Ominstallation/formatering SSD

Permalänk

Ominstallation/formatering SSD

Jag tänkte nu blåsa datorn, bort med 8.1 (+alla andra filer) och åter in med 8.1.
Jag har alltid tidigare gjort som så att jag bara tar bort diskarna/partionerna i win-boot-menyn men är nu osäker på om detta är rätt förfarande när jag nu enbart kör med SSD(850 Pro) (har tidigare bara använt vanliga hdd).
(Läste flera trådar om att formatera en SSD inte är optimalt)

Permalänk
Medlem

@robin_nerf: Varför skulle det vara fel att formatera en SSD? ALLA HDD/SSD måste formateras. Dock så ska man inte lågnivåformatera en SSD. Men det är inget man gör när man installerar Windows så kör du på precis som du gjort tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Jag tänkte nu blåsa datorn, bort med 8.1 (+alla andra filer) och åter in med 8.1.
Jag har alltid tidigare gjort som så att jag bara tar bort diskarna/partionerna i win-boot-menyn men är nu osäker på om detta är rätt förfarande när jag nu enbart kör med SSD(850 Pro) (har tidigare bara använt vanliga hdd).
(Läste flera trådar om att formatera en SSD inte är optimalt)

Det enda du inte ska göra är "fullständig" formatering. Utan gör snabbformatering bara.
Det är inte formateringen som är problemet, utan om den ska gå igenom varje sektor, då detta sköts bättre av SSDn kontroller istället.