kunna lägga in andra alternativ. Vill du ha den ska du kunna lätt installera den och köra den.

Titta på vad som hände med IEs popularitet när detta skedde vs nu, och då var Google en av de som tryckte på för att MS skulle tvingas till detta. Nu är de själva orsaken till det, och nu plötsligt är det okej?!

Media spelaren i WIndows var väl också en sådan sak som ställde till det vill jag minnas.

Ursäkta men du tror att det är annorlunda här? I windows kan man installera andra webbläsare direkt efter installationen; I en android mobil kan du direkt installera en tredjeparts appstore genom att klicka i en enda inställning. Det är exakt samma sak, men nu ska Google få böter för att de kör på samma modell som MS är tillåtna att köra med?

Pinsamt.

Permalänk
Medlem

@RainesX: Känner det samma. Kan tänka mig att Microsoft också gör det för telefoner med deras Windows Phone OS.

Förstår inte varför detta skall vara ett problem, har inte Google all rätt att bestämma vilka applikationer som kommer med deras egna operativsystem? Tycker inte att det är något fel på deras program heller.

Om tillverkaren inte vill ha det så, får dom väl skapa ett eget operativsystem?

Permalänk
Medlem

Google kan bli mindre rika framöver om det vill sig illa.
Böter till EU och kanske ett riktigt stort skadestånd till Oracle.
Det blåser hårda vindar för Google nu...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vad är detta för "jämförelsesajter" egentligen?

Förövrigt så är det ju lustigt att Google är i blåsvädret bara för att Android har 60% av marknaden, iOS har säkert drygt 35% av marknaden men tror ni på allvar att de öht tillåter tredjeparts appstores? Apple skulle nog nuke'a hela världen innan dom tillåter en tredjeparts appstore på iOS. Konstigt nog fokuserar man på Google som i praktiken tillåter tredjeparts appstores? (bara att tillåta okända källor och ladda ner APK'n, barnsligt enkelt)

Fast iOS används bara på enheter tillverkade av Apple själva, så det är inte alls samma scenario som detta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

är väl inte mer än rättvist, om jag minns rätt så var google en av dom största som ville att microsoft skulle åka dit med IE. låg på mycket med det.
nu åker dom dit på det själv. ibland gör det ont att vara hypokrit

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Google kan bli mindre rika framöver om det vill sig illa.
Böter till EU och kanske ett riktigt stort skadestånd till Oracle.
Det blåser hårda vindar för Google nu...

Fast det går ingen nöd på dem direkt. Även om nu google skulle betala 60 miljarder i böter för detta, är det bara 10% av vinsten från förra året. Alltså inte omsättning, utan ren och skär vinst. Sinnessjukt.

Men jag tycker ändå sådana här domar är lite märkliga ändå. Om vi tar MS t ex, det är ju deras operativ och IE var något de inkluderade, skulle de blivit fällda för att inkludera notepad, eller paint då också? Varför har inte Apple stämts för att inkludera Safari? Varför har inte Apple stämts för att inkludera Siri?

Permalänk
Skrivet av cider123:

Ursäkta men du tror att det är annorlunda här? I windows kan man installera andra webbläsare direkt efter installationen; I en android mobil kan du direkt installera en tredjeparts appstore genom att klicka i en enda inställning. Det är exakt samma sak, men nu ska Google få böter för att de kör på samma modell som MS är tillåtna att köra med?

Pinsamt.

Frågan är väl om det går att avinstallera s.k systemprogramvara? IE kan man ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det går ingen nöd på dem direkt. Även om nu google skulle betala 60 miljarder i böter för detta, är det bara 10% av vinsten från förra året. Alltså inte omsättning, utan ren och skär vinst. Sinnessjukt.

Men jag tycker ändå sådana här domar är lite märkliga ändå. Om vi tar MS t ex, det är ju deras operativ och IE var något de inkluderade, skulle de blivit fällda för att inkludera notepad, eller paint då också? Varför har inte Apple stämts för att inkludera Safari? Varför har inte Apple stämts för att inkludera Siri?

När det gäller Apple så går det väl inte att få tag på en iOS enhet som har tillverkats av en tredjepart?

Permalänk
Avstängd

EU kommer nog att förfalla innan denna dom är fastställd. Vem vet vad som händer efter att UK lämnar EU?

Permalänk

Om man inte får appar förinstallerade så kommer många få en sämre upplevelse på android IMO. Antingen installerar folk googles appar eller så tar dom en av alla appar som är sönderbombade med reklam banners och popups som man måste betala för att få bort.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Som konsument tycker jag att det bara är bra att det följer med välslipade och välfungerande applikationer för de vanligaste sysslorna när man löper en ny produkt som t.ex. en telefon eller en surfplatta. Däremot tycker jag inte om att dessa skall hanteras speciellt så att de t.ex. inte går att ersätta eller avinstallera.
Om nu EU går in och bestämmer att saker skall vara mer flexibla och till och med börjar hota Google med böter så borde samma flexibilitetskrav gälla alla tillverkare, även Apple, Microsoft och andra, så att alla användare av likvärdiga produkter får dessa funktioner.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att EU gör fel. Läs källan, den har mer information om varför Google kan komma att fällas, om än inte jättemycket.

För den som är intresserad är detta intressant läsning, om än vinklad mot google. Den har dock många referenser för sina påståenden. http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-a...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Ni inser alltså att Microsoft fick på smällen för detta med Internet Explorer redan. Det som är problemet är att tillverkarna tvingas att lägga in dessa appstore, denna "tillbehörsmjukvara" för att få lov att använda detta "gratis utan krav" OS.

Mao, Google försöker gå runt IE problemet genom att inte inkludera det i OSet, men sen genom avtal med telefontillverkarna, i hemlighet, tvinga in det ändå. Detta kan omöjligt vara rättvist eller bra.

IE fick efter domstolsbeslutet möjligheten att direkt vid installation av OSet, bytas ut mot något annat, typ Chrome, Fireforx, Opera osv.
Samma sak skulle vara rättvist för Googles Appstore också. Dvs Android ska komma med en öppen marknad av appstores, och vill du inte ha googles, ska du slippa det och kunna lägga in andra alternativ. Vill du ha den ska du kunna lätt installera den och köra den.

Titta på vad som hände med IEs popularitet när detta skedde vs nu, och då var Google en av de som tryckte på för att MS skulle tvingas till detta. Nu är de själva orsaken till det, och nu plötsligt är det okej?!

Media spelaren i WIndows var väl också en sådan sak som ställde till det vill jag minnas.

Yes. Det inser jag och jag nämnde grejen med IE i mitt inlägg också.
Tyckte det blev tokigt även i microsofts fall.
Microsoft skickar med miniräknare, sökfunktion, filutforskare, mspaint och processövervakning, nätverkshanteringsverktyg, texteditor, kommandotolk också i sitt OS vilket tydligen inte var problematiskt. Ja, och en hög andra grejer också för den delen som andra aktörer skulle kunna bygga istället. Har själv använt ersättare för alla de funktionerna i windows så det hade varit möjligt med konkurrens även där.

Jag kan tycka att det är OK man man skickar med fjärrkontroll till TVn från start även om TVtillverkaren har en stor andel av marknaden och andra aktörer hade kunnat tillverka fjärren istället. Exempel finns i oändlighet där. På samma sätt ser jag det som rimligt att tillverkaren av ett OS också får lägga in sina egna appar i systemet från start.
Dessutom är valet fritt för mobiltillverkarna att inte ta med googles app-paket om de väljer android. Det är mobiltillverkarnas val att betala extra för att Googles appbundle ska följa med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled