Permalänk
Medlem

Xenial Xerus Ubuntu 16.04 LTS

Ny Ubuntu LTS(support till 2021-04) på ingång. Har inte hunnit testa men planerar och köra in de på mina desktops och servermaskiner inom en snar framtid.
https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseNotes
Någon här som kört in den? Vad är era intryck ?

Permalänk
Skrivet av Meto:

Ny Ubuntu LTS(support till 2021-04) på ingång. Har inte hunnit testa men planerar och köra in de på mina desktops och servermaskiner inom en snar framtid.
https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseNotes
Någon här som kört in den? Vad är era intryck ?

Jag tänker dra in Lubuntu 16.04 längre fram hade jag tänkt. Angående Ubuntu har jag inte testat det denna gången. Är där några större nyheter denna gången?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har kört betan av Server 16.04 lite på min labburk. Trevlig, men det verkade inte vara några jättestora nyheter gränssnittsmässigt iaf.
Betydligt nyare och fräschare kärna, så förhoppningsvis är hårdvarustödet ännu bättre än tidigare.
Irriterade mig som tusan på att de ändrat naming-conventions för nätverkskorten så att de inte heter "eth*" längre. Visst kan man ändra, men det känns så omständligt.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar till 16.04.1 i Juli. Har läst på reddit om en del problem med installern.

Funderar på att slänga in Xubunu Core utan allt mög som originalet är bloatat med.

Går det att boota netinstall (mini.iso) i EFI ännu? Har inte gått att göra innan vad jag vet, men jag tycker de borde ha fixat det nu eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PHP7 och systemd är några nyheter som kommer påverka mig i alla fall.

Skrivet av Gabrioth:

Jag har kört betan av Server 16.04 lite på min labburk. Trevlig, men det verkade inte vara några jättestora nyheter gränssnittsmässigt iaf.
Betydligt nyare och fräschare kärna, så förhoppningsvis är hårdvarustödet ännu bättre än tidigare.
Irriterade mig som tusan på att de ändrat naming-conventions för nätverkskorten så att de inte heter "eth*" längre. Visst kan man ändra, men det känns så omständligt.

Ja vet ni varför? Hört om någon som nämnde att de har bytt namn trodde han hade missförstått något men alltså sant

Permalänk
Medlem

Ubuntu 1604 ska testköras i virtualbox,jag tycker det är roligt att testa nya versioner utav olika distar virtuellt för att på sett utvärdera dem enligt sina egna preferenser

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Unity 8 och Mir fungerar med de nya nvidia drivrutinerna som släpptes nyss?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Ja vet ni varför? Hört om någon som nämnde att de har bytt namn trodde han hade missförstått något men alltså sant

Det har att göra med att man vill ha beständiga enhetsnamn för nätverksgränssnitten.

eth0 och eth1 säger i någon mån att eth0 var det gränssnitt som sågs "först" när datorn startade. Dels ger detta problemet att om man installerar ett extra nätverkskort (eller tar bort ett gammalt, eller någon hårdvara temporärt strular) så skulle potentiellt namngivningen kunna ändras, vilket i sin tur skulle kunna ha stora konsekvenser för säkerhet och allmän tillförlitlighet. Därutöver så har begreppet "först" blivit klart mer komplext sedan Linuxsystem skiftade till att använda parallelliserade bootprocesser — att ha en dator där nätverksgränssnittens namn inte är deterministiska är ett stort problem, kan jag tyvärr säga av personlig erfarenhet .

Denna problematik känns igen från hur lagringsenheter tidigare namngavs beroende på fysisk inkoppling (/dev/hda, /dev/hdb, etc.), men idag oftast adresseras via UUID-namn och liknande metoder (se ls -lR /dev/disk), där /dev/hdX-stilen (idag snarare /dev/sdX) i praktiken bara finns kvar som en bekvämlighetsmappning.

På liknande sätt har distributioner faktiskt redan försökt lösa nätverksgränssnittens namn, där MAC-adresserna använts för att kunna hålla en beständig mappning mellan gränssnitt och logisk enhet: har en enhet väl givits namnet eth2 så har den fått behålla detta på maskinen, även om eth0 och eth1 inte längre är kvar. Detta ger dock en del negativa konsekvenser, så som att nätverkskonfigurationen får ett beroende på att kunna skriva mappningar till permanent lagring väldigt tidigt i bootprocessen, och återigen potentiella kapplöpningsproblem under boot för att sätta "rätt" namn på gränssnitten.

Man hade möjligen kunnat behålla ethX-standarden och lägga mer krut på att få tilldelningen robust, men i praktiken vore det ingen vinst utöver någon sorts falsk bekvämlighet för vissa användare, samtidigt som det ofrånkomligen skulle skapa en hård koppling mellan den konfiguration som var lagrad på en viss enhet och hårdvaran. I stället slutade man låtsas som att världen var enkelt inkrementellt uppräknelig och namnger i stället gränssnitten förutsägbart (åtminstone så länge hårdvaran inte ändras alltför mycket (nytt moderkort, kort byter plats, etc.)).

Längre förklaring här: Predictable Network Interface Names [freedesktop.org].

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Drog in Lubuntu men tycker inte det känns kvickare och snålare än Xubuntu. Dessutom är startmenyn i Xubuntu enligt mig väldigt mycket bättre så får väl dra in det istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har installerat Xubuntu 16.04 x64.
Fungerar utmärkt, inga buggar upptäckta än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Har installerat Xubuntu 16.04 x64.
Fungerar utmärkt, inga buggar upptäckta än så länge.

håller med, jag slängde in en mini iso och och gjorde en minimal installation av xubuntu i virtualbox för att testa.... funkar bra !!

Permalänk
Medlem

Någon som fått HTTP2 och apache2 att funka? Av den information jag hittat så verkat de inte tagit med stöd för http2 trotts att apache ska stödja det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Någon som vet om Unity 8 och Mir fungerar med de nya nvidia drivrutinerna som släpptes nyss?

Om någon undrar så fungerar det inte. Systemet hänger vid inloggning och loggarna säger :

std::exception::what: Error opening DRM device 123, "No medium found"

Permalänk
Medlem

För er som kör det på servernsidan så kan jag rekommendera er att kika närmare på LXD som nu finns tillgängligt, för att köra containers. Det är fortfarande LXC i botten men LXD introducerar en daemon och ett nytt cli-verktyg för att hantera containers med. Sedan körs en container default som unprivileged så du behöver inte mecka någonting själv för att få till detta.

Det finns en sjukt trevlig tutorial på deras hemsida för att komma igång: https://linuxcontainers.org/lxd/try-it/

Permalänk
Inaktiv

Hade man kunnat få program som valfri torrent att köra igenom VPN på ett smidigt sätt så hade man kanske också kört det.

Permalänk

Hej!
Ny här på Sweclockers och även ny inom Unix världen. Jag kör för tillfället dual boot med Windows 10 och Ubuntu 16.04LTS. Allt funkar fint förutom att jag inte kan få ljudet att fungera på Ubuntu om det inte är HDMI. Jag har ett Sound Blaster Z ljudkort vilket den hittar. Dock inget ljud och läste att det ska vara någon bugg med mjukvaran för kortet om jag förstod det rätt.

Mitt moderkort är MSI z97 gaming 5 och kan ej hitta ljudet där heller men det är ju för att realtek drivers inte är installerade. Kan dock inte hitta några för Unix specifikt eller funkar de som finns på skivan med drivrutiner osv till moderkortet till Unix även om de ligger i en mappstruktur som är Windows/WIN7?

Permalänk
Medlem

@iramaKamari: Nej, drivrutiner för Windows fungerar inte i Linux. Överhuvutaget är tänket om att installera drivrutiner fel i Linux, det är bara om du har väldigt ovanlig hårdvara som det kan behövas.
Om du har ljud ut via HDMI så handlar det bara om att välja rätt utgång i ljudegenskaper. Kan vara 5.1, 2.1, 2.0, analog etc.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

@iramaKamari: Nej, drivrutiner för Windows fungerar inte i Linux. Överhuvutaget är tänket om att installera drivrutiner fel i Linux, det är bara om du har väldigt ovanlig hårdvara som det kan behövas.
Om du har ljud ut via HDMI så handlar det bara om att välja rätt utgång i ljudegenskaper. Kan vara 5.1, 2.1, 2.0, analog etc.

Fick det att funka nu, behövde sätta in headsetet i line in bak på moderkortet. Kunde inte använda mig av de främre. Tack för hjälpen!