Behöver hjälp att hitta serverhårdvara

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta serverhårdvara

Jag är på jakt efter en server. Jag saknar koll på hur marknaden ser ut för servrar. Så jag behöver er hjälp att hitta något som passar mina behov.

Jag kommer köra Debian och kommer behöva en del RAM och hårddiskutrymme. Tanken är att köra SSH med mera till den från andra platser och skicka över stora filer. Dvs kommer den ta emot väldigt mycket data.

I vilken prisklass ska jag lägga mig i?
Vad ska jag undvika och vad ska jag spana in?
Finns det bra på blocket?
Vad finns det för serverrack som är halvhöga än de "normalhöga" så att säga?

Permalänk
Inaktiv

Är det enbart en filserver du ska ha? Isåfall duger en NAS, där det finns såna i olika storlekar.
Men det finns tusen anledningar till att skaffa något riktigt, vad man ska lägga budgeten på beror på ens behov. Min erfarenhet är att små filservrar för enstaka användare går att köra på nästan vad som helst, ska man ha ut hög hastighet och många användare sätter hårddiskarna begränsningar.

Angående serverack så skulle jag aldrig privat den närmsta tiden köpa det. Fördelar för vanligt folk är typ inget, nackdelarna så kostar det extra, lite samma sak är det med moderkort. Och ett servermoderkort tar asslång tid innan man ens har passerat biosen.

Begagnade servar så passa dig för såna som låter högt, vilket vissa gör och knappast går att ha i en lägenhet.

Så mina råd till de flesta är.
1. Nas
2. Miniserver typ https://www.dustin.se/product/5010784032/proliant-microserver...
3. Helt vanlig workstation hårdvara, där man drar ner på GPU och lägger pengar på CPU och hd.
Alltså idag köper t.ex. en i7 6700K med +32GB ram och så några hårddiskar i minst raid 1, även om raid RAID 1+0 är populärt, men det blir en del diskar.
4. Lite mer seriösa grejer men då skenar kostnaden iväg och man får motivera vad man köra. Ska man köra en hypervisor typ Exsi med en drös virtuella maskiner så blir en i7 6700K lite väl slö. Ska man driva något viktigt där man är beredd på att typ betala det dubbla för driftsäkerhet, ja då är punkt 3 fel.

Så beskriv mer vad du har tänkt att göra så kan du få bättre behov av var du bör lägga dig, sedan är det alltid en fråga om ekonomi. Väldigt många här borde ha en dator för över 100 000kr privat, men deras ekonomiska rådgivare håller inte med om detta.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är en del RAM? Finns en del instegsservrar som tar 16 eller 32 GB som Max. Ska du ha mer får man kliva upp ett steg. Rack eller tover? Nytt eller begagnat?

Har själv köpt server på Ebay, billigt men höga frakt och tullkostnader. Trots det ändå billigare än att köpa i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com