Ny dator -dålig bildkvalite i windows men bra i spel. [Bilder]

Permalänk

Ny dator -dålig bildkvalite i windows men bra i spel. [Bilder]

Efter att ha varit registrerad på sweclockers i 10 år är det dags för första posten!

Jag köpte nyligen en bättre begagnad dator. Allting fungerar bra förutom att bilden inte är bra, iallafall inte i windows. I spel som jag testat (dota2, gta5, csgo) så tycker jag bilden är bra.

Grafikkortet gör bra ifrån sig på Valley Benchmark 1.0. Har de senaste drivrutinerna.

Tittar man på en högupplöst jpg eller hd-video så är det alldeles grynigt och färgerna återges som om upplösningen var anno 1998. Upplösningen jag kör i windows är 1920*1080 vilket också är skärmens rekommenderade inställning. Har även provat min gamla skärm och felet visar sig då med, så det är inget fel på nya skärmen med andra ord.

Har jag missat något simpelt eller är det fel på något?

Exempel:

http://postimg.org/image/jolfvt5mz/
Här är en full-hd video som jag själv har filmat. Bilden är både för mörk och ljus på samma gång, oskarp och grumlig. Egentligen är klippet knivskarpt. Man ska kunna ursköna ansikten utan problem

http://postimg.org/image/qlkmbntyf/
Ignorera de lodräta linjerna, det är kameran som orsakar dem. Vad som är intressant är kring molnen, där kan man se hur grumlig bilden är.

MSI Z97 GAMING 3
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XMS3
be quiet! KRAFT 700W
Kingston SSD V300 240GB
XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)

Permalänk
Inaktiv

Vilken skärm har du? Har du kalibrerat skärmen?

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som du har nån variant av "vibrant colors" påslaget. Testa att nolla inställningarna till drivrutinerna. Borde ligga under "Display"

Permalänk
Medlem

Kan oxo vara Gamma kurvan på skärm-inställningar i windows eller i GFX-drivisen som är uppdragna...så att bilden "fräter ut"

// LZ

Permalänk

Tack för era svar.

Jag har testat allt ni har skrivit men inget hjälper.

Vet ni något program som kan testa om hårdvaran är sönder? Är det värt att lämna in datorn på felsökning?

Permalänk
Avstängd

Verkar som om du har ''cinema'' i bockat under videokvalitet i AMD's drivrutiner.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av Oringen:

Verkar som om du har ''cinema'' i bockat under videokvalitet i AMD's drivrutiner.

Nej.

Permalänk
Inaktiv

Kan du ta en screenshot på ditt skrivbord med en liten ruta video och en med en bild?

Edit: alltså printscreen och inte bild med kamera.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Kan du ta en screenshot på ditt skrivbord med en liten ruta video och en med en bild?

Edit: alltså printscreen och inte bild med kamera.

http://postimg.org/image/coooakmbj/

Jag vet inte om det följer med på en print screen men jag kan se vad som ser ut som tunna rader när man tittar mot vit bakgrund. Man kan också se när färger går från ljust till mörkt och vice versa hur övergången ser riktigt tafflig ut.

Permalänk

Testat installera om Windows?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Du kanske har fel bitdjup valt? Testa att byta under radeoninställningar->bildskärm->ytterligare inställningar->egenskaper digital plattskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av [FC]StingZor:

Efter att ha varit registrerad på sweclockers i 10 år är det dags för första posten!

Jag köpte nyligen en bättre begagnad dator. Allting fungerar bra förutom att bilden inte är bra, iallafall inte i windows. I spel som jag testat (dota2, gta5, csgo) så tycker jag bilden är bra.

Grafikkortet gör bra ifrån sig på Valley Benchmark 1.0. Har de senaste drivrutinerna.

Tittar man på en högupplöst jpg eller hd-video så är det alldeles grynigt och färgerna återges som om upplösningen var anno 1998. Upplösningen jag kör i windows är 1920*1080 vilket också är skärmens rekommenderade inställning. Har även provat min gamla skärm och felet visar sig då med, så det är inget fel på nya skärmen med andra ord.

Har jag missat något simpelt eller är det fel på något?

Exempel:

http://postimg.org/image/jolfvt5mz/
Här är en full-hd video som jag själv har filmat. Bilden är både för mörk och ljus på samma gång, oskarp och grumlig. Egentligen är klippet knivskarpt. Man ska kunna ursköna ansikten utan problem

http://postimg.org/image/qlkmbntyf/
Ignorera de lodräta linjerna, det är kameran som orsakar dem. Vad som är intressant är kring molnen, där kan man se hur grumlig bilden är.

MSI Z97 GAMING 3
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XMS3
be quiet! KRAFT 700W
Kingston SSD V300 240GB
XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)

Kolla denna inställning, se till att den står på 100 %

http://www.tenforums.com/tutorials/5990-dpi-scaling-level-dis...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

@[FC]StingZor: Jag ser inga fel alls på bilden. Förutom artifakter från kompression så ser alla färger osv helt ok ut.

Vad kör du för kontaktdon till skärmen? Kan även vara kabeln som är kass\skadad. HDMI kan vara riktigt grinigt har jag lärt av egen erfarenhet. Rekommenderar DisplayPort eller Dual-link DVI-I

Funkar det inte att byta kabel borde du blåsa rent burken och börja om. För jag misstänker att du har någon helkonstig inställning på gamma\brightness\bitdepth.

EDIT: Om du drar dig från att blåsa rent burken så kan du köra Ubuntu på en USB och köra Live. På så sätt kan du se om det är någon inställning i Windows som är svaj.

Permalänk
Medlem

Testa med Linux Live-CD och se det är likadant. På så sätt kan vi utesluta inställningar i mjukvara/drivrutiner/Windows.

Edit: @anon246659... great minds think alike

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Testat installera om Windows?

Ja.

Permalänk

Jag kanske skulle sagt det från början men när jag tog hem datorn så blåste jag rent alla diskar. Det är nytt w10 med senaste drivrutinerna till grafikkortet.

Jag har testat DVI och HDMI och två olika skärmar. Alla får samma fel.

Här är en bild där man klart och tydligt ser problemet: http://postimg.org/image/dwr5vunlj/
Nere i högra hörnet där färgerna skiftar.

Spel och benchmarks flyter hur bra som helst med många fps på tunga inställningar, men bilden är hej kom och hjälp mig!

Permalänk

Hur ser bilden ut om du bara testar att ta bild ut från det inbyggda HD-graphics eller ett annat kort?
Det verkar ju nästan som att ditt grafikkort har fått nån ovanlig bugg i framebuffern eller nåt annat i bildvägen, så att säga.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Hur ser bilden ut om du bara testar att ta bild ut från det inbyggda HD-graphics eller ett annat kort?
Det verkar ju nästan som att ditt grafikkort har fått nån ovanlig bugg i framebuffern eller nåt annat i bildvägen, så att säga.

Jag har försökt köra datorn från moderkortets bildutgång men då får jag ingen signal. Jag vet inte hur man gör det där får jag erkänna.

Permalänk

Enklast å få inbyggda är väl att se om det är aktiverat i efi och ta ur grafikkortet.
Annars ptöva linux live på usb

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [FC]StingZor:

Jag kanske skulle sagt det från början men när jag tog hem datorn så blåste jag rent alla diskar. Det är nytt w10 med senaste drivrutinerna till grafikkortet.

Jag har testat DVI och HDMI och två olika skärmar. Alla får samma fel.

Här är en bild där man klart och tydligt ser problemet: http://postimg.org/image/dwr5vunlj/
Nere i högra hörnet där färgerna skiftar.

Spel och benchmarks flyter hur bra som helst med många fps på tunga inställningar, men bilden är hej kom och hjälp mig!

Har du en TN panel? Isf har du svaret där. Sämst gamma helt enkelt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Har du en TN panel? Isf har du svaret där. Sämst gamma helt enkelt.

Nej där har du fel. Panelerna fungerade utmärkt på min gamla dator.

Permalänk
Medlem

Jag har en lösning åt dina problem (rätt säker iaf)

  1. Gå in på Catalyst Control Center

  2. Klicka sedan på "My Digital Flat-Panels" och klicka på Pixel Format

  3. Ställ sedan in RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB)

Din skärm kommer genast kännas skarpare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Har du en TN panel? Isf har du svaret där. Sämst gamma helt enkelt.

Sovit under en sten senaste 5 åren?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Sovit under en sten senaste 5 åren?

Nej, bara det att TN paneler brukar ha en gamma runt 1.6-1.8 vilket leder till artefakter. Gaming skärmar ligger ju oftast som standard på runt 1.5-1.7 direkt ur lådan. Och går sällan att ens få i närheten av 2.0 utan Hv-kvalibrering.

Låter som TS hade CCC gamma på 1.7 eller något innan uppgraderingen till Win10. Eller en ICC profil med motsvarande gamma.

Har dock ett svagt minne av... ändrade inte AMD färddjupet osv med deras stora drivrutin?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Cudage:

Jag har en lösning åt dina problem (rätt säker iaf)

  1. Gå in på Catalyst Control Center

  2. Klicka sedan på "My Digital Flat-Panels" och klicka på Pixel Format

  3. Ställ sedan in RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB)

Din skärm kommer genast kännas skarpare

Tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig. Jag ändrade till 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB), men det gör ingen som helst skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [FC]StingZor:

Tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig. Jag ändrade till 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB), men det gör ingen som helst skillnad.

Synd Var nästan säker att det var samma problem som jag hade med mitt 280x och en skärm. Du testade de andra profilerna också för att vara på den säkra sidan?

Permalänk
Medlem

Testat olika spelare? Tex MPCHC.

Permalänk
Inaktiv

@[FC]StingZor: Har du testat det som jag och andra sagt än? Dvs testa att köra ubuntu(linux) live på usb för att se om grafiska buggarna är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Du kanske har fel bitdjup valt? Testa att byta under radeoninställningar->bildskärm->ytterligare inställningar->egenskaper digital plattskärm

Kollades denna upp?
Ska vara 24 eller 32 bits bit djup, eller 8 bit per pixel, eller 16,8 miljoner eller vad det nu är man kan välja i menyn. (jag har inte AMD)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av [FC]StingZor:

http://postimg.org/image/coooakmbj/

Jag vet inte om det följer med på en print screen men jag kan se vad som ser ut som tunna rader när man tittar mot vit bakgrund. Man kan också se när färger går från ljust till mörkt och vice versa hur övergången ser riktigt tafflig ut.

Den bilden ser helt ok ut tycker jag

Skrivet av [FC]StingZor:

Jag kanske skulle sagt det från början men när jag tog hem datorn så blåste jag rent alla diskar. Det är nytt w10 med senaste drivrutinerna till grafikkortet.

Jag har testat DVI och HDMI och två olika skärmar. Alla får samma fel.

Här är en bild där man klart och tydligt ser problemet: http://postimg.org/image/dwr5vunlj/
Nere i högra hörnet där färgerna skiftar.

Spel och benchmarks flyter hur bra som helst med många fps på tunga inställningar, men bilden är hej kom och hjälp mig!

o felet upstår med färskt ominstallerat windows och med olika skärmar och kablar så låter det ju ganska troligt att grafikkortet eventuellt kan vara skadat.

har inget annat grafikkort du kan prova med? behöver ju inte va nån värsting bara så det kan visa bild och se om du får samma problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows