Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Det blir rejäla prestandaförbättringar när Sony släpper en uppdaterad Playstation 4, i synnerhet sett till grafikdelen. Detta enligt en rapport från spelsajten Giant Bomb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte köpte en ps4 vid jul Ska bli spännande detta!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Kommer den klara alla spel i 60fps må tro

Permalänk
Medlem

Nice! Blir ett Playstation 4: Neo lagom till vintern då.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Skulle vara trevligt om spel som släppts innan i 30 fps låses upp till 60 fps.

Permalänk

Intressant det här, bra för de som vill köra VR. Dock så skulle jag nog känna mig rätt besviken över att ha en "gammal" PS4. Förstår denna utveckling på PC fronten där man jämt och ständigt uppgraderar (kör själv bara PC). Borde istället erbjuda bundlade kits av Morpheus med en upphottad PS4 endast för VR titlar för att inte göra massan upprörd. I slutet av dagen är det goodwill gentemot konsumenterna som behåller kundbasen. Andra hands värdet på en v1 PS4 sjunker ju nu rätt rejält.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar konsoller vara lite mer intressanta

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

nästa gimmik blir säkert 4K @ 30fps... istället för 1080p@60

Undrar om MS kommer att göra något med Xbone.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om den har samma ytterformat så känns det som om den antingen blir varmare eller mer högljudd än originalet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Intressant det här, bra för de som vill köra VR. Dock så skulle jag nog känna mig rätt besviken över att ha en "gammal" PS4. Förstår denna utveckling på PC fronten där man jämt och ständigt uppgraderar (kör själv bara PC). Borde istället erbjuda bundlade kits av Morpheus med en upphottad PS4 endast för VR titlar för att inte göra massan upprörd. I slutet av dagen är det goodwill gentemot konsumenterna som behåller kundbasen. Andra hands värdet på en v1 PS4 sjunker ju nu rätt rejält.

Känner lite så faktiskt, jag kommer ju inte vilja sitta kvar på mitt "gamla ps4" när man vet att det finns ett nyare och bättre.

Får väl hoppas att dem gör en riktigt schysst "trade-in deal" eller erbjudande för de personer som redan sitter på ett gammalt ps4... Men iom att spelen ska ha stöd för båda, så känns det ju som att detta inte kommer ske. Alla spelen kommer ju fortfarande "funka"....

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

nästa gimmik blir säkert 4K @ 30fps... istället för 1080p@60

Undrar om MS kommer att göra något med Xbone.

Enligt rykten så ja. Blir ett intressant E3 i år med PS4K, Nintendo NX och kanske en ny Xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fynd läge vid jul för dom som vill köpa en "gammal" ps4 beg.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

nästa gimmik blir säkert 4K @ 30fps... istället för 1080p@60

Undrar om MS kommer att göra något med Xbone.

Gimmick? En upplösning och en bildfrekvens är väl vad det är
Om konsolen skulle klara av en del spel i 4K@30FPS så vore det helt fantastiskt faktiskt med tanke på att vi talar om 4 gånger så många pixlar som 1920x1080 består av men det tvivlar jag starkt på att konsolen kommer kunna göra.

1920x1080@60FPS lär ju dock blir vardagsmat för den här istället, men frågan är ju bara precis som du säger om Microsoft tänker kontra det här på något sett?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kul att det händer grejer på konsolsidan också!
Men behövs inte x4 prestandan för att gå från 1080p till 4k?

Lägg där till 2x för att gå från 30 till 60Hz.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Enligt en verifierad insider på Neogaf stod Sony i valet och kvalet mellan att välja en starkare CPU och ett lanseringspris på 499$ eller en svagare CPU och ett pris på 399$ Verkar som de valde det svagare, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Gimmick? En upplösning och en bildfrekvens är väl vad det är
Om konsolen skulle klara av en del spel i 4K@30FPS så vore det helt fantastiskt faktiskt med tanke på att vi talar om 4 gånger så många pixlar som 1920x1080 består av men det tvivlar jag starkt på att konsolen kommer kunna göra.

1920x1080@60FPS lär ju dock blir vardagsmat för den här istället, men frågan är ju bara precis som du säger om Microsoft tänker kontra det här på något sett?

hehe ja men du förstår vad jag menar , istället för att gå vidare till 60fps så kör de kvar på "the cinematic feel" 30fps fast höjer upplösningen istället och marknadsför spelen att de nu kör ULTRA 4K SUPER HIGH MEGA RESULUTION Tripple ULTRA ++ only on PS4... Folk kommer ju gå på det också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Att tidiga PS4 köpare inte utesluts vore bra. Såvida det nubinte blir i stil med Shadow of Mordor och skillnaderna mellan PS3 och PS4 utgåvan.

Hade gärna sett att nya modellen blir bakåtkompatibel med något tidigare. Nuvarande fixar inte ens PS1. Hade den fixat PS3 hade det varit riktigt intressant, speciellt om modellen var tyst. Men det känns ganska osannolikt.

Intressant att se vad som händer på E3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om den har en 4K blue ray-spelare till vettigt pris så kanske det är värt att uppgradera, annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer den klara alla spel i 60fps må tro

Om utvecklarna fokuserar och gör spel som körs i 60 Fps så självklart, men fokuserar de på grafik så kvittar det var det sitter för hårdvara i maskinen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Megacrash:

Kommer den klara alla spel i 60fps må tro

Skrivet av MugiMugi:

Om utvecklarna fokuserar och gör spel som körs i 60 Fps så självklart, men fokuserar de på grafik så kvittar det var det sitter för hårdvara i maskinen.

Ett tecken som tyder på att det kommer bli en hel del 60FPS-spel för konsolen är ju ändå det här från Giant Bomb-artikeln:

Citat:

But one place Sony is unwilling to bend is on frame rate. Throughout the documents, Sony repeatedly reminds developers that the frame rate of games in NEO Mode must meet or exceed the frame rate of the game on the original PS4 system.

För ska man sikta på ens 4K@30FPS så kommer det ju kräva alldeles för mycket prestanda jämfört med att bara öka bildfrekvensen för ett existerande 1080p@30FPS-spel och kanske lägga till lite mera ögongodis.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Keeper of Traditions

Men klarar den Crysis..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Personligen litar jag alltid på Giant Bomb och Austin Walker, de publicerar inte saker så där bara.

Permalänk
Medlem

Naaajs. Vem vet, kanske blir det en PS4 i alla fall en vacker dag.

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Skulle vara trevligt om spel som släppts innan i 30 fps låses upp till 60 fps.

Kanske kommer en uppdatering till vissa spel, ungefär som Remote play till PS3 med PS Vita eller Playstation move.

Skrivet av Helionart:

Intressant det här, bra för de som vill köra VR. Dock så skulle jag nog känna mig rätt besviken över att ha en "gammal" PS4. Förstår denna utveckling på PC fronten där man jämt och ständigt uppgraderar (kör själv bara PC). Borde istället erbjuda bundlade kits av Morpheus med en upphottad PS4 endast för VR titlar för att inte göra massan upprörd. I slutet av dagen är det goodwill gentemot konsumenterna som behåller kundbasen. Andra hands värdet på en v1 PS4 sjunker ju nu rätt rejält.

Det här här ju egentligen ett resultat av att Sony och Microsoft bestämde sig för att inte sälja maskinen med förlust alls, så blir ju maskinen föråldrad mycket snabbare. Lösningen blir då en ny version där spelen fortsätter fungera på den äldre. Slipsnissarna tycke förstås att det är genialt. Hela risken försvinner för Sony, då de inte förlorar några pengar nånstans. Istället läggs det över på konsumenterna, om tidiga kunder vill ta del av det nya. För presumtiva nya kunder ökar intresset markant, både för gruppen som är teknikintresserade och vill ha det senaste, samt för de som vill ha något billigt och bra, då de kan fynda den äldre varianten.

Skrivet av xpanterx:

Om den har samma ytterformat så känns det som om den antingen blir varmare eller mer högljudd än originalet.

Krympt tillverkningsteknik, och eftersom Polaris visar sig att faktiskt vara 2,5 gånger mer energieffektiv så kan det lika gärna bli mindre värme ändå.

Fixat skrivfel och skrivit mer
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer den klara alla spel i 60fps må tro

Sen när garanterar en CPU uppklockning på ~30% att man helt plötsligt kan snurra spel i dubbla (i vissa fall) uppdateringsfrekvensen?

Permalänk
Avstängd

Tror inte denna maskin klarar av att leverera 3D spel i 4K i njutbar FPS...och för under 4000:-.

Om nu inte Sony har kokat ihop nåt super.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

AMD har nog gjort rätt om det redan kommer en ny konsoll. isynnerhet på GPU sidan. Läste att Nintedo NX kommer porta spel från PS4 vilket borde göra den intressant.

Permalänk
Medlem

Är det en UHD Bluerayspelare i den blir det ett köp å detta blir mitt första inköp http://www.discshop.se/filmer/bluray/deadpool_4k_ultra_hd_blu...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

hmm. beräkningskraften är 0,2 tflops högre än r9 380x. Jag var ganska nära med min gissning (som var 380x) första gången vi hörde talas om en upphottad ps4. Så den borde prestera lite bättre än så med optimeringar.
Fortfarande att konsoler just fick fotfäste för att orka en standard som 1080p när nästa steg redan börjar hitta hem. Den enda enheten jag har som inte har 1440p skärm är min laptop från tidiga 2011 med 1366x768. Det här är vad ps4 skulle varit när den kom tycker jag. Kan varit för dyrt och riskfyllt men nu är det ju bara en billig dator med låst mjukvara

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helionart:

Intressant det här, bra för de som vill köra VR. Dock så skulle jag nog känna mig rätt besviken över att ha en "gammal" PS4. Förstår denna utveckling på PC fronten där man jämt och ständigt uppgraderar (kör själv bara PC). Borde istället erbjuda bundlade kits av Morpheus med en upphottad PS4 endast för VR titlar för att inte göra massan upprörd. I slutet av dagen är det goodwill gentemot konsumenterna som behåller kundbasen. Andra hands värdet på en v1 PS4 sjunker ju nu rätt rejält.

Njä, ''jämt och ständigt'' vettetusan...jag uppgraderar min dator vart 4'e år eller nåt..Satt på ett HD7950 ganska så länge, och det kortet räcker långt än idag i 1080P spelande.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Jag har semester under E3 veckan. Dock ingen PS fan men ska bli intressant!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear