EU kan straffa Google med miljardböter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I bilen är det fritt att själv välja navigator precis som att det i android är fritt fram att själv välja andra alternativa appar.

I min liknelse är det fritt fram att ta ur navigatorn som följde med bilen och köpa en ny av annat märke... Så det är samma sak där, fritt fram att välja

Dock kommer 90% inte att göra även om Navigatorn som följer med är urkass och det finns många gånger bättre att köpa till.

Ingen av dessa appar är "gratis" bara för du kan ladda ned dem utan kostnad. Du betalar bara med andra saker eller via andra vägar.

Skrivet av Söderbäck:

Eller exemplet med ICA som har över 50% av svenska marknaden för sitt affärsområde där de ligger på sina försäljare att ta in icas egna varumärke.
Här har inte EU gått in och sagt ifrån så det är nog ingen garanti att EU alltid går in och agerar exakt likadant.

Jag visste inte att ICA hade 60% av den Europeiska marknaden och omsättning som på området kan jämföras med Googles? ICA är väl snarare en fråga för Svenska konkurrensverket men de är riktiga fegisar och tofflor som inte gjort mycket nytta om du frågar mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

I min liknelse är det fritt fram att ta ur navigatorn som följde med bilen och köpa en ny av annat märke... Så det är samma sak där, fritt fram att välja

Dock kommer 90% inte att göra även om Navigatorn som följer med är urkass och det finns många gånger bättre att köpa till.

Ingen av dessa appar är "gratis" bara för du kan ladda ned dem utan kostnad. Du betalar bara med andra saker eller via andra vägar.

Jag visste inte att ICA hade 60% av den Europeiska marknaden och omsättning som på området kan jämföras med Googles? ICA är väl snarare en fråga för Svenska konkurrensverket men de är riktiga fegisar och tofflor som inte gjort mycket nytta om du frågar mig.

Näe, jag skrev svenska marknaden för ICA, inte europeiska. Kanske är en fråga för svenska konkurrensverket snarare.
Men du är säkert med på att det inte är garanterat att EU alltid kommer agera exakt likadant. För de gör det ju inte trots att exemplen finns.

Angående apparnas pris. Det är inte prissättningen på apparna som EU är kritiska mot här. Givetvis finns det ekonomi bakom gratisappar också men det är väl inte relaterat här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Skrämmande dålig liknelse eftersom en bil inte fungerar öht utan bromsar medans en telefon fungerar utmärkt utan dessa appar.

En bättre liknelse är om du som konsument fick välja vilken navigator du vill ha i bilen ( tillval som ger mervärde ). Senast jag kollade gick det utmärkt att köpa en bil utan navigator och köpa detta löst från 3:e part istället.

Om någon istället hade 60% av bilmarknaden men 0% av navigatormarknaden och i nästa modell utnyttjade sin särställning och tvingade alla som köper bilen att även köpa deras navigator ( den är inkluderad och går ej välja bort ), då skulle detsamma gälla även för bilar och då skulle EU garranterat reagera exakt likadant!!!

givetvis ska inte bilen vara utan bromsar men man kan väl få välja när man beställer bilen, precis som man kan välja alla andra möjliga tillbehör, och nej du kan inte köpa en 3e parts navigator som är integrerad i bilens system (en separat navigator är nästan en helt annan produkt) vill du ha detta är du begränsad till biltillverkarens egna,
och ja om en tillverkare haft 60% och skickat med en gratis navigator (vilket är fallet just nu, play store är gratis) och man väldigt enkelt kan byta ut den ser jag inget problem
och för övrigt går det utmärkt att köpa android produkter utan play store med

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag menar att produkten du köper ( bilen ), ej är laglig att köra på vägarna då den ej går att registrera för trafik eller klarar en besiktning, och därför ej går att använda ÖHT.

Också tveksamt om en bil utan bromsar öht går att starta, det beror nog på modellen.

Sluta använda ordet går om du menar att man inte får då. Mycket stor skillnad.

Men varför skulle det vara ett problem om bilen kom utan bromsklossar, eller motor eller någon annan del som faktiskt krävs för att bilen ska fungera? Jag hoppas att du kontrollerar så att den produkt du köper har det du behöver, och inte är den typ av konsument som kommer tillbaka och säger, "Men det stod ju inget om att det inte medföljer. ..." som om det vore ett giltigt argument.

Skrivet av Ixos:

I min liknelse är det fritt fram att ta ur navigatorn som följde med bilen och köpa en ny av annat märke... Så det är samma sak där, fritt fram att välja

Dock kommer 90% inte att göra även om Navigatorn som följer med är urkass och det finns många gånger bättre att köpa till.

Så biltillverkaren ska bestraffas för att konsumenten är för lat för att undersöka om navigatorn är bra eller inte, eller för snål för att köpa en ny? Om det nu är allt det hänger på.

Du borde vara glad över att det ens går att byta ut navigatorn.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Fan vad snårigt.
Hade det varit samma problem från EU om Google bara tagit med playstore (appmarknaden)? Finns ju andra leverantörer av den typen av app också.
Det är väl delvis den gemensamma apparknaden som håller ihop android som plattform.

Och sedan hänger väl hela businessmodellen för google ihop med de apparna som kommer till luren? OSet är gratis men de tjänar pengar på att samla in uppgifter genom apparna som medföljer. Är det så att den typen av businessmodell bara får användas småskaligt kanske?

Edit:
Näe, det här resonemanget från EU känns inte riktigt bra. Eller rätt dumt till och med.
Samma problematik som när microsoft åkte dit på samma grej för internet explorer.

Eller Windows Media Player före det

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ett mycket knepigt fall då det finns få verkliga jämförelser. Jämförelserna med hur EU bedömt Microsoft och dess IE är trots allt inte ekvivalenta:

  • Microsft använde IE för att skapa egna webbstandarder och på så sätt begränsa full funktionaliteten på Internet till sina egna produkter. Främst är det Mozilla som dragit det tunga lasset för att komma ifrån detta haveri och sträva mot gemensamma standarder, men hittills har Google inte strävat mot att skapa ett Internet exklusivt för Google-användare.

  • Microsoft skaffade sig en över 90-procentig kontroll över det som i praktiken var de enheter privatpersoner och företag använd och det fanns vid denna tid inte en verkligt fungerande marknad, lite p.g.a. att de affärsmetoder som formade branschen enligt dagens syn inte var renhåriga. Google har visserligen med Android ett grepp över vissa enheter, men marknaden totalt är alltför diversifierad och det finns åtminstone ett antal feta aktörer som "slåss" relativt jämbördigt.

Det finns flera andra problem, åtminstone som jag ser det:

  • Konkurrenterna som är intressenter i fallet hade inte handlat annorlunda, vilket ofrånkomligen ger fallet en sur eftersmak. I jämförelse med t ex Mozillas kamp med Microsoft framstår flera här som skenheliga då de undviker att "aktivt" delta.

  • I debatten blandas det in saker som inte har med fallet att göra. Visserligen är jag en förespråkare för öppen källkod och är inte helt nöjd med Googles ofta motsägelsefulla beteende. Det har dock ingen som helst relevans och konkurrenterna ligger ofta än längre ifrån förhoppningen om öppnare program och mediaformat.

  • Det nu Google kritiseras för är i mycket det Google kritiserades för att inte göra de första åren. När de väl tar ett hårdare grepp om Androids ekosystem är tydligen inte det heller bra, eller är det bara OK att som underdog kontrollera sin plattform?

  • Sedan förstår jag inte heller riktigt logiken i Google skulle vara skyldig att med egna resurser driva och administrera ett ekosystem, som vem som kan ansluta sig till. Eftersom inget hindrar, vilket redan görs t ex i Kina, att utifrån den öppna källkoden utveckla alternativa Android-system och ansluta dessa till fristående ekosystem, vad exakt är då problemet? Är problemet bara att fler önskar sig gratisskjuts till toppen?

Jag har inget emot att de håller Google i kragen. Google är så pass mäktigt att det likt de andra IT-jättarna ibland bör hållas kort, fast jag hade önskat att orsaken då mer klart kan bevisas vara till konsumenternas nackdel än en dimmig juridikhärva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ursäkta men du tror att det är annorlunda här? I windows kan man installera andra webbläsare direkt efter installationen; I en android mobil kan du direkt installera en tredjeparts appstore genom att klicka i en enda inställning. Det är exakt samma sak, men nu ska Google få böter för att de kör på samma modell som MS är tillåtna att köra med?

Pinsamt.

Detta är varför jag sa att artikeln är dåligt skriven. Läs källan istället. För du har verkligen missförstått det.

Det är inte Google produkter jag eller EU reagerar mot. Det är sättet de "installeras på".
Folk verkar tro att det är som IE, och det är det inte helt, därför har det blivit en domstols sak, då Google medvetet försöker göra ett kryphål med det.

MS har idag fullständiga möjligheter att lägga in andra webbläsare, något som inte fanns förr, därför fälldes dem för det och fick som straff visa upp alla andra alternativ i tex XP mm inom EU. Idag kan du dock lägg installera Windows 7/8/10 och poff lägga in Chrome eller FF osv, pga EU lade påtryckningar för att det ska gå. Detta har också Android OSet, så inga problem där.

Google vet detta problem med inkluderade program, så de inkluderar inte sina program i Android. Utan Android har inga Google apps i sin rena form. Detta är mao det rena OS:et, som vi ska jämföra med MS, och här gör Google inget fel, alls. Ta ner en Custom ROM och du märker detta också.

Men. Sen genom fula avtal tvingar de tillverkarna som vill använda OSet att de måste inkluderas alla Google programmen, utan att egentligen tvinga det. Mao, här är det som EU reagerar på. Att tvinga in sin mjukvara, utan lika villkor i efterkrav är problemet. Att man borde kunna som tillverkare kunna göra så att användaren vid första uppstart kunna välja... jag vill ha Googles mjukvara [X], eller [ ], är vad EU siktar på verkar det som. De anser att Google har med fula knep "tvingat" in denna mjukvara, vare sig du som tillverkare och/eller slutanvändare vill ha den eller inte, trots att den inte är en del av Android. Som det är nu har du inget val, oavsett, pga dessa fulingarna i avtalen.

Och det ironiska är... så många som verkligen tror att Android är så. Det visar bara på att EU faktiskt har rätt i sin undersökning, då användarna fått för sig att Google Apps är en del av Android grunden.

Skrivet av eMannen:

@Paddanx:
Som konsument tycker jag att det bara är bra att det följer med välslipade och välfungerande applikationer för de vanligaste sysslorna när man löper en ny produkt som t.ex. en telefon eller en surfplatta. Däremot tycker jag inte om att dessa skall hanteras speciellt så att de t.ex. inte går att ersätta eller avinstallera.
Om nu EU går in och bestämmer att saker skall vara mer flexibla och till och med börjar hota Google med böter så borde samma flexibilitetskrav gälla alla tillverkare, även Apple, Microsoft och andra, så att alla användare av likvärdiga produkter får dessa funktioner.

Som sagt, jag har inget emot att de kan följa med, men som du också nämner... de ska gå att avinstallera eller helt ersätta dem. De får gärna inkluderas som ett tillbehörs paket som användaren kan välja att initiera/installera när man får telefonen/plattan osv, men om de inkluderas "i OSet", ska också kraven som MS har på sig med sin mjukvara, finnas för Google, och med tanke på att de är dominerande så hade det varit rätt strikta krav. Därför har Google valt att inte inkludera dem i Android.

I övrigt håller jag med dig, men problemet är om du tillhandahåller en färdig produkt eller en mjukvarugrund, tydligen (vet detta är något jag tycker är fel). iOS kan inte installeras på andra enheter, så Apple behöver inte göra något eftersom de inte är marknadsledande heller
Tunn fin linje det där, eller hur? Men du köper produkten som den är, och bara Apple tillverkar den.

Windows har haft sina omgångar av problem och även om jag håller med att MS borde få betydligt mer smällar på fingrarna genom åren så har alla program som varit populära nog att bli stora, fått denna kritik, inkl Windows Media och IE tex. Detta eftersom Windows tas till en 3:e part tillverkare för att installeras, vilket då gör att denna 3:e part kanske vill göra enheten på lite annat sätt, utan att involvera tillbehör i ett OS som inte borde vara "låsta" att de måste finnas.

Samma resultat (men olika metod) sker ju på Android nu, och därför har det också tagits upp, för om det gäller MS, måste det gälla Google också. Android "säljs" för 0kr till 3:e part, men du måste plötsligt installera en massa tillbehör som är inkomst för OSet. Vilket hämnar konkurrensmöjligheterna hos alternativ, om man vill ha Android utan dessa tillbehör.

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Det inser jag och jag nämnde grejen med IE i mitt inlägg också.
Tyckte det blev tokigt även i microsofts fall.
Microsoft skickar med miniräknare, sökfunktion, filutforskare, mspaint och processövervakning, nätverkshanteringsverktyg, texteditor, kommandotolk också i sitt OS vilket tydligen inte var problematiskt. Ja, och en hög andra grejer också för den delen som andra aktörer skulle kunna bygga istället. Har själv använt ersättare för alla de funktionerna i windows så det hade varit möjligt med konkurrens även där.

Jag kan tycka att det är OK man man skickar med fjärrkontroll till TVn från start även om TVtillverkaren har en stor andel av marknaden och andra aktörer hade kunnat tillverka fjärren istället. Exempel finns i oändlighet där. På samma sätt ser jag det som rimligt att tillverkaren av ett OS också får lägga in sina egna appar i systemet från start.
Dessutom är valet fritt för mobiltillverkarna att inte ta med googles app-paket om de väljer android. Det är mobiltillverkarnas val att betala extra för att Googles appbundle ska följa med.

Vi har lite olika åsikter, men du har bra poäng att detta borde påverka betydligt mer än det gör. De fick dock kritik för texteditor och lite annat när Office skulle ev inkluderas, men problemet är ju att Internet Explorer och File Explorer är typ samma program i grunden. Därför blev ju IE så integrerat som det blev, vilket startade hela grunden. 3:e part program hade inget att sätta emot då de trycktes ut så fort någon grund i OSet justerades om.

Din TV liknelse är dock lite konstig, för det handlar om följande i Googles fall:
TV kostar 0kr, men du måste köpa fjärrkontrollen för 10000kr. Låter lite som lockpris och fel eller hur? Men det är så Google gör med sina avtal nu, och det är här EU har reagerat. Mao, om du vill skänka bort TVn, gör det, men tvinga mig inte att köpa fjärrkontrollen då, vilket ju inte Google tillåter, så klart.

Om du ska sälja TVn och inkludera fjärrkontrollen, tillåt mig att använda min egen om jag vill och slippa använda den som följde med, vilket är vad Windows typ gör idag. Du kan byta enormt mycket från startmeny till kontrollpanel, defragprogram, antivirus och allt möjligt, och 3:e part kan integrera sig, utan problem.
Android kan du ta ner gratis, och det är då google fritt och du kan lägga in vad du vill. Men du kan inte köpa en enhet med Android från tex LG/Samsung mfl, utan att få med Googles appar, och du kan inte ta bort dem utan att tvinga dig förbi med root verktyg och saker som äventyrar din garanti på enheten. Du är mao fast med denna 10000kr fjärrkontrollen, vare sig du vill eller ej.

Kan avsluta med att säga till er tre ovan att jag själv använder mycket av Googles tjänster och ser dem som bra att de finns. Men det förändrar inte maffia sättet Google tvingar dem på en, för vem vet... det kanske finns något bättre?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Det här är ett mycket knepigt fall då det finns få verkliga jämförelser. Jämförelserna med hur EU bedömt Microsoft och dess IE är trots allt inte ekvivalenta:

  • Microsft använde IE för att skapa egna webbstandarder och på så sätt begränsa full funktionaliteten på Internet till sina egna produkter. Främst är det Mozilla som dragit det tunga lasset för att komma ifrån detta haveri och sträva mot gemensamma standarder, men hittills har Google inte strävat mot att skapa ett Internet exklusivt för Google-användare.

  • Microsoft skaffade sig en över 90-procentig kontroll över det som i praktiken var de enheter privatpersoner och företag använd och det fanns vid denna tid inte en verkligt fungerande marknad, lite p.g.a. att de affärsmetoder som formade branschen enligt dagens syn inte var renhåriga. Google har visserligen med Android ett grepp över vissa enheter, men marknaden totalt är alltför diversifierad och det finns åtminstone ett antal feta aktörer som "slåss" relativt jämbördigt.

Det finns flera andra problem, åtminstone som jag ser det:

  • Konkurrenterna som är intressenter i fallet hade inte handlat annorlunda, vilket ofrånkomligen ger fallet en sur eftersmak. I jämförelse med t ex Mozillas kamp med Microsoft framstår flera här som skenheliga då de undviker att "aktivt" delta.

  • I debatten blandas det in saker som inte har med fallet att göra. Visserligen är jag en förespråkare för öppen källkod och är inte helt nöjd med Googles ofta motsägelsefulla beteende. Det har dock ingen som helst relevans och konkurrenterna ligger ofta än längre ifrån förhoppningen om öppnare program och mediaformat.

  • Det nu Google kritiseras för är i mycket det Google kritiserades för att inte göra de första åren. När de väl tar ett hårdare grepp om Androids ekosystem är tydligen inte det heller bra, eller är det bara OK att som underdog kontrollera sin plattform?

  • Sedan förstår jag inte heller riktigt logiken i Google skulle vara skyldig att med egna resurser driva och administrera ett ekosystem, som vem som kan ansluta sig till. Eftersom inget hindrar, vilket redan görs t ex i Kina, att utifrån den öppna källkoden utveckla alternativa Android-system och ansluta dessa till fristående ekosystem, vad exakt är då problemet? Är problemet bara att fler önskar sig gratisskjuts till toppen?

Jag har inget emot att de håller Google i kragen. Google är så pass mäktigt att det likt de andra IT-jättarna ibland bör hållas kort, fast jag hade önskat att orsaken då mer klart kan bevisas vara till konsumenternas nackdel än en dimmig juridikhärva.

Jag förstår inte riktigt vad EU håller på med i det här läget. Artiklen från Reuters nämner ju specifikt Play Store, Maps och Gmail vilket alla är saker som jag köper en Nexustelefon för att få tillgång till. Jag har gjort ett aktivt val för att då just de produkterna och inte all annan bloatskit som andra tillverkare skickar med. Vill jag byta navigator till Here till exempel kan jag göra det men jag vill inte. Min Far kör både Maps och Here, ibland samtidigt när han kör. Jag skulle kunna köra en annan mailklient men eftersom jag har allt i gmail så vill jag ha deras app för den är smidig. Innan när jag inte gillade gmails webklient har jag kört annat och det fungerade bra då. Det är ju till och med fritt fram att använda andra marknader än PlayStore om man vill. Nu är playstore enklast för mig men kör en del spel via Humble Bundle's app som körs fristående från Play Store. Borde inte Apple få mer skit eftersom de inte ens tillåter en tredjepartsbutik?

Finns det några moderna OS som inte kommer med den typen av mjukvara förinstallerad? Det känns som att vi antingen saknar en viktig del i EUs utredning eller så har EU inte riktigt koll på teknikmarknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

EU bevisar igen att det är det nya Soviet.

Gör appar till iPhone om Android inte passar eller gör ett eget OS om inte det passar heller. Att kräva att Google ska skylta (läs: hjälpa en marknadsföra) med ens produkt är att be om mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Kan tyckas elakt och oberättigat av EU, men veta om ska man att detta är för oss konsumenter.

Eh va? Får inte ihop meningen.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Översättning: But know you should, good for the consumer this is. Mhmm, yes. Ehehehehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Vi har lite olika åsikter, men du har bra poäng att detta borde påverka betydligt mer än det gör. De fick dock kritik för texteditor och lite annat när Office skulle ev inkluderas, men problemet är ju att Internet Explorer och File Explorer är typ samma program i grunden. Därför blev ju IE så integrerat som det blev, vilket startade hela grunden. 3:e part program hade inget att sätta emot då de trycktes ut så fort någon grund i OSet justerades om.

Well. Om du menar andra webläsare som var tredjepartsprogram så har de alltid gått att köra i windows även med win updates. Domen handlade väl även då främst om exponering och marknadsföring av microsofts egna alternativ till webläsare. Aja, det finns skillnader mellan microsoftfallet och det här så det gamla kanske jag inte ska snöa in på för mycket.

Skrivet av Paddanx:

Din TV liknelse är dock lite konstig, för det handlar om följande i Googles fall:
TV kostar 0kr, men du måste köpa fjärrkontrollen för 10000kr. Låter lite som lockpris och fel eller hur? Men det är så Google gör med sina avtal nu, och det är här EU har reagerat. Mao, om du vill skänka bort TVn, gör det, men tvinga mig inte att köpa fjärrkontrollen då, vilket ju inte Google tillåter, så klart.

Näe men det är faktiskt fritt fram att välja bort googles appar för tillverkarna (fast det är allt eller inget som gäller), lite som att välja bort fjärrkontrollen så det får man faktiskt göra i nuläget. Priset på huvudenehet eller tillbehör är inte heller relevant. Detta är alltså inte anledningen till att EU engagerat sig. Mer om detta nedan.

Skrivet av Paddanx:

Om du ska sälja TVn och inkludera fjärrkontrollen, tillåt mig att använda min egen om jag vill och slippa använda den som följde med, vilket är vad Windows typ gör idag. Du kan byta enormt mycket från startmeny till kontrollpanel, defragprogram, antivirus och allt möjligt, och 3:e part kan integrera sig, utan problem.
Android kan du ta ner gratis, och det är då google fritt och du kan lägga in vad du vill. Men du kan inte köpa en enhet med Android från tex LG/Samsung mfl, utan att få med Googles appar, och du kan inte ta bort dem utan att tvinga dig förbi med root verktyg och saker som äventyrar din garanti på enheten. Du är mao fast med denna 10000kr fjärrkontrollen, vare sig du vill eller ej.

Fast det är inte möjligheten att avinstallera appar (eller bristen på denna) som EU har invändningar emot. Och det går att hämta och använda andra appar på android även om originalen finns kvar precis som om man skulle ha originalfjärren kvar men använda en multifjärr.
Det som gjort att EUdomstolen granskar det här är snarare bundligen av alla Googleappar i samma paket som hindrar konkurrenter att få lika möjlighet till exponering av sina appar för kartor, kalender, mail och liknande. Google ska alltså inte få släppa sina appar endast i en bundle tillsammans utan mobiltillverkarna ska få möjlighet att välja vilka appar som ska följa med.

Skrivet av Paddanx:

Kan avsluta med att säga till er tre ovan att jag själv använder mycket av Googles tjänster och ser dem som bra att de finns. Men det förändrar inte maffia sättet Google tvingar dem på en, för vem vet... det kanske finns något bättre?

Ja, det gör jag med ;). Fast försöker vända mig åt andra håll i den mån jag kan. Here maps istället för googles alternativ och liknande.

Fast jag tycker nog att google på sin egen OSplattform och på sin egen distributionsplattform för appar kan få bestämma hur deras appbundles av deras egna appar ska utformas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så du tycker det är OK om som i liknelsen ovan en biltillverkare som är totalt dominerande på bilmarknaden tvingar alla att även köpa deras jätte dåliga navigator genom att inkludera dessa vid leverans och ej ge dig som konsument ett val att köpa bilen utan navigator?

De kan på så sätt slå ut konkurrenter som har bra navigatorer eftersom alla deras kunder redan har betalt en gång för navigator vid bilköpet och inte vill betala igen för liknande vara.

Eller du tycker Microsofts tidigare beteende är OK att använda sin dominerande ställning på OS sidan för att också dominera mail, kontorsverktyg som word/excel och webbläsare samt andra mjukvaru extraval?

Monopol generellt är skit och tar fram kapitalismens alla värsta sidor. Förespråkar ni som försvarar MS eller Google här verkligen Monopol?

Exakt vart har jag ens nämnt en biltillverkare? Det är du som kommer med dom kommer med dina insinuationer som inte ens är relevanta i sammanhanget då det är 2 totalt olika fall. Så sluta lägg ord i munnen på folk.
Google levererar den produkt som folk anser vara lämpligast, svårare än så är det inte. Är exakt samma visa som när dom fällde Microsoft för att rekommendera sin egen webbläsaee i sitt eget OS?! Blundar man för den taktiken att företag inte får fronta och skylta sina produkter på sitt eget vis utan att det ständigt vakande ögat ska kolla upp och bestämma?
Folk verkar ha en del förutfattade meningar om olika produkter, speciellt i såna fall där mjukvara behandlas/diskuteras, som i det här fallet och med Microsoft. Bara för att en viss typ av program följer med finns det inget bakomliggande tvång att du som användare ska tvingas till att använda den, det är helt upp till dig själv. Sen att den egna programvaran från företagets sida frontas extra mycket...really?! Är det ett så svårt begrepp att ta till sig och förstå att det väl måste vara bland det mest självklara och logiska när man driver en egen verksamhet eller ett företag.

Ett enkelt scenario: Du driver ett bageri, inte f*n flaggar du för andras mjöl, socker, sirap eller andra bageriprodukter om du driver ett eget bageri? Du som entreprenör vill ju att dina produkter ska sälja så mycket som möjligt, även fast du kanske mest troligt har erkända stora varumärken tillgängliga till salu också därför att din egen volym inte räcker till.
Kunderna har själva ett val, att välja exakt vilken produkt dom vill.....eller har dom inte? Exakt samma sak gäller oavsett om du driver ett företag själv, med 10 anställda eller 100.00 anställda runt om i världen. Dumma ner folks tankar i tron att dom inte har vett nog att välja själv, det är i princip vad EU gör när dom lägger sig i såna här fall.
Sen finns det självklart fall där det gått över en gräns, ex som för länge sen där det kom fram att Intel mutat till sig flera kontrakt med tillverkare osv för att hålla bort AMD.
Skulle det visa sig att så är fallet så håller jag med om att det inte är ok, men som det ser ut nu så har Google enbart (vad det verkar som än så länge) kört på i sitt eget tempo med sin vanliga marknadsföring som dom alltid gjort.

Dom andra företagen slås ut p.g.a. att dom inte levererar en tillräckligt attraktiv lösning helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

"FairSearch, which is backed by Google rivals including Microsoft (MSFT.O), Nokia (NOKIA.HE) and Oracle (ORCL.N), lodged the first official EU complaint against Android in 2013."

Så det är där skon klämmer. Microsoft och Nokia är sura för att deras OS inte var tillräckligt bra och inte kunde konkurrera med Google och Apple. Oracle är väl allmänt griniga för att de inte lyckades med sina stämningar om Java så de går en annan väg för att sätta dit Google.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well. Om du menar andra webläsare som var tredjepartsprogram så har de alltid gått att köra i windows även med win updates. Domen handlade väl även då främst om exponering och marknadsföring av microsofts egna alternativ till webläsare. Aja, det finns skillnader mellan microsoftfallet och det här så det gamla kanske jag inte ska snöa in på för mycket.

Kan jag hålla med om. Den är inte lika, utan mer visat att EU har rutit till förr och idag så behöver man inte förklara att det finns bättre än IE, folk vet redan, så det hade lite nytta iaf.

Skrivet av Söderbäck:

Näe men det är faktiskt fritt fram att välja bort googles appar för tillverkarna (fast det är allt eller inget som gäller), lite som att välja bort fjärrkontrollen så det får man faktiskt göra i nuläget. Priset på huvudenehet eller tillbehör är inte heller relevant. Detta är alltså inte anledningen till att EU engagerat sig. Mer om detta nedan.

Det är faktiskt mycket relevant, för man ska inte ge bort något gratis, med bundle-krav. Då ska det säljas som ett färdigt paket. Mao, leverera då Android med Googles mjukvara installerad redan. Google gör det inte det, för de vet då att EU hade hoppat på dem, ala MS problematiken. Som det är nu är Android separat, och du "måste själv" lägga in Googles program, vilket är ett kryphål i detta.

Skrivet av Söderbäck:

Fast det är inte möjligheten att avinstallera appar (eller bristen på denna) som EU har invändningar emot. Och det går att hämta och använda andra appar på android även om originalen finns kvar precis som om man skulle ha originalfjärren kvar men använda en multifjärr.
Det som gjort att EUdomstolen granskar det här är snarare bundligen av alla Googleappar i samma paket som hindrar konkurrenter att få lika möjlighet till exponering av sina appar för kartor, kalender, mail och liknande. Google ska alltså inte få släppa sina appar endast i en bundle tillsammans utan mobiltillverkarna ska få möjlighet att välja vilka appar som ska följa med.

Så du säger exakt samma sak som jag sagt ovan några gånger nu. Och du säger dessutom emot dig själv, då det inte är fritt fram för tillverkarna att välja Android, utan denna bundle, just denna bundle som EU granskar. Att inte kunna avinstallera är ju en bieffekt av att de tvingas lägga in det. Hade det varit helt fristående så hade du kunnat avinstallera det också.

Men jag håller med dig, även om jag inte förstår varför du upprepar vad jag redan sagt

Skrivet av Söderbäck:

Ja, det gör jag med ;). Fast försöker vända mig åt andra håll i den mån jag kan. Here maps istället för googles alternativ och liknande.

Det är väl en smak sak, och jag anser att alla måste få rätten att välja, oavsett. Om man sen väljer den bästa, som råkar vara den mest vanligaste, som råkar vara den som är samma som OSets, är inget fel, då du har valt det själv.

Fast jag tycker nog att google på sin egen OSplattform och på sin egen distributionsplattform för appar kan få bestämma hur deras appbundles av deras egna appar ska utformas.
[/quote]
Nja. Inte som det är nu, nej.

Google ska få lov att inkludera precis vad de vill i sitt OS, ja, gällande under samma konkurrens och krav som alla andra tillverkare måste göra i den aspekten. Men de ska inte få lov att "sälja/ge bort" Android OS utan dem, med ett tvång att du måste installera dem som tillverkare utan att ge slutkunden en chans.

OSet är en produkt. De andra programmen är en separat produkt, enligt hur Google själv presenterar dem. Då måste också de kunna behandlas separat.

Permalänk
Medlem

En union av idioti. Är väl knappast brottsligt och inte heller är det omoraliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En union av idioti. Är väl knappast brottsligt och inte heller är det omoraliskt.

Enligt EU Kommissionen så verkar du inte ha någon som helst rätt att marknadsföra ditt företag som det verkar som.
Idiotiskt är bara förnamnet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det är faktiskt mycket relevant, för man ska inte ge bort något gratis, med bundle-krav. Då ska det säljas som ett färdigt paket. Mao, leverera då Android med Googles mjukvara installerad redan. Google gör det inte det, för de vet då att EU hade hoppat på dem, ala MS problematiken. Som det är nu är Android separat, och du "måste själv" lägga in Googles program, vilket är ett kryphål i detta.

Så du säger exakt samma sak som jag sagt ovan några gånger nu. Och du säger dessutom emot dig själv, då det inte är fritt fram för tillverkarna att välja Android, utan denna bundle, just denna bundle som EU granskar. Att inte kunna avinstallera är ju en bieffekt av att de tvingas lägga in det. Hade det varit helt fristående så hade du kunnat avinstallera det också.

Nä så är det inte som jag förstått det. Det är fritt fram att använda android utan google apps-paketet. Det får mobiltillverkarna göra så det finns inget bundlekrav från Google i det här fallet. Amazons lurar körde det konceptet exempelvis.
Eller så väljer de googles plusversion med googles egna appar som kostar en slant. Men det är inte den delen EU granskar.
Det som EU granskar är istället:
Om du nu väljer att gå på Googles plusversion så finns den bara i utförandet av en komplett appbundle där man måste välja att implementera hela paketet. Och anledningen att det höjs på ögonbrynen är att tillverkarna kanske inte vill ha med alla appar men det måste man ta med ändå vilket ger extra exponering av resterande appar då denna appbundle verkar vara använd av alla större mobilleverantörer i EU. Även om man hade kunnat avinstallera dem i efterhand så hade det givit samma exponering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Microsoft har fått krav på flera områden från EU vissa av dessa följer de idag – t.ex. är officeformaten öppna och fria att använda, men idag har du inte längre browser ballot eller möjlighet att avinstallera IE/Edge. BrowserChoice.eu låg bara uppe mellan mars 2010 och december 2014. Det finns inte längre något krav från EU om webbläsare och på Windows 10 Mobile går det inte ens att installera en tredjeparts med egen motor, trotts att de säljer operativsystemet till partners som säkert vill köra tredjeparts. Windows 7 var enda operativsystemet där du kunde "avinstallera IE". På Android med Play-tjänsterna går det utmärkt för tillverkarna att köra egna webbläsare eller tredjeparts däremot. Chrome är ju fristående från WebView, det finns inte heller något förbud mot att skeppa egna motorer. Problemet är mer att man får mycket mer på köpet än Play store. Mycket som inte är beroende av Play-tjänsterna går dock inte att få någon annan stans än Play store heller, så att göra en fork tjänar inte mycket till, det är ju däremot inte de som missgynnats som klagat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Personligen hoppas jag absolut på en fällning. Google gör att Android (som är öppet) blir värdelöst om tillverkaren förändrar mjukvaran eftersom bland de viktigaste tjänsterna då inte blir tillgängliga, exempelvis YouTube och Play Store.

Android är alltså helt öppet, men utnyttjar du det så dödar Google dina möjligheter till att få några kunder. Det, om något, är maktmissbruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är öppet. Men utvecklingen är inte gratis. Google kommer inte utveckla Android om de inte tjänar något på det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic/risk för urspårning)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Va jag inte förstår är att varför får nu google och tidigare även Microsoft en massa skit för att dom ha med deras programvara i deras operativsystem när Apple, som är ännu värre, verkar komma undan?

Permalänk
Medlem

Vart skulle dessa pengar gå om Google blir tvungna att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vart skulle dessa pengar gå om Google blir tvungna att betala?

Till alla migranter?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ni inser alltså att Microsoft fick på smällen för detta med Internet Explorer redan. Det som är problemet är att tillverkarna tvingas att lägga in dessa appstore, denna "tillbehörsmjukvara" för att få lov att använda detta "gratis utan krav" OS.

Mao, Google försöker gå runt IE problemet genom att inte inkludera det i OSet, men sen genom avtal med telefontillverkarna, i hemlighet, tvinga in det ändå. Detta kan omöjligt vara rättvist eller bra.

IE fick efter domstolsbeslutet möjligheten att direkt vid installation av OSet, bytas ut mot något annat, typ Chrome, Fireforx, Opera osv.
Samma sak skulle vara rättvist för Googles Appstore också. Dvs Android ska komma med en öppen marknad av appstores, och vill du inte ha googles, ska du slippa det och kunna lägga in andra alternativ. Vill du ha den ska du kunna lätt installera den och köra den.

Titta på vad som hände med IEs popularitet när detta skedde vs nu, och då var Google en av de som tryckte på för att MS skulle tvingas till detta. Nu är de själva orsaken till det, och nu plötsligt är det okej?!

Media spelaren i WIndows var väl också en sådan sak som ställde till det vill jag minnas.

Nej, problemet är att man antingen får välja Gapps eller inget alls. Skall utvecklare / företag vara med och utveckla Android och sitta med Google så måste de skriva på att de skall ha Gapps för att inte "fragmentera" android.

Alternativ som användare kan du installera genom att ladda ner Fdroid eller Amazon Store etc. Problemet är just bundle sk Gapps.

Skrivet av SoilBleed:

Frågan är väl om det går att avinstallera s.k systemprogramvara? IE kan man ta bort.

Går utan problem.

Skrivet av Dimman:

Precis, det är vad som händer när man hindrar sina konkurrenter. Du beskriver precis vad hela cirkusen handlar om.

Om jag inte är fel på det så är grundproblemet att Google utnyttjar Play store till sin fördel. Vill man bygga en telefon och ha Play store så får man ta Googles övriga sortiment också.

Precis.

Skrivet av Zotamedu:

"FairSearch, which is backed by Google rivals including Microsoft (MSFT.O), Nokia (NOKIA.HE) and Oracle (ORCL.N), lodged the first official EU complaint against Android in 2013."

Så det är där skon klämmer. Microsoft och Nokia är sura för att deras OS inte var tillräckligt bra och inte kunde konkurrera med Google och Apple. Oracle är väl allmänt griniga för att de inte lyckades med sina stämningar om Java så de går en annan väg för att sätta dit Google.

Jo så är det nog, fast Oracle v Google är fortfarande igång väl?

Skrivet av RVX:

Enligt EU Kommissionen så verkar du inte ha någon som helst rätt att marknadsföra ditt företag som det verkar som.
Idiotiskt är bara förnamnet.

Läs ovan, handlar inte om marknadsföring utan hur Google hanterar sina applikationer med Gapps samt hur de får företag att skriva på ang detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Jo så är det nog, fast Oracle v Google är fortfarande igång väl?

Intressant nog har bundlignen och åtgärderna mot fragmentering i Android kommit efter önskemål från marknaden. Folk har länge önskat att få en mer enhetlig upplevelse i Android så Google har svarat på det. Nåja, antar att det kommer sluta med en Android-N version där man vid första uppstarten får en fråga om man vill ha Gapps eller tillverkarens skit och sedan dumpar de alla Gapps i ett paket på Play Store. Precis som Microsoft gjorde.

Senaste jag hörde om Oracle och Google var att Oracle fick stryk i ännu en domstol för inte så länge sedan men de sa att de inte var klara än så antar att det finns fler instanser eller fler regioner att stämma i eller nåt. De lär inte ge upp innan de får slut på juridiska möjligheter och det kommer ta ett tag. Om inte annat har väl deras jurister hittat en guldgruva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ser det som EU's enda uppgift och skyldighet att verka för en balans mellan människans, djurens och miljöns bästa, i EU och i världen, i nutid och i framtid. EU ska enligt mig över huvud taget inte värna om företag.
Enda anledningen för EU att verka för en konkurrensutsatt marknad är således om en sådan gynnar människan, djuren eller miljön. Man ska inte införa restriktioner mot Google bara för att andra företag tycker synd om sig.
Med det utgångsläget så avundas jag er som har en så tydlig ställning i frågan. Själv tycker jag det är svårt att ta ställning då jag ser både för och nackdelar, speciellt utifrån perspektivet som konsument.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av fluppblubb:

Det här känns som ett skämt. Det är Googles OS och eftersom det är deras produkt så borde de få installera appar på mobiler som kör DERAS operativsystem så länge andra appar kan användas vilket är möjligt.

Skärpning EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Dom måste följa dom regler som gäller i EU och som är till för att skydda oss konsumenter. Passar det inte så är det ingen som tvingar Google att sälja i Europa. En stor fördel med EU är att dom verkar jobba hårt mot monopol vilket vi konsumenter tjänar på eftersom vi får bättre produkter.
Finns ingen anledning att ställa sig på företagets sida istället för konsumenten, deras jobb är bara att suga ut så mycket pengar ifrån som bara är möjligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Fan vad snårigt.
Hade det varit samma problem från EU om Google bara tagit med playstore (appmarknaden)? Finns ju andra leverantörer av den typen av app också.
Det är väl delvis den gemensamma apparknaden som håller ihop android som plattform.

Och sedan hänger väl hela businessmodellen för google ihop med de apparna som kommer till luren? OSet är gratis men de tjänar pengar på att samla in uppgifter genom apparna som medföljer. Är det så att den typen av businessmodell bara får användas småskaligt kanske?

Edit:
Näe, det här resonemanget från EU känns inte riktigt bra. Eller rätt dumt till och med.
Samma problematik som när microsoft åkte dit på samma grej för internet explorer.

Håller med. Det är ju inte som att Google blockerar andra appar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä så är det inte som jag förstått det. Det är fritt fram att använda android utan google apps-paketet. Det får mobiltillverkarna göra så det finns inget bundlekrav från Google i det här fallet. Amazons lurar körde det konceptet exempelvis.
Eller så väljer de googles plusversion med googles egna appar som kostar en slant. Men det är inte den delen EU granskar.
Det som EU granskar är istället:
Om du nu väljer att gå på Googles plusversion så finns den bara i utförandet av en komplett appbundle där man måste välja att implementera hela paketet. Och anledningen att det höjs på ögonbrynen är att tillverkarna kanske inte vill ha med alla appar men det måste man ta med ändå vilket ger extra exponering av resterande appar då denna appbundle verkar vara använd av alla större mobilleverantörer i EU. Även om man hade kunnat avinstallera dem i efterhand så hade det givit samma exponering.

Hmm. Då har vi förstått det på olika sätt, för det är avtalen som är problemet (dvs de som är nästan hemligstämplade) där de tvingas installera detta paket. Kan vara så att de ändrat riktning på det igen, för detta var vad jag läste om hela ärendet senast.

Du brukar dock ha bra koll, så av respekt för det så jag ska läsa lite mer om jag kan lyckas hitta detaljer om det. Har du länkar eller något läsvärt om det får du gärna dela med dig.

Skrivet av Petterk:

@Paddanx

Microsoft har fått krav på flera områden från EU vissa av dessa följer de idag – t.ex. är officeformaten öppna och fria att använda, men idag har du inte längre browser ballot eller möjlighet att avinstallera IE/Edge. BrowserChoice.eu låg bara uppe mellan mars 2010 och december 2014. Det finns inte längre något krav från EU om webbläsare och på Windows 10 Mobile går det inte ens att installera en tredjeparts med egen motor, trotts att de säljer operativsystemet till partners som säkert vill köra tredjeparts. Windows 7 var enda operativsystemet där du kunde "avinstallera IE". På Android med Play-tjänsterna går det utmärkt för tillverkarna att köra egna webbläsare eller tredjeparts däremot. Chrome är ju fristående från WebView, det finns inte heller något förbud mot att skeppa egna motorer. Problemet är mer att man får mycket mer på köpet än Play store. Mycket som inte är beroende av Play-tjänsterna går dock inte att få någon annan stans än Play store heller, så att göra en fork tjänar inte mycket till, det är ju däremot inte de som missgynnats som klagat.

Jo jag vet... MS håller på med samma skit igen, fast värre. Dock så är det i vanliga PC versionen bättre integration nu än det var förr. De har bara valt andra sätt att jävlas