hjälp med excel - skriv ut angränsande värde

Permalänk

hjälp med excel - skriv ut angränsande värde

Hej

Behöver lite hjälp med excel.

Jag har ett kalkylblad med 3 kolumner.

Kolumn 1: NAMN PÅ PERSONER
Kolumn 2: Födelseår

Vissa celler i kolumn 2 innehåller fel data, då är det tre stycken bindelstreck "---" som syns.
Dessa vill jag identifiera så jag och skriva ut namnet på de personer som har fyllt i fel i kolumn 2.

Till exempel
Kolumn 1, Kolumn 2
STEFAN, 1988
JOHAN, ---

Jag vill skriva ut i en ny cell namnen på alla som fyllt i "---" i kolumn 2

Går det?
Då det finns flera celler med --- och varje cell har ett eget tillhörande namn så vill jag helst skriva ut respektive namn i en egen cell som "listan på folk som gjort fel".

Permalänk
Hedersmedlem

Finns något som heter Avancerat Filter i Excel som du skulle kunna prova. Det kan söka enligt vissa villkor och kopiera ut det den hittar till en egen lista.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Mjo det kan man göra... men då försvinner automatiseringen av mitt ark.

när ny data matas in så ska jag inte behöva söka och sortera...
vill att den ska skapa en lista av felaktiga svar per automatik.

leta upp celler med "---" värdet och skriv ut angränsande cells värde.
hittar den 1 eller 40 felaktiga värden kan variera beroende på datan som tankas in.

Permalänk
Avstängd

Jag ser framför mig en VLOOKUP. Kan du inte det så pröva ett =IF(kolumnB="---";kolumnA;"")

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

OM(b2="---";"";"Fel angivet")
ligger allt i en tabell blir det ännu enklare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

IF Lät bra till en början men som jag förstår det så kan inte den kolla i hela kolumnen och ta fram alla värden som är --- och skriva ut angränsande cells värde.

Skriver jag =IF(Data!E:E="---";"rätt";"fel")
Så skriver den ut bara fel, dvs den kan inte söka i hela kolumnen.
Detsamma om jag skriver: =IF(Data!E1:E5000="---";"rätt";"fel")

True och False värdet verkar inte gå att säga åt att skriva ut varje hittat värdes angränsande cells värde. Dvs för varje hittad --- vill jag ha utskrivet namnet som står i kolumnen bredvid.

Ska kika på vlookup

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

IF Lät bra till en början men som jag förstår det så kan inte den kolla i hela kolumnen och ta fram alla värden som är --- och skriva ut angränsande cells värde.

Skriver jag =IF(Data!E:E="---";"rätt";"fel")
Så skriver den ut bara fel, dvs den kan inte söka i hela kolumnen.
Detsamma om jag skriver: =IF(Data!E1:E5000="---";"rätt";"fel")

True och False värdet verkar inte gå att säga åt att skriva ut varje hittat värdes angränsande cells värde. Dvs för varje hittad --- vill jag ha utskrivet namnet som står i kolumnen bredvid.

Ska kika på vlookup

du måste dra ned den över hela radnumren. därför tabell hade varit bättre.
=IF(Data!E2="---";"rätt";"fel")

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

njä det är inte riktigt vad jag tänkt.
jag vill ju inte se alla "fel". jag vill ju bara se "rätt" och jag vill inte se ordet rätt utan namnet på personen

Permalänk
Medlem

Kolumn A: Namn
Kolumn B: Födelsedatum/---

På Plats C1, skriver du:

=OM(B1="---";A1;"") (engelska varianten är är IF)

dra sedan ner med krysset så uppdaterar sig "bokstäverna" till respektive rad

Permalänk

ok det kan funka men hur gömmer jag alla rader som ger svaret false?

Permalänk
Medlem

Har du testat mitt förslag?

Permalänk
Medlem

thulin82 (och tidigare inlägg) ger dig lämpligaste if-satsen.
Om du lägger kol A,B,C som sorterbar tabell så kan du alltid välja att sortera C så att alla tomma rader göms. Tabellen är dynamisk.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Ja, jag tänkte föreslå ett filter, som filtrerar bort rader där kolumn c är "tomt värde", ville bara kolla så vi var igenom grundfrågan först.

Permalänk

Har fått det att fungera fint.
Nu kvarstår dock att kunna filtrera bort celler som är tomma.
Jag har gjort det för med förr med denna metod: http://www.exceltactics.com/automatically-delete-blank-cells-...
Dvs att trycka f5 och sedan special och markera celler som är tomma...

Men de tomma cellerna markeras inte.
Antar att det beror på de har en formel i sig som genererar inget svar, alltså tomt.

Finns det något annat sätt att få bort alla tomma celler

Permalänk
Medlem

Markera hela kolumn C, välj "sortera och filtrera" och sedan "filtrera"
Nu ska du ha fått en dropdownmeny i kolumn C, klicka på pilen och välj bort "tomma"

Permalänk

Gör jag på det viset tar den bort hela raden, inte bara de tomma cellerna.
Alltså påverkars allt annat innehåll på det bladet.

Permalänk
Medlem

I så fall förstår jag inte vad du menar. Ta bort tomma celler?

Permalänk

ok lyckades göra det jag ville, dvs att bara ta bort celler och flytta alla celler uppåt istället för att hela raden skulle bli påverkad.

Det funkade inte med att filtrera utan jag fick istället ersätta alla tomma celler i dokumentet med någon random textsträng med hjälp av replace verktyget. sedan kunde jag söka på denna textsträng och markera alla resultat och ta bort cellerna.

Dock blir detta en manuell uppgift som jag kanske får nöja mig med.
hade från början som mål att skapa mina listor och sortera bort "felaktiga" svar per automatik. Så när jag klistrar in min rådata endast får ut det jag vill få fram med hjälp av formler och inte behöva sortera/filtrera/söka osv.