Permalänk
Medlem

Problem med kodslut i php 7

Har skrivit en del php-kod för ett par år sedan och ville nu prova php 7. Så jag har uppdaterat en testserver från Ubuntu 15.10 till 16.04. Men jag verkar ha fått ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Så fort jag skriver > så tolkas det som slut på koden.

Om jag till exempel skriver något enkelt som:

Citat:

<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<?php
echo "Hello > World!";
?>

</body>
</html>

så tänker jag mig att det borde skriva ut "Hello > World!". Men det gör den inte utan den tolkar

Citat:

<?php
echo "Hello >

som php-kod vilket inte fungerar utan hoppas över och sedan skriver den ut "World!"; ?>"

Vad är det jag missar? Både Firefox 45 och IE 11 gör detta.

Permalänk
Medlem

prova typ <?php echo "Hello &gt; world!"; ?>

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad får du upp om du ber webbläsaren att visa källkod?

Kör du UTF-8?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Tack! Tror jag har hittat problemet. Fick inte ens phpinfo() att fungera och det verkar som att uppgraderingen till Ubuntu 16.04 skapade någon slags mix av php 5 och php 7. Har ominstallerat en del och kommit en bit på vägen, men jag bör nog börja helt från början och ta bort php och apache helt för att ominstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tack! Tror jag har hittat problemet. Fick inte ens phpinfo() att fungera och det verkar som att uppgraderingen till Ubuntu 16.04 skapade någon slags mix av php 5 och php 7. Har ominstallerat en del och kommit en bit på vägen, men jag bör nog börja helt från början och ta bort php och apache helt för att ominstallera.

Det låter skumt, men det är "bra" om felet beror på det. Jag hoppas verkligen inte att de har lagt till att > betyder skriptstopp i PHP 7, det vore väldigt dumt isåfall.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det låter skumt, men det är "bra" om felet beror på det. Jag hoppas verkligen inte att de har lagt till att > betyder skriptstopp i PHP 7, det vore väldigt dumt isåfall.

nej, scriptstop är fortfarande ;

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det låter skumt, men det är "bra" om felet beror på det. Jag hoppas verkligen inte att de har lagt till att > betyder skriptstopp i PHP 7, det vore väldigt dumt isåfall.

Håller med. Men jag hade fortfarande en del php5-paket så jag provade att köra "apt-get purge php*" för att sedan installera om PHP och efter det verkar det ha hoppat igång.
Nästan i alla fall. Har en installation av dtgraph på den här datorn och det vill inte riktigt. Klagar på att mdb2 inte är installerat, Men kollar jag så finns den där, bara att den inte verkar hittas av PHP/Apache.