Philips BDM3270QP – 32 tum med VA-panel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av trickeh2k:

Tack Thomas, Erik, Jonas, Jacob och alla ni andra. Ni sätter guldkant på min nördvardag!

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Intressant skärm!

Någon med erfarenhet av IPS-skärmar som också sett denna?

Jag som många andra planerar att sitta framför skärmen, i care less hur den ser ut från sidan.

Jag är intresserad hur denna är i kontorsarbete, t ex programmering, text, web... Hur skärmens yta är då, vissa ips-skärmar kan ju ha aggressiv coating vilket resulterar i en daskig/glittrig/smutsig vit färg. Vissa modeller är nog ljustarka och bra på kontoret i dagsljus, men sämre för hemmabruk i kvällsljuset hemma i mörka Sverige.

Är bortskämd med bra IPS-skärmar, 1980x1200, 24"

Har funderat på att uppgradera till Dell UltraSharp U2715H hemma, men såg nu denna skärm/panel som ett alternativ. Den kanske t o m är mycket bättre?

Kanske inte något för FPS-spel som t ex BF4'a, men en dröm för Visual Studio med mera?

Permalänk

VA panel tillochmed? Inte dåligt alls.

Permalänk
Medlem

Rea på denna skärm på Dustinhomes weekend rush denna helg
https://www.dustinhome.se/product/5010819413/brilliance-bdm32...
3490kr

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Rea på denna skärm på Dustinhomes weekend rush denna helg
https://www.dustinhome.se/product/5010819413/brilliance-bdm32...
3490kr

Blev ett köp. Ska användas som sekundär skärm. Det vill säga till webben samt många filmer och serier.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Blev ett köp. Ska användas som sekundär skärm. Det vill säga till webben samt många filmer och serier.

Ganska stor för att vara en sekundärskärm
Den lär dock funka bra för dessa syften, även om 1440p kanske är lite bortkastat på film/TV.

Jag blev lite sugen på att ha den som primärskärm, men den är kanske lite för långsam för mitt allroundbruk.
Och just nu har jag nog lite för trött grafikkort för att spela i 1440p dessutom.
Det kommer fler reor

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte en på dustins rea och är otroligt nöjd.

Satt på en Dell u2713hm innan och upplevelsen är rejält bättre på den här skärmen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Köpte en på dustins rea och är otroligt nöjd.

Satt på en Dell u2713hm innan och upplevelsen är rejält bättre på den här skärmen.

Schysst
Inga konstigheter med så kallad "banding"? (att man kan se en eller två vertikala linjer på skärmen i vissa lägen.. se Benq 3200 tråden för lite exempel)
Har du provat köra båda skärmarna samtidigt och jämföra inputlagget?

... fan man kanske skulle slagit till ändå.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Schysst
Inga konstigheter med så kallad "banding"? (att man kan se en eller två vertikala linjer på skärmen i vissa lägen.. se Benq 3200 tråden för lite exempel)
Har du provat köra båda skärmarna samtidigt och jämföra inputlagget?

... fan man kanske skulle slagit till ändå.

Nope upplever ingen banding. Inputlag är ungefär detsamma som på Dellskärmen så jag märker ingen skillnad.

Färgerna är fina och näst intill lika starka som på min förra skärm, däremot är kontrasten fantastisk och det är en helt annan klarhet i bilden.

Den enda nackdelen jag upplevt hittills är att man kan ana en början till små skiftningar i temperatur i ytterkanterna (speciellt i hörnen) eftersom skärmen är så stor. Men det är minimalt och ingen jag stör mig på.

Gällande gaming är det väl inte den kvickaste panelen i världshistorien, men personligen spelar jag mest strategispel osv så det är ett ickeproblem.

Summa summarum är att det är otroligt mycket skärm för pengarna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa den här skärmen men har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

På prisjakt hittar jag två olika modeller (Philips BDM3270QP) och (Philips BDM3270QP2) den sistnämnda är upplagd senare och är något billigare, finns dock inte på lager i dagsläget. Är det något annat som skiljer dessa?

Det lutar åt att jag inväntar tills BDM3270QP2 finns i lager då den är några kronor billigare och "nyare"?

Jag undrar även hur AOC Q3277PQU står sig mot Philips, det kör ju samma panel och borde vara lika bra? Hittar i princip inga riktiga recensioner av AOC tyvärr.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Det låter som en senare revision av samma produkt. Dvs byggd efter samma specar men någon eller flera av de viktigaste komponenterna har bytts ut. Fast inte tillräckligt stora skillnader för att kalla det en helt ny produkt. Kanske en nyare version av panelen, kanske en nyare kretsuppsättning, kanske både och. Bara Philips vet. Förhoppningsvis.

Att en produkt innehåller samma modell av panel är ingen som helst garanti för någonting egentligen. Ser det om och om igen där två snarlika produkter i praktiken är ganska olika. Nu senast i testet av AOC:s AG241-serie.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för svaret

Jag tar nog och beställer en BDM3270QP2, den kan ju inte vara sämre än sin föregångare som har fått väldigt positiva recensioner av er och många andra som jag läst. De flesta användare verkar också väldigt nöjda med den.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag har hittat att QP2 har en annan panel som började tillverkas 2016, den heter (M320DVN01.2) och verkar ha lägre ljusstyrka än den gamla. I övrigt vet jag inte vad som skiljer den nya mot den gamla panelen (M320DVN01.0)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Enligt info på panelook.com har den också en specificerad mindre färgrymd. Min gissning är att man bytt ut lysdioderna mot enklare modeller för att få ned kostnaden på panelen. Behöver inte alltid betyda något i praktiken dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Enligt info på panelook.com har den också en specificerad mindre färgrymd. Min gissning är att man bytt ut lysdioderna mot enklare modeller för att få ned kostnaden på panelen. Behöver inte alltid betyda något i praktiken dock.

Såg det också men 72% vs 79% kan knappast vara synligt för blotta ögat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Det är en spec. Man vet inte vad den specen baseras på. Troligtvis spektralfördelningen hos ljuset från de nakna lysdioderna. Det kanske inte syns för blotta ögat när det handlar om det faktiska ljuset som filtreras genom skärmen både fysiskt och elektroniskt. Kanske syns det rent praktiskt.

80% vs 72% av en färgrymd är också en fråga om var? Är det mindre täckning av rött, blått eller grönt? Alla tre? Bara rött? Mättnad eller intensitet? Både och?

Man vet inte vad som gäller innan man har testat och jämfört.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en Philips BDM3270QP2 igår och är än så länge väldigt nöjd. Inga döda eller pixlar som fastnat, ingen nämnvärd backlight bleed. Det enda jag sett är minimal vertical banding, och det är verkligen minimalt och inget som stör, inte ens en petig jävel som jag. Syns enbart mot vissa gråa nyanser och man får verkligen leta efter det för att se.

För övrigt så verkar Philips använda ett annat reflexfilter på den nya modellen, det är väldigt blank tycker jag. Den andra har väl semi-matt? Hur som helst är det inget som stör mig då min skärm står bra i förhållande till sol och lampor i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Tjena, fick BDM3270QP2 skärmen idag och möttes av ett startupmeddelande om inbränning efter 30min statisk bild.

Hur är det om man surfar runt i ett par timmar då är ju taskbaren och flikarna på samma ställe hela tiden, kommer detta bränna in till slut eller?

Annars grym skärm för det priset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Jag har hittat att QP2 har en annan panel som började tillverkas 2016, den heter (M320DVN01.2) och verkar ha lägre ljusstyrka än den gamla. I övrigt vet jag inte vad som skiljer den nya mot den gamla panelen (M320DVN01.0)

Skickades från m.sweclockers.com

Den stora skillnaden är, som du märkt, att ..2-modellen är högblank. Den ska också ha lite bättre responstid enligt spec. men det behöver ju inte stämma. http://www.displayspecifications.com/en/comparison/bb1317301