Permalänk
Medlem

bästa G-Sync datorskärm?

Har aldrig testat vare sig G-sync eller AMD Freesync.
Har nyligen köpt 2st 980 ti & har i nuläget en Benq XL2411t (TN, 144hz, 1080p).
Äger även 2st R9 290 fast har aldrig ägt adaptiv sync skärm, så har inte testat AMD Freesync.

Skulle nu vilja gå över till en 1440p datorskärm och har i första hand tittat på TN paneler då jag fortfarande är osäker om IPS/AMVA är tillräckligt bra för spel.

XL2730Z
Egentligen så känns XL2730Z som ett bra köp fast tyvärr är det AMD freesync och saknar G-Sync, så denna faller bort förutsatt att jag inte ångrar mitt köp och returnerar 980 ti korten tillbaka till butiken.
Returnera 980ti samt fortsätta köra på R9 290 är förstås ett alternativ, men när jag körde crossfire för länge sedan så var det mycket problem med microstuttering så vill gärna testa och se om nvidia fungerar bättre.

Dell S2716DG
känns också väldigt bra men det som får mig tveka är att färgerna sägs vara urvattnade även jämfört med andra TN paneler, vet inte om färgerna blir en nedgradering jämfört med XL2411t?

Acer Predator XB271HUbmiprz
Denna och Asus PG279Q är som jag förstått det senaste modellerna av IPS som har Gsync och 144hz, vet inte hur dessa fungerar i snabba fps spel om det blir mycket eftersläpning eller att rörelser känns "hackigt" vid jämförelse av TN spel paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺

@joioi50: "Hackande" har nog inte så mycket av TN eller IPS att göra, utan är produktbeorende och komplext där inte minst grafikkorten påverkar. Det är svårt att objektivt kvantifiera "känslan" i form av hack och ryck, men med G-Sync-skärmarn tycker jag att det är ganska snarlikt hur de olika skärmarna upplevs och beter sig. Med Freesync är det väldigt olika intryck baserat på olika produkter. Freesync-skärmarna har också betett sig väldigt olika rent konkret när vi testat. Olika intervall, olika beteende under intervallen etc.

Aannars är förtjänsten av adaptiv synk är att det tar bort väldigt mycket av det ryckiga intrycken till att börja med.

Mycket handlar som vanligt om vad du är ute efter. "bäst skärm" är ju i själva verket samma sak som "rätt skärm". Den produkt som bäst motsvarar mot de krav du medvetet och omedvetet ställer på skärmen. Mycket av detta handlar om att kunna beskriva vad du faktiskt saknar eller vill förbättra med din nuvarande skärm?

Permalänk

Som vanligt när såna här frågeställningar dyker upp måste jag fråga - har du någon större erfarenhet av IPS-paneler som du upplevt som långsamma?
Eller är det mest någonting du fått för dig genom att läsa skeva recensioner och titta på siffror över responstid?

Kommer ihåg att jag vid några tillfällen påpekade att Benq XL2410/2420 faktiskt inte var en speciellt snabb skärm när den rekommenderades till användare som specifikt skrev att de ville ha en så snabb skärm som möjligt.
Det möttes inte med alltför glada miner vad jag minns. Det var just människor som själva hade skärmen och jag fick höra att de minsann absolut inte sett till några eftersläpningar.
- Har du det det? Har du ens skärmen?

- Nej, svarade jag.
- Jag grundar mig recensioner med kamerabilder och rentutav något stapeldiagram över mätta färgövergångar (tror jag, det här var ett tag sen). Modellen är tydligt långsammare än första generationens 120-hertzskärmar.

Vad ville jag egentligen säga med den här historien? Jo, att det är en stor skillnad i hur något faktiskt är och hur det uppfattas av en människa. Den stora massan har inga problem med de eftersläpningarna som faktiskt finns på så gott som alla LCD-skärmar, de märker inte ens av dem annat än om man skulle smälla upp en perfekt skärm bredvid och verkligen letar skillnader.

Vet inte vilken grupp du tillhör - men jag kan anta.

Har du ULMB på din skärm?

Kommer ihåg en användare som skapade en tråd om ULMB för någon månad sen... Han fick noll svar. Så stort var behovet av supersnabba skärmar när det kom till kritan.

Tycker du ska testa IPS-Acern. Eller AHVA som panelen egentligen hete,r men det är en IPS-panel, inte en VA.
De är däremot generellt sett märkbart långsammare än IPS-panelerna. Så där vi kommer upp i så mycket eftersläpningar att betydligt fler människor stör sig på det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@joioi50: "Hackande" har nog inte så mycket av TN eller IPS att göra, utan är produktbeorende och komplext där inte minst grafikkorten påverkar. Det är svårt att objektivt kvantifiera "känslan" i form av hack och ryck, men med G-Sync-skärmarn tycker jag att det är ganska snarlikt hur de olika skärmarna upplevs och beter sig. Med Freesync är det väldigt olika intryck baserat på olika produkter. Freesync-skärmarna har också betett sig väldigt olika rent konkret när vi testat. Olika intervall, olika beteende under intervallen etc.

Aannars är förtjänsten av adaptiv synk är att det tar bort väldigt mycket av det ryckiga intrycken till att börja med.

Mycket handlar som vanligt om vad du är ute efter. "bäst skärm" är ju i själva verket samma sak som "rätt skärm". Den produkt som bäst motsvarar mot de krav du medvetet och omedvetet ställer på skärmen. Mycket av detta handlar om att kunna beskriva vad du faktiskt saknar eller vill förbättra med din nuvarande skärm?

@Laxpudding: Håller med och egentligen borde jag såklart skrivit rätt skärm för mina behov

1. Spelupplevelse. Bra "mjukhet" i rörelse utan hack / fördröjning / andra distraktioner i spel.
Rätt skärm för mig är en som klarar av att ge mjuk och korrekt "uppspelning" av spel där man inte märker av fördröjning/ryck.
Men vill inte ha det i kostnad av för urvattnade färger.

Egentligen så är min XL2411t perfekt för ovanstående ändamål, dock så har den ganska låg pixeldensitet då den är 24" & med 1080p upplösning, med 27" & 1440p kommer jag upp i samma pixeldensitet som mina 23" 1080p IPS skärmar som jag tycker känns skönare i text och bilder.

Min nuvarande skärm XL2411t tycker jag har bra och rika färger för mina behov (fps spel), den har faktist enbart minimalt sämre färger än min IPS skärm, klart att man märker skillnaden i färger om man jämför skärmarna bredvid varandra, men inget som jag märker av vid spelande eller vanligt användande.
Dock så lanserades XL2411t 2012 så det är möjligt att till exempel en skärm som S2716DG som sägs ha urvattnade färger kanske ändå har bättre färger än en XL2411t fast vill inte bli besviken och returnera en skärm så därför som jag funderar på andra alternativ till skärmar.
Annars är som sagt XL2730Z hög intressant, för tvivlar på att en 3-4år nyare Benq skärm har sämmre färger än min nuvarande Benq från 2012.
Fast problemet är då att jag inte får chansen att uppleva G-Sync och se ifall det revolutionerar platt skärm spelandet.

2. G-Sync, har aldrig testat adaptiv sync och det är väl en annan köp faktor till varför jag vill skaffa en ny dator skärm. Har sedan tidigare dåliga erfarenheter med AMD och microstuttering i spel, det är därför som jag nu vill testa det gröna lägret och se ifall G-sync och 980ti / 980ti sli kan ge förbättring i spelupplevelse.
Alternativ 2 är att jag returnerar mina 980 ti SLI samt kör på en AMD sync datorskärm med R9 290.

3. IPS ett alternativ?
Har inte följt utvecklingen av IPS så mycket och mina nuvarande IPS skärmar som jag har är från 2009 och 60hz, en kompromiss skulle kunna vara en IPS gaming skärm för fps single player spel liknande Crysis / Metro medans jag använder XL2411t till online competitive spel som BF4/CSGO/Quake som kräver låg input lag /reaction time som jag tvivlar IPS lämpar sig väl till.
Det enda orosmålnet är att spel upplevelsen försämmras av IPS ifall de det är eftersläp eller annat som får snabba fps spel att kännas hackigt.

4. Dagen IPS spel skärmar verkar ha dålig kvalitet(?)
Kollar man på omdömen så har ROG Swift PG279Q mottagit 6/10 stjärnor i snitt omdömen på prisjakt samt kommer med 3 år garanti, tycker egentligen att det känns mediokert för en 27" datorskärm som kostar över 8000kr, får en känsla att det är låg kvalitet då tillverkaren inte tror på att skärmen klarar av mer än 3år drift.

Acer Predator XB271HUbmiprz kostar även den över 8000kr samt kommer med 2år garanti

Skrivet av Jonte[YoT]:

Som vanligt när såna här frågeställningar dyker upp måste jag fråga - har du någon större erfarenhet av IPS-paneler som du upplevt som långsamma?
Eller är det mest någonting du fått för dig genom att läsa skeva recensioner och titta på siffror över responstid?

Kommer ihåg att jag vid några tillfällen påpekade att Benq XL2410/2420 faktiskt inte var en speciellt snabb skärm när den rekommenderades till användare som specifikt skrev att de ville ha en så snabb skärm som möjligt.
Det möttes inte med alltför glada miner vad jag minns. Det var just människor som själva hade skärmen och jag fick höra att de minsann absolut inte sett till några eftersläpningar.
- Har du det det? Har du ens skärmen?

- Nej, svarade jag.
- Jag grundar mig recensioner med kamerabilder och rentutav något stapeldiagram över mätta färgövergångar (tror jag, det här var ett tag sen). Modellen är tydligt långsammare än första generationens 120-hertzskärmar.

Vad ville jag egentligen säga med den här historien? Jo, att det är en stor skillnad i hur något faktiskt är och hur det uppfattas av en människa. Den stora massan har inga problem med de eftersläpningarna som faktiskt finns på så gott som alla LCD-skärmar, de märker inte ens av dem annat än om man skulle smälla upp en perfekt skärm bredvid och verkligen letar skillnader.

Vet inte vilken grupp du tillhör - men jag kan anta.

Har du ULMB på din skärm?

Kommer ihåg en användare som skapade en tråd om ULMB för någon månad sen... Han fick noll svar. Så stort var behovet av supersnabba skärmar när det kom till kritan.

Tycker du ska testa IPS-Acern. Eller AHVA som panelen egentligen hete,r men det är en IPS-panel, inte en VA.
De är däremot generellt sett märkbart långsammare än IPS-panelerna. Så där vi kommer upp i så mycket eftersläpningar att betydligt fler människor stör sig på det.

@Jonte[YoT]: Nej, har faktiskt enbart erfarenheter av 23" IPS skärm från 2009 så kan tänka mig att det har hänt en hel del sedan dess

När jag var tonåring så existerade enbart CRT dator skärmar och dessa gav väldigt mjuk och korrekt spelupplevelse utan störande faktorer (eftersläp, tearing andra problem).

Sedan läste jag många olika recensioner omkring 2012-2013 och många gav XL2411t bra betyg och det skrevs att den var så nära CRT som man kunde komma, när jag införskaffade mig XL2411t så var jag väldigt nöjd, nu var det väldigt länge sedan jag använde CRT men tror att dessa är lite vassare än XL2411t, men kan i nuläget vara inbillning då jag inte kan komma ihåg längre hur bra/dålig CRT var.

När du skriver att de är mycket långsammare än IPS-panelerna, menar du att ROG Swift PG279Q & Acer Predator XB271HUbmiprz som använder AHVA(?) är mycket långsammare än andra IPS skärmar? Tycker det låter konstigt då dessa är menade som spel skärmar, vilka IPS skärmar är isåfall bättre alternativ?

Det kanske blir att jag testar PG279Q eller XB271HUbmiprz fast går in med ganska negativ inställning till skärmarna, så förväntar mig att bli missnöjd med de

Permalänk
Medlem

Gick själv från en Benq XL2720Z till en Acer X34. Med gsync och bra fps (90-100) så tar jag Ips panel med gsync över en Tn panel 144hz alla dagar i veckan. Gå till en butik och se själv vad du föredrar än att köpa grisen i säcken.

Permalänk

Har också själv gått ifrån en TN panel, precis samma som föregående talare en BENQ XL 2720Z till en Asus PG279Q.
Jag spelar mycket fps spel samt lite bilspel och för mig personligen gillar jag dom bättre färgerna på en IPS.
Den "sega" 4ms IPS panelens fördröjning syns inte för mig jämfört med BENQ's 1ms. G2G. Jag är personligen nöjd med mitt val.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Bildexpert 📺

@joioi50: När man testar skärmar är det lite ryck och hopp hela tiden. Men det är omöjligt att säga vad som är skärm och vad som är annat. Problemet är att det är helt system man har framför sig med CPU, GPU och tillhörande mjukvara i form av drivrutiner och spel och liknande. Allt kan ge upphov till ryck och hopp.

Men det som utmärker G-Sync och Freesync är att när det fungerar och man ligger inom intervallen försvinner *nästan* alla sådana intryck. Så stör du dig idag på ryckigheter kan det vara så att du hittar hem med adaptiv sync. Det som ofta utmärker upplevelsen av G-sync och liknande är att första intrycket är "Hrrm, inte så stor skillnad". Tills man stänger av och testar utan adaptiv sync.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersläpningar och responstid är ett ganska komplext ämne, kolla bara på tftcentrals mätningar. Jag använder Blurbusters pursuitcam-metod och följer rörelsen med en kamera monterad på skena. Det tycker jag fångar upplevelsen ganska bra. Här är skillnaden på två skärmar som pappret är specade till 1 ms respektive 4 ms. Båda kör 144 Hz:

Det finns alltså skillnader baserat på vilka transienter kristallerna ska ta sig igenom. TN-panelerna kan också upplevas som lite skarpare för att de lyckas hålla svart bättre i rörelsen. Titta till exempel på UFO:ts konturer och ben.

Taget från denna sida som har lite mer jämförelser, bland annat med ULMB.

Permalänk
Skrivet av joioi50:

@Laxpudding: Håller med och egentligen borde jag såklart skrivit rätt skärm för mina behov

1. Spelupplevelse. Bra "mjukhet" i rörelse utan hack / fördröjning / andra distraktioner i spel.
Rätt skärm för mig är en som klarar av att ge mjuk och korrekt "uppspelning" av spel där man inte märker av fördröjning/ryck.
Men vill inte ha det i kostnad av för urvattnade färger.

Egentligen så är min XL2411t perfekt för ovanstående ändamål, dock så har den ganska låg pixeldensitet då den är 24" & med 1080p upplösning, med 27" & 1440p kommer jag upp i samma pixeldensitet som mina 23" 1080p IPS skärmar som jag tycker känns skönare i text och bilder.

Men vänta nu... Utan att titta på några specifikationer så kan man fundera efter och komma fram till att pixeldensiteten på 23- och 24-tumsskärmar som har samma upplösning borde vara ganska snarlik.
27-tumsskärmarna @ 1440 har klart mindre pixlar.
Nåväl, det är oftast inte något dåligt som du själv konstaterar, men bara så att du är medveten om det.

Citat:

Min nuvarande skärm XL2411t tycker jag har bra och rika färger för mina behov (fps spel), den har faktist enbart minimalt sämre färger än min IPS skärm, klart att man märker skillnaden i färger om man jämför skärmarna bredvid varandra, men inget som jag märker av vid spelande eller vanligt användande.
Dock så lanserades XL2411t 2012 så det är möjligt att till exempel en skärm som S2716DG som sägs ha urvattnade färger kanske ändå har bättre färger än en XL2411t fast vill inte bli besviken och returnera en skärm så därför som jag funderar på andra alternativ till skärmar.
Annars är som sagt XL2730Z hög intressant, för tvivlar på att en 3-4år nyare Benq skärm har sämmre färger än min nuvarande Benq från 2012.
Fast problemet är då att jag inte får chansen att uppleva G-Sync och se ifall det revolutionerar platt skärm spelandet.

Hur bra färgerna upplevs har mycket med inställningarna att göra. Du kanske kan trolla fram bättre färger på din 2411 genom att ändra RGB-reglagen och även gamman.

Citat:

2. G-Sync, har aldrig testat adaptiv sync och det är väl en annan köp faktor till varför jag vill skaffa en ny dator skärm. Har sedan tidigare dåliga erfarenheter med AMD och microstuttering i spel, det är därför som jag nu vill testa det gröna lägret och se ifall G-sync och 980ti / 980ti sli kan ge förbättring i spelupplevelse.
Alternativ 2 är att jag returnerar mina 980 ti SLI samt kör på en AMD sync datorskärm med R9 290.

3. IPS ett alternativ?
Har inte följt utvecklingen av IPS så mycket och mina nuvarande IPS skärmar som jag har är från 2009 och 60hz, en kompromiss skulle kunna vara en IPS gaming skärm för fps single player spel liknande Crysis / Metro medans jag använder XL2411t till online competitive spel som BF4/CSGO/Quake som kräver låg input lag /reaction time som jag tvivlar IPS lämpar sig väl till.
Det enda orosmålnet är att spel upplevelsen försämmras av IPS ifall de det är eftersläp eller annat som får snabba fps spel att kännas hackigt.

4. Dagen IPS spel skärmar verkar ha dålig kvalitet(?)
Kollar man på omdömen så har ROG Swift PG279Q mottagit 6/10 stjärnor i snitt omdömen på prisjakt samt kommer med 3 år garanti, tycker egentligen att det känns mediokert för en 27" datorskärm som kostar över 8000kr, får en känsla att det är låg kvalitet då tillverkaren inte tror på att skärmen klarar av mer än 3år drift.

Acer Predator XB271HUbmiprz kostar även den över 8000kr samt kommer med 2år garanti

Alla skärmtillverkare kör med två eller tre års garanti såvitt jag vet, förutom Eizo som har fem år på sitt sortiment.

Kommer det bli rätt nu om jag trycker in en quotetagg här?

Citat:

@Jonte[YoT]: Nej, har faktiskt enbart erfarenheter av 23" IPS skärm från 2009 så kan tänka mig att det har hänt en hel del sedan dess

Nej tyvärr, det har det egentligen inte gjort.
Det fanns väldigt snabba IPS-skärmar redan 2006, 2007.
Sen skiljer det alltid mellan olika paneler och modeller... Kolla upp modellen på din skärm och läs recensionerna av den så kan du se hur den ligger/låg till.
Det som har förändrats är att inputlagget har blivit klart lägre bland skärmarna som släpps idag.

Citat:

När jag var tonåring så existerade enbart CRT dator skärmar och dessa gav väldigt mjuk och korrekt spelupplevelse utan störande faktorer (eftersläp, tearing andra problem).

Sedan läste jag många olika recensioner omkring 2012-2013 och många gav XL2411t bra betyg och det skrevs att den var så nära CRT som man kunde komma, när jag införskaffade mig XL2411t så var jag väldigt nöjd, nu var det väldigt länge sedan jag använde CRT men tror att dessa är lite vassare än XL2411t, men kan i nuläget vara inbillning då jag inte kan komma ihåg längre hur bra/dålig CRT var.

När du skriver att de är mycket långsammare än IPS-panelerna, menar du att ROG Swift PG279Q & Acer Predator XB271HUbmiprz som använder AHVA(?) är mycket långsammare än andra IPS skärmar? Tycker det låter konstigt då dessa är menade som spel skärmar, vilka IPS skärmar är isåfall bättre alternativ?

Det kanske blir att jag testar PG279Q eller XB271HUbmiprz fast går in med ganska negativ inställning till skärmarna, så förväntar mig att bli missnöjd med de

Nej, du missförstod lite, menade VA-skärmar som i MVA, PVA och allt vad de nu heter.
Dessa modeller som du listar är egentligen IPS.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Ips skärm

@joioi50: Tja, jag köpte ett gigabyte 980 ti och gick över till 1440p. Kollade recensioner på acer xb270hu och fastnade för den. Är sjukt nöjd med skärmen, färgerna är helt underbara och allt flyter sjukt bra med mitt 980 ti. Ligger på runt 90-100 fps på bf4 max. Rekomenderar den starkt. Det som är lite minus är att konstruktionen känns lite billig när man pröjsar 8k för en skärm, men panelen är underbar (Y)

Visa signatur

🏬: Asus Sabertooth Z97 Mark 1 🔲: I7 4790k ❄️: Noctua NH-D15 🏴: Gigabyte Gforce GTX 980 TI Gaming
🗄️: Fractal Design R5 Titanium 🔌: Corsair AX 760 🎞️: 16 GB DDR3 1600 MHz 💾: Samsung EVO (60
🖥️: Acer Predator XB270HU ⌨️: HyperX Alloy 🖱️: Qpad 8k 🎧: Logitech G533

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joioi50:

Dell S2716DG
känns också väldigt bra men det som får mig tveka är att färgerna sägs vara urvattnade även jämfört med andra TN paneler, vet inte om färgerna blir en nedgradering jämfört med XL2411t?

Färgerna lär ju vara snarlika. Dvs, urvattnade. XL2411T/Z har ju en outofthebox gamma runt 1.6 vid mittpunkten av skärmen.

PG279Q har jag, köpte i oktober och inga problem för min del.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Gick själv från en Benq XL2720Z till en Acer X34. Med gsync och bra fps (90-100) så tar jag Ips panel med gsync över en Tn panel 144hz alla dagar i veckan. Gå till en butik och se själv vad du föredrar än att köpa grisen i säcken.

@Irdeto: Hade helt missat att det fanns 2st IPS paneler med högupplösning och 90-100hz kapacitet, tackar för inlägget blir att pröva X34 för min del

Skrivet av Laxpudding:

@joioi50: När man testar skärmar är det lite ryck och hopp hela tiden. Men det är omöjligt att säga vad som är skärm och vad som är annat. Problemet är att det är helt system man har framför sig med CPU, GPU och tillhörande mjukvara i form av drivrutiner och spel och liknande. Allt kan ge upphov till ryck och hopp.

Men det som utmärker G-Sync och Freesync är att när det fungerar och man ligger inom intervallen försvinner *nästan* alla sådana intryck. Så stör du dig idag på ryckigheter kan det vara så att du hittar hem med adaptiv sync. Det som ofta utmärker upplevelsen av G-sync och liknande är att första intrycket är "Hrrm, inte så stor skillnad". Tills man stänger av och testar utan adaptiv sync.

@Laxpudding: Givetvist är det en kombination av Skärm / CPU / GPU / System som avgör hur man upplever spelupplevelsen, fast den största boven är nog hur bra spelet är kodat tror jag.
Ett spel som är väl optimerat till PC har nog minimalt med frametime lag samt andra tråkigheter.
Ett spel som är dåligt optimerat för SLI / Crossfire eller till och med ett grafikkort har god nytta av adaptic sync kan jag tänka mig(?).

Subjektivt sätt tycker du att G-Sync hjälper om grafikkorten pressar över 80fps?
Om jag uppfattar G-Sync helt rätt så är det vid 40-80fps som g-sync ger nytta.
Tycker personligen att på en TN spel skärm så kan man se tydlig skillnad mellan 60fps vs 80fps, sedan blir skillnaden mycket mindre märkbart från 80fps till 90fps.
Spelar man och jämför 100fps vs 144fps tror jag att det är svårt att avgöra om man inte medvetet kollar efter "fel" när man spelar.

Antar att Gsync är ändå bra att ha om datorn för det mesta klarar av 90fps+ i spelet men när det blir mycket som händer i spelet och fps droppar till exempel till 70fps så mjukar G-Sync upp det.

Jag har läst din recension av X34 och tänkte ta en chansning med den skärmen, jag läste även Asus recensionen 34" spel skärm (90-100hz) och verkar som att Acer har lite bättre respons tid 8-10ms vs 10-15ms.

Som jag uppfattat det hela så är det inte input lag man kollar efter för att få helhets intryck utan responstiden som är det som användaren uppfattar?

Egentligen så tycker jag att 8-10ms respons tid är ganska dåligt för en skärm som i första hand marknadsförs mot gamers och kostar 13.000kr men det är väl vad man får acceptera april 2016 om man vill ha högupplöst datorskärm med IPS.

Det som oroar mig mest med X34 är att enligt tft central recension kom de fram till följande respons tider:
Minimum: 6.1ms, Genomsnitt: 7.9ms, Högsta: 15.0ms(!!!!!!!!)

Med andra ord finns det tillfällen då skärmen tar 15ms på sig att uppvisa signalen från grafikkortet om jag uppfattar det hela rätt, vet inte hur detta upplevs i fps spel som BF4/CS:GO som är snabba fps spel, men hoppas verkligen inte att det märks av och stör spelandet.

Om responstiden skulle kännas jobbig ska jag nog returnera skärmen och skaffa en med lägre respons tid.

möjligtvis en HB270HU eller XB271HU som båda har riktigt låst responstid samt 144hz.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Men vänta nu... Utan att titta på några specifikationer så kan man fundera efter och komma fram till att pixeldensiteten på 23- och 24-tumsskärmar som har samma upplösning borde vara ganska snarlik.
27-tumsskärmarna @ 1440 har klart mindre pixlar.
Nåväl, det är oftast inte något dåligt som du själv konstaterar, men bara så att du är medveten om det.

Hur bra färgerna upplevs har mycket med inställningarna att göra. Du kanske kan trolla fram bättre färger på din 2411 genom att ändra RGB-reglagen och även gamman.

Alla skärmtillverkare kör med två eller tre års garanti såvitt jag vet, förutom Eizo som har fem år på sitt sortiment.

Kommer det bli rätt nu om jag trycker in en quotetagg här?
Nej tyvärr, det har det egentligen inte gjort.
Det fanns väldigt snabba IPS-skärmar redan 2006, 2007.
Sen skiljer det alltid mellan olika paneler och modeller... Kolla upp modellen på din skärm och läs recensionerna av den så kan du se hur den ligger/låg till.
Det som har förändrats är att inputlagget har blivit klart lägre bland skärmarna som släpps idag.

Nej, du missförstod lite, menade VA-skärmar som i MVA, PVA och allt vad de nu heter.
Dessa modeller som du listar är egentligen IPS.

@Jonte[YoT]: Mellan 23" & 24" 1080p är det 0.27mm pixel storlek vs 0.28mm pixel storlek, så ganska liten skillnad, möjligtvis att min 24" TN är lite större är 24" samt 23" IPS är lite mindre än 23", alternativt att IPS panelen ger skarpare text & bilder även om pixlarna inte är så stor skillnad på.
Jag upplever i alla fall bilden på 23" IPS klart skarpare, så nog mer än pixel storleken som påverkar.

27" 2560x1440 och 34" 3440x1440 har båda 0.23mm pixel storlek så klart mindre jämfört med 23/24" 1080p.

Skrivet av witeloken:

@joioi50: Tja, jag köpte ett gigabyte 980 ti och gick över till 1440p. Kollade recensioner på acer xb270hu och fastnade för den. Är sjukt nöjd med skärmen, färgerna är helt underbara och allt flyter sjukt bra med mitt 980 ti. Ligger på runt 90-100 fps på bf4 max. Rekomenderar den starkt. Det som är lite minus är att konstruktionen känns lite billig när man pröjsar 8k för en skärm, men panelen är underbar (Y)

@witeloken: Den där skärmen känns väldigt intressant
Ägde du en bra TN spel skärm innan samt har du isåfall märkt skillnader i form av input lag eller andra problem som uppkommit med XB270HU som inte fanns med gammla skärmen?

Skrivet av Lothbrok:

Färgerna lär ju vara snarlika. Dvs, urvattnade. XL2411T/Z har ju en outofthebox gamma runt 1.6 vid mittpunkten av skärmen.

PG279Q har jag, köpte i oktober och inga problem för min del.

@Lothbrok: jag har gjort egen enkel kalibrering utan märverktyg utan snarare ändra färger och contrast/brightness via knappmenyn för skärmen, sida vid sida med min IPS skärm tycker jag Benq2411t är acceptabel, fast nu blir det att testa en X34 IPS skärm som jag hoppas uppfyller mina önskemål(adaptiv sync, större bildyta, högre upplösning).

Är jag missnöjd med X34 ska jag nog testa XB270HU eller XB271HU som enligt tester har minimalt med respons tid samt har 144hz IPS.

Om även tredje alternativet är dåligt (27" ips 144hz) blir det nog att testa en TN panel 27" 1440p.

Permalänk

Hej igen Joioi

Skrev inte klart igår, men baserat på vad du skrivit så känns det som att du är väldigt känslig mot eftersläpningar.
Har du inte tittat på länken Laxpudding postade?

Din skärm har ULMB/Lightboost, dvs. flimrande bakgrundsbelysning.
Som du sett på bilderna i olika recensioner så gör det stor skillnad. En skillnad som också du som känslig uppfattar väl, medan många andra mer skulle rycka på axlarna och säga - jaha, vad fan hände, hälften av ljusstyrkan är borta? Det här vill jag inte köra med!

Jag tror att en skärm som t.ex. X34 som saknar flimrande bakgrundsbelysning skulle göra dig besviken, även om nu formatet är häftigt. Finns det verkligen ingen butik du kan besöka som förhoppningsvis har åtminstone någon av de här skärmarna du är intresserad av framme?

Ett annat ännu enklare sätt är ju att du helt enkelt testar att stänga av ULMB (eller vad det nu heter i din Benqskärm) och jämför.

Det kan faktiskt också vara så att funktionen faktiskt inte är aktiverad, detta måste fastställas för att ha någon som helst aning om hur känslig du är.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺

@joioi50: Responstid är komplext med icke-linjära förhållanden och folk tenderar att fastna i siffersyndromet. Man jämför siffror på papper och drar långs slutsatser i stil med att "4 ms är mycket sämre än 1 ms" för det är lätt att räkna.

Samma sak med latens/input lag. Det är lätt att tala om siffrorna. Vad jag hellre skulle gärna se forskning som visar mycket millisekundrarna går att spåra i faktisk resultat inom exempelvis e-sport, såväl på proffsnivå som när Kalle, 25 kör CSGO fyra timmar på lördagar.