Permalänk
Medlem

i5-5675C eller i7-4790K?

Hej!

Jag hjälper min kusin att bygga en ny dator då han går från en äldre stor burk med en urusel-på-överklockning i7-920 (stepping C0). Han har ordnat nästan alla komponenter (bl.a. Z97 moderkort han köpte för en billig peng, GTX 970, 16 GB DDR3 RAM) och sitter nu och velar mellan dessa två CPU:er :

i7-4790K
i5-5675C

Skälet till att valet ligger mellan dessa är att personerna som säljer dem säljer dem för ungefär samma pris (1900-2200 kr har jag för mig att det var) OCH de båda ska tydligen vara oöppnade och oanvända.

Nu till det svåra: Min kusin, som använder sin dator för programmering, surf, dokument- och bildredigering, spel samt (ibland) streaming vill även gärna få ner kostnaden på elförbrukningen så mycket som det går då han betalar sina egna räkningar. Initialt tänkte jag rekommendera att han slår till på 4790K (eller 6700K, om han inte redan haft ett Z97 moderkort) då han får HT, men sedan såg jag att effektförbrukningen för i5-5675C är betydligt lägre än för 4790k:

Enligt denna artikel kan i5-5675C även pressas ner till 37W:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20440-intel-core-i7-5775c-oc...

Hans dator är på ca 12-14h varje dag och han planerar att ha datorn i minst 3 år för att sedan konvertera den till en gaming-HTPC.

Vad tycker ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte: Inget vidare bra pris på Broadwell processorn, krävs eventuellt en BIOS uppdatering för att vara kompatibel med Z97 moderkortet. Ett modern datorsystem drar inte direkt mycket ström.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså jag känner väl lite att ni överdriver elkonsumptionen här lite. Vid 50W mer blir det om jag räknar rätt 0,7kWh mer på en dag om datorn är igång på full belastning i 14 timmar. Med ett elpris på 70 öre/kWh blir det i runda slängar 180 kronor på ett år. Vid full belastning 14 timmar om dagen. Eller är hans el så extremt dyr?

I vilket fall som helst så drar på 5675C och 4790K mycket mindre än hans nuvarande 920.

Är det spel som är den stora prioriteten kanske han tjänar på 5675Cs stora L4-cache, annars tycker jag lite han byter ner sig om han går från i7 till i5 men det kanske bara är jag.

Nästan lite misstänksamt bra pris för en splitter ny och öppnad 4790K om han begär 2000 kronor för den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Icte: Inget vidare bra pris på Broadwell processorn, krävs eventuellt en BIOS uppdatering för att vara kompatibel med Z97 moderkortet. Ett modern datorsystem drar inte direkt mycket ström.

Vad skulle vara ett bättre pris för en oöppnad i5-5675C? Ser att de finns för 2800 kr som billigast på prisjakt. Ang. BIOS uppdatering så har moderkortet någon form av USB-BIOS flash (har för mig att det var ett ASUS Maximus moderkort, återkommer om det!).

Skrivet av Andreaz1:

Alltså jag känner väl lite att ni överdriver elkonsumptionen här lite. Vid 50W mer blir det och jag räknar rätt 0,7kWh mer på en dag om datorn är igång på full belastning i 14 timmar. Med ett elpris på 70 öre/kWh blir det i runda slängar 180 kronor på ett år. Vid full belastning 14 timmar om dagen. Eller är hans el så extremt dyr?

I vilket fall som helst så drar på 5675C och 4790K mycket mindre än hans nuvarande 920.

Är det spel som är den stora prioriteten kanske han tjänar på 5675Cs stora L4-cache, annars tycker jag lite han byter ner sig om han går från i7 till i5 men det kanske bara är jag.

Nästan lite misstänksamt bra pris för en splitter ny och öppnad 4790K om han begär 2000 kronor för den...

Personen som har 4790K ville först ha 2500 kr då han nyligen köpt det från Webhallen för det priset, men han prutade ner det :P.

Endast ca 180 kr extra per år? Det var inte mycket det. Men är det inte så att Broadwell kan gå ännu lägre under idle än 4790K? Och ja, det är just L4-cachen som är den mest intressanta delen vilket gör att 5675C presterar ungefär lika bra (eller liiite bättre) i de spel han spelar (GTA V, Skyrim m.m.) än ett 4790K.

Blir det verkligen en nedgradering om man går från en gammal i7-920 med HT, som tydligen presterar ungefär lika bra i spel som 2500K, till en ny i5?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Känns som om du överskattar I7 920 rejält...

EDIT: Missuppfattade allt totalt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Menar väl att han byter ner sig ifrån 4790K som han kunde fått eller?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Endast ca 180 kr extra per år? Det var inte mycket det. Men är det inte så att Broadwell kan gå ännu lägre under idle än 4790K? Och ja, det är just L4-cachen som är den mest intressanta delen vilket gör att 5675C presterar ungefär lika bra (eller liiite bättre) i de spel han spelar (GTA V, Skyrim m.m.) än ett 4790K.

I alla spel som Sweclockers testade ser 4790K ut att vinna, även om skillnaden oftast är ganska liten. Tänk också på att i framtiden kommer spel att bli bättre på att utnyttja fler trådar så då kanske 4790K drar ifrån.

Sen förstår jag inte vad du menar om förbrukning men bilden du postade visar ju att båda drar lika mycket i idle.

Tänk även på att om program inte utnyttjar L4-cachen så väl så har i7:an mycket högre basklock.

Skrivet av Icte:

Blir det verkligen en nedgradering om man går från en gammal i7-920 med HT, som tydligen presterar ungefär lika bra i spel som 2500K, till en ny i5?

Båda två kommer ju bli en stor uppgradering, jag tänkte mer på de andra sakerna han gör med datorn. Vissa kanske utnyttjar hypertrådningen duktigt och då kan det bli tjurigt kanske?

Skrivet av philipborg:

Jag menar att om han använder många multitrådade program kanske han byter ner sig från sin gamla i7:a? Jag vet inte om en ny i5:a har så mycket bättre IPC än en gammal i7:a att den kan kompensera för hälften så många trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Menar väl att han byter ner sig ifrån 4790K som han kunde fått eller?

Insåg hur skevt jag tolkade det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Insåg hur skevt jag tolkade det...

Aja Sånt händer!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Vad skulle vara ett bättre pris för en oöppnad i5-5675C? Ser att de finns för 2800 kr som billigast på prisjakt. Ang. BIOS uppdatering så har moderkortet någon form av USB-BIOS flash (har för mig att det var ett ASUS Maximus moderkort, återkommer om det!).

Personen som har 4790K ville först ha 2500 kr då han nyligen köpt det från Webhallen för det priset, men han prutade ner det :P.

1. Du förlorar i7:ans HT stöd, så det blir en nedgradering oavsett.
2. Broadwell processorerna såldes för runt 2000kr under BF 2015 hos dustinhome.se, dumsnålt att spara 1000kr och ingen garanti i detta fallet och köpa en begagnad processor.
3. Tycker det osar katt om säljaren, varför lämnade han inte tillbaka processorerna om de var oöppnade istället för att göra förlust på ~1000kr på varje processor?

Kanske bör tilläggas att jag personligen är anti begagnat köp av allt vad elektronikprylar heter, oavsett om jag skulle sparar 50kr eller 5000kr.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Endast ca 180 kr extra per år? Det var inte mycket det. Men är det inte så att Broadwell kan gå ännu lägre under idle än 4790K?

Nope, el är snuskigt billigt just nu.
Angående strömförbrukningen i idle så står ju även det i tabellen du lade upp i tråden
Båda systemen drar 45W vid "ingen belastning" i tabellen så nope.

Skrivet av Icte:

Nej absolut inte i spel, det blir en ganska stor uppgradering och särskilt om 920'n ej är högt klockad som du säger.
Jag skulle absolut välja i7:an om den kan fås billigt.

De flesta senaste spelen visar på en bra hyfsat bra användning av i7-or och det lär ju bara bli bättre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

I alla spel som Sweclockers testade ser 4790K ut att vinna, även om skillnaden oftast är ganska liten.

Var ser du det? Tycker mig se att de presterar ungefär likadant i Sweclockers test. Glömde nämna att han spelar i 1080p, och här är några resultat i de spel han spelar:

Dold text

Där presterar de ungefär likadant.

Skrivet av Andreaz1:

Tänk också på att i framtiden kommer spel att bli bättre på att utnyttja fler trådar så då kanske 4790K drar ifrån.
Båda två kommer ju bli en stor uppgradering, jag tänkte mer på de andra sakerna han gör med datorn. Vissa kanske utnyttjar hypertrådningen duktigt och då kan det bli tjurigt kanske?

Men jag håller med, HT är ju ändå ett stort plus. Dock vet jag inte riktigt om HT är så nödvändigt för hans ändamål, och jag har läst på diverse platser att spel som t.ex. GTA V presterar lite bättre med HT avslaget än påslaget (samtidigt så påvisar ju resultatet ovan att så inte är fallet....).

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

och jag har läst på diverse platser att spel som t.ex. GTA V presterar lite bättre med HT avslaget än påslaget (samtidigt så påvisar ju resultatet ovan att så inte är fallet....).

Och det är bullshit precis som du säger.
Det låg lite sanning i det för typ 5 år sedan men inte nu längre.

Här finns ett direkt motbevis för just GTA V: https://youtu.be/EhaB1dqYv_I?t=57s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Var ser du det? Tycker mig se att de presterar ungefär likadant i Sweclockers test. Glömde nämna att han spelar i 1080p, och här är några resultat i de spel han spelar:

Onekligen, men om man sammanfattar lite...
Dragon Age:
4790K: Avg 115 Min 92
5675C : Avg 111 Min 74

Elder Scrolls V:
4790K: Avg 93 Min 77
5675C : Avg 92 Min 77

Witcher 3:
4790K: Avg 102 Min 89
5675C: Avg 102 Min 81

Civilization:
4790K: Avg 147 Min 88
5675C: Avg 145 Min 77

Väldigt lika men framför allt verkar 5675C ha mycket lägre minimum.

Skrivet av Icte:

Men jag håller med, HT är ju ändå ett stort plus. Dock vet jag inte riktigt om HT är så nödvändigt för hans ändamål, och jag har läst på diverse platser att spel som t.ex. GTA V presterar lite bättre med HT avslaget än påslaget (samtidigt så påvisar ju resultatet ovan att så inte är fallet....).

Jag har bara hört tvärtom, att GTA V är ett av spelen som faktiskt utnyttjar HT. Även om HT inte är nödvändigt för hans ändamål känns det ju helt klart värt att satsa på om processorerna ändå kostar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Elder Scrolls V:

Värt att nämna för specifikt Skyrim är att man kan, genom att modifiera en ini fil, öka trådningen. Minns inte exakt, men har för mig att utav standard så ligger två game logics på samma tråd och man kan dela dem rätt riskfritt. (Många andra saker delar även tråd, men dem ska man inte pilla på om man inte gillar leva farligt. Detta ger däremot ingen markant ökning, men definitivt värt att nämna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Du förlorar i7:ans HT stöd, så det blir en nedgradering oavsett.
2. Broadwell processorerna såldes för runt 2000kr under BF 2015 hos dustinhome.se, dumsnålt att spara 1000kr och ingen garanti i detta fallet och köpa en begagnad processor.
3. Tycker det osar katt om säljaren, varför lämnade han inte tillbaka processorerna om de var oöppnade istället för att göra förlust på ~1000kr på varje processor?

Kanske bör tilläggas att jag personligen är anti begagnat köp av allt vad elektronikprylar heter, oavsett om jag skulle sparar 50kr eller 5000kr.

Det har du rätt i, HT verkar användas mer och mer i bl.a. spel! Det är två olika försäljare av CPU:erna som han har haft kontakt med, men jag ska tala om för honom att vara försiktig.

Skrivet av Sisyfos:

Nope, el är snuskigt billigt just nu.
Angående strömförbrukningen i idle så står ju även det i tabellen du lade upp i tråden
Båda systemen drar 45W vid "ingen belastning" i tabellen så nope.

Nej absolut inte i spel, det blir en ganska stor uppgradering och särskilt om 920'n ej är högt klockad som du säger.
Jag skulle absolut välja i7:an om den kan fås billigt.

De flesta senaste spelen visar på en bra hyfsat bra användning av i7-or och det lär ju bara bli bättre.

Skrivet av Andreaz1:

Onekligen, men om man sammanfattar lite...
Dragon Age:
4790K: Avg 115 Min 92
5675C : Avg 111 Min 74

Elder Scrolls V:

Witcher 3:
4790K: Avg 102 Min 89
5675C: Avg 102 Min 81

Civilization:
4790K: Avg 147 Min 88
5675C: Avg 145 Min 77

Väldigt lika men framför allt verkar 5675C ha mycket lägre minimum.
Jag har bara hört tvärtom, att GTA V är ett av spelen som faktiskt utnyttjar HT. Även om HT inte är nödvändigt för hans ändamål känns det ju helt klart värt att satsa på om processorerna ändå kostar lika mycket.

Jag har ännu en fundering - eftersom han har ett Z97 moderkort (och även en NH-D15 kylare) så kommer han säkert vilja överklocka. Av de tester jag sett så går Broadwell upp till ca 4 GHz men inte så mycket mer än så. Samtidigt så hittade jag detta på Sweclockers prestandatest:

En överklockad 5675C (från 3.1 GHz till 4.3 GHz) presterar BÄTTRE än en överklockad i7-6700K?

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Verkar inte gälla i alla titlar (t.ex. inte i Dragon Age: Inquisition), men detta gör mig ju ändå nyfiken.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

En överklockad 5675C (från 3.1 GHz till 4.3 GHz) presterar BÄTTRE än en överklockad i7-6700K?

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Verkar inte gälla i alla titlar (t.ex. inte i Dragon Age: Inquisition), men detta gör mig ju ändå nyfiken.

Mjo och det är ju på grund av Broadwells monstruösa triumfkort 128MB cache som spel gillar.
Men samtidigt så låser man in sig på DDR3 och många spel visar redan idag på att de utnyttjar flera trådar så jag skulle inte kalla i5 5675C för ett så bra köp ändå om man ser till framtiden.

Men förutsatt att man gillar de spel som den presterar bra i och bara vill leva i nuet så visst, då är det en grym processor för pengarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo och det är ju på grund av Broadwells monstruösa triumfkort 128MB cache som spel gillar.
Men samtidigt så låser man in sig på DDR3 och många spel visar redan idag på att de utnyttjar flera trådar så jag skulle inte kalla i5 5675C för ett så bra köp ändå om man ser till framtiden.

Men förutsatt att man gillar de spel som den presterar bra i och bara vill leva i nuet så visst, då är det en grym processor för pengarna

Oja, det är tack vare den större utnyttjyandet av HT i nya spel som min 980X fortfarande tuffar på Aldrig trott att en CPU skulle överleva så länge.

i5-5675C är ju mest intressant som du skriver p.g.a. dess 128 MB L4-cache. i7-5775C hade ju varit det bästa alternativet för honom (den bästa CPU:n för Z97 och DDR3) men kostar ca 2ggr så mycket som de han väljer mellan nu. Man kan ju då grovt säga:

128 MB L4-cache vs. HyperThreading

Hade det varit mitt val så hade jag själv tagit i7-4790K just då jag använder mig mycket av applikationer utöver spel som gillar HT, men i hans fall är jag fortfarande osäker. Han är ju låst till DDR3 och Z97 fram tills nästa uppgradering just för att han redan köpt sakerna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om han bara kommer spela spel och inte redigera filmer i 3D så borde han gå för i5:an för han behöver inte 7 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max:

Om han bara kommer spela spel och inte redigera filmer i 3D så borde han gå för i5:an för han behöver inte 7 kärnor.

Du har ett fundamentalt missförstånd rörande vad i3, i5 & i7 betyder... Antingen det eller så har du skrivit fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Max:

Intel´s konsument plattformar har enbart 4-kärnor, Entusiastplattformarna har processorer med 6+ kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Köpte min 5775c för strax över 3k och valde då mellan skylake haswell och broadwell. Såg även en 5775c för under 3k hos webhallens fyndhörna för några dagar sedan men verkar vara borta nu tyvärr.
Ang oc så kör jag 4.2 med stockvolt men 4.3 blir instabilt utan en lättare vcore ökning vilket jag tycker känns helt okej sätt till prestandan man får ut/effektförbrukning

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Köpte min 5775c för strax över 3k och valde då mellan skylake haswell och broadwell. Såg även en 5775c för under 3k hos webhallens fyndhörna för några dagar sedan men verkar vara borta nu tyvärr.
Ang oc så kör jag 4.2 med stockvolt men 4.3 blir instabilt utan en lättare vcore ökning vilket jag tycker känns helt okej sätt till prestandan man får ut/effektförbrukning

Oj jäklar det var billigt, var hittade du den för strax över 3K kr?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Oj jäklar det var billigt, var hittade du den för strax över 3K kr?

Köpte den runt lanseringen av skylake och swecs test av broadwell, hos webbhallen

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL