AMD:s grafikplaner för Polaris detaljeras – följs upp av Vega och Navi

Permalänk
Melding Plague

AMD:s grafikplaner för Polaris detaljeras – följs upp av Vega och Navi

Inom kort landar AMD Polaris, där två grafikkretsar kan komma att ersätta hela deras nuvarande sortiment. Detta följs upp av Vega 2017 och Navi 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

trevligt om det stämmet att de ersätter rätt många av korten med polaris och inte kör lika mycket rebrands

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Så taggad på att byta ut mitt 280X nu. Att sitta på en 1440p skärm med för lite grafikkraft svider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Tänkte exakt likadant! Dessa kort borde i princip vara i storlek med itx korten om de vill de(eller tom LP storlek!)
Tycker att amd har gjort ett bra drag i att satsa fullt ös på att skära ner förbrukningen:) hellre det än enbart prestanda.

Hoppas nvidia ger ordentlig konkurrans så att det blir en riktig kapprustning:)

Permalänk
Medlem

Läste först HDMI 2.0 som HBM 2 Någon som vet (rykte) vilken minnesteknik som AMD kommer att använda till Poliaris?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

"Sett till finesser får Polaris inbyggd hårdvaruacceleration för att koda och avkoda videomaterial i formatet HEVC/H.265"

Bra steg mot Shadowplay som idag är längre fram i tiden än Raptr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Onekligen, ur den aspekten öppnar det verkligen fram för högpresterande konpaktare kort vilket dom redan har bevisat med Fury X. Trött på 30cm kort, kompakt är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hey, listen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Frågan är hur det blir med kylning bara då all värme från GPUn först måste igenom ett lager RAM som i sin tur också genererar mer värme. Låter som att det bara fungerar på små kretsar och inte stora prestandamonster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är man inte helt kass på matte se ser man ju att 2.5x energieffektivitet omöjligen kan vara särskillt långsamt på ett kort på 100-130W TDP.

Permalänk
Medlem

Längtar tills alla reviews kommer, även om jag inte ska köpa så är det mysigt att krypa ner i soffan när familjen somnat och läsa om en ny grafikkortsarkitektur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är hur det blir med kylning bara då all värme från GPUn först måste igenom ett lager RAM som i sin tur också genererar mer värme. Låter som att det bara fungerar på små kretsar och inte stora prestandamonster.

Ja det återstår att se. Har man diskreta grafikkort blir det ju onekligen kretskortsyta man lika gärna kan dedikera till separata minneskretsar.

Men å andra sidan ligger den arkitekturen rätt långt fram, så vi kanske har kommit till ett läge där kretsen inte blir så farligt varm oavsett, så att det går bra att stapla minne direkt på GPU utan att den blir överhettad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Hey, listen!

Måste äga en sån GPU av princip när den släpps. Även om den mot förmodan är en fullständig flopp. Ska ägas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Är personligen mest intresserad av HEVC encode/decode. Så jag kan tredubbla min MKV-samling utan att köpa nya hårddiskar. Tar alldeles för lång tid att encoda som det är nu. :>

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande mest sugen på Vega men "Hey, Listen!" Navi låter ju också lovande. Men lite för långt bort för min del, sugen på något nytt redan nu.

Skrivet av Ozzed:

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Skrivet av Zotamedu:

Frågan är hur det blir med kylning bara då all värme från GPUn först måste igenom ett lager RAM som i sin tur också genererar mer värme. Låter som att det bara fungerar på små kretsar och inte stora prestandamonster.

Det är ju inte som att HBM-minnet på exempelvis Fury X tar upp speciellt mycket utrymme som det är idag. Sedan just kylningsproblematiken och hur allt ska kopplas får mig att undra om det finns någon egentlig vinst. Får se vad som händer iallafall.

Skrivet av Ice Frontier:

Är personligen mest intresserad av HEVC encode/decode. Så jag kan tredubbla min MKV-samling utan att köpa nya hårddiskar. Tar alldeles för lång tid att encoda som det är nu. :>

Instämmer, hade varit fint med acceleration för att koda h.265.

Permalänk
Avstängd

En enkel fråga... hmmm.
Är det meningen att Polaris 10 (490X/"FuryX2") ska konkurrera mot Pascal 104-400 (2016 Q2)?
Polaris 11 mot Pascal (490/480X/480) 104-200/104-150 (2016 Q2)?
Polaris ?( kanske utan X på slutet typ 470X/470) mot Pascal 106 (2016 Q3/Q4)?
Vega mot Pascal 100 (2016 Q4 - 2017 Q1)?
Navi mot Volta (2017 Q4 - 2018 Q1)?

Är det så det är tänkt?

Edit: 104-400, 104-200, 104-150.
Edit: Polaris ?( kanske utan X på slutet typ 470x/470) mot Pascal 106 (2016 Q3/Q4)?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

En enkel fråga... hmmm.
Är det meningen att Polaris 10 ska konkurrera mot Pascal 104 (2016 Q2)?
Polaris 11 mot Pascal 106 (2016 Q3)?
Vega mot Pascal 100 (2016 Q4 - 2017 Q1)?
Navi mot Volta (2017 Q4 - 2018 Q1)?

Är det så det är tänkt?

http://i.imgur.com/ulQtzzC.jpg

MVH

Lite märklig fråga eller ordval. Tror inte någon av dem utgår från att konkurrera mot varandra. De har båda kretsar för olika ändamål och behov. Du bedömer vad du behöver.

Permalänk

Mobila kretsar däremot verkar vara rebrands förutom ev det allra högsta skiktet:

http://videocardz.com/59143/amd-radeon-m400-series-rebrands-c...

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Kommer AMD byta färg till blått i och med Navi 2018?
Råkar ju infalla med en annan stor efterföljande samma år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Måste äga en sån GPU av princip när den släpps. Även om den mot förmodan är en fullständig flopp. Ska ägas.

Skickades från m.sweclockers.com

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

Edit: Okej jag fattar nu.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommande två åren är späckade med intressanta nyheter, både CPU, GPU, SSD och minne. Om alla håller vad de lovar så kommer vi få revolutionerande produkt-releaser varje kvartal framöver.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ja det återstår att se. Har man diskreta grafikkort blir det ju onekligen kretskortsyta man lika gärna kan dedikera till separata minneskretsar.

Men å andra sidan ligger den arkitekturen rätt långt fram, så vi kanske har kommit till ett läge där kretsen inte blir så farligt varm oavsett, så att det går bra att stapla minne direkt på GPU utan att den blir överhettad.

Fast GPUer är begränsade av kylningen. Kan du ha effektivare kylning kan du ha högre klockfrekvenser vilket ger mer prestanda. Att stapla minnet ovanpå kommer kosta prestanda. Det går inte att komma runt. Så frågan är om det är värt avvägningen. En del riktigt kompakta system som mobiler kör ju PoP (Package on Package) där SoC och RAM är staplade fast med BGA-paket och inte TSV men där finns det ju en poäng då kretskortsytan är extremt begränsad. Så även om även en mobil SoC också är termisk begränsad så är det en avvägning man gör för att få ner storleken. Frågan är vad avvägningen är här? Storlek är ju inte ett jätteproblem men de kanske kan få ut andra fördelar? Kanske är det billigare än dagens stora substrat eftersom det blir en bit kisel mindre att tillverka. Kanske kan de öka bandbredden ordentligt med kortare banor. Får se längre fram.

Skrivet av anon5930:

Fortfarande mest sugen på Vega men "Hey, Listen!" Navi låter ju också lovande. Men lite för långt bort för min del, sugen på något nytt redan nu.

Det är ju inte som att HBM-minnet på exempelvis Fury X tar upp speciellt mycket utrymme som det är idag. Sedan just kylningsproblematiken och hur allt ska kopplas får mig att undra om det finns någon egentlig vinst. Får se vad som händer iallafall.

Nej någon fördel borde det ju finnas utöver storlek. Om de det inte är lösa rykten som är relaterade till de minsta processorerna och APUer eller nåt. Vore ju rätt najs med en APU i Atomklassen med typ 4-8 GB RAM direkt på samma paket för en extremt kompakt krets för saker som hybrider, plattor och minidatorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

https://www.youtube.com/watch?v=lCjyiEOZP44

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

Zelda referens

http://zelda.wikia.com/wiki/Navi

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

NaVi - Natus Vincere - Born to win - Född vinnare

https://en.wikipedia.org/wiki/Natus_Vincere

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

Zelda perhaps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Lite märklig fråga eller ordval. Tror inte någon av dem utgår från att konkurrera mot varandra. De har båda kretsar för olika ändamål och behov. Du bedömer vad du behöver.

Tack för ditt svar men jag tror absolut på att de konkurrerar mot varann. De stångas och har sig hela tiden, tävlar om att få ut sina grejer först och försöker fylla upp inom alla prisklasser. Så please sluta försöka vara så "diplomatisk". Alla företag konkurrerar.

MVH

Skrivet av anon114264:

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

LOL jag håller med. Fattar Nada.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

En enkel fråga... hmmm.
Är det meningen att Polaris 10 ska konkurrera mot Pascal 104 (2016 Q2)?
Polaris 11 mot Pascal 106 (2016 Q3)?
Vega mot Pascal 100 (2016 Q4 - 2017 Q1)?
Navi mot Volta (2017 Q4 - 2018 Q1)?

Är det så det är tänkt?

MVH

GP104, inte GP106. GP106 kommer i slutet på året och är väl mostvarigheten till GTX 950 eller liknande.

https://www.techpowerup.com/221848/nvidia-to-launch-mid-range...

Polaris 10 och 11 ska komma samtidigt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22009-amd-radeon-r7-470-pola...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

GP104, inte GP106. GP106 kommer i slutet på året och är väl mostvarigheten till GTX 950 eller liknande.

https://www.techpowerup.com/221848/nvidia-to-launch-mid-range...

Polaris 10 och 11 ska komma samtidigt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22009-amd-radeon-r7-470-pola...

Ok.. Tack för ditt svar.

Tänker mig mer sådär om Nvidia, men vet ej, bara spekulation.

100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

104 kommer komma i 3 varianter ... just det. Tack än en gång för att du påminde mig.

MVH