Permalänk

AMD grafikkort med en intel processor

Hej, har en fråga ang om hur en AMD grafikkort presterar med en intel processor som den skulle göra istället med ett nvidia grafikkort. Är det någon skillnad får man mindre prestanda eller funkar AMD grafikkort med en intel processor som den skulle göra med ett nvidia grafikkort och intel processor?

Tex. en Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB med en XFX Radeon R9 390 Double Dissipation OC 8GB

Som en Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB med en EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara någon skillnad mellan AMD GPU och Nvidia GPU annat än skillnaden som redan finns. Ex. Ett 980Ti kommer prestera bättre än ett 380. Men du kommer inte få sämre med AMD kortet för att du kör en Intel CPU.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Fungerar utan problem

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag har alltid kört intel + amd (ati) eftersom jag är fanboy för båda. Struntar i vad som är bättre eller inte. Har alltid funkat bra för mig

Permalänk

Okej tack för svaren grabbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvetshawn:

Hej, har en fråga ang om hur en AMD grafikkort presterar med en intel processor som den skulle göra istället med ett nvidia grafikkort. Är det någon skillnad får man mindre prestanda eller funkar AMD grafikkort med en intel processor som den skulle göra med ett nvidia grafikkort och intel processor?

Tex. en Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB med en XFX Radeon R9 390 Double Dissipation OC 8GB

Som en Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB med en EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0

Konstigt. Lever det där kvar än alltså xD. Vet att när jag var mindre så utgick jag från att AMD och ATi gick ihop och Intel och Nvidia. Förstår inte varför dock, tror det hade med färgerna att göra eller så sa någon som trodde de hade koll detta till mig och uppenbarligen finns det de som fortfarande tror det ser jag och ptja... Varför inte? Är väl en "urban legend" som inte vill dö riktigt :-).

Men du gjorde rätt som tog reda på fakta innan du köper något eller vad nu planen är, då kan du dessutom hjälpa till att sprida rätt info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Funkar kanon nvida eller amd till Intel cpu
Jag har bara ägt två nvidia igenom min tid. Asus 560 och nu evga 780 alltid till Intel cpu och lite amd/ati innan. Hade dock bekymmer med mitt senaste gigabyte 280x där fläktarna var defekta och jag bytte upp mig till 780 kortet och det är det jag mest varit nöjd med genom min gfx tid.

Nvida kostar mer( lägre prestanda per krona) men tycker overall mer kvalité vilket jag föredrar, tystare och kallare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Nvida kostar mer( lägre prestanda per krona) men tycker overall mer kvalité vilket jag föredrar, tystare och kallare

Skickades från m.sweclockers.com

Om de är tystare och svalare beror ju helt på kylare och vilka kort du jämför. Det spelar ju ingen roll om det är Nvidia eller AMD som gör GPU kärnan om korttillverkaren (ex MSI, EVGA osv) gör en värdelös kylare för att spara pengar Det viktiga är att man läser tester när man hittat ett kort i intressant prisklass och inte bara går på märke och tror allt är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb