Hjälp med inköp av ~1440p 144hz skärm.

Permalänk

Hjälp med inköp av ~1440p 144hz skärm.

Hej! Jag kommer bygga min första dator till sommaren när pascal/polaris släpps då jag alltid köpt en färdigbyggd innan. Detta kommer då bli min första "riktiga" dator och ser fram emot det en hel del.

Jag funderade redan nu på att köpa en datorskärm, då jag behöver en ganska mycket just nu. Priset på datorn kommer ligga mellan 15000-20000, beroende på kostnad av delar osv. Men jag siktar på att köpa en pascal och delar som passar till det, då jag vill klara av allt med hög prestanda/FPS en tid framåt.

Jag har dock inte den blekaste aning vad det gäller skärmar, förutom att jag vet att jag vill ha 144hz, så jag hoppades på att ni skulle kunna hjälpa mig där. Vad jag letar efter kortfattat är en 1440p skärm (alt 1080p om ni tycker det är bättre) med 144hz, antingen normal, ultrawide, curved, vad som, helt enkelt bäst i test för prestanda och pengarna.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med det?

Jag bor också i Litauen just nu, så om de skeppar hit så vore det underbart, men annars är det inga problem att det skeppas till Sverige.

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

"bäst i test" är en sådan där fras som kommer från tidningensbranschen i syfta att sälja lösnummer och ge lockande rubriker.

Det finns väldigt sällan produkter som tveklöst är bäst, utan det handlar om vad som är mer eller mindre rätt för dina behov. Är kravet just 144 Hz och 1440 pixlar på höjden så passar alla produkter som har de specarna vilket är någon av följande tolv produkter.

Ju mer specifik du är med kraven, desto lättare blir det att hitta den produkt som är rätt för just dig inom den kategorin.

Permalänk

@Laxpudding: Och vad för krav skulle det kunna vara? Aldrig haft en riktig gaming skärm så inte insatt i vad som kan krävas av skärmen, just därför jag endast gav kraven 144hz och 1440p. Vad har du, vad rekommenderar du, och vad skulle du vilja veta för krav för att bättre hjälpa mig?

Permalänk
Bildexpert 📺

@altringer: Som jag skrev, alla i länken passar in på kraven.

Fast jag kan inte berätta för dig om du gillar Äpplen eller Apelsiner. Så där måste du själv försöka finna vad du är ute efter. Är det svårt kan man utgå från den skärm man har i dagsläget och fundera över vad man vill förbättra.

Lite generellt om kategorin är att TN-skärmarna ger sämre färgåterivning men är billigare. IPS/AHVA-panelerna bättre färgåtergivning och är dyrare. Sedan finns det tonvis med individuella skillnader. Många av de här modellerna är också flitigt testade, så där kan du googla fram en hel del tester och få ett hum om vilka som verkar passa dig mer än än andra.

Permalänk
Medlem

Om du inte är bunden vid Nvidia av personliga skäl så skulle jag vänta med att beställa skärm tills efter du har sett release/reviews på Pascal respektive Polaris och vet vilket kort som passar dig bäst. Ska du köpa en skärm med den prestandan så vill du förmodligen ha rätt teknik för dynamisk skärmuppdatering och då binder du dig till en grafikkortstillverkare redan nu.

Själv önskar jag att Nvidia skärper sig och stödjer den öppna standarden Adaptive Synch från och med Pascal så jag kan köpa deras kort till min Adaptive Synch skärm om det skulle passa mig bättre. Men jag antar att helvetet fryser över först

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altringer:

@Laxpudding: Och vad för krav skulle det kunna vara? Aldrig haft en riktig gaming skärm så inte insatt i vad som kan krävas av skärmen, just därför jag endast gav kraven 144hz och 1440p. Vad har du, vad rekommenderar du, och vad skulle du vilja veta för krav för att bättre hjälpa mig?

Eftersom du kommer köra Nvidia kan jag rekommendera en skärm med G-sync. Ska du ha flera enheter inkopplade till skärmen eller bara datorn? Om inte så hade jag rekommenderat denna Acern. Däremot om du vill ha typ spelkonsol inkopplat också så är PG279Q ett bra alternativ. Varning dock på att kvaliten på modellen har varierat kraftigt. Jag hade tur och fick ett bra exemplar.

Permalänk
Medlem

du får köpa min https://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-... om du vill 2månader gammal, gått över på ultra wide

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Håller med SweDragon, om du ska lägga ut pengar på en 1440p + 144hz-skärm så har de flesta antingen Freesync (AMD) eller G-Sync (Nvidia) så på så vis låser du dig till den ena tillverkaren när det sedan kommer till val av grafikkort. Tänk även på att dessa skärmar är dyra så om budgeten för datorn även ska räcka till skärmen så är det nog snarare uppåt totalt 25,000 för skärm + en burk bra nog för att driva den.

Kolla t.ex. detta prestandatest av the Division där ett 980ti landar omkring 60 fps som medel i 1440p på High:

Jag är i vilket fall hemskt nöjd med min skärm.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Avstängd

@altringer: Jag skulle rekommendera dig en skärm av märket Ausu ROG Swift... Välj en som passar dig mest, de finns i olika varianter numera. Själv har jag den som kom ut först med TN panel på 27"... Aldrig varit så nöjd. Med bara en enkel knapptryckning så kan man välja hz frekvens sedan är kvaliteten på den riktigt bra och stabil rakt igenom. Skärmen är på 1ms, 144hz max och G-sync. Finns för freesync också men vet inte hur det är och upplevs av AMD användare. Väljer du ett Nvidia kort så tycker jag du ska välja en Asus ROG swift med G-sync. Själv har jag inga bekymmer med denna TN skärm men hört att många har eller haft det. Finns även en med IPS panel om man föredrar det med 165Hz och 4ms. Sedan är dessa skärmar snygga också men det är bara en smaksak. Ramen är också den liten så om man vill köra flera så är detta också en fördel.

MVH

Permalänk

@pellski87: Vad har du för ultrawide?

@anon193054 kommer förmodligen endast ha datorn inkopplad. Möjligtvis mitt Wii U ett tag men inte hela tiden. Jag har börjat fundera på PG279Q:an.

@Javanface vet att skärmen kommer lika runt 6-8k och att allt tillsammans blir 24-25k, därför jag skrev att datorn i sig kommer kosta mellan 15-20, eftersom jag vill ha en väldigt bra dator för det priset, sen får skärmen kosta vad den kostar. Vad har du för skärm?

@SweDragon kommer förmodligen bli pascal av personliga skäl eller vad man ska säga, och då blir det väl G-sync. Hade också gärna velat att de öppnar upp sig lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altringer:

@pellski87: Vad har du för ultrawide?

@dix_xib kommer förmodligen endast ha datorn inkopplad. Möjligtvis mitt Wii U ett tag men inte hela tiden. Jag har börjat fundera på PG279Q:an.

@Javanface vet att skärmen kommer lika runt 6-8k och att allt tillsammans blir 24-25k, därför jag skrev att datorn i sig kommer kosta mellan 15-20, eftersom jag vill ha en väldigt bra dator för det priset, sen får skärmen kosta vad den kostar. Vad har du för skärm?

@SweDragon kommer förmodligen bli pascal av personliga skäl eller vad man ska säga, och då blir det väl G-sync. Hade också gärna velat att de öppnar upp sig lite mer.

Det blev en Dell 34" LED Curved U3415W som jag klockat till 80hz, sjukt nöjd

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

@altringer Jag köpte en Asus ROG Swift PG278Q vid årsskiftet. Kände inte att jag kunde motivera prisskillnaden upp till PG279Q med IPS-Skärm.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

@altringer: Jag kan iaf rekommendera en ASUS-skärm. Jag har en MG279Q(Adaptive Synch) sedan i höstas och är grymt nöjd med den. Bra färger och betraktningsvinklar och mycket följsam i spel. PG279Q borde hålla samma kvalité fast bättre eftersom den är ännu lite snabbare men för övrigt har liknande specs. (båda har liknande IPS-paneler med hög uppdateringsfrekvens)

Permalänk

@pellski87: Vad spelar du för spel på den? Tycker du 80hz är tillräckligt? Har du testat 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av altringer:

@pellski87: Vad spelar du för spel på den? Tycker du 80hz är tillräckligt? Har du testat 144hz?

Spelar wow, the division och Black ops 3, Jag böt från en acer 27" 1440p 144hz skärm till denna och jag känner mig helt nöjd. Kan verkligen inte klaga på nånting... Men då är jag inte världens mest kräsna heller kan starkt rekommendera dell skärmen, och acer skärmen för den delen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Asus PG279Q eller Acer X271HU är de 2 du vill välja mellan om siktar på Pascal, i segmentet: "IPS (AHVA) + 144HZ + 1440P + G-synk + 27". Av alla skärmar som finns tillgängliga så känns dessa som de absolut bästa valen (bortsett möjligen Asus/Acers 34" 21:9, men med den högre upplösningen vilken resulterar i lägre FPS samt den galet höga prislappen så faller de bort ganska hårt)

Jag utgick från tillgängliga skärmar https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_G-Sync och kom fram till följande:

Personligen utgår jag från att G-synk är ett MÅSTE, planerar själv att införskaffa en ny rig nu till hösten för runt samma pengar. Känns för mig ganska galet att lägga så mycket pengar på en dator och inte ha en skärm som faktiskt kan ge dig valuta för pengarna.

Personligen så rekommenderar jag nog Acer PGA bättre QC och mindre defekta skärmar, har jämfört de båda och ville verkligen att Asusen skulle vara bättre då den ser betydligt bättre ut och har bättre OSD. Men efter de antal timmar jag spenderat på att gå igenom olika forum trådar osv så vågar jag nog påstå att du har bättre chans att få ett bra ex om du väljer Acern.

Utöver att kamma div trådar som nämnt så har jag jämfört betygen mellan de båda skärmarna på pricerunner/prisjakt/amazon & newegg, helhetsintrycket är ganska klart, Acer levererar fler bra skärmar.

Det är samma skärmpanel, men det skiljer sig i hur de båda monterar panelen vilket jag antar är orsaken till varför Asusen verkar sämre, vanligare med Edgelight bleed osv, även en orange nyans verkar vara ett mer vanligt problem.

Tänker låna tråden lite med!

Jag själv funderar på Acers dito som ni nog förstår. Men gud vad deras pixlpolicy suger, 4 döda pixlar per miljon är tydligen acceptabelt enligt de, dvs i runda slängar så är 14 döda pixlar helt ok medan Asus har 2-5, vilken också det är helt åt skogen enligt mig.

Kanske låter kinkig men som sagt kul att spendera den summan och få döda pixlar...

Sen verkar det vara uniformt på alla sidor att de följer tillverkarens riktlinjer vad gäller garanti för den typen av fel, jag kan ju dock ha missat så skadar väl inte att fråga om någon vet om en pålitlig sida som täcker pixelfel till 100%?

Visserligen bör man väl kunna åberopa reklamation, men det är väl synd att bråka om man kan välja garanti.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@Thor: Tack för det utförliga svaret! Jag lutar mig mot Asus PG279Q, men jag har faktiskt också tittat lite på Acer Predator x34, eftersom jag är lite drömmig om en ultrawide curved.

Jag hade kunnat offra en säker 144hz mot 80-100hz ultrawide curved, men priset är lite saftigt.

är det en bra skärm i sig? är det värt att offra de 44hz?

Permalänk
Medlem

@altringer: Jag har inte undersökt Asus eller Acers 34" 21:9 modell, men jag får även uppfattningen här om att Acers skärm är bättre, mest för att man kan justera bilden mer finkornigt än Asus version.

Jag har suttit på 60HZ hela tiden så jag kan inte uttala mig om vad som är bättre gällande 100hz vs 144hz.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.